koska vauvan "pitäisi" nukkua pidempi unijakso?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äippä

Vieras
Meillä esikoinen on nyt kuukauden ikäinen ja alan jo olla väsynyt ainaiseen valvomiseen (ja kyllä, tiedän että joillain on vielä rankempaa joten ei tarvitse siitä alkaa saarnaamaan). Vauva nukkuu keskimäärin 1-2h kerrallaan, oli yö tai päivä. Joskus harvemmin 3h. Hyvin menevinä öinä vauva herää syömään 3h välein, syömisiin sun muihin menee 1h jolloin siis unijakso on se 2h kerrallaan. Päivisin nukkuu melko samalla lailla. Viimeiset 3 yötä ovat jostain syystä (mahaväänteet?) olleet huomattavasti vaikeampia, vauva nukkuu vaan 1h kerrallaan, itkee muun ajan ja unissaankin "vikisee".

Koska vauvan pitäisi alkaa nukkua 4-6h kerrallaan edes kerran vrk? Totta kai toivon, että se ajoittuisi yöhän, mutta alan olla niin väsynyt, että jos saisi edes jossain vaiheessa vrk nukkua tuon pidemmän ajan niin olisin hyvin hyvin onnellinen! Varmaan kuuluu jollain lailla vauva-arkeen, mutta on vaan ikävä huomata, etten pysty samalla lailla nauttimaan vauvasta, koska olen ihan puhki itse. Rakastan tietysti lasta äärettömästi, mutta läpertely/seurustelu tms. jää aika vähälle kun energia menee siihen kun keskittyy hereillä pysymiseen. Mistään masennuksesta ei vielä voi tietenkään tässä vaiheessa puhua, mutta pelkään, että jos rytmi pysyy tällaisena niin senkin riski kasvaa, koska minulla on taipumusta masennukseen.

Kuukauden parin päästä voi alkaa jo rytmittää päivää ja ehkä siitä on apua, mutta tuntuu ikuisuudelta odottaa ja valvoa vielä monta kk... :(

Missä vauvasi nukkuu? Kapalointi tai esim. vaununkopassa nukuttaminen saattaisi auttaa häntä nukkumaan sikeämmin, mahdolliset masuvaivat saattavat myös vaivata häntä (kokeile auttaisiko cuplaton mahdollisiin masuvaivoihin), nukkumisasennonkin vaihtamista kannattaa kokeilla (omistani ei yksikään nukkunut levollisesti selällään joten olen nukuttanut heitä masullaan tai kyljellään)... toivottavasti joistain näistä olisi apuja:)
Ps. Tuli vielä mieleeni eräs "kikka" jonka olen hyväksi todennut levottamalla nukkujalla niin omalla kuin hoitolapsellakin, laitoin kevyesti sideharson puoliksi kasvojen päälle:)

Olisiko apua siitä, että antaisit viimeisellä iltasyötöllä lisäksi lypsettyä rintamaitoa tai korviketta pullosta? Tarkoitus siis olisi, että vauva olisi kylläisempi pitempään ja siten nukkuisi pitemmän jakson.

Meillä tyttö taisi vahingossa nukkua muutaman kerran pari neljän tunnin jaksoa kahden kuukauden iässä... sitten kolmen kuukauden jälkeen oli päivät ja yöt sellaista hulinaa... kuuden kuukauden iässä pidettiin unikoulua ja silloin alkoi nukkumaan pidempiä jaksoja. Siihen asti heräili parin kuukauden ajan jopa puolen tunnin välein yöllä. Maksimissaan nukkui 1,5 tuntia. Nykyäänkin nukkuu yöllä maksimissaan neljän tunnin pätkän. Tosin sitten syö ja nukkuu aika nätisti uudestaan. Nyt siis 8kk mittarissa.
Tälläinen pätkänukkuminen on kai aika harvinaista. Yleensä se on ennemminkin kausittaista. Toivotaan, että vauvallasi unet paranee ja kehittyy ajan kuluessa. Vauvasihan on vielä tosi pieni! Kyllä se siitä.

Kiitos vastauksista! Yksilöllistähän tuo nukkuminen on tosiaan... Tuntuu vaan ajatuksena lohduttomalta, ettei helpotusta ole luvassa ehkä kuukausiin! :/

Meillä vauva siis nukkuu uniliinassa kapaloituna, perhepedissä, päivisin pääasiassa sitterissä tai sylissä. Omaan sänkyyn nukahtaa tosi harvoin, joten olemme sen antaneet toistaiseksi olla. Vauva nukkuu aina kyljellään, en edes nukuta muissa asennoissa (tämä johtuu omasta hysteriasta kätkytkuoleman ja tukehtumisen vaaran suhteen) paitsi sitterissä on puoli-istuvassa asennossa.

Vauva saa korviketta, imetän vain puoliksi. Määrät ovat aika isoja, mitä vauva syö (keskimäärin 100-150ml/ruokailukerta), joten en usko että määrä on liian pieni ja siksi heräisi syömään. Toki illalla yritän tarjota tissistä ja korvikettakin enemmän ja useammin, mutta ei kelpaa. Joten nälkä ei ole.

Tuota cuplatonia pitää kokeilla, meillä nyt käytössä rela-tipat, mutta en ole huomannut vaikutusta. Tosin vasta 1-2vk käytetty. Ja pitää tuota sideharsoa kokeilla! Kaikki vinkit on tervetulleita! :D

Tuossa iässä pätkänukkuminen on ihan normaalia monilla vauvoilla. Kannattaa elellä päivä kerrallaan, eikä miettiä viikkojen tai kuukausien päähän. Silloin tilanne voi olla ihan toinen. Vauva kehittyy koko ajan ja muuttuu sitä mukaa, niin rytmitkin.

Korvatulpat korvissa tai yksi tulppa korvassa, toinen korva tyynyssä voit nukkua kuulematta vikinöitä, mutta tarpeeseen heräät kuitenkin.

Mahavaivat ovat tavallisia, tuskin monikaan vauva täysin ilman niitä selviää. Kantoliinailu auttaa mahaa toimimaan paremmin. Rela-tipoista sen verran, että niissä on kasviöljyä, johon osa vauvoista reagoi. Siksi jos apua ei vielä yli 2 viikon käytöstä tunnu olevan, voi kokeilla vaihtaa toiseen merkkiin, esim. Gefilus Plus tai Probiootti Baby. Molemmat ovat jauhetta, jonka voi ottaa kapselista teelusikkaan, laittaa d-tipat tai vajaan teelusikallisen vettä/maitoa päälle, sekoittaa toisen teelusikan kärjellä ja antaa mömmön vauvalle lusikalla.

Toisilla Cuplaton toimii, toisilla ei tai tekee vain enemmän vaivoja. Disflatyl voi sekin toimia tai olla toimimatta. Kannattaa suhtautua joustavasti.

Tästäkin voi olla apua: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=165

Niin, tuo kysymys, että koska pitäisi nukkua ainakin 4 h putkeen, sellaista "pitäisi" aikaa ei yksinkertaisesti ole. Alle 1-vuotiaan "koko yön nukkuminen" on 5 h yhtenäistä unta, yli 1-vuotiaan 8 h. Se, milloin lapsi nukkuu sen "koko yön", riippuu lapsesta. Kuukauden ikäinen on kuitenkin vielä vastasyntynyt, hän käyttäytyy omalla tavallaan. Koita nukkua päivälläkin, kun hän nukkuu. Päiväunia voi koittaa saada pitemmiksi välitissittämällä eli joko nukkua vauvan vieressä itsekin päivärit tai ekasta inahduksesta lisää maitoa masuun ja lisää unta palloon.

Aina se havahtuminen ei ole heräämistä vaan vain kevyt unenvaihe, eikä vauva ole virkeä, jos silloin otetaan ylös, mutta ei myöskään osaa itse nukahtaa taas syvempään uneen. Jossain vaiheessa ne unijaksot sitten vain pitenevät. Hyvät päiväunet ovat usein avain hyviin yöuniin. Kantoliinassa vauva saattaa vedellä pitemmät yhtenäiset unet päivällä, mikä voi helpottaa sitten yöuniakin.

Nopeasti kysäisen oletko kokeillut nukuttaa päiväunia ulkona? Meidän molemmat vauvat ovat ulkona nukkumiseen totuttuaan vetäneet sikeitä 30min. - 4h kerrallaan. Kaikki päiväunet nukutaan ulkona ja on helppo vaunuissa heijata takaisin uneen, jos havahtuu. Tietysti ei aina auta yöuniin: kuopus nukkui päivisin loistavasti ja öisin vierssä tissi suussa heräten 30min välein... Mutta päivällä olisi voinut nukkua, jos esikoinen ei olisi pitänyt hereillä.

Meillä ensimmäiset 3h yhtäjaksoiset unipätkät tuli vahingossa joskus 8kk iässä.
1v pidettiin unikoulu ja opetettiin yösyömiset pois. Pisin unipätkä kasvoi 4 tuntiin. Tosin kahden 4 tunnin pätkän välissä on uusi tunnin valvomisjakso.
Esikoinen rupesi nukkumaan yli 6 tunnin pätkiä joskus reilu 1,5v iässä.

Jos lapsi ei vaan nuku, niin se ei nuku.
Silloin kannattaa tehdä elämä itselle helpoksi, lapsi nukkumaan kainaloon tai sänkyyn oman sängyn viereen. Eipähän tartte poistua sängystä imettämään tai paijaamaan. Sitten kun lapsi nukahtaa illalla, niin valot pois ja oma pää tyynyyn. Siinä sitten äitikin makaa sen 11-12 tuntia minkä haluaa yön olevan lapsellakin. Vaikka ei saisi nukuttua, niin pimeässä makaaminen lataa akkuja. Telkkari pois päältä!

Tolla lasten kanssa pimeässä makailemalla mä olen pitänyt pään kirkkaana vaikka en ole yli sitä neljää tuntia kolmeen vuoteen nukkunutkaan.

Ja ne iltajuoksut yms kannattaa jättää myöhäsemmäksi, siis parin-kolmen vuoden päähän. Kyllä sitä sittenkin kerkee!

Moi väsynyt äippä!

Tiedän miltä susta tuntuu kun mun ensimmäinen lapseni(nyt 7v.tyttö) heräili ensimmäiset 3kk ajan 2h välein yötä päivää. Olin ihan väsynyt ensimmäiset kuukaudet koska synnytyskin oli melko rankka eikä saanut missään vaiheessa univelkoja pois(täysimetin).

Nyt mulla on 3kk3vk iköinen poikavauva ja hän on ihan erileinen täysimetyksestä huolimatta. Hän nukkuu päivisin 2-4h unia ja öisin 3-8h unia heräämättä. Vain ensimmäiset viikot olivat hankalia koska hänellä oli koliikkia, mutta koliikki-itkut loppuivat jo alle 2kk iässä.

Toivottavasti vauvasi alkaa kohta nukkumaan pidempiä unia. Muita vinkkejä en osaa sanoa, mutta edellisiltä vastaajilta tulikin jo aika monta.
Ainoa vinkkini on että pyydät jonkun tuttusi hoitamaan lastasi, jotta pääset pitkille päiväunille tai menet jollekin tutulle yökylään niin saisit hieman pidemmät yöunet.

Silloin kun pojallani oli koliikkia niin menit yhdeksi yöksi äidilleni. Kun vauvani heräsi yöllä itkuihin, niin äitini hoiti sitä ja minä sain nukkua. Silloin miehenikin sai yhden rauhallisen yön kotona.

Nuku itse päivällä kun vauva nukkuu. Unohda kaikki siivoamiset, pyykit, ruuanlaitot ja muut. Ulkonakaan ei ole pakko käydä jos et jaksa. Nuku aina kun voit.

Unet pitenee sitten kun ne pitenee. Meidän vauva meni pari ekaa viikkoa tuossa 2 h rytmissä, sitten alkoi olla ensimmäinen unijakso yöllä 3 tuntia, siitä piteni sitten niin että pari kk nukkui yhdellä syötöllä koko yön. Päiväunet ei ole koskaan olleet 2 tuntia pitempää kuin joskus vahingossa.

Tsemppiä! Nuku aina kun voit!

Mulla meni ekat 3 kk ihan sumussa, kun olin niin väsynyt (alkoi rankasta synnytyksestä). Kyllä siitä tuli masennusoireitakin, en jaksanut muuta kuin itkeä. Eli tiedän ainakin vähän miltä sinusta tuntuu.

Valitettavasti ei ole mitään ikää, jolloin vauva alkaa nukkua paremmin :( Jossain vaiheessa kuitenkin helpottaa, ja siihen asti pitää tehdä kaikkensa että itse jaksaisi.

Pystyykö miehesi syöttämään yöllä jonkun syötön pullosta, että sinä saat jatkettua uniasi? Tai pystyttekö nukkumaan vuoroöin vauvan kanssa, niin että toinen on korvatulpat korvissa eri huoneessa nukkumassa? (Korvatulppia voi hyvin käyttää samassa huoneessa nukkuessakin, kyllä vauvan itku kuuluu läpi!) Pystytkö menemään vaikka yhdeksi yöksi vanhempiesi tms. luo nukkumaan, niin että mies hoitaa vauvaa?

Monet vauvat nukkuvat tosi äänekkäästi, itkevät unissaan jne. Itse jouduin nukkumaan pitkään eri huoneessa kuin vauva tämän takia - heräsin joka äännähdykseen. Mieheni nukkui vauvan kanssa samassa huoneessa. Olin haaveillut perhepedissä nukkumisesta, joten tämä järjestely tuntui kurjalta, mutta kyllä levännyt ja jaksava äiti on kuitenkin vauvalle tärkeämpi kuin mikään perhepeti.

Jos et mitenkään saa nukuttua kotona etkä voi mennä muualle yöksi, ja alat todella uupua, ota yhteys synnytyssairaalaasi. Meillä vauva oli 3 vkon iässä synnytyssairaalan vauvaosastolla kaksi yötä minun uupumukseni takia, jotta sain nukuttua kotona. (Jonkun mielestä tämä on varmaan vauvalle pahaksi, eikä sairaala tietenkään ole mikään hoitopaikka jonne vauvan voi vaan lykätä, mutta jos äidin tilanne menee tosi pahaksi niin kyllä äiti on tärkeintä saada kuntoon - lentokoneessakin ne happinaamarit laitetaan ensin aikuisille... tuntui tosi kurjalta jättää se pieni vauva sinne yöksi, mutta uskon että pari yötä erossa äidistä on pienempi haitta kuin monta kuukautta uupuneen/masentuneen äidin kanssa.)

Neuvolan kautta voit myös saada apua, jos todella tunnet itsesi masentuneeksi.

Päiväunien nukuttamista ulkona, jos teillä on parveke, suosittelen minäkin. Moni vauva nukkuu paremmin ulkona kuin sisällä.

En huolehtisi siitä, että ekoina kuukausina vauvalle "lepertely" jää vähälle väsymyksen takia. Ekoina kuukausina vauvalle riittää hyvä hoito ja äidin syli, ei hän tarvitse sen kummempaa seurustelua!

Mutta: kuten alussa kirjoitin, ei valitettavasti ole mitään ikää jossa vauva alkaa nukkua paremmin. Meillä alkoi 3 kk:n iässä yöheräilyt vain lisääntyä - sitä ennen oli 2-3 heräämistä yössä - niin että kolmen kuukauden ajan vauva heräili n. tunnin välein koko yön. Nyt puolen vuoden iässä ollaan taas päästy 2 heräämiseen, mutta sen lisäksi vauva herää aamuviideltä eikä suostu enää nukahtamaan. Eli väsyneitä ollaan... mutta väsymystä on paljon helpompi jaksaa, kun elämä vauvan kanssa on muuten ruvennut sujumaan mukavasti ja alun itkevästä kääröstä on tullut iloinen pikkuihminen.

Positiivista on se. että teidän vauva voi ruveta nukkumaan paremmin milloin vaan - vaikka jo viikon kuluttua! älä siis odottele mitään tiettyä ikää tai maalaile kauhukuvaa tulevista kuukausista, vaan koita jaksaa päivä kerrallaan ja kokeile noita mitä kirjoitin ja mitä muutkin ovat vinkanneet.

Voimia!

Meillä juuri oli niin että isä ja nyt 1v4kk poika nukkuivat eri huoneessa kuin minä, kun kk jälkeen synnytyksestä olin niin poikki että vain itkin.Isä hoiti poikaa kaikki yöt.Kk:n jaksoin yrittää hoitaa ja imettää häntä yötä päivää, sitten romahdin.Poika alkoi nukkua paremmin 11-kuisena.

Esikoinen meillä nukkui kokonaan yönsä 3-vuotiaana=/

Kakkonen nukkui syntymästään asti 6-8h yössä, samoin tämä nelonen eli todellakin on eroja vauvoissa.

Mulla tämä pahnan pohjimmainen 3kk nukkuu valtavan hyvin päivällä parvekkeella, sisällä ei oikein lainkaan. Edellinen taas ei nukkunut missään päivisin puolta tuntia pitempään, ei sisällä, ulkona, liikkuvaissa eikä liikkumattomissa vaunuissa..Pitää vaan yrittää jaksaa ja sopeutua vauvaansa, ksoka vauva ei voi sopeutua äitiinsä.Hyviä vinkkejä on ollut edellisillä. kokeile mitä tahansa kunhan itse jaksat.

Ei pikkuruiselle tartte niin kauheesti jaksaa lepertää. Minuutti-kaksi riittää kerrallaan, ei vauva tuossa iässä edes jaksa kauheesti keskittyä.

Kiitoksia rohkaisevista sanoista ja vinkeistä!

Tuota ulkona nukkumista olen ajatellut alkaa käyttämään enemmän (juuri nytkin nukkuu vauva ulkona) jos vaikka auttaisi. Meillä mies ajaa työkseen, joten kaikkien turvallisuuden puolesta hänen täytyy nukkua yönsä hyvin jotta jaksaa(ei sillä että munkin jossain vaiheessa täytyy!), joten meillä mies nukkuu eri huoneessa kun minä ja vauva. Välillä iltaisin mies hoitaa vauvaa ja mä menen korvatulppien kanssa nukkumaan pariksi tunniksi. En kuitenkaan koskaan kerkeä mitään 3 tuntia tai enempää siinä nukkumaan. Vanhemmillemme ei voi yöksi vauvaa viedä kun heidänkin pitää saada nukuttua, töissä kun ovat. Illaksi ehkä voisikin, pitää harkita.

Mä olen jotenkin tosi huono nukkumaan päivisin, tulee kamalan huono omatunto jos kämppä on ihan kamalassa kunnossa. :/ Alkaa ahdistamaan entistä enemmän... Iltapäivällä/illalla en taas joka päivä viitsi nukkua, kun ei kerkeä tuota miestä sitten yhtään näkemään. Mutta onhan se totta, että täytyy ruveta nukkumaan tai kohta olen ihan loppu.

Pitää tosiaan vaan yrittää elää päivä kerrallaan ja nauttia niistä hetkistä vauvan kanssa kun ei ole ihan loppu! :)

voimia sulle. Kahden lapsen äitinä tiedän että lapset / ihmiset tosiaankin nukkuu eri tavalla. Meillä tuo esikoinen oli oikein helppo tapaus mut tää kakkonen onkin sit eri maata. Sinun vauvasi vain on vielä niin kovin pieni, vasta kuukauden (vaikka tiedän että aika tuntuu tuossa vaiheessa matelevan suorastaan). Vauvan rytmin mukaan varmaan on vielä elettävä. Ite oon molemmilla sit kääntäny rytmiä/tai rytmiä on tullu itestään tuossa 2-3kk iässä silleen et pidempi unijakso on löytynyt yöaikaan. Rytmiä oon sit vauvan ollessa vanhempi hakenu sillä että sillon kun on hereillä, selkeästi "touhataan", hoitotoimenpiteitä, kotiöiden seuraamista, lattialla ihmettelemistä, seurustelua, kaupassa käyntiä....ja sit kun nukutaan ni nukutaan. Välissä toivottavasti syödään ja paskotaan hyvin ;). Eli tuota valvomisaikaa voi koitaa sit isompana hieman pidentää ettei torkahtetle tunnin välein viideks minuutiks. Mut toisaalta tiedän että sellasiakin lapsia on.

Vauvasi syö aika pitkään, voit koittaa irrottaa vauvaa rinnasta aikasemmin. Muistathan röyhtäyttää AINA. Vatsaanjäänyt ilma kyllä herättää vauvan sit tunnin päästä, alkaa ensin kiemurtelu ähinä ja sit ollaanki hereillä. Vauva voi syödä myös vatsavaivoihinsa lisää maitoa, ei tunnista vatsavaivojen ja nälän eroa jolloin taas syöminen voi lisätä ongelmaa.
Sit tiedän lähipiiristä että joskus noi huonostinukkujilla on jotain allergiaa, eli jos ongelma kestää tonne 2-3kk niin suosittelisin selvittään onko kyse allergioista.

Sit vielä että vaik tääkin on kamalaa kuultavaa niin lasten kans tää vaan on tällästä.

Tosiaan kannattaa ainakin kerran päivässä käydä ulkona lapsen kanssa vaunuilla - niin omaksi kuin lapsenkin parhaaksi. Ei tossa vaiheessa kannata niin keskittyä kodin kunnossa pitoon, vaan ihan niihin pakollisiin juttuihin ja omaan sekä lapsen hyvinvointiin.

Mutta pakko todeta että vauvojen heräilyt on normaaleja. Vauvan unisykli on sellainen että n.1h välein tulee havahtuminen - toiset pääsee sen yli herättämättä koko taloa, toiset ei. Kyllä tuossa vaiheessa voi kuitenkin päivän jo selkeästi rytmittää, juuri esim sillä että lähdette aina samaan aikaan päivästä ulos jne.

Sanoit ettei vauvanne nukahda sänkyynne - ei pidä olettaa että vauva sinne niin vaan jäisi, meillä on aina hyssytelty ensin sylissä ja sitten siirretty omaan sänkyyn. Valitettavasti on niin että sitten kun vauva muuten jo nukkuisi hyvin, niin alkaa tulemaan hampaita, opitaan uusia juttuja, sairastellaan ja taas on yöt hulinaa. Meillä pahimmat jaksot alkoi 4kk iästä eteenpäin, ja kesti monta kuukautta - edelleen yli 1vuotiaana heräillään 1-2 kertaa yössä, mutta sentään nukutaan jo yli 6h putkiakin.

Piti vielä jatkaa että ilman päiväunia en olisi kyllä selvinnyt - niihin kannattaa panostaa. Siltikin kyllä ihmetyttää miten sitä niin katkonaisilla unilla on jo yli vuoden pärjännyt sekoamatta. ;) Kyllä siitä siis selviää!

juuri näin Sinulle vielä :, ihan samoin ajattelen. Meillä on myös molemmat lapset tavallaan pitäny "opettaa" nukahtamaan ja nukkumaan omaan sänkyyn ja se on just tapahtunu tossa 1-3kk iässä. Sänky ei sais olla liian avara, meillä on semmoset pienistä peitoista rullatut reunat vielä sängyn reunoilla et tulis pesämainen olo, enkä tiedä onko taikutta mut tuntuu et vauva nukkuu noin paremmin. Ja molempia on myös hyssytetty ja nukutettu ja laskettu sänkyyn, ja taas uudestaan lukemattomia kertoja kunnes alkaa tottua nukkumaan omassa sängyssään. Tämä siksi että itse en osaa nukkua vauva vierellä. Mut perhepetikin voi pelata mainiosti jos pystyy kunnolla nukkuun vauvan kanssa. Muutoin siihen ei kannata alkaa.

Meillä esikoinen nukkui alusta asti hyvin (paitsi sillä oli semmonen huutojakso 1-2,5kk iässä, eli huusi kaikki illat klo 19-02 putkeen). Jonkun verran oli hulinakautta 7-11kk. Tää toinen sit, tavallaan oppi nopeesti omaan sänkyyn mut sit toi ikä 4kk eteenpäin on ollu yhtä hullunmyllyä yöt ja edelleen jatkuu ajoittain nyt 1v.

Eikö miehesi voisi nukkua vauvan kanssa kun hänellä on vapaapäivä? Meillä tehtiin niin, että mieheni nukkui vauvan kanssa silloin kun ei tarvinnut seuraavana päivänä lähteä töihin. Näin sain 1-2 kertaa viikossa nukkua kokonaisen yön.

Kuukausi valvomista ja olet jo noin väsynyt!! Meillä lapsi on jo yli vuoden ja edelleen heräillään yöllä. Vuoden ikään asti 1-2 tunnin välein. Ei ole huusholli tip top, mutta pakko vaan on jaksaa. Yksin olen valvonut ja lähes yksin hoidan lasta muutenkin ja hengissä olemme vielä molemmat. :) Kun vauva tulee taloon, voi yhtenäisille yöunille heittää hyvästit. Ei vauva ole mikään kone, joka nukkuu nappia painamalla ja herää silloin kun äidille sopii. Toivotaan todella, ettei valvomisesi jatku vuotta eteenpäin, jos jo noin lyhyestä ajasta olet uupunut.

Joka ei väsynyttä äitiä ymmärrä, ei ole kokenut väsymystä samalla tavalla =(
Voimia ap! En ehdi nyt kertomaan omaa tarinaani, mutta mulla tilanne alkoi helpottamaan, kun vauva oli n. 12 vkoa.

Lapset tosiaan erilaisia...

Esikoinen oli heräilijä ja onneksi tämä kakkonen nukkuu paremmin. Esikoisen kohdalla oli onneksi että 5kk nukkui päivisin hyvin (yksi 3-4h pätkä + muutama lyhyempi). Öisin tuo esikoinen heräsi aina vähintään 4 kertaa ja 3-4kk iässä heräämisiä oli 8-10. Kolmesta ekasta kuukaudesta en muista mitään, sillä olin itse synnytyksen jälkeen sen verran kipeä. Esikoinen oli sellainen että nukahti vain rinnalle ja siitä kun siirrettiin sänkyyn, niin useimmiten heräsi ja sitten taas rinnalle takaisin. Itse olen huono nukkuja eli heräsin esikoisen jokaiseen äänähdykseen ja sitten kun mä hätkähdin, niin mun hätkähtäminen herätti pojan. Joten korvatulppia myös minä suosittelen. Esikoisen unia hiukan rahoitti kapalointi. Kokonaisia öitä meillä alettiin nukkumaan vasta 2,5 vuoden iässä, kun riesaksi tuli 10kk iästä eteenpäin jatkuvat sairastelut. Ei tuohon 2,5 vuoteen kovin paljoa kertynyt kokonaisia öitä...Onneksi esikoinen oppi tuolloin viimeistään nukkumaan kunnolla, sain itse muutaman kuukauden nukkua ilman yöheräilyjä.

Kakkonen herää 1-4 kertaa yössä (ja jokusen kerran viikossa esikoinen herää öisin myös). Aika katkonaista on vaikka helpompaa kuin ekan kohdalla. Varmaan se etten ole itse samanlaisessa kunnossa. Nyt toisen kanssa aikamoinen miinus on se ettei päikkäreitä pysty nukkumaan, sillä esikoinen ei niitä en nuku. Koko helmikuu meni sairastaessa ja silloin tuli nukuttua 3-4 viikkoa tunnin pätkissä. Kyllä se oma olotila on aikamoinen tuollaisten pätkien jälkeen. Eli tiedän tunteen ap, mitä on olla väsynyt.

Ystävälläni lapsi söi 5kk 1,5-2h välein ja sitten alkoi hiukan väli pidentyä.

Hyviä vinkkejä olet saanut ja toivottavasti niistä on apua. Jaksamista kovasti, kyllä se joskus helpottaa, toivottavasti pian.

Väsynyttä äitiä ei ainakaan auta se että moralisoidaa "jo nyt" väsähtämistä.

Itselläni on 2 kk vanha vauva täysimetyksellä. Tuo sama ongelma meilläkin on että itseltä jää uni liian vähäiseksi ja miehen töiden vuoksi ei voi aina herättää miestäkään (eipä sie mies kyllä imettämiseen kykenisikään). Parhaaksi keinoksi meillä on huomattu tarpeeksi pitkät päiväunet jotka onnistuvat ainoastaan ulkona vaunuissa. Meillä rytmi on sellainen että vauva herää kuuden ja puoli kahdeksan välillä aamulla ja silloin on itsekkin herättävä. Syönnin ja vaipanvaihdon jälkeen vauva saattaa nukahtaa puoleksi tunniksi niin että itse saa syötyä aamiaisen ja pukeuduttua, mutta aina ei sitäkään. Kymmenen ja yhdentoista välillä laitan hänet ulos nukkumaan vaunuihin joko niin että lähdemme yhdessä ulos lenkille (usein miten näin, koska ulkoilu tekee ihmeitä väsymykseen) tai parvekkeelle. Ulkona vauva nukkuu yleensä noin 3 tunnin unet jonka jälkeen taas syödään ja vaihdetaan vaippaa. Pienen leikkimisen jälkeen laitan hänet uudelleen ulos nukkumaan (noin kello 3 ja 4 välillä) ja taas nukutaan kolmisen tuntia. Tämän jälkeen valvotaankin hieman pitempään ja mahdollisesti kylvetään tai leikitään enemmänkin. Tähän aikaan mieskin on jo kotona joten en ole yksin vauvan kanssa. Kahdeksan aikoihin aloitamme nukuttamaan vauvaa yöunille, mikä käytännössä tarkoittaa sitä että syödään ja vaihdetaan vaippa ja vauva saa nukahtaa syliin hämärässä valaistuksessa rauhallisten äänien saattelemana joko niin että jompi kumpi istuu makuuhuoneessa tai sitten istumme yhdessä olohuoneessa televisio hiljaisella volyymilla. Omaan sänkyyn vauva laitetaan kun silmät akavat olla puoliunessa niin että vauva kyllä tietää että hänet lasketaan sänkyyn, mutta pienellä tauhoittelulla hänet saa nukahtamaan kokonaan. Yöllä herätään kahden ja viiden aikoihin ja molemmilla kerroilla vain syödään ja palataan takaisin nukkumaan. Valoja ei sytytetä kuin kaikkein himmeimmät, eikä vauvan kanssa jutella. Vaippakin vaihdetaan vasta aamulla ellei ole aivan pakko. Ja sama taas aamulla alusta.

Tästä rytmistä huolimatta minäkin koen olevani väsynyt vaikka näin kirjoitettuna vauva tuntuu nukkuvan paljon. Niinpä olemmekin tehneet niin että viikolla yritän antaa miehen nukkua kokonaisia öitä ja hän taas viikonloppuisin ottaa vauvan aamulla toiseen huoneeseen niin että minä saan nukkua pari tuntia lisää syöttämisen jälkeen. Lisäksi huomasimme että jos me molemmat heräämme yöllä vauva luulee olevan jo päivä alkaa leikkiä, eli siksikin vain toinen hereille. Suosittelen todella kokeilemaan nukuttamista ulkona. Meilläkin se aluksi kangerteli, mutta jo parin päivän sitkeän yrittämisen jälkeen se onnistui hienosti. Sisällä meilläkin nukutaan vain lyhyitä pätkiä ja sylissä tai sitterissä unet ovat kaikkein lyhimmät vaikka niihin helposti nukahtaakin. Ainakin meillä vauva nukahtaa öisin sitä paremmin mitä pidemmät unet päivällä on saatu ja ne vatsavaivatkin helpottui kun huomasimme että suurin osa johtui yliväsyneenä huutaessa niellystä ilmasta. Tottakai meilläkin on rikkonaisempiakin päiviä ja välillä päiväunista huolimatta yöllä heräillään useammin.

Kuinka sotkuiseksi kämppä voi ihan oikeasti kahden aikuisen ja vauvan taloudessa mennä? Eli ihan varmasti voit jättää noita kotitöitä vähemmälle, tuskin te mitään sottapyttyjä olette. Olet vain ylikriittinen väsymyksesi takia.

Tuohon nukkumisasiaan ei valitettavasti taida olla mitään patenttiratkaisua. Meillä oli aika samanlainen tilanne, ja sillä voin lohduttaa, että parannusta tuli viikkojen myötä. Koita siis vedellä päiväunia aina vauvan kanssa samaan aikaan ja jätä kotityöt vähemmälle. Miehenkin kanssa ehtii seurustella muutaman kuukauden kuluttua :)

Minulla kaikki kolme lasta ovat alkaneet nukkumaan hieman pidempiä unipätkiä yöllä 6-8 viikon iässä. Hieman pidempi siis tarkoittaa tuota yhtä 3-5 tunnin mittaista pätkää yössä. Se on normaalia kaiketi.

Kaikista eniten siihen on vaikuttanut se, että siinä vaiheessa vauvoilla ovat helpottaneet pahimmat vatsavaivat. Kolmen-neljän kuukauden iässä ne ovat sitten jääneet pois liki kokonaan ja siinä vaiheessa yhtenäiset unipätkät ovat kasvaneet kuuteen tuntiin.
Pahimmat vatsanväänteet ovat olleet juuri tuossa kuukauden iässä.

Suosittelen vähintään parin tunnin syöttövälejä, röyhtäyttämistä ja vauvan vatsan hieromista/jalkojen jumppaamista sekä relatippoja. Kapaloa käytätkin, se toimi meillä kaksosilla erinoimaisesti. Omien unien kannalta olisi hyvä, jos vauva nukkuisi omassa sängyssään ja vaikka viereisessä huoneessa. Jos nukahtaa syliin, voi siitä laittaa sänkyyn nukkuvana (jos onnistuu). Omat vauvani ovat nukahtaneet syliin tuonne 6-8 viikon ikään ja sen jälkeen olen sitten opettanut nukahtamaan omaan sänkyyn. Tutti on ollut apuna kapalon lisäksi.

Anna kotitöiden olla ja syökää eineksiä. Kun vauva päivällä nukahtaa, lepää ensin itse ja sitten jos jää aikaa, teet hommia. Yhden vauvan kanssa kotitöitä voi tehdä myös niin, että lapsi on rintarepussa tai kantoliinassa. Silloin jää aikaa lepäämiseen vauvan nukkuessa.

Lopuksi: omat vauvani eivät ole olleet mestarinukkujia laitokselta tullessaan, ei yksikään. Esikoinen varsinkin nukkui ihan miten sattui, noin 45 minuutin pätkissä. Kaikki ovat kuitenkin alkaneet nukkua kokonaisia öitä puolivuotiaana tai vähän sen jälkeen. Eli ap:n ei kannata vielä heittää kirvestään kaivoon, vaikka ketjusta paljon pessimistisiä kommentteja onkin saanut.

Jaksamista!

Yhteistyössä