Koti aina järjestyksessä ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anni

Vieras
Ottakaa joku kantaa mun henkilökohtaiseen ISOON ongelmaan. Miks meillä ei pysy koti kunnossa? Aina, vaikka viikkosiivous tehtäisiin kunnolla, on koko viikon aivan järkky siivo. Ja minä kärsin ja häpeän! Ja miks sillon aina jotain ylläri vieraita on tulossa ku siivo on pahin?! Aika usein puhelimessa suoraan valehtelen, että on joku meno, ettei voi tulla kylään kun oikeasti on sotkuinen/ epäjärjestyksessä oleva huusholli. Onko ketään muita, kuka ei saa paikkoja pidettyä järjestyksessä ja kantaa siitä älytöntä syyllisyyttä ja häpeää?

En tiedä ollaanko sikoja vai mikä mättää mutta joka päivä siivoan ja järjestelen jotta on siistiä ja paikat järjestyksessä. Jos kerran viikossa olisi siivous niin huh mikä urakka olisi edessä!

meilläkään ei oo paikat kunnossa koko aikaaa. mutta minä siitä mitään ressiä revi, töistä tullessa kasaan kamat suunnilleen paikoilleen ja pari kertaa viikossa imuroin. joskus tulee vieraitaki ja roskia on niin että ei voi ilman sukkia kävellä =) mitä sitä häpeemään. oikeesti on parempaakin tekemistä ku puunata nurkkia olletikkin jos lapset ovat pieniä!! on jotenki niin kodikasta pieni sekasorto :D

Meil pysy ennen tavarat järjestyksessä...ainakin osan aikaa. Sitte mies perusti yrityksen ja nyt noita saakelin tavaroita (firman&asiakkaiden) lojuu joka nurkassa. Onneks tää on vaan väliaikaista. Meil auttaa tosiaan kun joka päivä laitan tavarat paikalleen ja kerran viikossa sitten isompi siivous.

meillä sama homma. mä en jaksa. :'( just siivosin kylppärin ja eiköhän sekin ole jo ihan paskanen, koira kävi kävelemässä siellä ja jaloissa kantautuu karvoja ja roskia sinne. torstaina siivosin muun kämpän kokonaan ja nyt näyttää sille ettei ois ikinä moppia nähnykkään. joka päivä vielä töiden jälkeen siivoan, mä en jaksa kohta enää tätä.

Meillä ei pysy järjestys, mutta en kanna siitä syyllisyyttä tai häpeää. :D Tämä on meidän kotimme ja kyllä täällä saa sen näköistä olla että täällä asutaan. Vieraita varten siivoan, mutta omalla porukalla en ota turhaa stressiä epäjärjestyksestä. Yllätysvieraista en pidä joka tapauksessa, oli siistiä tai sotkuista.

En kuitenkaan myöskään tunne häpeää tai syllisyyttä siitä, että lapset sotkevat, enkä aina ehdi/jaksa/viitsi sitä mukaa kulkea perässä ja siivota aamusta iltaan.
Jos vieraita häiritsee, niin olkoon tulematta toiste tai siivotkoon itse. Meidän koti on elämistä varten, eikä esittelyä.

No meillä ei todellakaan ole koti aina järjestyksessä! Kyllähän se välillä alkaa itseäkin ahdistaa kun alkaa olla tarpeeksi sotkuista ja sitten yleensä saa jotain tehtyäkin. Mutta aina jos joku on tulossa yllättäen kylään niin pieni paniikki syntyy... Minkä kokoinen asunto teillä on ja kuinka monta henkeä? Me miehen ja lapsen kanssa asutaan pienessä kaksiossa ja olen uskotellut itselleni että jahka muutetaan kolmioon niin tilanne paranee - vai onko se päinvastoin niin että on vaan enemmän huoneita siivottavana? :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Sokeripala:
No meillä ei todellakaan ole koti aina järjestyksessä! Kyllähän se välillä alkaa itseäkin ahdistaa kun alkaa olla tarpeeksi sotkuista ja sitten yleensä saa jotain tehtyäkin. Mutta aina jos joku on tulossa yllättäen kylään niin pieni paniikki syntyy... Minkä kokoinen asunto teillä on ja kuinka monta henkeä? Me miehen ja lapsen kanssa asutaan pienessä kaksiossa ja olen uskotellut itselleni että jahka muutetaan kolmioon niin tilanne paranee - vai onko se päinvastoin niin että on vaan enemmän huoneita siivottavana? :whistle:

Me asuttiin miehen ja kahden lapsen ja koiran kanssa kaksiossa, ja ajattelin myös, että helpottaa kun saadaan talo valmiiksi.
Ei meillä kuitenkaan ole yhtään siistimpää nyt, vaikka neliöt tuplaantuivat. Paitsi siinä mielessä, että on enemmän kaappeja, mihin voi piilottaa tavarat kun on juhlia tms tiedossa, mutta normaaliarkena lapset levittävät kaiken, kuten ennenkin.

Lueskelin näitä vastauksia niin tehän tunnutte siivoavan tosi ahkerasti! Moni imuroi kaks kertaa viikossa :o Meillä menee usein toista viikkoa. Taidan poistua nurkkaan häpeämään :ashamed:

Reilu sata neliötä. Viis lasta, vanhin jo 17 toisiks vanhin 15. Ja minä kärsin syyllisyyttä siitäkin kun en lupaa tuoda kavereita jos talo on ku pommin jälelt. Jos on siistiä ei haittaa vieraat, tykkään jopa! Mutta kun se on niin poikkeuksellista! Kai se on monen tekijän summa. Säilytystiloja liian vähän tavaramäärään nähden. Ja rahaa liian vähän tarpeeseen nähden ja voimia liian vähän tarvittavaan työmäärään nähden. Jos enolis kuullut niitä loukkaavia "siellä oli talo ku pommin jäljiltä" juttuja, voisin ite tilanteen hyväksyä. Mutta en voi sietää, jos joku minun kodista pääsee loukkaavasti puhumaan,...

Meillä järjestellään aina illalla päivän päätteeksi tavarat paikoilleen, monesti järjestelen päivälläkin leluja takas lapsen huoneeseen,kun kantaa niitä omasta huoneestaan olkkariin.Perussiivous kerran viikossa,imurointi lisäksi 1-2 kertaa viikossa.Muuta siivousta lisäksi tarpeen mukaan.
Tavaroita mahdollisimman vähän,jolloin paikatkin pysyy siistinä.En vaan kestä asua sekamelskassa!

Meillä on aina kaaos. Jos joskus saa paikat kuntoon, menee puol tuntia ja penskat kantaa tavaroita edestakaisin. Lapset 3,9,11 ja 11, kaikki me vanhemmat mukaan luettuna ollaan kamalia sotkijoita......

Alkuperäinen kirjoittaja Pikachu:
Meillä on paikat perus siistinä koko ajan. En tiedä mistä se johtuu mut korkeintaan kerran viikossa esim. imuroin.

Vieraita saa siis tulla milloin vain!

Samoin meillä. Tosin otan pahimpia roskia pois rikkaimurilla joka päivä. "Roiskeet" siivoan heti, kun ne huomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sokeripala:
Lueskelin näitä vastauksia niin tehän tunnutte siivoavan tosi ahkerasti! Moni imuroi kaks kertaa viikossa :o Meillä menee usein toista viikkoa. Taidan poistua nurkkaan häpeämään :ashamed:

Mie tuun siun mukaan. :wave:
Eikä meillä todellakaan pitkään pysy paikat siistinä, jos tänään siivotaan niin huomenna on taas sen näköistä niinkun ei ois viikkoon tehty muuta kuin sotkettu. :/

Minä tykkään myös, että aina on paikat järjestyksessä. Järjestellään siis jatkuvasti. Ja sitten turhaa tavaraa meillä ei oikeastaan ole. Mitään paperi- tai lehtikasoja meillä ei ole ja muutenkin tavarat laitetaan aina oikeille paikoilleen. Kerran viikossa pyyhitään pöly,pestään lattiat ja imuiroidaan koko talo (paitsi olohuone, keittiö ja eteinen imuroidaan 2 kertaa).

Meillä saa olla siivoamassa ihan koko ajan... Tällä hetkellä vasta minä, mies ja koira. Kohta myös vauva perheessä. Asuntona noin 90 neliötä kahdessa kerroksessa ja varsinkin alakertaa jossa koira on, saa imuroida kerran päivässä jos haluaa että on perussiistiä. Kerran viikossa sitten koko kämpän jynssäys. Itse olen oikein pilkunviilaaja, ahdistaa kun on vähänkään p...kaista. Unelmoin tilanteesta jossa kerran viikossa siivous riittäisi. Koira sotkee tolkuttomasti vaikka on pieni ja tassut pestään aina lenkin jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä järjestellään aina illalla päivän päätteeksi tavarat paikoilleen, monesti järjestelen päivälläkin leluja takas lapsen huoneeseen,kun kantaa niitä omasta huoneestaan olkkariin.Perussiivous kerran viikossa,imurointi lisäksi 1-2 kertaa viikossa.Muuta siivousta lisäksi tarpeen mukaan.
Tavaroita mahdollisimman vähän,jolloin paikatkin pysyy siistinä.En vaan kestä asua sekamelskassa!

Meillä myös samaa järjestelyä illalla.Ja lapset katsoo huoneensa kuntoon ennen unille menoa.
Iltapala on 20 ja siitä pesut ja pisut,huoneen tsekkaus/siistiminen ja mä teen alakerrassa saman.

Keittön siisteys johtunee,että aina jokainen laittaa omat astiansa koneeseen suoraan,lapsilla lista jonka mukaan tyhjentävät koneen aina sen käytyä.
Rasti omalle kohalle kun työ tehty.

Samoin on imuroinnin kanssa.Ensin tavarat jos niitä on,paikoilleen ja sitten imurointi.
Näin kolmasti viikossa.Rasti ruutuun kun työ tehty.

Lapsityövoimaa!!
Ja mä siivoon veskit ja pinnat aina imuroinnin jälkeen.

Meillä on yleensä kyllä siistiä,ja suosittelen tuota lasten "mukaanottoa"!!! ;)

Eli kotityöt on isommilla,8 luokkalaisella ja kolmella 3 luokkalaisella.
Pienimmät laittaa koneeseen myös omat ruokailuvälineet,1 ja 3 vuotiaat.
Pienestä se vitsa väännettävä.
Ja 3 vee osallistuu tiskikoneen tyhjennykseen isomman sisaruksen opastuksella.
Avittaa siis.

Ja meillä on usein myös kaaos.
Kokoajan joku menossa tai tulossa peliin / treeneihin, kouluvaatteet, pelivaatteet, kirjat yms. pitkin. Ja mä en ehdi siivota enkä jaksa raivota. Kerran viikossa viikkosiivous, jolloin röykkiöt setvitään, imuroidaan ( imurointi kyllä mielellään useammin ), pyyhitään lattia yms. Eniten mua ärsyttää pyykkien levittely kylppärin lattialle, eli vedetään pyykkikorista tai riisutaan siihen lattialle. Ärsyttää kun pitää raivata ennen kuin pääsee suihkuun...
Mutta vähitellen ollaan menty parempaan suuntaan, muksutkin jo alkaa arvostaa siisteyttä.

Yhteistyössä