Kotiäidit jotka eivät ulkoile!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ammi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ammi"

Vieras
Eli te äidit jotka hoidatte lapsenne kotona, mutta ette juurikaan ulkoile. Miksi? Ja onko teitä paljonkin, esim. tuttavapiirissä? Kuinka paljon ulkoilit ennen lapsia?

En halua arvostella ketään, jokainen tyylillään. Mutta itse olen ollut koko elämäni kova ulkoilemaan, lapsena leikkimässä ulkona ja teininä ja aikuisena tallilla hommissa ja koiran kanssa.
Itsellä vaan tuntuu pää hajoavan jos ei jonain päivänä pääse ulkoilemaan lapsen kanssa. niin ihmettelen että miten kukaan kestää olla paljon sisällä.

Haluaisin siis asiallisia vastauksia niiltä, jotka eivät ulkoile lastensa kanssa kuin harvoin/ ei oikeastaan koskaan. Kiitos :)

Nyt meillä ollaan jo vissiin kuudetta päivää sisällä...aluksi oli pikkupakkanen+erittäin kova viima, nyt 20 asteen pakkaset. Lapsi nuhainen. Ei itseäkään huvita tuollaiseen keliin mennä, joten en pientäkään laita. Tarkoitus kyllä oli eilenkin käväistä nopsaan ulkoilemassa, mutta jotenkin se vain jäi. En koe huonoa omaatuntoa, ei lapsi tästä varmaankaan kärsi.
Normaalisti kyllä käymme kerran tai kaksi krt päivässä ulkona, aina ei itseä huvittaisi, mutta lapsen takia menen.

mä olen todella huono ulkoilemaan lapsen kanssa.. siis silloin kun se oli pienempi niin ulkona ei ollut mitään tekemistä ja nykyisin poika leikki itekseen pihalla..
lumessa on kiva telmiä, luistella,pulkkailla jne. ja kesällä mie otan aurinkoa ja poiak leikkii itekseen
olen lapsena ollut vuorokaudesta 2/3 ajasta pihalla, kouluikäisenä kaiket päivät koulun jälkeen jne. mutta aikuisiällä se on jäänyt.. mutta sitten niihin perusteluihin :D

mie olen yöt töissä, eli saatan hyvinkin olla 12 tuntia ulkona (kelissä kuin kelissä) ja työpäivinä valvon sen 24-28 tuntia joten seuraavana päivänä 4-6 tunnin unien jälkeen en vain jaksa..
väsymys ja sairastelu aiheuttaa sen ettei lapsi saa tarpeeksi ulkoilua, ja sitä harmittelen mutta en ole vielä saanut aikaiseksi muuttaa asioita

Haluaisin ulkoilla, mutta tuntuu olevan mahdotonta näiden kolmen kanssa. Viimeisen kahden kuukauden aikana on ulkoiltu kaksi kertaa. Muuten ollaan oltu sisällä, koska on oltu sairaita. Ja jos yksi on kipeä, joutuu kaikki olemaan sisällä. Viikonloppuisin sitten yritetään terveiden kanssa ulkoilla kun toinen vanhempi jää toipilaiden kanssa sisälle.

Ja minkään pikkunuhan takia ei jäädä sisälle. Mutta oksennustauti, voimat vievä kuume, raju silmätulehdus (valoarkuus, verille rohtunut alaluomi) ja vesiripuli on aikas tehokkaasti pitänyt meidät sisällä. Välillä olen tuon isoimman pukenut ulkokamppeisiin ja päästänyt pihalle yksin leikkimään, kun on halunnut lumeen touhuamaan.

Nyt harkitsen vakaasti, että loppuvuonna ja alkuvuodesta ei käydä enää perhekerhoissa yms. Ei enää yhtään pöpöä tähän taloon kiitos!

Me ei käydä joka päivä ulkoilemassa. Tyttö 2v ei hirmusesti viihdy ulkona, paitsi rattaissa/pulkassa istuen, ja -20 pakkasessa ei voi siinä pulkassa kauaa istua :| En todellakaan viitsi joka päivä tapella vaatteiden kanssa sen 15minuutin takia :ashamed:

Keväällä ja kesällä sit asutaan ulkona :D ja talvellakin toki silloin ku pakkaset sen sallii.

Me ei ulkoilla juuri koskaan. Yhden lapsen kanssa mentiin vielä melkein päivittäin ulos, mutta kahden kanssa on nyt vaikeampaa koska nuorempi nukkuu vielä 2 päiväunet eikä suostu vaunuissa nukkumaan ollenkaan, joten ulkoilun sovittaminen aikatauluun on vähän haastavaa.

Ennen lapsia en juurikaan ulkoillut. Urheilen tosin paljon. Käyn salilla, jumpassa, uimassa, tanssimassa. Kyllä meitä samanhenkisiä löytyy tuttavapiiristä useampia, kyläillään paljon puolin ja toisin. Esikoinen ei myöskään ole sellainen lapsi et sen on pakko päästä ulos tai se hyppii seinille. Se keksi sisällä melkein paremmin tekemistä kun ulkona. Piirtää, leikkii pikkuautoilla, tekee majoja, pelaa muumitietokoneella jne. En sitten ole pakottanut meitä ketään ulos kun itse en viihdy, vauvaa joutuu pitämään sylissä ja hetken päästä se jo alkaakin huutamaan, esikoinen kun vihdoin saan väkisin raahattua ulos hirveen "mun leikki jäi kesken" huudon kanssa, viihtyy ehkä 5 min ja sen jälkeen alkaa vinkuaan sisälle. En hampaat irvessä pakota.

Me viihdytään sisällä, paitsi näillä keleillä (ja jo -3 tai kylmempi riittää) lapsen iho ei kestä ulkoilua, posket paleltuu sinisiksi ja iho kuivuu ihan kamalaksi.
Lapsi käy kyllä puistossa säästä riippuen 0-5 krt viikossa pari tuntia kerrallaan.

Lisää syitä ettei ulkoilla paljoa:
-Talvella mä palelen ja kesällä pelkään käärmeitä
-Ulkona on tylsää ja paljon vaarallisempaa kuin sisällä
-Mä inhoon lasten pukemista toppavaatteisiin, ja ihan oikeesti en usko että yksikään taaperoikäinen lapsi nauttii olostaan niiden paksujen toppatamineiden kanssa lumihangessa naama jäätyen.

Mä ulkoilin aika paljon ennen lapsia.

Kuljin työmatkat pyörällä ja lenkkeilin paljon.

Esikoisen kanssa tuli vaunuteltua ja kyllä nuorimmankin kanssa (syntyi paukkupakkasilla ja inhosi vaunuissa makaamista tosin elämänsä ensimmäiset 5 kk)

Mä en ole mikään leikkivä äiti, en jaksa istua hiekkalaatikolla enkä muutenkaan. Pihatöitä tehdään kesällä toki paljon yhdessä, mutta esim näin talvella mua on vaikea saada ulos.
Meillä on oma iso piha jonne voi lapset turvallisesti pökätä keskenään ulkoilemaan.
Nykyisin teen töitä kotona (siis kotitöiden ohella, jee jee) joten käytän lasten ulkoiluajat kyllä mieluusti omiin töihini.
Ulkoilen yksin lenkkeillen tai käyn ratsastamassa, kerta viikkoon jompaakumpaa- lenkit lisääntyy kun keväällä saamme koiran :)
Yksin on jotenkin tylsää (asumme keskellä eimitään), kaveri ei aina pääse, lasten kanssa ei oikein onnistu kun pitää mennä liian hitaasti...
Talvellakin ulkoilu on lähinnä hyötyliikunnan suorittamista, jos lunta pitää kolata pihasta tai lapioida polkua tallille.

Kesällä kaikki toimii paremmin, pääsee vaikka pyöräilemään lasten kanssa.

Viimeksi muokattu:
"Pää hajoaa"???
Sano sinä miksi - kun et saa raikasta? ilmaa? vai kun alkaa seinät ahdistaa?

Meillä tuuletetaan hyvin joten saadaan niinäkin päivinä (esim. kovat pakkaset/tuuli) happea ja ei vielä ainakaan oo "sisäpaikankammoa"...leikitään ja touhutaan sit sisällä. Tietty jos kämppä on jotai 50neliöö voi alkaa ahdistaa, ja pitää päästä isompiin ympyröihin.
Mä mieluummin oon kunnolla ulkona eli ainaki minimissään 40 min kuin kuten jotkut - käyvät 10min ja se sit muka on riittävä ulkoilu...vain silloin "käväistään" vaan (joku 20 min.) jos monta pakkaspäivää eli oltu sisälllä vaikka pari päivää ja pakkaset jatkuu. Täällä pohjosessa kun toi tuuli lisää monta, monta astetta...

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti ei ulkoile;22557545:
Me viihdytään sisällä, paitsi näillä keleillä (ja jo -3 tai kylmempi riittää) lapsen iho ei kestä ulkoilua, posket paleltuu sinisiksi ja iho kuivuu ihan kamalaksi.
Lapsi käy kyllä puistossa säästä riippuen 0-5 krt viikossa pari tuntia kerrallaan.

-Mä inhoon lasten pukemista toppavaatteisiin, ja ihan oikeesti en usko että yksikään taaperoikäinen lapsi nauttii olostaan niiden paksujen toppatamineiden kanssa lumihangessa naama jäätyen.

Oot vissiin vähän rajoittunut noiden sun pelkojen kanssa?:O

Kun eka lapsi oli pieni asuttiin kerrostalossa, jossa ei ollut oikein minkäänlaista pihaa ja vilkkaat tiet talon molemmin puolin - ei huvittanut ulkoilla. Sitten kun toinen syntyi niin asuttiin rivarissa ja mä en vaan ole ulkoilmaihmisiä, en osaa seisoa pihalla tumput suorina kun lapsi leikkii ja en sitten toisaalta osaa oikein enää leikkiäkkään. Välillä isompi oli itsekseenkin (ja pihapiirin lasten kanssa) ulkona, kun leikkipaikka oli aivan ikkunan alla. Nyt kun asutaan omakotitalossa niin lapset on keskenään pihalla, joskus olen niiden kanssa tehden jotain pihahommia, mutta jos sellaisia ei ole niin en viihdy edelleenkään toimettomana ulkona.

Kyllä meidän taapero (tyttö 1v9kk) viihtyy aivan loistavasti ulkona pakkasella. Eilenkin hyppeli isossa lumihangessa ilosta hihkuen ja huusi: " Ei sisälle, ei sisälle!" :-D Että jos oma taapero ei nauti ulkoilusta (olisikohan tullut äitiinsä?), niin ei kannata yleistää sitä kaikkiin taaperoihin. Meillä ulkoillaan ja liikutaan paljon, oli sitten mikä vuodenaika tahansa. Tosin mä en ole kotiäiti, että kaipa mä en olisi saanut edes vastata tähän ketjuun ;)
Ja mitä tulee tuohon itsensä loukkaamiseen, niin mulla on se perstuntuma, että lapset kyllä loukkaavat itsensä helpommin sisällä kuin ulkona.

Älä nyt hyvä ihminen siirrä niitä pelkojasi lapsille, mitä niiden elämästä tulee kun ne pelkää olla ulkona kun siellä on niin vaarallista, sä teet hallaa niille, tajuutko sä?!

Ulkoilin ei-lumisiin aikoihin ennen lasta (marjan keruut ym sellaiset) Lapsenkin kanssa niitä tulee touhuttua. Kotona ja tässä ympäristössä ei ole mitään, nyt kun tuli lunta niin vähän on ulkona tekemistä. Melkein aina kun ulos mennään niin autolla lähdetään, joko johonkin leikkikentälle tai minun sukulaista auttamaan pihatöissä. Joka päivä ei voi autolla ajella, silloin joko vähän ollaan tässä ulkona, jos sää sallii ja maa niin pikku lenkki rattailla tai sitten ei ulkoilla ollenkaan.

Siksi sanon että "pää hajoaa" koska ei sisällä vaan keksi tarpeeksi tekemistä. Rakastan ulkoilua ja -15 pakkasta ei ole liikaa että ei voisi sitä tuntia-kahta ulkoilla. Meillä on neliöitä kämpässä 82 ja meitä asuu tässä kolme, eli ei tämä kämpän ahtaudesta johdu. Ja tuuletan myös aina päikkäri aikaan.
Olen sit kai vaan ulkoilma ihminen, rakastan ulkoilua ja siitä tulee niin hyvä olo, ihana tulla sisälle kunnon ulkoilun jälkeen ja syödä lämmin ruoka ja jatkaa sisällä leikkejä.
Ja ihan rehellisesti voin sanoa, että kyllä meidän 2v nauttii ulkoilusta myös toppavaatteissa. Kyllä sen huomaa että ulkona on hauskaa. Ja yöllä nukkuu sikeästi, samoin päikkärit maistuu hyvin.

Parasta tässä kotona olemisessa on varmaan se, että on aikaa leikkiä ja touhuilla kotitöitä lasten kanssa ja ulkoilla, niin paljon kun vaan haluaa! Nyttenkin pakkastase -15 ja aurinko paistaa! Kyllä jo odotan iltapäivän ulkoilua innolla, kun aamullakin oli niin mukavaa!

Ja en paheksu ketään joka ei lasten kanssa ulkoile, on vaan kiva kuulla että miksi ei, koska itselleni se on niin vieras ajatus että ei ulkoiltaisi juuri ollenkaan.

Minä oon nyt niin täynnä tätä kotiäitinä oloa, että ulkoilukin on tuskaisaa... En jaksa toppavaatteita pukea lapsille ja itsellä semmoset toppahousut, jotka putoaa jalasta:( Ostan sit uudet housut, kun olen laihempi... (näin ollen emme oikein missän käy, kun odotan vain sitä ihmettä, että laihtuisin.) HIrveetä siellä ulkona seistä töröttää. Anteeksi lapseni, olen väsynyt äiti:(

Me ulkoillaan yleensä 2 krt päivässä, mutta nyt ollaan todella huonosti ulkoiltu muutamana päivänä, kun on ollut niin kovat pakkaset. Nytkin -20, ei huvita mennä. Iltapäivästä varmaan käydään lenkillä pikasesti. Eilen käytiin illasta olemassa ulkona noin puoli tuntia, viriteltiin samalla jouluvaloja. Että kyllä me kovillakin pakkasilla ulkoillaan, jos jaksaa ja hetki vain. Mä olen itse niin vilukissa ettei tosikaan. Ja nyt olen raskaanakin vielä, väsyttää niin pirusti etten vaan jaksa mihinkään ulos.

Itse tykkään ulkoilla, siis kävellä, mutta hiekkalaatikon reunalla seisoskelu on kamalinta mitä tiedän. Esikoista kärräsin vaunuilla ja rattailla varmaan tuhansia kilometrejä...

Tunnen parikin äitiä, jotka eivät ole ulkoilleet vauvan kanssa yhtään, jopa sellaisia jotka eivät ole vaunujakaan hankkineet. Monen mielestä taaperon pukeminen ja riisuminen on liian työlästä, eikä tällä paikkakunnalla ole edes leikkipuistoja mihin mennnä.

en kyllä tänään nokkaani ulos pistä. Kaksi pientä lasta ja pakkasta -24. Keksin kyllä sen verran sisälläkin tekemistä, ettei pää hajoa. Ennemmin olisin huolissani jos muutamasta sisäpäivästä pää hajoaisi.

Kun on tämä -20 niin ulkoilut saattavat jäädä väliin. Itse inhoan ulkoilua ja kuopus on näköjään näin talvella samaa maata. Esikoinen on sen sijaan aina vauhdissa. Muuten kyllä joka päivä ulkoilemme ainakin aamuisin lähes pari tuntia, kesällä suorastaan asuttiin ulkona ja pienempikin viihtyi. Mutta itse en ole mikään ulkoilija, kuitenkin huomaan, että lapset tarvitsevat ulkoiluja enemmän minä, joten sinne siis menemme :)

[QUOTE="mä";22557847]en kyllä tänään nokkaani ulos pistä. Kaksi pientä lasta ja pakkasta -24. Keksin kyllä sen verran sisälläkin tekemistä, ettei pää hajoa. Ennemmin olisin huolissani jos muutamasta sisäpäivästä pää hajoaisi.[/QUOTE]

Näin! Ja saattaahan olla tilanteita, että ulos ei edes pääse, vaikka keli olis loistava, esim. jos lapsi on viikonkin sairas. Pakko pysyä sisällä. Hajoaako sillon todella pää?!? Ei sekään ole hyväksi lapselle.

Töiden puolesta joudun olemaan ulkona säällä kuin säällä, niin vapaa-aikana ei kauheasti ulkoilu enää kiinnosta. Kesällä on helpompi olla ulkona, kun ei tarvitse pukea montaa kerrosta vaatetta päälle, talvella tuolla vaan jäätyy, mä inhoan pakkasta.

Nyt ei voida senkään vuoksi ulkoilla, kun on pieni vauva talossa ja tällaiset pakkaset, joten ollaan ihan sisällä.

Yhteistyössä