Kotiäidit! Miten olette turvanneet elantonne?

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:
Olen eronnut ja ihan hyvin pärjään tarvittaessa pelkällä kh-tuella ym. Enhän tarvitse rahaa pääosin muuhun kuin ruokaan. Joten ongelma se ei ole. Hoitoalan koulutuksella tuskin koskaan tarvitsee työttömyyttä pelätä. En kestäisi ajatusta, etten voisi erota taloudellisen riippuvuuden takia.

No sulla on mies nyt eli et yksin ole mitään maksamassa?

Samat tulot ja kulut mulla on jokatapauksessa. En mä miehen tilillä käy. Olen mä joskus ennen pärjännyt pelkällä opintotuellakin, niin miksen pärjäisi uudestaan (ja kh-tuki on huomattavasti enemmän kuin se)

No mutta kuitenkin!

Jos asuisit yksin ni vuokraa sun tarvis kuitenki maksaa! Tai oman asunnon lyhennystä! Vai maksatteko miehen kanssa näitä puoliks?

Jos asuisin yksin vuokralla, saisin asumistukea. Nyt asun miehen omistusasunnossa, josta maksan yhtiövastikkeen joka on kohtuullinen tuloihini nähden sillä se vastaa samaa summaa joka olisi erotuksena vuokrakämpästäni asumistuen jälkeen.

Siis miksi sä maksat sen? Vaikka miehen asunto on?

Avioliitto. Tosin elanon turvaaminen ei ollt naimisiin mennessä ekana mielessä...
Meillä on oma maatila, siitä jää mukava siivu, jos puoliksi laitettaisiin. Tosin en haluaisi laittaa miehen sukutilaa vasaran alle, vaikka erottaisiin.
Ja tässä lehmiä hoidellessa mulle on kertnyt vankka ammattitaito, olisin todella erinomainen lomittaja tai vaikka karjakko.

Olen eronnut ja ihan hyvin pärjään tarvittaessa pelkällä kh-tuella ym. Enhän tarvitse rahaa pääosin muuhun kuin ruokaan. Joten ongelma se ei ole. Hoitoalan koulutuksella tuskin koskaan tarvitsee työttömyyttä pelätä. En kestäisi ajatusta, etten voisi erota taloudellisen riippuvuuden takia.

No sulla on mies nyt eli et yksin ole mitään maksamassa?

Samat tulot ja kulut mulla on jokatapauksessa. En mä miehen tilillä käy. Olen mä joskus ennen pärjännyt pelkällä opintotuellakin, niin miksen pärjäisi uudestaan (ja kh-tuki on huomattavasti enemmän kuin se)

No mutta kuitenkin!

Jos asuisit yksin ni vuokraa sun tarvis kuitenki maksaa! Tai oman asunnon lyhennystä! Vai maksatteko miehen kanssa näitä puoliks?

Jos asuisin yksin vuokralla, saisin asumistukea. Nyt asun miehen omistusasunnossa, josta maksan yhtiövastikkeen joka on kohtuullinen tuloihini nähden sillä se vastaa samaa summaa joka olisi erotuksena vuokrakämpästäni asumistuen jälkeen.

Siis miksi sä maksat sen? Vaikka miehen asunto on?

Varmaan on ihan reilua maksaa asumiskuluista oma osansa, eikä elää vain miehen siivellä...

Minä en enää ole kotona, mutta olin 3v joten saan kai vastata. Minä säästin ennen lasten syntymää säästötilille rahaa, lainaturva, rahastoihin menee kuukausittain rahaa, lasten säästötilit, avioehto, henkivakuutus, koulutus

Charlottis

Miksen maksaisi? Miksi miehen pitäisi maksaa kaikki kulut ja meidän asua ilmaiseksi tässä?

No juu en silleen ajatellut et miehen tarvis ne kulut kaikki maksaa. Tuli vaan tunne kun joskus taannoin elätin opintotuella yhden luuserin joka viel kävi töissä et ei se oikeen ollut mutta jos asia ja muut menevät tasapuolisesti teillä ni hyvä sitten =)

Suoraan sanottuna mä en elä tätä elämääni pelko perseessä. Kyl mä pärjäisisin ja sitä vartenhan sossu on, että auttaa yllättävissä tilanteissa. Talo taitasi vain mennä myyntiin, vaikka saisinhan asumistuen koroille, mutta mun aika ei riittäisi yksin hoitamaan isoa rempattavaa taloa ja pihaa.

Charlottis

Miksen maksaisi? Miksi miehen pitäisi maksaa kaikki kulut ja meidän asua ilmaiseksi tässä?

No juu en silleen ajatellut et miehen tarvis ne kulut kaikki maksaa. Tuli vaan tunne kun joskus taannoin elätin opintotuella yhden luuserin joka viel kävi töissä et ei se oikeen ollut mutta jos asia ja muut menevät tasapuolisesti teillä ni hyvä sitten =)

Juu, eipä toi asumiskulujen osa mun tuloihin hirveästi vaikuta kun sehän multa menis yksinkin asuessa. Ja ruokakaupassa käynnit menee vähän niin, että kuka nyt sattuu käymään tai jos käydään perheen voimin, niin n. vuorotellen niitä maksellaan.

Onhan tässä moni kuvitellut että mies elättää meitä ja mä en ymmärrä että mikä logiikka siinä ajatuksessa on..

Charlottis

Juu, eipä toi asumiskulujen osa mun tuloihin hirveästi vaikuta kun sehän multa menis yksinkin asuessa. Ja ruokakaupassa käynnit menee vähän niin, että kuka nyt sattuu käymään tai jos käydään perheen voimin, niin n. vuorotellen niitä maksellaan.

Onhan tässä moni kuvitellut että mies elättää meitä ja mä en ymmärrä että mikä logiikka siinä ajatuksessa on..

Se on varmaan jonkin näköinen kateus tai kapea katsoisuus.

Kh-tuella tosiaan maksetaan tosta vaan vuokra/ yhtiövastike/ asuntolaina, sähkölasku, vesilasku, autokulut, lääkärikulut, vaatteet, Emilynin aina mainostama hyvä ruoka (josta ei tingitä edes rahan takia), pesuaineet, meikit ym., sisustaminen, baarissa käynnit, ulkona syöminen, tulevaisuudessa lapsen harrastukset, kännykät ja muut menot. Olisi kiva kuulla miten ihmeessä. Tiedän että vähälläkin tulee toimeen, mutta kyllä se on hernekeiton ja kaurapuuron syömistä ja kituuttamista, ei mitään hyvin pärjäämistä. Ei todellakaan ole varaa syödä ulkona koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä:

Kh-tuella tosiaan maksetaan tosta vaan vuokra/ yhtiövastike/ asuntolaina, sähkölasku, vesilasku, autokulut, lääkärikulut, vaatteet, Emilynin aina mainostama hyvä ruoka (josta ei tingitä edes rahan takia), pesuaineet, meikit ym., sisustaminen, baarissa käynnit, ulkona syöminen, tulevaisuudessa lapsen harrastukset, kännykät ja muut menot. Olisi kiva kuulla miten ihmeessä. Tiedän että vähälläkin tulee toimeen, mutta kyllä se on hernekeiton ja kaurapuuron syömistä ja kituuttamista, ei mitään hyvin pärjäämistä. Ei todellakaan ole varaa syödä ulkona koskaan.
asumistuki ym. tuet ovat olemassa.

En olis sossun asiakas. Ekaksikin mulla ja miehelleni on tehty henkivakuutus ja tapaturmavakuutus, myös mein pankkilainat on vakuutettu, että jos jonpi kumpi sattuis kuolemaan. Voinhan minäkin kuolla ja sitten ois mies 7 muksun yh. Ei varmaan mitään haluttua saalista edes sinkkumarkkinoilla.
Jos sattuis niin käymään, että mies vaikka ottais ja pistäis kattilat jakoon, niin omistan tietty puolet mein omaisuudesta ja mies joutuis kodistamme lähtemään... ja sitten minulla on hyvä ammattikoulutus joten töihin vaan ja valtion avut päälle, niin ihan pärjättäis lasten kanssa mainioisti.

Alkuperäinen kirjoittaja EveLiinu:
Kyllä hätä keinot keksii.

näin. mulla ei ollut mitään turvaa, mut eipä se raha ollut edes ekana mielessä kun ero iski vasten kasvoja, se oli toissijainen seikka jonka käyttö opeteltiin uusiks. tulot putos tietty rutkasti, mut tarkalla suunnittelulla jotenkin selvis, ongelmiakin oli.. varsinkin sit kun ex jätti elatukset maksamatta ja kk rahasta jäi näin ollen iso osa puuttumaan. syksyllä mun tulot nousee parilla sadalla ja voi kuinka helpottaakaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä:

Tällä hetkellä tuloni ovat opintotuki, kh-tuki ja lapsilisä, vähän keikkatuloja päälle (n. 300e/kk) Eli n. 900e kuussa (ex ei vielä maksa elareita tytöstään) ja kyllä minä tuolla summalla maksan yhtiövastikkeen, ostan bensaa, ruokaa ja jopa jotain turhaakin silloin tällöin. Kevään valmistumisen jälkeen en saa enää opintotukea, mutta vaikka tulot putoaisi 700 euroon niin pärjään silläkin (tarkoitus tehdän ennen äitiyslomaa vähän enemmän keikkatöitä ). En mä joka kuukausi tarvitse shoppailla meikkejä ja vaatteita. Sitten syksyllä alkaa äp-rahakausi, saa nähdä miten pääsen keikkaa tekemään että saanko edes vähän enemmän kuin minimirahat mutta jos saan minimit, selviän niillä. Sitten kun alkaa taas kh-tuki kausi, on tuloina kh-tuki, kahden lapsen lapsilisät, kuntalisät (melkein 200e yht.) eli taas se 700e.

Ja ensi viikolla ollaan menossa ulos syömään :wave:

Tää ap:n kysymys on ihan asiallinen, ja tärkeä. Mietin tätä paljon omalla kohdallani tällä hetkellä. Olen nyt kotona kahden pienen lapsen kanssa. Vanhempi täytti hiljan 2v, nuorempi 6kk. Asutaan miehen työn vuoksi ulkomailla ja minun rooliini tälle hetkellä kuuluu tämä kotiarjen pyörittäminen. Toisinaan mietin, että entä jos miehelle sattuu jotakin ja olenkin joku kaunis päivä yksinhuoltaja lapsilleni. Kuinka tulemme toimeen. Oon koulutukseltani maisteri, eli yliopsiton oon käynyt, mutta oon ehtiny oleen aika vähän työelämässä valmistumisen jälkeen -- lapset tulivat kuvioihin aika pian sen jälkeen. Mulla on siis koulutus, mutta oletettavasti jonkin verran vaikeuksia työllistyä tämän muutaman vuoden työelämästä poissaoloni vuoksi. Töitä varmaankin jollain aikataululla löytyisi, mutta tuskin ihan hirmu hyvä palkkaista. Ainakaan ihan niin, että tän hetkinen elintaso säilyisi. Yhteisiä säästöjä onneksi on, useampia kymmeniä tuhansia euroja, jotka on tarkoitettu pesämunaksi seuraavaan asuntoon. JOka tapauksessa, en halua pudota täysin pois työmakkinoilta ja siksi suunnitelmana onkin palata piahkoin takaisin työelämään, ainakin aloittaa aktiivinen hakeutuminen oman alan töiden pariin. En uskaltaisi venyyttää työelämästä poissaoloani loputtomiin.

Yhteistyössä