Kotiäidin jaksaminen?! Apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "No One"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"No One"

Vieras
Tuki, apu ja vinkit jaksamiseen kotiäitinä olisivat nyt todella tarpeen!

Alan olla aivan hajalla ja uupunut tähän, siis kotiäitinä oloon ja nyt kaikenlainen apu ja vinkit jaksamiseen olisivat tarpeen. Vauva on vielä niin pieni, etten haluaisi sitä hoitoon laittaa, ennemminkin oma jaksaminen pitäisi saada kuntoon.

Meillä on allekouluikäisiä lapsia, nuorin siis vauva. Vauva on todella vaativa tapaus, sellainen jatkuvasti kanniskeltava ja viihdytettävä. Ei viihdy yksin lattialla, ei sitterissä, ei missään. Nukkuu katkonaisesti ja huonosti pienissä pätkissä. Itkee PALJON ja herkästi (lelu putosi -> itkee, ruoka ei tule nopeasti -> itkee, asento huono sylissä -> itkee). Päivisin en pääse (lue: jaksa mennä) lasten kanssa leikkipuistoja ja kauppaa kauemmas, koska vauva itkee myös automatkat, rattaissa jne. ellen kanniskele. Ei viihdy liinassa/kantorepussa yhtään. Asumme sen verran syrjässä, että yhtä leikkipuistoa + kauppaa lukuunottamatta muuta viihdykettä ei lähietäisyydellä ole. En voi päivisin tehdä yhtään mitään “omia juttujani” (lukea lehteä/askarrella isompien kanssa/olla netissä), koska vauva huutaisi tällöin suoraa huutoa. (Nytkin se huutaa pää punaisena, kun en hyppyytä tms.) Siivoukset, ruuanlaitot ym. hoidan niin, että lauleskelen vauvalle, pelleillen, hyppyytän, kannan mahdollisimman paljon mukana ja selvitään vähän vähemmällä itkulla niistä. Sitten toki muiden lasten tarpeet yritän kohdata myös.
Minulla on hyvä mies, joka on on normi päivätöissä. MUTTA ongelma on se, ettei hän mielestäni ollenkaan ymmärrä, millaista minun elämäni nykyään on. Ollaan puhuttu tästä pal-jon, ja hän nyt lähinnä toteaa, että sellaista kai se vauvaperheissä on ja sellaista se on muillakin ja pitää vaan jaksaa. Meillä on sopimus, että kumpikin, mies ja minä, saa kerran viikossa käydä illalla omassa harrastuksessaan ja tätä sopimusta kyllä noudatetaan, eli kerran viikossa pääsen nk. “tuulettumaan”. Se ei vaan tahdo ollenkaan riittää, en tahdo kertakaikkiaan löytää avaimia jaksamiseen. Miehen mielestä enemmät menot mulle olisivat epäreiluja, koskapa hänkin on päivät töissä eikä “omalla ajalla” ja niinhän se tavallaan onkin...Korvissa soi tuo vauvan huuto, olen niiiin väsynyt kuuntelemaan sitä. Kun mies tulee iltaisin kotiin, hän kyllä osallistuu aina toivomiini kotijuttuiihin jne. mutta päävastuullinen olen silti minä, koska minä tätä arkea pääosin pyöritän. Tätä pitäisi ainakin puoli vuotta (vähintään!) vielä jaksaa ja jonkin täytyy muuttua, että jaksaisin.

Olisiko mahdollista hankkia lapsenvahtia säännöllisesti, vaikka kerran kahdessa viikossa ja menisitte miehen kanssa kaksin jonnekin vaikka syömään? Tai lenkille, leffaan, uimaan mikä nyt sitten on sellaista mitä tykkäätte tehdä.

"sellaista kai se vauvaperheissä on ja sellaista se on muillakin ja pitää vaan jaksaa."

Sellaistahan se on. Jotkut vauvat vaan on tyytymättömiä, mutta ajan kanssa helpottuu.

Vaihtakaa osia tai sitten molemmat menette töihin ja lapset hoitoon.

Eipä ollut tullut mieleen tuollainen lastenhoitajan hommaaminen, kiitos ajatuksesta :) Siinähän voisi olla jotain ideaa. Mitä tulee tulee tuohon, että "sellaista se vaan on" ja ajan kanssa helpottuu, joo tiedän. Tämä ei ole ensimmäinen vauva. Siitä huolimatta tarvitsen apua jaksamiseen juuri nyt.

Eipä ollut tullut mieleen tuollainen lastenhoitajan hommaaminen, kiitos ajatuksesta :) Siinähän voisi olla jotain ideaa. Mitä tulee tulee tuohon, että "sellaista se vaan on" ja ajan kanssa helpottuu, joo tiedän. Tämä ei ole ensimmäinen vauva. Siitä huolimatta tarvitsen apua jaksamiseen juuri nyt.

No luulis että lastenhoitajan hommaaminen olis tullut mieleen.. Juu, hommatkaa sellainen ihmeellisyys jos mahdollista.

Tälle nimimerkille "niiino", että mulla ei nyt ole todellakaan varaa ja jaksamista toimia katkeruutesi purkukohteena, anteeksi vaan. Huono tapa purkaa huonoa oloaan tuollainen.

Monesti on erilaisia syitä sille miksi sitä lastenvahtia ei hanki, se on kallista, ei tunne ketään Lapsi on muka liian pieni jne. Mutta toisaalta siihen hoitajaan tutustuu ja kaikki asiat maksaa. Jos oma jaksaminen ja parisuhde on tärkeää niin kyllä kuukaudessa voi muutaman kympin maksaa siitä että saa hiukan sitä omaa aikaa.

Mun mielestä menee vähän saman kastiin kuin tullaan kyselemään jotain muuta itsestäänselvyyttä palstalle. Luulis että väsyneelle vanhemmalle ois itselleenkin tullut lastenhoitaja mieleen, jos siihen varaa on :D mutta ehkä ei sitten kaikille... onneksi palsta auttaa! :)

Hm, onko tuttua, joka voisi aina joskus auttaa. Tai sitten tuo ostettu hoitaja.
Minua jäi mietityttämään, että onko lapsella jotain allergiaa tms. kun lapsi on jo noin iso eikä viihdy yhtään itekseen. Meillä on tuon ikäiset olleet jo niin menossa mukana, että ovat olleet tavallaan helppoja. Siis lelut kiinnostaneet, kaappien purkamiset yms. ovat osanneet liikkua tukea pitkin jne.

Mun mielestä menee vähän saman kastiin kuin tullaan kyselemään jotain muuta itsestäänselvyyttä palstalle. Luulis että väsyneelle vanhemmalle ois itselleenkin tullut lastenhoitaja mieleen, jos siihen varaa on :D mutta ehkä ei sitten kaikille... onneksi palsta auttaa! :)

Se onko lasteiinnvaht varaa on suhteellinen kysymys. Siinä on kyse prioriteeteistä mikä on perheelle tärkeää. Jos se on parisuhde ja äidin jaksaminen niin pakkohan tohon on puuttua, ja järjestää sitä vapaata lisää.

Toki voi kokeilla neuvolan kautta perhetyöntekijää jne mutta auttaako se jos sohvalle tulee joku istumaan ja keskustelemaan kanssasi kun laitat ruokaa?

Mulla on vähän samat fiilikset, vaikka lapset on jo isompia. Mä oon ollut kotona jo yli kaksi vuotta (+ osan raskausajasta). Meillä on siis reilu 2-vuotiaat kaksoset. Oon itse aktiivisesti yrittänyt löytää töitä viimeiset 5 kk, mutta ei ole löytynyt. :( Kotona olo on tosi raskasta, varsinkin kun lapsilla on nyt tosi paha alkava uhma ja vaativat huomiota ja seurustelua ihan koko ajan. Öitäkään ei vielä nukuta ihan kokonaan, joten univelkakin painaa. Lapsenvahtiin ei ole varaa, eikä ketään sukulaisia asu täällä päin. Väsynyt olo koko ajan. :/

Kyl mä koittaisin miettiä miten helpottaa lapsen/vauvan oloa ettei olis niin tyytymätön. Olisko mistää apua? (ruoka? unirytmi?) kun meillä ton ikäiset on kyllä jo pääosin tyytyväisiä kun nakkaa tavaran käteen ja on jotain katseltavaa. Yleensä nuo pienet seuraa mielelään isompien sisarusten tekemistä.

Vaikka vauva olis hankala niin suosittelisin lähtemään ulos, kerhoihin/puistoon jne. Siellä vauvakin voisi keskittyä muuhun kun kitinään ja isompi/isommat saisi mukavaa seuraa ja ehkä itsekin muuta ajateltavaa kun raskaan arjen. Meillä autossa isommat osas jo viihdyttää pienempää esim. laululla ja irvisteyllä tai vaikka tabletista joku ohjelmaa.

Ja kävisin kylässä/pyytäisin itselle seuraa/ystäviä/kummeja/vanhempia niin mielialakin parantuisi kun voisi jonkun kanssa jutella ja ehkä toinen aikuinen voisi vuorostaa sylitellä. Meillä teinipoika oli aikoinaan paras vauvan hiljentä, (oli kyllä pieni vauva kyseessä) katseli itse telkkua mutta vauva makasi selällään hänen käsissään/polvissaan ja poika heilutteli polvia. Vauva lopetti aina itku ja jäi katselemaan veljeään ja nautti tärinästä.

Voi vitsit, ymmärrän että oot väsynyt ja kypsä mutta toisaalta oikeesti toi aika on niin ainutlaatuista että pitäisi voida siitä nauttia ja isommatkin lapset ansaitsit äidin aikaa kun vauva vie nyt "kaiken"

se vielä että monesti selkeä päivärytmi voi auttaa, lapset (ne pienetkin) oppii äkkiä, aamulla puuhat sitten ulos ja syömään (jonka jälkeen pieni pihalle päiväunille) sillä aikaa äiti ehtii isompien kanssa olemaan ja lepäämään. sitten iltapäivällä vällipalat ja ulos (tai kylään, uimaan tms) jne jne.

Voimia ja tsemppiä sinulle ap! Eihän vauvalla ole mitään allergiaa tai refluksi ongelmaa?

Itsellenä on kaksi lasta pienellä ikäerolla ja olin pari kk sitten myös ihan poikki. Meillä on siis 6kk vauva ja taaperoikäinen lapsi. Vauva huusi koliikkia ja taapero roikkui lahkeessa ja halusi huomiota. Noh... vauvan koliikki ei meinannut helpottaa millään, ei auttanut hyssyttelyt, kantoreput, cuplatonit eikä mitkään... saatiin reseptilääke refluksivaivaan vauvalle ja nyt vauva voi paljon paremmin. Ei huuda enää niin paljoa. Tosin on aika tempperamenttinen luonne, että sekin voi vaikuttaa. Ja kyllä ilmoittaa topakasti jos ei viihdy ;)

Yritä levätä itse. Jätä vaikka pyykinpesu/kotityöt ym. vähemmälle. Ja jos mahdollista yritä ottaa vauva kainaloon ja nukkua päiväunet. Tiedän, ei ole helppoa, jos perheessä muita lapsia jotka ei nuku päiväunia... Mutta jos vaan mahdollista, niin edes joskus päiväunet voi piristää...

Itse yritän raskaimpina hetkinä ajatella, että tämä helpottaa kyllä. Viimeistään parin vuoden päästä. Haaveilen myös matkasta ulkomaille. Joskus unelmat voi kantaa, vaikka arki olisi harmaata ja uuvuttavaa.

Voimia sinulle, selviät kyllä!

Jos vauvalla ei tutkitudti ole allergiaa,refluksia tms "oikeaa syytä" jatkuvaan tyytymättömyyteen,niin sinuna yrittäisin panostaa omaan jaksamiseen. Mitä mies tekee töistä tultuaan (ne 5 iltaa millon olette molemmat kotona)? Voisiko mennä esim kerran viikossa kaikkien lasten kanssa ulos (tai kauppaan,kylään,uimaan,mitä vaan kunhan vähintään tunniksi pois kotoa) niin että sinä saisit hetken omaa aikaa kotona - käytettäväksi valintasi mukaan? Meillä on 2 lasta,taapero ja leikki-ikäinen ja sillon tällön mies vie heidät "pois kotoa" niin että voin valintani mukaan joko rentoutua tai hoitaa jotain kotitöitä ihan rauhassa.. Mua ainakin virkistää lyhytkin aika yksin kotona,omassa rauhassa. Sellanen oma aika on ihan eri tavalla piristävää kun omassa harrastuksessa tms kodin ulkopuolella käyminen.

"itse kasvatetaan" - nimimerkille: Onnea suorituksesta, hienoa että pystyt siihen. Kaikista siihen ei ole. Mutta yhtään ei ap:tä auta tuo sinun kommenttisi! Mikä pakko on siis tulla pätemään?

Itse luulin olevani kotiäiti ihminen. Ajattelin, että heittämällä viihdyn vuosia lasten kanssa kotona, jos vain taloudellisesti on mahdollista. Mutta enpä vaan ollutkaan. Tai olin ekat 3 vuotta. Sitten syntyi toinen lapsemme, erittäin määrätietoinen neiti heti vauvasta saakka. En uskonutkaan, miten vaativa vauva voi viedä voimat. Eka lapsemme oli pahasti allerginen refluksista kärsivä ja itki myös paljon, mutta kun nämä asiat saatiin kuntoon, elämä helpotti. Mutta tämä toinen... hän myös moniallergikko, mutta voi tuota tulista luonnetta! Kun asiat menee ei-toivotusti, saattaa huutoa kestää 0,5h - 1h/ asia ja näitä asioitahan tulee ja paljon päivässä, kun esim hanska on väärin tai haarukka putosi tai se tietty lelu onkin hukassa yms "vakavaa". Kyllä on hermot olleet koetuksella monet kerrat ja tämä lapsi jää varmasti meidän viimeiseksi. Selvisin jotenkuten järjissäni ja nyt kun palasin töihin olen superonnellinen kun on muutakin ajateltavaa kun seuraava kiukkukohtaus! Lapsikin viihtyy hyvin päivähoidossa, on jo kohta 3v. Että tuo vajaan kuuden vuoden kotiäitiys oli minulle kyllä haastavampaa kuin olisin ikinä kuvitellut. Tsemppiä ja voimia. Hankkikaa jos vain mahdollista lastenhoitajaa. Meillä ei ollut varaa ja sukulaiset kaukana. Se olisi varmasti auttanut pahimpina aikoina paljon. Oma-aika oli se joka minua auttoi jaksamaan. Mies antoi onneksi sitä aina kun mahdollista. Kävin melkein joka ilta lenkillä tai jossain, että sai tuulettaa päätään yksin. Hän oli myös joskus lasten kanssa viikonloput, että sain lähteä kavereiden kanssa tuulettumaan tai vaikka olla vain yksin kotona ja hän lähti katraan kanssa mummolaan. Kannattaa vielä puhua miehen kanssa ja antaa hänen kokea enemmän myös sitä yksin vastuussa lapsista -aikaa. Silloin ymmärrys kovasti nousee miehenkin silmissä, tai ainakin luulen niin.

Voimia!! - ja hanki ihmeessä säännöllinen lapsenvahti jolloin voit aina olla ja mennä ihan itseksesi. Ensin tuntuu että mitä se muka voi auttaa, mutta kyllä se vaan auttaa, usko pois!

Ymmärrän! :hug:

Eivät kaikki miehet ymmärrä, vaikka rautalangasta vääntäisi. Mutta se ei tarkoita sitä, että mies olisi huono isä tai välinpitämätön aviopuoliso. Meillä myös aika raskas vuosi takana, nuorin täytti juuri vuoden ja yhteensä neljä vanhempaa lasta (joista minun kaksi lastani asuvat meillä). Tammikuussa teimme miehen kanssa yhteisen päätöksen panostaa OMAAN hyvinvointiimme. Meidän tapauksessamme se tarkoittaa kunnosta huolta pitämistä ja sitä kautta elämänlaadun paranemista. Sovimme, että pääsen urheilemaan vähintään 2-3 kertaa viikossa ihan yksin, samoin mies. Minulle tuo oma aika on merkinnyt valtavasti ja kotona vietetty aika on enemmän sitä "laatuaikaa", jota sen pitäisikin ollla. Emme haikaile kahdestaan mihinkään, vaan olemme tiedostaneet sen, että kun voimme yksilöinä hyvin, myös yhdessä on parempi olla ja hermot ovat vähemmän kireällä.

Paljon tsemppiä!

Yhteistyössä