Koskahan mulla alkaa vaihdevuodet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joillakin ne voi tulla jo hyvinkin nuorena (tiedän tapauksia, että n. 40-v on jo tarvittu lääkitystä). Alustavana oireena usein kuukautiskierron lyheneminen ja hikoilu öisin. Sitä voi kestää useitakin vuosia ennen kuin kunnolla alkavat.

en tiedä mutta mun äidillä ne alkoi 38-vuotiaana... eihän mullakin ala yhtä aikaisin?

Se on jo varsin aikaisin.
Minun äidilläni alkoi vasta likempänä 60 ikävuotta ja molemmilla isoäideilläni on ollut säännöllinen kierto liki 60 ikäiseksi.
Olisi kiva lukea jokin tutkimus siitä, mitkä kaikki tekijät tuohon vaikuttavat.

Enpä osaa sinun vaihtareista mitään sanoa kun en osaa edes omistani.

Äidilläni jäi menkat veke 53v. Että jos siitä päättelen niin tilkettä saa jalkoväliin sovitella vielä jonkun vuoden.

Se on jo varsin aikaisin.
Minun äidilläni alkoi vasta likempänä 60 ikävuotta ja molemmilla isoäideilläni on ollut säännöllinen kierto liki 60 ikäiseksi.
Olisi kiva lukea jokin tutkimus siitä, mitkä kaikki tekijät tuohon vaikuttavat.

En usko että tarkkaa tietoa on. Pitkälti lienee tosiaan perinnöllistä tuokin juttu. Suvun naisista saa osviittaa omista aikatauluista - ehkä. Jos 38v alkaa niin siihen saa jo korvaushormonilaastarit gyneltä, on se niin paljon normaalia aikaisemmin.

[QUOTE="vieras";23307693]No tuo 20 v on jo aika utopistinen odotus. Keskimäärin Suomessa kuukautiset päättyvät 51-52-v.[/QUOTE]

Mietin ihan puhtaasti oman sukuni naisten kautta asiaa.
Heillä tuo 58 osunut aika lähelle sitä kun kuukautiset ovat alkaneet muuttua epäsäännöllisiksi.

Yhteistyössä