kotiäidit joilla 0-3 -vuotiaat lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten muut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten muut

Vieras
Kertokaapa päivästänne:mitä teette ja missä järjestyksessä, kuinka paljon olette aktiivisesti lastenne kanssa(leikitte,luette yms, kuinka paljon teette kotitöitä,minkä verran lapset leikkivät keskenään. Luetteko/ootteko koneella/neulotteko tms. silloinkin kun lapset ovat hereillä? Kiinnostais tietää. :)

Muuten olen lasten kanssa, mutta pienimmän päikkäriaikaan saa isommatkin leikkiä keskenään ja itse istun tovin koneella katsoen sähköpostit yms. (kuten nyt) ja juon kahvini.

No ton täystuhon kanssa on oltava se aika, kun se hereillä on. Ulkona ollaan säästä riippumatta 2 kertaa päivässä, kun muuten se menee pisin seiniä.... Ikää pojalla kohta 2v ja en vieläkään saa sitä hetkeäkään istumaan paikalla, että leikittäisiin jotain tai luettaisiin jotain tms. Ehkä sit jonain päivänä :D

Kyllä mä teen kotitöitä lasten kanssa, enhän mä niitä koskaan saisi tehdä jos vaan leikkisin lapsien kanssa. Ulkoilen 2-3 kertaa päivässä, lähes päivittäin on myös joku kerho, jumppa tai muskari. Olen tietokoneella joskus kun lapset leikkivät, leikkivät aika paljon keskenään. Iltaisin joskus luetaan, ei aina, silloin tällöin askarrellaan. En mitenkään kauhean aktiivisesti leikitä, osaavathan ne leikkiä itsekin.

heräillään 6.00-7.00 ja aamiasen jälkeen kattellaan pikkukakkosta telkusta, samalla puetaan, leikitään jne.. juon ite kupposen kaffetta.
Sitten teen kotitöitä (pyykkejä, tiskikonetta jne..) samalla kun lapset puuhastelee leikkejään.

n.10.30 syyään
luetaan kirjaa, piirretään, leikitään
11.00 tai 12.00 päikkäreille

Päikkäreitten jälkeen joko pihalle leikkimään tai sitten sisällä touhutaan samoja hommia kuin aamupäivällä..

esikoinen (2v) ja kuopus (9kk) leikkii ns. rinnakkaisleikkejä ja seurailevat toistensa puuhia, joten itse en varsinaiseen leikkiin aktiivisesti osallistu.

Me herätään tossa puol 7-7 aikaa, vien isomman eskariin 8 aikaa, tullaan kotiin syömään aamupala, siivoillaan ja hengaillaan kotona, syödään siinä 12-1 maissa, käydään ehkä kaupungilla tai pihalla tms. Haetaan eskari kotiin 3 aikaan, alan valmistaa ruokaa, syödään 4-5 aikaa, eskari menee ulos ja joskus mekin 2v kanssa vielä illasta, kotiin viimestään 7. iltapala puol 8, iltapesut ja lapset nukkuu 8-puol 9.

Pienemmän kanssa aktiivista lasten puuhailua ehkä n. 1-2h päivässä, muuten sitten vaan kulkee mukana, leikkii omia leikkejä, "auttaa" kotitöissä yms.

tyttö 2v 4kk
Aamulla herätään n.7.30, katsotaan hetki lastenohjelmia ja äiti uutiset, syödään, ehkä imuroin tms. kotijuttuja
Pihalle n. 09.30-10, välillä kärryillä lenkille, välillä vaan pihassa (äiti yrittää keksiä tekemistä jos kaikki lehdet on jo haravoitu) / joskus kerhoon /kylään/kauppaan
Ruoka 11-12
Päikkärit 13-14 ; äiti omia hommia
Leikkiä, ruoanlaittoa illaksi, pihalle tms.
Isi kotiin klo 17-18, silloin mitä milloinkin.

Tyttö ei oikein leiki yksin, joten yritän vähän laitella leikkiä alkuun, leikkiä mukanakin. Kotihommissa on mukana, siivomiset, ruoanlaitto, yms.

Ompelemiset on jääneet ihan minimiin, ompelukone/sakset/nuppineulat on niin kiinnostavia, että onnistuu lähinnä jos tyttö lähtee isänsä kanssa pihalle.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
heräillään 6.00-7.00 ja aamiasen jälkeen kattellaan pikkukakkosta telkusta, samalla puetaan, leikitään jne.. juon ite kupposen kaffetta.
Sitten teen kotitöitä (pyykkejä, tiskikonetta jne..) samalla kun lapset puuhastelee leikkejään.

n.10.30 syyään
luetaan kirjaa, piirretään, leikitään
11.00 tai 12.00 päikkäreille

Päikkäreitten jälkeen joko pihalle leikkimään tai sitten sisällä touhutaan samoja hommia kuin aamupäivällä..

esikoinen (2v) ja kuopus (9kk) leikkii ns. rinnakkaisleikkejä ja seurailevat toistensa puuhia, joten itse en varsinaiseen leikkiin aktiivisesti osallistu.

lisään viellä, että koneella oon vaan kun lapset nukkuu. Joskus jos oon kovin väsyny niin laitan esikoisen omalle aidatulle pikkupihalle ja jäädään kuopuksen kans sisälle. Ikkunasta nään koko ajan mitä touhuaa, piha on siis pieni n. 6mx3m.

Hmm....
Meillä mennään kutakuinkin näin

noin 8 aamupala ja aamutoimet
noin9 pitaan lähdetään kaupungille, puistoon, kerhoon, kylään tms.
noin 11-12 kotiudutaan
noin 12.30 syödään
noin 13-14 lapsi katsoo lastenohjelmia ja mie kahvittelen ja katon s.postit
14-15.30 leikkiä yhdessä ja erikseen pesen pyykkiä, valmistelen seuraavan päivän ruokaa
16 syödään
17-> lapsi leikkii veljen kanssa, itekseen tai kaverin kanssa, ite kotitöitä
18-19 aikaan iltapesut
19 iltapala
19.30-20.30 leikkii tai sylittelee, luetaan lauletaan tms
20.30 sänkyyn, nukahtaa ysiin mennessä
Ite laitan tämän jälkeen paikat kuntoon aamuksi

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä ja lapsi kohta 2:
Hmm....
Meillä mennään kutakuinkin näin

noin 8 aamupala ja aamutoimet
noin9 pitaan lähdetään kaupungille, puistoon, kerhoon, kylään tms.
noin 11-12 kotiudutaan
noin 12.30 syödään
noin 13-14 lapsi katsoo lastenohjelmia ja mie kahvittelen ja katon s.postit
14-15.30 leikkiä yhdessä ja erikseen pesen pyykkiä, valmistelen seuraavan päivän ruokaa
16 syödään
17-> lapsi leikkii veljen kanssa, itekseen tai kaverin kanssa, ite kotitöitä, toinen ulkoilu jos siltä tuntuu
18-19 aikaan iltapesut
19 iltapala
19.30-20.30 leikkii tai sylittelee, luetaan lauletaan tms
20.30 sänkyyn, nukahtaa ysiin mennessä
Ite laitan tämän jälkeen paikat kuntoon aamuksi

Alkuperäinen kirjoittaja ieras:
No ton täystuhon kanssa on oltava se aika, kun se hereillä on. Ulkona ollaan säästä riippumatta 2 kertaa päivässä, kun muuten se menee pisin seiniä.... Ikää pojalla kohta 2v ja en vieläkään saa sitä hetkeäkään istumaan paikalla, että leikittäisiin jotain tai luettaisiin jotain tms. Ehkä sit jonain päivänä :D

Kuulostaapa tutulta...

Meillä lapset 2.v ja nuorin 8 kk. Meillä aamut menee aamupalan, pesujen ja vaippahommien jälkeen niin, että lapset touhuilee omiaan ja mä teen kotihommia. Imuroin, pesen vessan, pyyhin pölyt, petaan pedit, laitan tiskit ja pyykit koneeseen, keittelen oulloja ja tutteja..Nämä hommat joka päivä, lattiat pesen joka toinen päivä. Sitten mennään ulkoilemaan, puistoon, joskus käydään kirpparilla, kaupassa yms. Kotiin syömään ja päikkäreille. Täytyy myöntää että aika vähän tulee ihan leikittyä lasten kanssa, mutta esikoiselle luen joka päivä kirjoja ja piirrellään ja tehdään jotain palapeliä. Vauvaa imetän ja sylittelen muuten. Mies katsoo lapsia usein iltaisin että pääsen lenkille, uimaan tai joskus vaikka tapaamaan ystäviä ilman lapsia. En ymmärrä miten yksinhuoltajat jaksaa, itse kaipaan joka päivä omaakin aikaa ja mies mielellään touhuaa lasten kanssa iltaisin.

Herätään 7-8 aikaan, aamupiirretyt ja päivän lehti.
Aamupala n.30min heräämisestä.
Ulos n.klo 9 ja ulkoillaan n.11 asti.
Lounas 11.30-12 ja sitten unille..siis lapset menee.
Heräilevät siinä 14 aikaan ja sitten leikitään ja syödään välipalaa.
Klo 16 maissa tulee mies kotiin.
Klo 18 on päivällinen, joskus menevät ennen sitä ulos.
Klo 19.30 pientä iltapalaa ja kuopus nukahtaa siinä kasin jälkeen, esikoista mennään nukuttaan klo 21.

Aika paljon pojat(2v10kk ja 11kk) leikkivät keskenään, mikä on mukavaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja tytsyjen äiti:
Meillä lapset 2.v ja nuorin 8 kk. Meillä aamut menee aamupalan, pesujen ja vaippahommien jälkeen niin, että lapset touhuilee omiaan ja mä teen kotihommia. Imuroin, pesen vessan, pyyhin pölyt, petaan pedit, laitan tiskit ja pyykit koneeseen, keittelen oulloja ja tutteja..Nämä hommat joka päivä, lattiat pesen joka toinen päivä. Sitten mennään ulkoilemaan, puistoon, joskus käydään kirpparilla, kaupassa yms. Kotiin syömään ja päikkäreille. Täytyy myöntää että aika vähän tulee ihan leikittyä lasten kanssa, mutta esikoiselle luen joka päivä kirjoja ja piirrellään ja tehdään jotain palapeliä. Vauvaa imetän ja sylittelen muuten. Mies katsoo lapsia usein iltaisin että pääsen lenkille, uimaan tai joskus vaikka tapaamaan ystäviä ilman lapsia. En ymmärrä miten yksinhuoltajat jaksaa, itse kaipaan joka päivä omaakin aikaa ja mies mielellään touhuaa lasten kanssa iltaisin.

Siis onko ihan pakko pestä vessa, imuroida joka päivä saatikka pestä lattiat joka toinen päivä ja pyyhkiä pölyt

Alkuperäinen kirjoittaja tytsyjen äiti:
En ymmärrä miten yksinhuoltajat jaksaa, itse kaipaan joka päivä omaakin aikaa ja mies mielellään touhuaa lasten kanssa iltaisin.

Mä ainakin jaksan silleen etten siivoa niin paljon kuin sinä. :D Omaa aikaa on sitten iltaisin kun lapset nukkuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Muuten olen lasten kanssa, mutta pienimmän päikkäriaikaan saa isommatkin leikkiä keskenään ja itse istun tovin koneella katsoen sähköpostit yms. (kuten nyt) ja juon kahvini.

ootko koko ajan mukana lasten leikeissä ja keksimässä tekemistä? Meillä lapset (2,5v ja 9kk) leikkii usein omia leikkejään ja romistelee leluilla,itse olen samassa huoneessa mut saatan tehdä omia juttuja,laittaa pyykkiä,olla tietokoneella tms ja mietin oonko ihan huono äiti.. Toki päivittäin luetaan vähintään iltasatu jos ei muuten keritä, sit lauletaan pitkin päivää ja saatetaan välillä peuhata jotain,vähän sen mukaan mitä lapset on vailla.

Lyhyesti:
Leikin ja luen lapsille kirjaa. Olen koneella ja katson tv:tä myös lasten hereillä olo aikana.
Se paljonko itse olen lasten kanssa riippuu lapsista...jos leikkivät keskenään rauhassa, annan leikkiä. Samoin jos he yksin leikkivät. Silloin kun alkaa riehuminen tai tulevat "hakemaan" huomiota, niin leikin heidän kanssaan.
Käydään myös muskarissa ja perhekerhossa.

No mulla varmaan on joku siivusvimma, mutta en voi olla kotona jos on sotkua enkä siivoa joka päivä.. Nuorin just ryömii ja konttailee ja haluan että on siistit lattiat yms. No, iltaisin saan touhuta muuta kun päivän kotityöt on tehty, eikä miehenkään tarvii siivouksiin ja ruoan laittoon puuttua kun ne on aamupäivästä tehty.

Lapset 3v7kk 2v2kk ja kohta 5kk.

Aamu alkaa 6-7 välissä. Isommat herää 7-8 väliin. Isommat kattelee aamun pikkukakkosta ja mä teen aamupalaa. Vauvanen leikkii lattialla. Ruoka on 12 jonka jälkeen kakkonen menee päikkäreille, esikoisen kanssa luetaan tms sillä välin. Joskus saa katsoa haluamansa dvd:n. Pihalle mennään kun kakkonen herää ja jos sää sallii. Muutoin isommat leikkii tosi paljon yhdessä kun mä pallottelen vauvaa. Kotia saa hoidettua ja ruokaa laitettua ihan nornaalisti kun vauva viihtyy hyvin ittekseen tai manducassa. Koneelle ehdin päivisin poiketa hetkeksi ennen kun kakkonen herää ja vauvakin nukkuu. Ja sitten kun lapset menee kaikki klo.20.00 nukkumaan. + neulominen käy hyvin, kun vauva nukkuu 4 unet sitterissä, mä keinutan samalla, isommat leikkii ja vauva vetää sikeitä.

Meillä yksi lapsi 1v10kk.
Klo 6 itse ylös, aamupala ja lehden luku, ruoan valmistelua, pyykkienlaittoa yms.
klo 8 Lapsi herää, aamutoimet
klo 8.30 aamupala
klo 9-11.30 leikkiä, reilusti ulkoilua jne
klo 11.30-12 lounas
12.30-15.00 päiväunet, jonka aikana itse teen kotitöitä mm. ip ruoan. Ja kyllä, käyn myös koneella joskus kurkkimassa...
Lapsen herättyä välipala ja leikkiä
16-16.30 Päivällinen
16.30 Ulos leikkimään, kaupassa, kirjastossa yms käymään, vierailua
19 iltasuihkussa käynti ja iltapala
20 Lapsi nukkuu.
Loppupäivä kuluu esim urheillessa, talon rakentamista jatkettaessa, kotitöissä yms...mitä nyt kulloinkin menossa. Me vanhemmat ehdimme yöunille siinä puolen yön maissa.
Juu ja noi ajat sellaisia noin aikoja, aika usein just noin:)

Herätään vähän ennen kahdeksaa, syödään, katsotaan Kaapoa. Joko mies alkaa tai minä alan töihin, toinen siivoilee, tiskaa ja vie taaperon reiluksi tunniksi ulos tai kaupalle tai kirjastoon tai ottaa mukaan hoitamaan asioita.

Lounas, leikkiä pienen kanssa, piirtelyä ja muuta touhuamista. Jos ilma on hyvä, saatamme mennä vielä lounaankin jälkeen ulkoilemaan hetkeksi, varsinkin jos aamulla tehtiin vain kauppa- tai kirjastoreissu. Nukkumaan joskus iltapäivällä välipalan jälkeen, joskus nukutaan pienen kanssa kun tiedetään, että tulossa on yötöitä, joskus ei.

Kun isot tulee koulusta, päivällinen, hetki iltaohjelmia ja joku perheestä vie taaperon ulkoilemaan. Voi olla myös kyläilyä, leikkipuistokäynti, kauppareissu, ratasajelu, se että heitellään puroon kiviä. Melkein joka viikko on joku ilta, jolloin olemme miehen kanssa pari tuntia samanaikaisesti töissä ja teinit hoitavat taaperoa sen ajan.

Illalla on iltaleikit, iltapesut ja muut touhut. Nukkumaan mennään joskus kymmenen maissa.

Meillä siis tehdään töitä pienen hoidon ehdoilla, ja sunnuntaina tehdään sellainen suurpiirteinen suunnitelma kuka milloinkin on missä ja kummalla on auto, mutta päivät vaihtelevat todella paljon ja välillä muutokset tulevat vartin varoajalla.

Ja jos muu ei aiheuta vaihtelua, niin teinien harrastus- tai seuraelämäkuskuu vähintään.

Alkuperäinen kirjoittaja ps.:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Muutoin lasten kanssa, paitsi silloin kun ne nukkuu, kuten nyt.

Samoin.

meillä myös! :)

siis leikitte/luette ym. lasten kanssa koko ajan? missä välissä ruuanlaitot,kotityöt ym? Toki meidän lapsetkin on mun kanssa koko ajan mut kyllä itse teen tai tehdään yhdessä kotitöitä ja lapset pyörii siinä mukana,leikkii omia leikkejään.

Yhteistyössä