kotiäidit tuo lapsensa päiväkotiin jotta saavat laittaa joulua :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitotäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
[Tai sitten äiti vaan tajuaa koska omat rajat tulevat vastaan ja ottaa viisaana pari päivää itselleen. Mikäs tämä myyttinen äiti-hahmo oikein on joka ei saa väsyä koskaan. On ihan viisasta punnita omia jaksamisiaan. On sitten jouluna iloisempi äiti tarjolla lapsille.

Miksei sitä omaa aikaa voi hankkia niin, että hommaa lapsille hoitajan kotiin? Ainiin, sehän maksaa... joutuisi kustantamaan jotain ihan omasta lompakosta.

Äiti on väsy ja tarttee omaa aikaa. Maksajiksi äidin väsylle laitetaan yhteiskunta, päiväkoti ja omat lapset. Melko reilua...

Reilua tai ei, niin siihen on jokaisella oikeus. Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Mä en ymmärrä miksi tästä kitistään kun asia on kuitenkin lain mukaan kaikille suotu. Jos sinua niin kismittää ja kadehdituttaa toisten hoitopaikat, niin vie toki omasikin hoitoon ja lakkaa nurisemasta!

Ja sille lapselle on loppuviimein ihan sama onko se hoidossa päiväkodissa vai mll:n hoitajan kanssa kun äiti lepää. Eihän se kuitenkaan ole äitinsä kanssa.

No en todellakaan vie! Mieheni ehdotti mulle tuon kuopuksen synnyttyä, että otetaan tänne kotiapua siivoamaan ja laittamaan ruokaa, mutta minä haluan hoitaa lapseni itse enkä halua nurkkiini ketään ulkopuolisia.

Tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus on täysin fiasko. Se on tosiasia nyt, mutta siitä saa ja siitä kuuluukin kitistä, mitä enemmän asiasta keskustellaan ja sitä kritisoidaan, sitä varmemmin siihen puututaan. Ja minä ainakin aion kaikkeni tehdä, että se poistettaisiin.

Päivähoidon järjestäminen on kunnille todella raskas tehtävä, eikä sitä ainakaan yhtään helpommaksi tee se seikka, että siellä hoidattavat lapsensa myös saamattomat laiskajaakot, jotka yhteiskunta muutenkin elättää kotiinsa. Jos laiskottaa, niin on toki ok palkata hoitoapua, KUNHAN SE TEHDÄÄN OMILLA RAHOILLA. Tällä hetkellä lapsensa hoidattaa tarhoissa ihmiset, jotka eivät siitä todellakaan maksa kuin surkean murto-osan (jotkut eivät mitään) ja jotka todennäköisesti eivät koskaan tulekaan mitään maksamaan. Minusta sitä jopa todellakin kuuluu kritisoida! Ja kovaan ääneen!

Jokaisen kotiäidin päiväkodissa hoidettava tenava maksaa kunnalle, eli meille veronmaksajille, noin tuhat euroa kuussa. Minusta se on hiukka kohtuuton summa subventoida uusavuttomia nyhveröitä, jotka eivät osaa edes lapsiaan hoitaa kotona.

Nyt kun otit asian puheeksi, niin miten aiot sen jälkeen hoitaa omat lapsesi kun menet töihin? Eikö tuollainen nimenomaan kannusta siihen, että vanhemmat jäävät entistä hanakammin työelämän ulkopuolelle koska hoito on kallista? Onko lasten tai valtion etu, että esim. ongelmaperheiden lapset ovat kotihoidossa? Silläkö Suomi lähtee nousuun, että kaikki jäävät kotiin hoitamaan lapsensa kouluikään asti? Entä mitä luulet tapahtuvan hoitopaikoille jos subjektiivinen päivähoito-oikeus loppuisi? Uskotko, että ilmaantuisi lisää hoitopaikkoja vai olisiko totuus se, että päiväkoteja suljettaisiin ja sinunkin pitäisi ehkä viedä lapsesi toiselle puolelle kaupunkia hoitoon?

On hyvä kritisoida asioita, mutta niin kauan kuin kenelläkään ei ole oikeasti TUOTTAVAA ja TOIMIVAA ratkaisua päivähoitotilanteen ratkaisemiseksi, niin tällä mennään. Ideoita tosin varmasti ottavat ihan eduskunnassakin mielellään vastaan, mutta idea ei ole se, että sua harmittaa muiden käyttämät hoitopalvelut. Yksi Suomen valtion tarjoamista eduista on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja sillä lailla voimme pitää huolta myös niistä, joilla ei mene niin hyvin. Se on hyvinvointivaltion määre, että huonompiosaisia ei jätetä ulkopuolelle, vaan heillekin tarjotaan mahdollisuus kunnollisen elämän puitteisiin, kuten esim. päivähoitoon.

Mä ajattelen niin, että ap:n kertomuksen lasten on parempi olla päiväkodissa. Jos vanhemmat ovat kotona, mutta lapset pitkät päivät hoidossa, niin vanhemmuus on sillä tasolla, että mikä tahansa ylitäysi tarhakin on parempi vaihtoehto kuin koti.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyyne Inkeri:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyyne Inkeri:
En jaksanut lukea kaikkea mutta näin tämä nykyään on valitettavasti.
Vaikka ehkäsyä on tarjolla ja jokaisella mahdollisuus olla hankkimatta sitä jälkikasvua jota pitäs joskus jaksaa katsoa kotona.
Voin sanoa jo 20v työkokemuksen kautta että ap puhuu kyllä ihan totta...valitettavasti.

Sä alat vissiin olla puutunut työhösi kun ei enää maistu?

Niin mikä ?

Työ lasten ja heidän vanhempiensa kanssa.

mistähän niin päättelet ...ei tätä työtä tehdä päivääkään jos TÄMÄ ei maistu sitä vaan on niin hullu että rakastaa lapsia yli kaiken ja haluaa antaa heille aikaa ja heittäytyy heidän elämäänsä mukaan. Mutta on surullista miten moni vanhempi kokee lapsensa taakaksi ja haluaa antaa vieraalle sen kaiken kokemisen arvoisen mitä esim joulun valmistelu on yhdessä lapsen sen oman lapsen kanssa on.
Olen askarrellut, seikkaillut metsässä tonttuja katsomassa leiponut monet piparitalot ja ne olen saanut tehdä ihanien pienten ihmisten kanssa. Mikään ei ole ihanampaa kun pieni tulee syliin ja halaa samalla kertoen että oli taas ihana päivä.
En päivääkään vaihtaisi pois. Mutta nauttikaa niistä pienistä sillä kohta he ovat jo maailmalla ja antakaa yhteisiä muistoja.
Hyvää joulua kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja Lamatalkoot!:
Miksei sitä omaa aikaa voi hankkia niin, että hommaa lapsille hoitajan kotiin? Ainiin, sehän maksaa... joutuisi kustantamaan jotain ihan omasta lompakosta.

A-haa! Mielenkiintoinen näkökanta. Se on OK, että lastenhoitaja tulee kotiin, mutta se ei ole OK, että jo maksettua lastenhoitopalvelua käyttää?

Jos siitä hoidosta maksaa sen tuhat euroa kuussa, niin asia on silloin ok.

Loppupeleissä kyse olikin siis rahasta (vaikka sitä yritetäänkin piilotella ja peitellä pehmeiden arvojen alle) .

ja mähän se vasta hurja olen, kun olen lomalla ja lapset on hoidossa :D .

toki tämä oli hoitajankin toive saada lapset hoitoon, kun muuten hällä ei olisi ollut töitä omassa kodissa ja olisi joutunut johonkin ryhmikseen.

Ymmärrän että jokainen tarvitsee joskus lepoa ja omaa aikaa. On ihan ok viedä lapset hoitoon, koska mummolat ovat monilla kaukana. Toinen vaihtoehto on siis mummolat, mutta jos mummolat ovat tuntien päässä ja toinen tekee pitkää päivää töissä, on äidin osa raskas jos lapsia on yli 1.
Mutta se, että ei ole omasta väsymyksestä kyse vaan mitään ei pystytä tehdä lasten kanssa, on jo taas merkki siitä, että kasvattajan taidot ovat hukassa. Mikään erityislapsidiagnoosi ei ole syy sille, että lapsen kanssa ei onnistu mikään. Lapselle on osattava sanoa ei ja hän voi ihan hyvin tehdä sitä mitä aikuinen tekee, eli niitä kotitöitä tai sitten viihdyttää itse itsensä.

Yleensä nämä, joiden vanhemmat tarvitsevat täydellisen rauhan tehdäkseen kotona jotain, ovat myös paljon mummoloissa. Eli lapset ovat pilalle kasvatetut. Kuri puuttuu. Päiväkodissa vaaditaan koko ajan itselle huomiota tai hajotetaan paikat jos hoitajat eivät anna koko ajan sitä huomiota. Sama kotona. Tällöin on vaan kasvatuksen puutteesta kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:

toki tämä oli hoitajankin toive saada lapset hoitoon, kun muuten hällä ei olisi ollut töitä omassa kodissa ja olisi joutunut johonkin ryhmikseen.

siis lapsesi laittavat jouluaskarteluja jne. hoitajan kotona. sinä palstailet ? Montako lasta sinulla on? iät?

Nyt kun otit asian puheeksi, niin miten aiot sen jälkeen hoitaa omat lapsesi kun menet töihin? Eikö tuollainen nimenomaan kannusta siihen, että vanhemmat jäävät entistä hanakammin työelämän ulkopuolelle koska hoito on kallista? Onko lasten tai valtion etu, että esim. ongelmaperheiden lapset ovat kotihoidossa? Silläkö Suomi lähtee nousuun, että kaikki jäävät kotiin hoitamaan lapsensa kouluikään asti? Entä mitä luulet tapahtuvan hoitopaikoille jos subjektiivinen päivähoito-oikeus loppuisi? Uskotko, että ilmaantuisi lisää hoitopaikkoja vai olisiko totuus se, että päiväkoteja suljettaisiin ja sinunkin pitäisi ehkä viedä lapsesi toiselle puolelle kaupunkia hoitoon?
.

Täähän meni täysin ohi aiheen. Nyt ei puhuttu ongelma perheistä vaan niistä ihan tavallisista perheistä joiden lapset laitetaan hoitoon äidin mukavuus syistä. Ja vaikka kaikki virike lapset jäisivät pois hoidosta, niin montaakaan päiväkotia ei kyllä suljettaisi, niin kova pula niisä paikoista on.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

siis lapsesi laittavat jouluaskarteluja jne. hoitajan kotona. sinä palstailet ? Montako lasta sinulla on? iät?

kakkupohjaa tässä samalla paistelen. lapsia on hoidossa kaksi, 4v ja 5v.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vanhempien työvuorolistat päiväkotiin ja lasten hoito niiden mukaan, muu hoito maksettais tunti tunnista niin loppuis tää subjektiivisen ph-oikeuden väärinkäyttö.

Mikä on subjektiivisen päivähoito-oikeuden väärinkäyttöä? Se oikeushan nimenomaan on se, että jokainen perhe voi itse määritellä paljonko tarvitsee hoitoa, riippumatta esim. työtilanteesta. Miten tätä voi käyttää väärin?

No juui näin. Päivähoito on tarkoitettu työssä käyvien lapsille

Vanhempien työvuorolistat päiväkotiin ja lasten hoito niiden mukaan, muu hoito maksettais tunti tunnista niin loppuis tää subjektiivisen ph-oikeuden väärinkäyttö. Mulle vanhemmuus on ainakin 24/7/365 sit kun palaan töihin niin miehini kanssa järjestämme niin että menot ja levot hoidetaan erikseen nin että toinen hoitaa lasta sen aikaa. Itsekäs elämä ja täydelliset joulussiivoukset loppuivat siihen kun saimme lapsemme.

Minä olen täyspäiväinen yliopisto-opiskelija ja lapsen isä yksityisyrittäjä, joka asuu eri paikkakunnalla ja on työnsä takia poissa joka toisen viikon kokonaan ja sillä toisellakin todella paljon. Ihmettelin kovasti, kun meidänkin hoitopaikasta tuli ekaa kertaa lappu, johon piti merkitä molempien vanhempien työvuorot sekä vielä lapsen hoitoaika.

Mitä tuohon olisi pitänyt laittaa? Minulla ei ole luentoja joka päivä, mutta opiskeluun liittyviä tehtäviä ihan joka päivälle. Jos vedän viivan omien "työaikojen" kohdalle, katsotaanko minua kieroon, kun olen kotona ja lapsi hoidossa?

Ja mikä lapun tarkoitus oikein on? Tähän asti on riittänyt, että olen ilmoittanut miten lapsi on hoidossa, tyyliin 9-16. Nytkö on joku päättänyt, että lapsi saa olla hoidossa vain sen ajan, kun vanhemmat ovat molemmat töissä? Laki sanoo toista.

Minulla maalaisjärki sanoo, että arkena lapsi on hoidossa jotta pystyn opiskelemaan. Hoitotädeille ei kuulu missä opiskelen. Ja kun minulla alkaa loma, se alkaa myös lapsella. Näin koska olemme molemmat lomamme ansainneet.

Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Vanhempien työvuorolistat päiväkotiin ja lasten hoito niiden mukaan, muu hoito maksettais tunti tunnista niin loppuis tää subjektiivisen ph-oikeuden väärinkäyttö. Mulle vanhemmuus on ainakin 24/7/365 sit kun palaan töihin niin miehini kanssa järjestämme niin että menot ja levot hoidetaan erikseen nin että toinen hoitaa lasta sen aikaa. Itsekäs elämä ja täydelliset joulussiivoukset loppuivat siihen kun saimme lapsemme.

Minä olen täyspäiväinen yliopisto-opiskelija ja lapsen isä yksityisyrittäjä, joka asuu eri paikkakunnalla ja on työnsä takia poissa joka toisen viikon kokonaan ja sillä toisellakin todella paljon. Ihmettelin kovasti, kun meidänkin hoitopaikasta tuli ekaa kertaa lappu, johon piti merkitä molempien vanhempien työvuorot sekä vielä lapsen hoitoaika.

Mitä tuohon olisi pitänyt laittaa? Minulla ei ole luentoja joka päivä, mutta opiskeluun liittyviä tehtäviä ihan joka päivälle. Jos vedän viivan omien "työaikojen" kohdalle, katsotaanko minua kieroon, kun olen kotona ja lapsi hoidossa?

Ja mikä lapun tarkoitus oikein on? Tähän asti on riittänyt, että olen ilmoittanut miten lapsi on hoidossa, tyyliin 9-16. Nytkö on joku päättänyt, että lapsi saa olla hoidossa vain sen ajan, kun vanhemmat ovat molemmat töissä? Laki sanoo toista.

Minulla maalaisjärki sanoo, että arkena lapsi on hoidossa jotta pystyn opiskelemaan. Hoitotädeille ei kuulu missä opiskelen. Ja kun minulla alkaa loma, se alkaa myös lapsella. Näin koska olemme molemmat lomamme ansainneet.

Opiskelu on sinun työtäsi. Merkkaat lappuun sen ajan jonka käytät päivittäin opiskeluun.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Kummassa luulet 2-4-vuotiaiden viihtyvän paremmin: kavereiden kanssa leikkimässä vai kiireisen, kiukkuisen, siivoavan, leipovan jne. äidin kanssa kodissa, jossa lapsi ei saa yhtään huomiota.

Miksi ihmeessä te hankitte lapsia, kun ette viitsi olla niiden kanssa? Mikä on hauskempaa kuin leipoa pikkuisten kanssa?

MIKÄ TEITÄ oikein vaivaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja kotona paras paikka:
Meillä 3v kanssa siivottiin keittiön kaapit ja nautti kun annoin tärkeitä tehtäviä, esim tyhjentää kuivamuonakaapin pussit yksitellen tuolille. Oli provo tai ei, mutta mua säälittää lapset jotka jatkuvasti joutuvat olemaan hoidossa, vaikka olisi mahdollisuus olla edes joskus kotona. Satunnaiset hoidot esim kampaajan, lääkärin tms ajan ymmärrän, mutta täysi hoitopäivä. Joulurauhaa vaan kaikille.

Kokeilepa siivota ne kaapit 6v, 5v, 3v ja 1v kanssa...

No on meillä muitakin lapsia, mm. 5v

Monet ovat täällä jo todenneetkin, että lapselle voi olla parempi olla hoidossa kuin kotona, jos äiti ei häntä välitä hoitaa. Valitettavasti tämänkin on karu totuus. Monille lapsille päivät hoidossa ovat niitä ainoita turvallisia hetkiä elämässä. Saa huolenpitoa ja lämpimän ruuan. Tässä yksi syy siihen, että vanhemmilla on subjektiivinen oikeus hoitoon. Sillä estetään myös sosiaalisten ongelmien pahenemista.

Keskustelu täällä vain jatkuu... Jo illalla kyselin, että jos päiväkodin henkilö tai pph on huolissaan lapsen hoitoajoista tai muusta, miksi siitä ei jutella rakentavasti suoraan vnahempien kanssa? Täällä palstalla, sukulaisille ja kahvipöydässä selän takana vanhempien arvosteleminen ei auta mitään ja antaa teistä tosi ikävän kuvan meille työssäkäyville vanhemmille, jotka verorahoillamme näitä palveluja maksamme. Lapsen etu on tärkein. Jos päiväkoti todella on lapselle "hylkäämistä" tai hirveän paha asia, ei liene syytä lapsia viedä ollenkaan hoitoon. Täällähän on nyt moneen kertaan ihmetelty, miksi niitä lapsia hankitaan, jos ei heitä viitsitä hoitaa. Kuka maksaa silloin veroja ja mm. Kotiäitien kotihoidon tuet? Eläkkeet ym.? Minä käyn töissä, jotta te ja teidän lapsenne saavat erikoislääkäritasoista hoitoa. Ja maksan tosi isosti veroja. Enkä ota MItääN KANTAA siihen, jos joku vie lapsensa 1-2 pv päiväkotiin, vaikka on kotona itse tai virikepaikkojen tarpeeseen ym. Ihmisten tilanteet ovat yksilöllisiä. Olen jo aiemmin ihmetellyt, että eikö päiväkodin henkilökuntaa ja pph:jia koske vaitiolovelvollisuus? Kahvipöytäjuoruilut, sukulaisilleen puhuminen tai palstakirjoittelu eivät ole rakentava tapa puuttua mahdollisiin ongelmiin (kaikki em. sitaatteja alan ihmisten teksteistä tässä ketjussa ). Kunpa oikeisiin ongelmiin tartuttaisiin esim. päiväkodeissa yhtä hanakasti - vanhempien alkoholiongelmat, sosiaaliset ongelmat, lastensuojelun tarve ym.

kyllä todella, jos olisin pk:n johtaja tai perhepäivähoidon ohjaaja, ottaisin vakavasti puheeksi vaitiolovelvollisuusasian ja asenteen vanhempia kohtaan. Kurjaa luettavaa koko ketju ja se, miten ihmiset hyökkäilevät toisiaan kohtaan joulun alla pätkääkään toistensa olosuhteita tai voimavaroja tuntematta.

ja ei - lapseni ei ole hoidossa, vaan kolaa isänsä kanssa ulkona lunta. En vain voi sietää vanhempien - milloin kotiäitien, milloin työäitien, milloin mielenterveys- tai muista sairaussyistä kotona olevien syyllistämistä. Kehtasipa tuolla joku moittia erityislasten vanhempiakin ja heittää mm. ADHD- diagnoosin romukoppaan ja vanhempien syyksi. Uskomatonta!

On hyvä kritisoida asioita, mutta niin kauan kuin kenelläkään ei ole oikeasti TUOTTAVAA ja TOIMIVAA ratkaisua päivähoitotilanteen ratkaisemiseksi, niin tällä mennään. Ideoita tosin varmasti ottavat ihan eduskunnassakin mielellään vastaan, mutta idea ei ole se, että sua harmittaa muiden käyttämät hoitopalvelut. Yksi Suomen valtion tarjoamista eduista on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja sillä lailla voimme pitää huolta myös niistä, joilla ei mene niin hyvin. Se on hyvinvointivaltion määre, että huonompiosaisia ei jätetä ulkopuolelle, vaan heillekin tarjotaan mahdollisuus kunnollisen elämän puitteisiin, kuten esim. päivähoitoon.

Ehdin olla lasten välissä vähän aikaa töissä ja samalla tavalla nämä tullaan hoitamaan; oma hoitaja kotiin. Ei ole mulla siis omaa lehmää ojassa tässä. Oma hoitaja on paras mahdollinen. Ei tarvitse lapsia alkaa aamuisin tunkemaan ulkovaatteisiin missään aikataulussa. Huono puoli asiassa on se, ettei tuurausjärjestelmää ole jos hoitaja sairastuu. Mutta kannattaa katsoa kenet palkkaa.

Tarkoitatko sanoa, että persaukisille tulee säilyttää hoito-oikeus koska ovat persaukisia vai että persaukisten muksujen hoidon järjestäminen muka takaa paremmat hoitopaikat? Et haluaisi näitä perustella tietenkään? Tajuatko mikä kuluerä pk-hoito on kunnille? Siinä ihan riittäisi, että siellä hoidossa ovat työssäkäyvien lapset, vapaamatkustajat voisivat hoitaa lapsosensa ihan itse. Ongelmaperheiden ratkaisu ei piile päivähoidossa vaan huostaaottolain perusteiden muuttamista niin, että päätöksen purkaminen ei enää olisi mikään itseisarvo ja hoidon järjestäminen näille lapsille sijaisperheessä 24/7. En aja mitään kotihoitoasiaa, päinvastoin - äidit töihin kun lapsi on 2-3 vuotta. Joustavia hoitoratkaisuja ja perhepäivähoitomallin kehittämistä. Minusta päiväkoditkin ovat ok, kunhan ryhmäkoot pysyvät maltillisina.

Aivan eri asia on, jos vanhemmilla on päihde-, mielenterveysongelmia tai lapsi on erityislapsi. Niin silloin on todella hyvä, että lapsi pääsee hoitoon kodin ulkopuolelle. MUTTA, sitä en ymmärrä, että nk. hienosto rouvat vievät lapsensa päivähoitoon päivisin ja itse ovat päivät kotona pesemässä pyykkiä, laittamassa iltaruokaa, siivoamassa yms.

Minun jakeluun ei mene, että työssäkäyvä äiti tekee työt ja illalla hoitaa kodin lasten ollessa kotona kun taas nämä hienostokotiäiti rouvat, saavat olla kotona ilman lapsia ja tehdä aivan omassa rauhassaan kotitöitä.

En käsitä en. Jos äiti on aivan normaali naisihminen, niin kyllä hänen pitäisi hoitaa lapsensa kotona ja viedä vaikka jonnekkkin kerhoon vanhemmat lapset muutamana päivänä viikossa, eikä viettää nk. laatuaikaa joko yksinään tai vauvan kanssa kotona!

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

kakkupohjaa tässä samalla paistelen. lapsia on hoidossa kaksi, 4v ja 5v.

helvetin surullista. tuon ikäiset varmaan olisivat mieluummin kotona leikkimässä kahdestaan kuin ihmisen hoivissa joka hoitaa heitä rahasta.

Aivan eri asia on, jos vanhemmilla on päihde-, mielenterveysongelmia tai lapsi on erityislapsi. Niin silloin on todella hyvä, että lapsi pääsee hoitoon kodin ulkopuolelle. MUTTA, sitä en ymmärrä, että nk. hienosto rouvat vievät lapsensa päivähoitoon päivisin ja itse ovat päivät kotona pesemässä pyykkiä, laittamassa iltaruokaa, siivoamassa yms.

Minun jakeluun ei mene, että työssäkäyvä äiti tekee työt ja illalla hoitaa kodin lasten ollessa kotona kun taas nämä hienostokotiäiti rouvat, saavat olla kotona ilman lapsia ja tehdä aivan omassa rauhassaan kotitöitä.

En käsitä en. Jos äiti on aivan normaali naisihminen, niin kyllä hänen pitäisi hoitaa lapsensa kotona ja viedä vaikka jonnekkkin kerhoon vanhemmat lapset muutamana päivänä viikossa, eikä viettää nk. laatuaikaa joko yksinään tai vauvan kanssa kotona!

Minusta rajanveto erityislapsen ja tavalisen välillä on häälyvä. toiset vanhemmat hakevat sitä diagnoosia kunnes saavat. toiset ymmärtävät eron. Minusta se, että kaiken saa anteeksi kun sanoo että lapsi on erithyislapsi, ei ole ok. Kumma, että ennen lapset käyttäytyivät kun noita kaiken mailman diagnooseja ei ollut keksitty.

Alkuperäinen kirjoittaja nih:

Minusta rajanveto erityislapsen ja tavalisen välillä on häälyvä. toiset vanhemmat hakevat sitä diagnoosia kunnes saavat. toiset ymmärtävät eron. Minusta se, että kaiken saa anteeksi kun sanoo että lapsi on erithyislapsi, ei ole ok. Kumma, että ennen lapset käyttäytyivät kun noita kaiken mailman diagnooseja ei ollut keksitty.

ja oikeastit en tunne ketään tuollaista hienostoorouvaa. eiköhän se kotiäiti hoida lapsensa yleensä vaikka pää paketissa, kun taas tässäkin palstalla suurin osa niistä, jioden lapsi on hoidossa, on varmaankin thyöttäkäyviä. vai miten on adelfiina? oikeasti, lapsesi ovat tänääkin hoidossa? käsittämätöntä.

Alkuperäinen kirjoittaja Järkyttävä asenne:
Kunpa oikeisiin ongelmiin tartuttaisiin esim. päiväkodeissa yhtä hanakasti - vanhempien alkoholiongelmat, sosiaaliset ongelmat, lastensuojelun tarve ym.

Sinällään pk tehtävä ei ole näitä asioita hoitaa, mutta allekirjoitan kyllä. Huomatessaan pk henkilöstön pitäisi näihin puuttua rankalla kädellä.

Ehkä siihen jäisi jopa resurssejakin jos päiväkodit eivät jatkuvasti joutuisi taistelemaan resurssien äärirajoilla juuri näiden laiskojen kotiäitien kasvohoito- ja pullanleipomissubventioiden takia?

Meillä taas päiväkoti on suljettu tämän viikkoa että hoitotädit saa rauhassa laitella joulua koteihinsa ilman, että työt rasittaa.. Niinpä me työssäkäyvät äidit ja isät joudumme paitsi laittamaan omat kotimme joulukuntoon ja hoitamaan kaupassakäynnit ja kokkailut sekä leipomiset niin, että kakarat roikkuu lahkeissa ja työpäivän päätteeksi SEKÄ vielä keksimään kolmeksi päiväksi lapsille hoitopaikka jostain muualta, eihän kaikki isit ja äidit voi olla vapaalla siksi että päiväkoti on suljettu. Että reilukerhosta terve!

Uusimmat

Yhteistyössä