Kotiäidit-mitä puuhailette lasten kanssa päivisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tylsä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tylsä äiti

Vieras
Itse olen kotiäitinä 2-v lapselle ja toinen tulossa kesällä. Tarkoituksena olla kotona vielä kolmisen vuotta.

Mutta, mitä teette päivisin lasten kanssa? Itsellä se ongelma että lapsi ei viihdy näin talvisaikaan ollenkaan ulkona, nyt varsinkaan kun on ollut niin kylmää/tuulista. Jos mennään ulos niin haluaisi vaan olla sylissä tai pulkassa, ulkoleikit ei kiinnosta. Ja muutenkin se ulosmeneminen on hankalaa kun lapsi vaan sanoo ettei halua mennä ulos, vaan haluaa leikkiä sisällä...
Päivisin me lähinnä leikitään, sekä yhdessä että tyttö yksin. Joskus leivotaan, askarrellaan, piirretään tms, mutta yleensä se on sitä pelkkää leikkiä päivästä toiseen...

Itsellä on hirmu huono oamtunto kun en aina jaksa leikkiä lapsen kanssa, ja varsinkin nyt raskaana olen päivisin väsynyt ja otan pienet n. 30 min tirsat (tai lähinnä lepään) ja lapsi leikkii vieressä. Lapsi ei enää nuku päiväunia, joten sillonkaan en voisi nukkua... Lisäksi noiden nokosten lisäksi haluan päivällä hetken omaakin rauhaa, eli minun tapauksessa istahtaa koneen ääreen kahvikupin kanssa. Harmittaa kun lapsi haluaisi leikkiseuraa ja joudun vastaamaan että "nyt äiti haluaa juoda kahvin rauhassa" tai "sopiiko jos äiti lepää hetken sohvalla/sängyllä".

Jos meillä käy lapsen kavereita kylässä silloin tällöin niin hän ei halua leikkiä heidän kanssa koska vaikka ovat saman ikäisiä niin tyttöni on paljon edellä esim. puheen kehityksen kanssa ja turhautuu sitten kun leikkikaveri ei leiki yhdessä tai vastaa kun tyttöni juttelee tai kyselee jotain...

Kerhoonkaan täällä ei saa viedä alle 3-vuotiasta, ja päiväkotiin en halua laittaa...

Olenko huono äiti jos en keksi lapselleni joka päivä "erikoista" tekemistä vaan päivät koostuu lähinnä leikistä..? Kerran viikossa meillä on muskari, ja viikonloppuna jumppa ja uinti. Mutta arkena lähinnä ollaan vaan... :/ Odotan kovasti kevään tuloa ja että sen myötä tyttö innostuisi taas ulkoilusta ja ulkoleikeistä. Saisipa ainakin aamupäiviksi erilaista toimintaa kun mitä nyt...

Onko siis muita n. 2-vuotiaiden äitejä joilla samaa ongelmaa, että päivät ovat turhan "tylsiä"?

tykkääkö katsoa piirrettyjä? Sohvalle vaan vierekkäin, terveellistä naposteltavaa ja piirrettyjä sillon kun väsyttää. Ei koko aika tarvii olla jotain ihmeellistä tekemässä! Ja sun täytyy nyt ajatella myös itseäsi.

Tuo teksti oli kun miun suusta.. Meilläkin päivät vaan leikkiä leikkiä ja leikkiä.. Muovaillaan, piirretään, tiskataan, löträtään vedellä yms, mutta tuntuu että poikakin jo turhautunut ainaiseen kotona olemiseen ja samoihin leikkeihin päivästä toiseen. Meillä ei oo mitään harrastustakaan, kun teillä mainitsit nuo jumpat ja muut. Ulkonakin meillä AIVAN samanlaista tuo kun teillä et haluis olla vaan mieluiten sylissä tai pulkassa niin viihyppäs sit sielläkään kovin kauaa :/ Päiväkotiinkaan en ite halua viedä koska jos on mahdollisuus hoitaa kerran kotona niin potisin vaan huonoa omaatuntoa siitä että vien pojan hoitoon. Oishan se varmasti muksullekkin vaihtelua, mutta silti :/ Pojalla ei oo kavereita, ainoot ketä näkee on siskon 6,8 ja 9kk vanhat lapset ja heitäkin harvoin. Ite oon tyytynyt tähän ja koittanut vaan leikkiä pojan kanssa mahdollisimman paljon vaikka sitten niitä samoja leikkejä että pojalla olisi mukavat päivät.

Tylsää meilläkin on joskus. Me siivoillaan, luetaan, pelataan, katsotaan lastenojelmia, käydään kylässä/kaupassa/kaupungilla... Ulos ei tahdo lähteä ja jos saan tytön huijattua sinne on melko nopeesti kiikkumassa portaat takaisin ylös kotiin :/ Pakkanen osaltaan vaikuttaa siihen, että hirveessä vaatekerroksessa on hankala liikkua ja pulkan kyytiin paleltuu.

Kesää odotellessa kun aletaan taas viihtymään ulkona jne. mutta siihen asti mennään näin ja ollaan molemmat tyytyväisiä. Sekä minä että lapsi :)

Päivän tärkein puuha taitaa olla eskarilaisen vienti ja hakeminen.

löytyisikö leikkiseuraksi jotain vähän vanhempaa lasta, omani tuli pienempänä aina helpommin toimeen vähintään vuotta vanhempien kanssa, vaikkei edes puhunut mitenkään hyvin. osa isommista nauttii, kun saa ns. päteä nuoremman lapsen kanssa leikkiessä.

Ei me mitään ihmeempiä puuhata. Nyt kun lapset on jo isompia (3 ja 5) leikkivät jo hyvin itsekseen. Eniten joutui just leikittään silloin, kun oli yksi pieni lapsi.

Mua ei tuo elämän "tylsyys" ole haitannut, sillä minusta lapselle on hyvä, että on tällaista rauhallista, ennakoitavaa, rutiinien mukaan kulkevaa arkea. Ulkoillaan, leikitään, askarrellaan, lapset katsoo telkkaria, pelataan (tietokoneella), laitetaan ruokaa, siivoillaan, luetaan paljon.

Mua ei se leikkiminen oikein innosta, mutta koitan silti sitäkin edelleen välillä lasten kanssa yhdessä tehdä.

Kun olin kotona, pyrin käymään ainakin aamupäivällä lasten kanssa ulkona. Jos keli oli oikein huono, kävimme vain kauppareissulla tms.
Kyläilimme muissa lapsiperheissä ja päinvastoin kerran-pari viikossa.
Otin muksut mukaan ruoanlaittoon, leipomiseen ja muihinkin kotitöihin.
Piirtelimme, leikimme, tanssimme, lauloimme, luin satuja.

Unohdin lähes päivittäiset leikkipuistokäynnit ja metsäkävelyt...
Kävimme myös muutaman kerran vuodessa taidenäyttelyissä ja maksuttomissa ( lähinnä musiikillisissa) kulttuuritapahtumissa. Kotimaan historiallisten nähtävyyksiin tutustuimme lähiympäristössä myös.

tyttö on 1v4kk ihan justiinsa...päivät kuluu pyykkiä pesten, ruokaa laittaen joskus leivotaan.
Katselen tv:tä ja surffailen kun tyttö leikkii itsekseen... Sen aikaa kun pyykit on koneessa kulutan ajan ompelemalla/ siihen liittyvissä oheistoiminnoissa ja tyttö on mukana touhussa, milloin piirtää, milloin leikkii kankailla tai istuu sylissä ompelukonetta räpeltäen...
Ulkoilu ei maistu kovilla pakkasilla...siinä ne päivät menee.
En jaksa ottaa stressiä siitä, että en kokoajan leiki lapsen kanssa, kehittyypä mielikuvitus ja oppii itsekseenkin leikkimään.

Meillä ei mahdollisuutta käydä kävellen kaupassa, leikkipuistossa, kerhossa tai missään. Kävelylenkit tietä eteenpäin ja käännös takas on meillä mahikset. Ja kokoajan tiesti olla kuulolla millon tulee tukkirekka tuhatta ja sataa takaa. Yli vuoteen en oo vaunujen kanssa päässy kävelytiellä kävelemään :D

Onko teillä lähistöllä avointa päiväkotia? Meillä se on näiden pakkaspäivien pelastus! Mennään aamusta heti, syödään löunas siellä ja tullaan kotiin päikkäreille. Kummasti piristää päivää kun sekä äiti, että lapset saa seuraa =)

minusta olet ihan turhaan huolissasi. lapsesi on pieni ja leikki ja normaali arkinen oleskelu riittää hänelle oikein hyvin virikkeiksi :)
eri asia sitten saako äippä virikettä tarpeeksi :D

No herätään laittaan ekaluokkalainen kouluun, Sitten syödään ja säästä riippuen ulos leikkimään tai sisällä sitten :) Syödään lapsi laittaa nukkuun. Istun koneella tai teen sellaisia kotitöitä missä taapero aiheuttaa enempi haittaa ku hyötyä. Taapero herää syödään välipala hän leikkii teen ruokaa yms. Syönnin päälle ehkä ulos tai ollaan sisällä luetaan kirjaa tai siivoillaan :)

Leikkiä, tiskausta, muovailua, ruoanlaittoa, musiikin kuuntelua, telkan katsomista... Onneksi naapurissa asuu pojan paras kaveri, jonka perheen kanssa välillä kyläillään puolin ja toisin. Joskus lähden ihan vaan pyörimään kauppakeskukseen, toisinaan käydään uimassa tai sitten harvemmin HopLopissa. Tylsäähän tämä välillä on. Poika on kaksivuotias. Olen siinä mielessä onnekas, että pojan mummi asuu lähellä ja poika tykkää kyläillä hänen luonaan tosi paljon. Välillä saan vapaapäivän, kun vien pojan sinne hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Eikai lapsella nyt todellakaan tylsää ole jos äiti leikkii!!! Meillä muksu 1v7kk leikkii lähinnä itekseen.

Entäs jos ne leikit on joka päivä melkeinpä samoja, kylässä pääset käymään maks. 1x/vk, kaupalla käyt 3x/vk ja vaunuilla mahdollisuus kävellä tietä eteenpäin ja kääntyä takas, kävelyteitä ei ole. Lähin leikkipuisto 20km päässä ja lapsiperheitä vielä kauempana :D Kyllä ite vielä jaksaa, mut kyllä miusta ainaskin välillä jo tuntuu et alkaa pojalle riittää nää tismalleen samana toistuvat päivät.

meillä poika 2.5v ja ihan vaan kotosalla ollaan, leikitään ja puuhaillaan. joka toinen päivä käydään ulkona, ei tosiaan viihdy kun ei pahemmin tekemistä siellä. kerran vko muskari.

Kivasti tullut vastauksia. :)

Meillä siis päivät menee yleensä niin että herätään 6.30-7.00 ja köllötellään sen jälk. vielä jonkun aikaa sängyssä. Aamupesut ja pisut, ja sit aamupalalle. Aamupalan jälkeen tyttö leikki itsekseen ja minä juon rauhassa (joskus tämä "rauhassa" saattaa venyä vähän pitkäksi...) aamukahvit (koneella...). Aamupäivällä sitten leikitään kotosalla kunnes tulee lounaan aika. Syödään, ja taas leikitään. Iltapäivällä keitän taas jossain välissä kahvit ja juon ne koneella lapsen leikkiessä yksin. Niin, ja monesti väsyttää niin että iltapäivällä tulee otettua pienet 30min nokoset lapsen leikkiessä vieressä. Sit odotellaanki isiä kotiin saapuvaks ja sit isi leikittääki loppuillan! :D

Tässä suht lähellä on kyllä avoin pk, mutta siellä ei käydä enää nii usein kun tyttö joutuu aina olemaan siellä yksin... Pienemmät ja samanikäiset lapset turhauttaa meidän neitiä ku eivät puhu ja leiki yhdessä yhtäpaljon kuin hän, ja isommat taas leikkivät keskenään.. :/
Kaupassa käydään kerran-pari viikossa, ja isommissa kauppakeskuksissa silloin tällöin.
Silloin tällöin käy kavereita lapsineen kylässä, mutta siinä on taas se sama ongelma kun lapset ovat saman ikäisiä, ja taas meidän tyttö tylsistyy kun eivät leiki samalla tasolla tai vastaa kun tyttö kysyy jotain...

Mummolat ovat 500km päässä, joten niihinkään ei niin vaan mennä kyläilemään...

Kerhoa olen tosiaan miettinyt, mutta siihenkin menee vuosi kun niihin on 3v ikäraja... No, toivottavasti kevät, kesä ja uusi pikkusisarus piristää ja tätä myötä tulee lisää virikkeitä. :)

Kerhossa käy 4v 3x viikossa, kyläilemme mummolla joka viikko, kauppapäivä on 1-2x viikossa, siivouspäivä 1x viikossa. Ulkoilemme joka päivä (säävaraus). Sit vain leikitään, kyläillään kavereilla tai shoppaillaan tms.

No, mitä ajattelit että kotona tehdään kun on lapsen kanssa? Kotihoidontuki on nimenomaan sitä varten että lapseen se aika käytetään eikä muuhun :D Ulos, kylään, uimaan, kaupungille, vaikka hoploppiin? Kirppiksille, perhekahvilaan, jonnekin äiti-lapsikerhoon?

Noita kun on useampi, niin leikkivät keskenään jo tosi hyvin.
Arkihommiin saavat osallistua halujensa ja kykyjensä mukaan, leivotaan, pyykätään, laitetaan astioita koneeseen ja sieltä pois, tehdään ruokaa....

Askarrellaan, luetaan, ja laitan kyllä välillä ihan niitä lastenohjelmiakin pyörimään.

Paremmilla keleillä touhutaan pihalla ja häärätään elukoiden kanssa paljon. Perhekerhossa käydään kerta viikkoon.

Kyläillään naapureiden kanssa kun aikataulut osuu yksiin.

Nyt mulla on olohuoneprojekti meneillään, tänään varmaan maalataan vähän seiniä. Saas nähdä mitä siitä tulee kolmen alle kouluikäisen kanssa, mutta ei se maalin sutiminen seinään mitään ydinfysiikkaa ole, varmaan tulee ihan hyvä ;)

Mä en leiki lasten kanssa kyllä käytännössä koskaan.

Meillä lapset leikkii lähinnä keskenään. Yhdessä sitten ulkoillaan.
Silloin kun lapset oli pienempiä ja tarvitsivat viihdyttäjää, niin luettiin paljon kirjoja. Rakenneltiin legoilla, tehtiin palapelejä maalailtiin sormiväreillä yms.
Nykyisin muksut keksii itse tekemiset. Piirtelevät, värittelevät, leikkivät jne.
Mun rooli on sitten olla läsnä, jutella, lukea heille, pelailla pelejä lasten kanssa. Niin ja tehdä kotihommia.
Nyt katsovat smurffi-filmiä. Odotellaan vielä pienimmän heräämistä.

Yhteistyössä