koska vauvan "pitäisi" nukkua pidempi unijakso?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on 4 kk ikäinen tyttö. On nukkunut 6 tuntia kerrallaan ehkä kaksi kertaa. Muuten yöt menevät niin, että tyttö syö n. kolmen tunnin välein, eli 3 kertaa yön aikana (lasken yöksi sen ajan kun hän on sängyssä, eli n. klo 20:30 - 08:30). Viimeisen parin viikon aikana hän on syöntien lisäksi heräillyt aina n. tunnin nukuttuaan, eli en itsekään ole saanut nukkua kuin max tunnin kerrallaan. Koko yön unisaldoksi on usein jäänyt n. 5 tuntia, ja siis aivan pätkissä nukuttuna. Aiemmin tyttö nukkui nuo syöttöjen välit aika hyvin, eli sain itse nukuttua n. 2,5 tuntia kerrallaan. Nyt mua alkaa kyllä väsyttämään tuo jatkuva heräily. En siis syötä joka kerta kun vauva herää, vaan kolmen tunnin välein. Muulloin hänelle kelpaa tutti ja silittely, nukahtaa sitten vähän ajan päästä uudelleen. Kolme tuntia edellisen syötön jälkeen ei kelpaa tuttikaan ja alkaa vain itku kun sitä yritän tyrkyttää, joten silloin imetän... Isä ei juurikaan yöllä herää tytön vääntelehtimiseen eikä ääntelyyn, vaan minä joudun hoitamaan nuo kaikki. Turhahan siinä isääkin olisi herättää kun minä kuitenkin herään... Ollaan ajateltu jo piakkoin siirtää tyttö omaan huoneeseensa nukkumaan (tähän asti siis nukkunut meidän huoneessa omassa sängyssään ja välillä meidän välissä) jos vaikka itse saisin nukuttua paremmin enkä heräisi kaikkiin ääntelyihin.

Tsemppiä siis sinulle ap! Meilläkin alkuunsa valvottiin yöt ja parhaimmat unet nukuttiin aamupäivällä. Noustiin usein sängystä vauvan kanssa vasta 12-13 aikaan... Olin ihan poikki ekat 1,5 kuukautta, sitten alkoi hiukan helpottamaan ja yöllä nukuttiin paremmin. Nyt siis on tuo vuorokausirytmi ihan kivasti jo muodostunut, nukkuu päiväunet n. 2 h ulkona (tosin heräilee nykyään sielläkin ja saa käydä välillä hyssyttelemässä, eli itse en ehdi siinäkään välissä nukkumaan) ja lisäksi 2-3 puolen tunnin torkut sisällä. Ja illalla menee sänkyyn jo 20:30 (tätä on ollut nyt n. kuukauden). Kun nyt vaan nuo yöunet vielä paranisivat ja tulisi pidempiä unipätkiä! Ehkä sitten kun saa iltapuuroa antaa, toivottavasti... :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lillis77:
Isä ei juurikaan yöllä herää tytön vääntelehtimiseen eikä ääntelyyn, vaan minä joudun hoitamaan nuo kaikki. Turhahan siinä isääkin olisi herättää kun minä kuitenkin herään...

Mielestäni äidinkin pitää saada välillä nukkua tarpeeksi pitkiä unia, muuten helposti kärsii terveys ja mielenterveys. Suosittelen, että sovitte miehen kanssa, että tiettyinä yönä hän hoitaa vauvan ja äiti nukkuu korvatulppien kanssa (samassa tai eri huoneessa).

Lisään vähän, kun jätin huomiotta tuon pienen vauvan syömispuolen. Jos vauva juo puollosta, isä voi hoitaa syötönkin, mutta jos ei, niin sitten isä voi tuoda vauvan äidin luo, kun vauvalla on nälkä. Näin äiti saa kuitenkin nukkua pidemmän pätkän kuin jos hänen pitäisi aina nousta vauvaa rauhoittelemaan.

Hei!

Meillä kohta 6 kk poika. Aluksi pienenmpänä hän nukkui nukkui tyyliin 2-3-tunnin päiväunia. 3:n kk:n kohdalla tilanne meni seuraavanlaiseksi, että nukkuu aamuheräämisen jälkeen vain pieniä pätkiä (vaihtelevat 30 min - 40 min tällä hetkellä yleensä 40 min). Näitä pätkiä on yleensä ennen klo 18 3 kpl. Yöunille hän käy 22-24 ja aamulla herää kunnolla n 8 - 10.

Yöllä pisin uni on kestänyt 4,5 tuntia mutta yleensä vain 3 tuntia ja sen jälkeen herää 2 tunnin välein (ei herää siis kunnolla vaan syö vain rintaa ja kannan hänet takaisin omaan sänkyyn).

Soitin viikonloppuna imetystukeen, kun laskin että hän oli rinnalla 13 kertaa yhtenä päivänä. Siellä sanottiin, että 8-12 kertaa on vielä tuon ikäiselle normaalia ja että illalla voi viihtyä "rinnalla" parikin tuntia (kun kysyin onko tälläinenkään enää normaalia "tankkausta".

Ai niin siis ennen nukkui vaunuja työnellessä pidempään, mutta sielläkin herää tasan 40 min kohdalla. Ei myöskään nuku parvekkeella tämän pidempään.

UUsimmassa vauva-lehdessä oli kohtalo"toveri". 7 kk tyttövauva joka nukkuu vain päivisin 2*30 minuuttia. Siinä tutkija epäili että tälläisiä vauvoja olisi n. 2 prosenttia. Mutta oli sitä mieltä, ette ne nukkuvat kuten haastattelun tyttökin nukkuu tosi hyvin yöt.

Tämä äiti alkaa olla lopen uupunut. En ole siis moniin kuukausiin enää edes 3:a tuntia pystynyt nukkumaan "putkeen".

JOnkinsortin unikoulu alkaa pian kyllä.

Hei uudestaan!

Meillä kohta 6 kk poika. Aluksi pienenmpänä hän nukkui nukkui tyyliin 2-3-tunnin päiväunia. 3:n kk:n kohdalla tilanne meni seuraavanlaiseksi, että nukkuu aamuheräämisen jälkeen vain pieniä pätkiä (vaihtelevat 30 min - 40 min tällä hetkellä yleensä 40 min). Näitä pätkiä on yleensä ennen klo 18 3 kpl. Yöunille hän käy 22-24 ja aamulla herää kunnolla n 8 - 10.

Yöllä pisin uni on kestänyt 4,5 tuntia mutta yleensä vain 3 tuntia ja sen jälkeen herää 2 tunnin välein (ei herää siis kunnolla vaan syö vain rintaa ja kannan hänet takaisin omaan sänkyyn).

Soitin viikonloppuna imetystukeen, kun laskin että hän oli rinnalla 13 kertaa yhtenä päivänä. Siellä sanottiin, että 8-12 kertaa on vielä tuon ikäiselle normaalia ja että illalla voi viihtyä "rinnalla" parikin tuntia (kun kysyin onko tälläinenkään enää normaalia "tankkausta".

Ai niin siis ennen nukkui vaunuja työnellessä pidempään, mutta sielläkin herää tasan 40 min kohdalla. Ei myöskään nuku parvekkeella tämän pidempään.

UUsimmassa vauva-lehdessä oli kohtalo"toveri". 7 kk tyttövauva joka nukkuu vain päivisin 2*30 minuuttia. Siinä tutkija epäili että tälläisiä vauvoja olisi n. 2 prosenttia. Mutta oli sitä mieltä, ette ne nukkuvat kuten haastattelun tyttökin nukkuu tosi hyvin yöt.

Tämä äiti alkaa olla lopen uupunut. En ole siis moniin kuukausiin enää edes 3:a tuntia pystynyt nukkumaan "putkeen".

JOnkinsortin unikoulu alkaa pian kyllä.[/QUOTE]

Kiinteät aloitettiin 4 kk:n kohdalla. Nyt syödään aamu- ja iltapuuro, 2*kasvista ja 1*hedelmäsosetta, mutta tilanne ei niilläkään ole miksikään muuttunut.

Huh, voimia ja jaksamista ap! Meillä oli myös aika lyhyitä nuo unipätkät aluksi. Helpotusta siinä vaiheessa toi kantoreppu & -liina auttoivat vatsavaivoihin ja silloinkin, kun vatsa ei vaivannut, vauva nukkui niissä parhaiten. Omaan sänkyyn on nyt siirrytty pysyvämmin reilu kuukausi sitten (vauva nyt 5,5 kk). Meillä mies/isovanhemmat kävivät iltaisin kävelemässä niin, että vauva repussa tai liinassa, jotta sain edes vähän nukuttua/levättyä. Nyt jälkiviisaana sanoisin: 1) Nuku tai lepää aina kun voit 2) unohda kotityöt tai pyydä niihin muilta reilusti apua. Ihmiset eivät ehkä halua häiritä tai uskalla tarjota apuaan nyt alussa. 3) Muista syödä ja juoda, eli pidä huolta, että pysyt siltä osin itse kunnossa 4) Jos jaksat, niin yritä pistäytyä ulkona raittiissa ilmassa 5) pyydä neuvolasta apua, jos et muuten jaksa tai muualta apua saa. 6) Älä yritä esittää reippaampaa/jaksavampaa kuin miltä tuntuu. Eli kerro reilusti kyselijöille, millaisia yöt ja päivät ovat.

Lopuksi vielä suosittelen kirjaa, josta on ollut itselleni apua: Elizabeth Pantley: Pehmeä matka höyhensaarille. Sitten, kun jaksat, niin kannattaa lainata kirjastosta.

Riippuu siitä keltä kysyy. Toinen äiti jaksaa vaikka sankan sateen läpi hermoja menemättä, toisella menee ne jo laitokselta tultaessa.

Nauratti alkuun hirveästi, kun luin _yhen kuukauden ikäisestä_ ja kuinka äiti oli väsynyt, mutta sitten muistin ystäväni, joka kärsi synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, ja koki kaikki todella vaikeaksi ja raskaaksi jo heti. Hänelläkin helpotti ajan myötä, parissa kuukaudessa.

Mutta siis: meidän poju on nukkunut tasan yhden yön kymmenkuisessa elämässään hyvin yhdellä(muistaakseni) herätyksellä, ensimmäisen yönsä ja laitoksella siis. Sen jälkeen tulikin heti putkeen koliikit sun muut, ja siis ekat 5-6 kk:tta mentiin 1-2 tunnin välein syöttö, pisin unipätkä taisi olla kaksi tuntia, mutta niitä ei ollut kuin yksi yössä, muuten herätyksiä oli 30min-1h välein.

Tutti ei koskaan ole kelvannut eikä pullo, vielä tähän päivään mennessä, mutta nythän koen eläväni jo luksusta, poika kun nukkuu jopa 3 tunnin pätkiä, ainakin yhden yössä :)

Ymmärrän toisaalta, että tosiaan moni kokee väsymyksen eri tavalla, mutta itse idioottina en pakottautunut raskausaikana nukkumaan _varastoon_, nyt on menty koko 10 kuukautta jo sellaisilla unilla, ettei yhtä ainutta yötä ole putkeen nukkunut. Mutta hyvin jaksan ja siivoankin. Aina kun jaksan. Meillä on perussiistiä aina. Sen voin sanoa, että itse kokeiltiin, että tein vain pakollisen, mutta hermot meni enemmän kun kämppä oli pommi tiskeineen päivineen. Hankkikaa astianpesukone ja kuivausrumpu ja tosiaan käykää joka päivä lenkillä! Kyllä sä jaksat, kun mäkin hehe.

Kyllä sen verran väsymystä itsekin koen, että itku tulee herkästi varsinkin jos kuulee toisesta lapsesta, joka kauniisti on nukkunut koko ekat vaikka puoli vuotta täydet yöt ja vielä päikkäreitäkin jotain nelkytä tuntia.... ei terve.

Mutta hei, huonot unet tutkimusten mukaan saattaa vaikuttaa kehitykseen, meillä poika lähti kävelemään ilman tukea jo 8 kuisena, nousi seisomaan 6 kuisena ja oppi istumaan tai siis menemään itse istumaan jo viisikuisena! Ja nykyään osaa hienosti osoittaa lamppuja, sanoo kissa, isi ja äiti ja heiluttaa isille moikat jne. Ei oo mikään turha jätkä vaikkei uni maistukaan! :D

Tsemppiä uniongelmiin, kyllä sä selviät! (vaikka välillä tuntuu että paiskaan kohta jotain seinään kun tuo ei nuku, niin älä paisko, ei oo kiva väsyneenä sit siivotakkaan lautasen jäämiä heheeheheh, kaikki järjestyy kyllä. Itke ja se helpottaa. Sitten mieti kuinka järrrrkyttävän hyvännäköinen lapsi teillä on kun teidän geenit ja kuinka muiden nukkuvat lapset vaan nukkuu hetkiä pois eikä kerkee oppia kävelemään :D)

Yhteistyössä