Kotiäidit, "oman ajan" ottamisesta ja liikunnasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mama"

Vieras
Minulla on 1v 3kk lapsi, ja minua häiritsee se, että minulle rakas liikuntaharrastus on jäänyt kokonaan äitiyden varjoon. Nyt kun imetys loppui, alkaa kilotkin kertymään ja olisi hyvä aloittaa taas aktiiviliikkuminen.

Ongelmani on oman ajan ottamisessa. En mielelläni ole pois perheeni luota. Iltaisin kun mies tulee kotiin, syödään yhdessä ja vietetään aikaa. Lapsen mentyä nukkumaan pyhitetään aika meidän yhteisille jutuille. Viikonloppuisin ollaan pääasiassa yhdessä, joskus jommallakummalla on menoa. Yhdessä ei käydä oikein missään, mutta ei sinänsä haittaa ollenkaan.

Siis en tajua, miten minusta 22-vuotiaasta naisesta tuli tälläinen kotihiiri. Ennen lapsen syntymää ajattelin, että kyllä se elämä jatkuu sen lapsen saamisen jälkeenkin. Ekat kuukaudet ehkä jatkuikin, mutta nyt olen tyytnyt kotoiluun. Olen poissa kotoa keskimäärin 0-1h/vko. Joskus on jotain menoja tyttökavereiden kanssa. En vain halua/osaa vaatia aikaa omalle harrastukselleni. Onko muita, jotka on oikeasti koko ajan vaan kotona pakosta/valinnastaan? Missä välissä harrastatte liikuntaa? Monta lasta? Onnistuuko kunnon ja kropan ylläpitäminen, vaikka varsinaista "omaa aikaa" ei ole/halua ottaa?

Ajattelin nyt ostaa juoksurattaat, että voidaan lapsen kanssa käydä juoksemassa pieniä lenkkejä tylsinä päivinä. Lisäksi olisi kiva edes 1krt viikossa ehtiä salille, vaikka aamuisin ennen kuin mies menee töihin.

Vähän harmittaa, että tulevaisuus näyttää pullataikinaiselta, jos en ala lähtemään harrastusteni pariin...

ei ole aikaa käydä salilla ja olen huomannut ettei tarvettakaan:lähes kaikki lihasryhmät voi treenata kotona, kekseliäisyyttä vaan peliin. ja kyllä sä sinne salille vielä kuules ehdit moneen kertaan... :)

Sun ongelma on pelkästään pään sisäinen, et malta olla pois kotoa. Ajattele asia niin, että annat aikaa lapsen ja isän kahdenkeskisille jutuille kun lähdet välillä omiin harratuksiin. Asia selvästi häiritsee sua, joten aloita se liikuntaharrastus uudelleen, voihan sen lopettaa, jos pahalta tuntuu :)
Ja kyllä, monelle käy just noin.

Mä käyn salilla useamman kertaa viikossa. Ja mies käy myös, eli me molemmat harrastetaan. Mulla menee lisäksi useampi tunti viikossa koiraharrastuksiin.

Isälläkin on mielestäni oikeus olla lapsensa kanssa ilman äidin jatkuvaa läsnäoloa ja häsäämistä, joten mikä onkaan parempi, kuin jättää lapset isälle ja painua salille? Vaikka me liihotetaan joka päivä, saadaan kyllä silti olla keskenämme ihan riittävästi.

Meillä ei mies niin erityisesti viihdy lapsen kanssa kaksin kotona. Kuten en minäkään. Kaivataan vaan keskimääräistä enemmän varmaan toistemme seuraa... Kummallakaan ei ole harrastuksia. Miehellä ei edes ennen lasta ole ollut mitään, joten vähän tylyltä tuntuu lähteä itse menemään kun miehellä on vain joku satunnainen illanistujainen. Meilä mies on muutenkin ollut lähes yhtä paljon lapsen kanssa vanhempain/hoitovapaalla kuin minä, joten tosi tasavertaisia vanhempia ollaan.

ap

Mulla on usein se, että kun joskus yhtäkkiä huomaan että nyt mulla oliskin vähän aikaa itselleni, niin yleensä sitten kuitenkin pitäis kotona siivota, laittaa ruokaa tai tehdä jotain hyödyllistä ja siihen se aika sitten tuhraantuukin.

Jos mies tulis joka päivä töistä viimeistään noin klo 17, niin kyllä sitten varmaan ehtisi harrastaa iltaisin kaikenlaista.

Liikunta onnistuu myös lapsen kanssa. :) Kannattaa kokeilla ihan tavallisilla rattailla ensin juoksemista. Voivat olla painavat, mutta siitähän treeniin vaan tulee lisää tehoa. Samoin kuntoharjoittelu onnistuu kotona esim. lapsen kanssa leikkiessä - mikä sen parempi paino ja lapsi nauttii.

Tuuli Matinsalolla on ollut jossain treenikirjassa ohjeita, kuinka treenata lihaskuntoa lapsen kanssa. En nyt muista, mikä kirja se oli, mutta siitä voisit saada inspiraartiota. :)

Täällä sama ongelma. Ennen lasten saamista harrastin salia ja lenkkeilyä lähes joka päivä. Nyt kaksi lasta puolentoista vuoden ikäerolla, ja omaa aikaa on harmillisen vähän. On tässä elämässä tosin vaikeuksiakin ollut, mikä on verottanut jaksamista, mutta kuitenkin. Nuorimmainen meillä on saman ikäinen kuin teilläkin, ja todellakin nyt alkaa mamma kaipaamaan treeniä. Tuplarattaita tulee kyllä työnneltyä lähes joka päivä lähes tunti, eikä aerobinen kunto olekaan ihan päässyt rapautumaan. Lihaskuntoa taas pitäis saada lisää, ja muutama viimeinen raskauskilo veks... Nyt vaan itseä niskasta kiinni, lapset/lapsi miehelle, lenkkarit jalkaan ja ulos/salille! Näin ainakin itse aion tehdä muutamana iltana viikossa :D

Sulla on siitä hyvä tilanne, että on vaan yksi lapsi. Kahden kanssa sitä omaa aikaa on päivälläkin vähemmän (isompi ei aina nuku päiväunia), joten illalla helposti simahtaa tosi aikaisin tai vaan notkuu netissä, lukee lehtiä tms. Puhumattakaan siitä että parisuhdekin vaatii hoitamista... Mut nyt koittaa ryhtiliike, kun on kesäkin! Tsemppiä!!

Mulla on kanssa oma aika vähissä, mies tekee reissutyötä ja on töissä 5 pv, kotona 3pv, silloin kun hän on kotona niin on kiva viettää aikaa koko perheen voimin, ei tee mieli lähteä tyttöjen iltaan yms.

Onko sulla muuta perhettä lähellä joka voisi hoitaa lasta pari kertaa viikossa?

Mitä liikuntaan tulee, itse juoksen 5km 3krt viikossa, jos mies on töissä niin pyydän mun äidin tai isän meille katsomaan lapsia, varsinkin nyt kesällä viihtyvät hyvin hiekkalaatikolla sen 45min mikä mulla kestää lenkissä ja suihkussa.

Vedän jonkun DVD treenin kotona joka päivä, lapset leikkii siinä samassa huoneessa tai pienempi (2v) nukkuu päikkärit ja isompi (5v) on kerhossa tai katsoo lastenohjelmaa YLE areenasta :D

Katsopa vaikka amazonista Jillian Michaelsin DVD:t, kyllä niillä saa hien lentämään ja paikat kiinteytymään ;) esim 30 day shred kestää vaan puoli tuntia, sen ehtii tehdä vaikka aamulla ennen kuin lapset herää.
Kahvakuulailu onnistuu myös hyvin olohuoneessa, tosin kannattaa eka käydä muutamalla tunnilla oppimassa oikea tekniikka!

<mä en ainakaan jaksa motivoitua kotona joten käyn salilla 4-5krt vko. Tunti-puoltoista päivässä ei oo mikään iso irtiotto. Ja se tulee takas perheelle nopeesti hyvänä olona ja virkemepänä äitinä :)

Mä jumppailen melkein joka arkipäivä + kerran viikonlopun aikana päiväunien aikaan 40-60 min kerrallaan, lähinnä youtuben videoiden mukaan. ja nyt keväällä on vaan päättäväisestä lähtenyt miehen tultua kotiin 1h lenkeille 3-4 krt viikossa. Se tunti on oikeesti tosi lyhyt aika ja usein ajoitan sen siihen aikaan, kun mies ja lapset (2v5kk ja 1v4kk) alkaa syömään iltaruokaa..eipä ne mun lenkin aikana oikein meinaa ehtiä edes kauas ruokapöydästä.

Niin joo, ja joskus otan muksut ratt,aisiin ja teen lenkin heti päikkäreiden jälkeen ja saan muksutkin viihtymään, kun otan rattaisiin välipalan mukaan. Ja jumppavideoista valkkailen 10 min kestäviä..kynnys aloittaa on matala ja huomaankin huhkivani sitten yhden toisensa perään..ja kun samoja toistaa useamman kerran, voi videoita katsella sivusilmällä läppärin näytöltä ja samalla sivusilmällä jotain hömppää telkkarista..mihinkä mulla ei siihenkää tunnu ikinä muuten olevan aikaa.

Yhteistyössä