Koska pitäisi viimeistän pitää unikoulu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Arja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Arja

Vieras
Meidän 10kk vaavi heräilee kaksi kertaa yössä. Nukahtaa nopeasti rinnalle. Minua tuo ei ole haitannut ja mies ei edes herää. Kaikkialla kuitenkin puhutaan unikoulusta eli koska tuo pitäisi viimeistään pitää, jotta vauvan kehitys ei häiriinny tms?

Vähän ruvennut huolestuttamaan, kun meillä vaan palleroidaan vaavin tahtisesti päivät. Mietin, että nyt täytyisi muutenkin ryhdistäytyä ja tehdä selkeä päiväaikatulu päiväuni ja ruoka-aikoineen.

Me aloitettiin tassuttelu n. vuoden ikäisenä. Lapsi heräili tissille 1-3h välein. Jätin yhden syöttökerran yöksi ja nyt vähän reilu 1v1kk ikäisenä se viimeinenkin syöttökerta on jäänyt pois. Meillä oikein hellä unikoulu, silittelyä, jos ääntelee/ikisee, syliin jos itkee.

Meidän esikoinen heräili 2-3 x yössä 4v asti enkä kokenut unikoulua tarpeelliseksi. Jotkut vauvat heräilee enemmän kuin toiset ja turha mennä muotivillityksen mukana kun muutkin menevät unikouluun. Höpöjuttuja sellaset.

No HARVA tuollaista sentään jaksaisi! Ja mikä vauva 4v on..?

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Meidän esikoinen heräili 2-3 x yössä 4v asti enkä kokenut unikoulua tarpeelliseksi. Jotkut vauvat heräilee enemmän kuin toiset ja turha mennä muotivillityksen mukana kun muutkin menevät unikouluun. Höpöjuttuja sellaset.

Kaipa se olisi ihan hyvä katsoa, että se lapsi teininä ei yömyöhään valvo :D jos kyseessä ei ole lapsi, jolla on rytmi täysin sekaisin, on unikoulu vanhemman omaa mukavuuden halua. 2-3 krt yössä jaksaa kyllä herätä.

Mutta onko se lapselle itselleenkään hyvä että joka ainut yö vuosien ajan heräilee useaan otteeseen? Käsittääkseni lapsenkin edun mukaista oppia nukkumaan kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kaipa se olisi ihan hyvä katsoa, että se lapsi teininä ei yömyöhään valvo :D jos kyseessä ei ole lapsi, jolla on rytmi täysin sekaisin, on unikoulu vanhemman omaa mukavuuden halua. 2-3 krt yössä jaksaa kyllä herätä.

Siinä vaiheessa unikouluun kun on itse ja isä niin väsynyt että silmät seisoo päässä päivät päästyään. Kun vähäisetkin vastoinkäymiset pistää itkettämään, oikeesti ne ihan naurettavatkin asiat.
Kun tuntuu että on masentunut, mutta oikeesti onkin vain äärimmäisen väsynyt..

Siltä ei tilanteesi kuulosta, joten teidän vauva ei nyt ainakaan unikoulua tarvitse.

Itse olen ajatellut, että niin kauan kuin yöheräilyt eivät varsinaisesti haittaa arkea, niin lapsi pitäköön pienen imetyshetken yöllä. Nyt 1v. syö kerran yössä (aamuviideltä) ja jatkaa uniaan tyytyväisenä. Unikoulua en tämän takia näkisi aiheelliseksi. Voi sen rytmin luoda koskemaan vain päiväaikaa... Yösyötöt lopettelen kuten isommillakin, eli kerrasta poikki -systeemillä 1,5v. kieppeillä. Kai se unikoulu tulee siinä samalla pidettyä vähän eri tyyppisesti. :)

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Mutta onko se lapselle itselleenkään hyvä että joka ainut yö vuosien ajan heräilee useaan otteeseen? Käsittääkseni lapsenkin edun mukaista oppia nukkumaan kunnolla.

Miun 3-vuotias herää kerran kaksi yössä ja juo vettä. Minä ja mies samoin, saatan ite käydä vessassakin yöllä. Pitäisikö ottaa kaikilta vesipullot pois ja pitää unikoulu :D

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Siinä vaiheessa unikouluun kun on itse ja isä niin väsynyt että silmät seisoo päässä päivät päästyään. Kun vähäisetkin vastoinkäymiset pistää itkettämään, oikeesti ne ihan naurettavatkin asiat.

Siltä ei tilanteesi kuulosta, joten teidän vauva ei nyt ainakaan unikoulua tarvitse.

Miksi pitää odottaa siihen asti, että tilanne on noin sietämätön?

(Ja en nyt tarkoita että ap:lla olisi siihen suuntaan menossa, mutta noin yleensä)

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:

Miksi pitää odottaa siihen asti, että tilanne on noin sietämätön?

(Ja en nyt tarkoita että ap:lla olisi siihen suuntaan menossa, mutta noin yleensä)

Kun joskus on niin pirun ylpeä ettei kehtaa pyytää apua ajoissa ja yrittää vaan sinnitellä että kyllähän tämä tästä, ei mitään hätää. Siksi.

Mutta onneksi virheistä oppii, vaikka välillä pitääkin mennä kantapäänkautta.
Tuossa vaiheessa meidän unikouluilija oli n.10kk hänelle piti riittää aikaa ja tietysti myös esikoisellekin.

Yhteistyössä