Kotiäitien koko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kg..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kg..

Vieras
Keskusteltuani ystäväni kanssa siitä jäädäkö kotiin hoitamaan lapsia vai mennäkö töihin, tuli mieleen, että kaikki tuntemani "kotiäidit" ovat pulleita. En niitä tosin niin kovin montaa tunne mutta kuitenkin.
Käykö täällä palstalla ketään kotiäitiä (siis esim. hoitovapaalla tms. olevaa, kenellä useampi kuin yksi lapsi kotona) kuka olisi tällainen hoikemman puoleinen? Ja jos, niin täytyykö ponnistella pysyäkseen sellaisena? Luulisi jotenkin, että kun on kotona useamman lapsen kanssa, olisi tätä "naposteluaikaa" ja mahdollisuutta vähemmän. Jos siis pitää lapsillakin säännölliset ruoka-ajat sun muuta. Mutta lihooko sitä kuitenkin helpommin, kun tosiaan on kotona kaikki päivät...?
Tämä nyt ei ole mitään kenenkään mollaamista enkä hae mitään "syyllistämislinjaa" mutta mielenkiinnosta kyselen.

Olin neljän vanhimman lapseni kanssa kotiäitinä lähes 10 vuotta... eikä tuona aikana painoa tullut lisää grammaakaan:)
Tuosta ajasta on jo yli 7 vuotta ja vielä iltatähden pyöräyttämisen ja kahden vuoden hoitovapaalla olon jälkeenkin tämä 5 lapsen äiti painaa nyt 36 vuotiaana samanverran kuin silloin 18 vuotta sitten ennen ensimmäisen lapsen odotusta, eli pituutta 158cm ja painoa 50kg.

Olen 1,5 vuotiaan pojan äiti hoitovapaalla ja koska olen aina ollut pyöristymään taipuvainen ja joutunut tarkkailemaan syömisiäni, pelkäsin kilojen kertymistä kotiin jäätyäni. Mutta ei niitä sitten olekaan tullut, kiitos vaunulenkkien ja ruoka-aikataulujen takia. Taaperolla on tarkat ruoka-ajat, joten olen itsekin yrittänyt pitää säännöllisyyden ruokailun suhteen. Lenkkeillessä tulee kyllä poikettua kaupassa lähes joka päivä ja siellä saa kyllä harjoittaa itsehillintää, ettei sorru karkkihyllyllä. Sekin riski varmaan helpottaa jatkossa, kun poika alkaa pyytämään samoja syötäviä kuin äiti :-)

Mutta pointti oli se, että lisääntynyt liikunta verrattuna toimistotöihin ja vauvan kanssa touhuilu ainakin minulla ovat pitäneet kilot ennallaan, vaikka vähentymistä ei ole tapahtunut. Tietysti jos "joutuu" äitirinkiin, jossa kahvitellaan pullan kanssa päivittäin, kilojakin kertyy enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja kg..:
Keskusteltuani ystäväni kanssa siitä jäädäkö kotiin hoitamaan lapsia vai mennäkö töihin, tuli mieleen, että kaikki tuntemani "kotiäidit" ovat pulleita. En niitä tosin niin kovin montaa tunne mutta kuitenkin.
Käykö täällä palstalla ketään kotiäitiä (siis esim. hoitovapaalla tms. olevaa, kenellä useampi kuin yksi lapsi kotona) kuka olisi tällainen hoikemman puoleinen? Ja jos, niin täytyykö ponnistella pysyäkseen sellaisena? Luulisi jotenkin, että kun on kotona useamman lapsen kanssa, olisi tätä "naposteluaikaa" ja mahdollisuutta vähemmän. Jos siis pitää lapsillakin säännölliset ruoka-ajat sun muuta. Mutta lihooko sitä kuitenkin helpommin, kun tosiaan on kotona kaikki päivät...?
Tämä nyt ei ole mitään kenenkään mollaamista enkä hae mitään "syyllistämislinjaa" mutta mielenkiinnosta kyselen.

ja painoni on 62kg ja pituus 175. Napostelen, mutta kaikki nämä kodin askareet ja vaunulenkit pitävät kilot kurissa ja käyn myös kuntosalilla muutaman kerran viikossa tekemässä oikein kunnon treenin. Tavoistasi se on aika paljon kiinni eli jos olet napostelevaa sorttia niin voihan niitä paino-ongelmia tulla. Voit kuitenkin tehdä itsellesi valmiiksi kippoon omenan ja appelsiininpalasia ja napostella niitä. Saat kuitua ja vitamiineja. Mitä kaapissasi on, sitä sinun tulee syötyä eli jos kaapit pursuaa herkkuja ja pipareita niin arvaappa kenen perässä ne kohta näkyy.

Mä tunnen vain yhden kotiäidin ja sekin on hoikka :)

Ihmettelen sitäkin, miksi jotkut sanovat, että lasten myötä alkaa lihota. Musta se on ihan päinvastoin. Nyt on paljon enemmän liikkeessä, syödään terveellisemmin ja säännöllisemmin. Ikinä en ole herkuista niin välittänytkään, mutta lasten "ansiosta" olen ainakin kiinteytynyt sen verran mitä löysää oli, koska touhuan niiden kanssa kaikenlaista. Hoikka olen ollut aina ja raskauskilot lähteneet "itsekseen" puolessa vuodessa synnytyksistä.

Täällä yksi äiti joka on vain lihonut kotona ollessa =D Ekan lapsen vauva-aikana en vielä lihonut vaan kiloja alkoi kerty kun esikko oli reilut 1,5v. Synnytyksen jälkeen myös tiputin raskausaikana tulleiden kilojen lisäksi 14 kiloa koska ylimääräistä oli jo ennestään. Silloin se vielä onnistui hyvin kun vauva oli pieni eikä tarvinnut hellan ääressä seistä miettimässä mitä nyt syötäisiin =) ja liikkeelle pääsi milloin vaan.

Nyt kotiäitiyttä takana yli 5 vuotta ja kiloja tullut paljon. Ei sitä kolmen lapsen kanssa niin vaan pääsekään vaunulenkeille kun vaan yksi istuu rattaissa ja muut kitisee vieressä. Pääsääntöisesti johtuu liikunnan puutteesta tuo lihominen. Ja lihomisen myötä myös tietty laiskuudesta. Ruokavalio on lasten vuoksi pääsääntöisesti hyvin terveellinen mutta naposteluihin tulee sorruttua liiankin usein.. Varsinkin iltaisin kun pääsee telkkarin eteen rentoutumaan =) Päivä kerrallaan, varmasti alkaa paino tippua kun syksyllä laitan lapset hoitoon ja saan taas sitä "omaa aikaa" ekaa kertaa vuosiin =D

Vielä häälyn alipainon rajamailla, ainoa 2-vuotias lapsi on liikkuvainen ja elämä hektistä hänen kanssaan, ettei oikein ehdi napostella. Myös mieltymykseni ovat terveelliset, tykkään ihan oikeasti salaateista ja ruisleivästä. Suklaasta tulee jostain syystä pää kipeäksi. Voi olla geeneilläkin osuutensa, myös äitini alkoi pyöristy vasta neljänkymmenen ikävuoden jälkeen.

Minua harmittaisi kauheasti lihoa, joten vähän se huolettaa. Esim. karkkien mässäilyn jälkeen on kurja olo ja huono omatunto. Täytyy toivoa, että aineenvaihdunta pysyy kiihkeänä ja liikuskella mahdollisuuksien mukaan.

Mä ootan neljättä lasta ja olin ennen tätä odotusta samankokoinen kuin ennen lapsia(54kg/160cm).Eli kiloja ei oo lapsista kertyny.Mulla myös imetys vie kiloja,joten luulen pääseväni siihen lähtöpainoon myös tän 4.nnen jälkeen,jos imetys onnistuu..Liikuntaa sais kyllä lisätä, mutta ei painonnousun takia, vaan kunnon...

Heh, itse en tunne ketään "pulleaa" kotiäitiä. Tuttavapiirissä niin oudosti, että kenelläkään (muulla kuin minulla!) ei ole edes ollut ongelmia raskauskilojen pudottamisessa. Minä olen ollut saman painoinen koko ikäni, mutta kolmannen lapsen myötä jäi ylimääräistä 10 kg tavalliseen verrattuna. Sain kyllä viime kesänä karistettua nekin ja tein paluun housukokoon 36.

Pahin ansa on keksivarastot ja pullakätköt pakkasessa. Niitä ei vain saa olla, muuten tulee naposteltua. Vieraita varten leivonkin aina tuoretta, vierasvarat ehtisin muuten syödä huomaamattani :D

Mä näkisin että asia voi hyvinkin olla toisin päin. Mä ainakin söin töissä ollessa runsaampia lounaita. Itse olen niitä ainaishoikkia....varmaan vaikka lapsia tulis kuinka. Mun mielestä yövalvomiset jne nimenomaan laihduttaa.

Kaipa se on niin että jos on lihavuuteen taipuvainen voi raskudet asiaa pahentaa. Mutta jos olet hoikka luonnostaan, olet hoikka aina.

Kolmen lapsen kotiäitinä olen kevyempi kuin koskaan.. Johtuen siitä, että lihakset ovat surkastuneet pois lähes kokonaan. Liikunnan vähyyttä :( 50 kg on minullakin mittarissa, kuten parilla muulla kotiäidillä tässä ketjussa.

Mutta mistäs sitten tiedetään, olisiko tuo kyseinen "paisunut" kotiäiti paisunut, vaikka olisi ollut töissäkin? Ihmiset kun tuppaavat myös lihomaan vanhentuessaan....
Tässäpä dilemma.

Eiköhän se ole ihan ihmisestä kiinni, miten tahtoo sitä aikaansa siellä kotona käyttää. Lasten kanssa voi olla aktiivinen ja liikkua, ja syödä terveellisesti jos haluaa.

Toisaalta töissä voi olla laiska toimistokanttura, ja syödä mäkkärissä mennen tullen. Eli ei se lihota ihmistä että jää kotiin, vaan se miten elää ja kaloreita kuluttaa.

Ikäkin on yksi tekijä. Raskauden aikana ehkä kerääntyneet kilot on helpompi tiputella nuorena. Yli kolmekymppisenä se voi jo olla hankalampaa.

Toinen tekijä on imetys. Jos imetät pitkään, kilot tippuu nopeammin ja tehokkaammin kuin että jos imetät vain hetken tai et ollekaan. Imetyshän vie sen 500kcal/vrk, ja jos syöt normaalisti niin painosi putoaa. Terveellisesti pitää silti syödä, ei olla laihiksella tms.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm...:
Mutta mistäs sitten tiedetään, olisiko tuo kyseinen "paisunut" kotiäiti paisunut, vaikka olisi ollut töissäkin? Ihmiset kun tuppaavat myös lihomaan vanhentuessaan....
Tässäpä dilemma.

Siinäpä se. Tuskin sillä on paljoakaan asian kanssa tekemistä että onko kotona vai käykö töissä. Sama se, onko saanut lapsia vai ei. Joillain kenellä paino-ongelmia on, on niitä joka tapauksessa. Ja sitten taas ellei niitä ole ikinä ollutkaan, harvalle niitä sitten enää tuleekaan. Syöminen on niin paljon enemmän psykologiaa kuin mitään muuta. Henkinen tila musta näkyy eniten painon vaihteluissa. Toisilla esim masentuneisuus saa syömään, toisilla taas voi viedä ruokahalun kokonaan..

Kahden pienen lapsen äitinä en edes ehdi aina syödä tai "unohtaa" kun koko ajan touhuaa jotain. Ja vaikkei missään vaunulenkeillä käydä, niin kyllä mä jalkojen päällä olen melkein koko päivän eikä sitä paljoa sohvalla löhöillä. Mutta tykkään tällaisesta elämästä ja siitä, että touhuan kaikenlaista. Sellainen, että vain saisin löhötä sohvalla ei olekaan mulle mikään ideaalitila..

Kaipa tuo todella riippuu enemmän ihmisestä. Töissä olessani syön lounaan+kaksi kahvitaukoa, jolloin taas syön jotain leipää yms. Muun ajan istun takamusellani tietokoneen vieressä. Kotona ollessa touhuan enemmän vaikka silloinkin istun paljon koneella, mutta syön max. kahdesti päivässä jotain. Ehkä töissä olessa tulee enemmän syötyä ja vähemmän touhuttua. Riippuu myös mitä työtä tekee. Luulen, että ne ketkä herkuttelevat+napostelevat paljon, syövät samalla tavalla olivat kotona tai töissä.

Komppaan edellisiä,ikä voi tuoda myös kiloja.
Mä oon ollut nyt yhteen putkeen kotona 4 vuotta,lapsia kaikkiaan 5.

Oon ollut myös aina samankokoinen,raskaudet on heittäneet 5-7 kiloa painoa ja heti synnytyksen jälkeen oon ollut tosi laiha.
Pituutta 159 ja painan siinä 55-57 kg normaalisti.
Kaksosten jälkeen paino putosi alle 50.

Ei tässä kauheesti ehdi syömään ja sitten on tarkat silmäparit,jos karkkia laitat suuhun,alkaa kaamee kapeli,mulla ja!!!

Töissä ite syön enemmän,myös hyvyyksiä.Kahvihuoneessa aina jotain kakkua tms...

En ole koskaan laihduttanut,lihottanut oon kaksosia oottaessani,mutta turhaa se oli.
Ei tullut kuin oikeestaan vauvojen paino.

Ensimmäisen odotuksen aikana tuli painoa yli 20kg, joista jäi 6kg. Toisen odotuksen aikana tuli 20kg, joista on vielä pudottamatta 15kg. 10kk kulunut ja mitat ovat siis 176cm/75kg. Omalla kohdallani syy on totaalinen "lohduttautuminen" kaikilla herkuilla. Jostain syystä tämä kahden lapsen kanssa oleminen on ollut melko rankkaa ja muuta yhtä piristävää itsensähellimiskeinoa en ole valitettavasti löytänyt :D. Tiedän kyllä, että paino on vielä suht helposti pudotettavissa siihen 70kg mutta sitä ennen minun on kyllä päästävä takaisin "normiarkeen". Eli kotiäitiys ei minulle kyllä tästä kilonäkökulmasta sovi :).

Moi
Esikoinen/ainukainen on reilu 1,5v. Olen ollut töissä 4kk ja lihonut sen myötä 3kg. Konttorissa teen täysin istumatyötä..
Ajattelin eka, et eihän se 3kg oo mitään, mut ajatus kuudesta voipaketista ympärilläni alkaa jo hirvittää.. :) Mitat tällä hetkellä 161cm/58kg.
En nyt kuitenkaa ala laihduttaa, sillä mitä ilmeisemmin odotan nyt kakkosta, pitää vain yrittää ettei paino nouse liikaa ja laihdutetaan sitten vuoden päästä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja tunnen vain yhden:
Ihmettelen sitäkin, miksi jotkut sanovat, että lasten myötä alkaa lihota. Musta se on ihan päinvastoin. Nyt on paljon enemmän liikkeessä, syödään terveellisemmin ja säännöllisemmin.

Se kai riippuu siitä, millainen se verrokki-elämä ennen lasta oli. Jos silloin herkuteltiin ja lojuttiin sohvalla nautiskelemassa, ei harrastettu liikuntaa, siemailtiin usein alkoholijuomia, käytiin ehkä paljon ulkona syömässä ja juomassa, syötiin hampurilaismestoissa jne. niin kaipa useimmat lapselleen haluaa syöttää terveellisempää safkaa, joten itsekin parantaa ruokatottumuksiaan ja lapsi pakottaa vähän liikkeelle.

Mä olen ollut kotona kohta kolme vuotta. Esikoinen on 2v8kk ja kuopus 6kk. Esikoisen jälkeen laihduin lähemmäs kokoa 34. Olen siis 161 cm pitkä ja laihimmillaan painoin 54 kg. Nyt synnytyksestä on niin vähän vielä aikaa, että kiloja on lähemmäs 60, eli kokoa 36 olen. En ole pullea mielestäni. Ja syy yksinkertaisesti se, että touhua ja menoa piisaa niin noiden tyttöjen kanssa, että eipä ehdi paljo välipaloille! Ja me liikutaan tosi paljon rattailla lisäksi jne. Mä olen ainakin vaan laihtunut ja tullut parempaan kuntoon lasten myötä, vaikka en oo koskaan kauheen pyöreä ollutkaan, mutta kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja riippuu mistä katsoo:
Alkuperäinen kirjoittaja tunnen vain yhden:
Ihmettelen sitäkin, miksi jotkut sanovat, että lasten myötä alkaa lihota. Musta se on ihan päinvastoin. Nyt on paljon enemmän liikkeessä, syödään terveellisemmin ja säännöllisemmin.

Se kai riippuu siitä, millainen se verrokki-elämä ennen lasta oli. Jos silloin herkuteltiin ja lojuttiin sohvalla nautiskelemassa, ei harrastettu liikuntaa, siemailtiin usein alkoholijuomia, käytiin ehkä paljon ulkona syömässä ja juomassa, syötiin hampurilaismestoissa jne. niin kaipa useimmat lapselleen haluaa syöttää terveellisempää safkaa, joten itsekin parantaa ruokatottumuksiaan ja lapsi pakottaa vähän liikkeelle.

Kaipa useimmilla lasten myötä elämä muuttuu terveellisempään suuntaan..? Vai onko jollain niin, että lasten myötä lisääntyy herkuttelu, hampurilaisten syöminen, alkoholijuomien nauttiminen, laiskottelu..?

Olen ollut kotiäitinä 2 v ja olen 168 cm ja 55 kg. Se on kai normaalipaino tai hoikka, mutta ennen lapsen saamista olin kuitenkin 51 kg ja synnytyksen jälkeen 53 kg. Eli pari kiloa on tullut kotiäitinä lisää. Olen yrittänyt laihduttaa, mutten ole vaan kyennyt siihen, vaikkei ole ennen ollut paino-ongelmia. Ehkä en vain sovi kotiäidiksi, sillä olen aika ahdistunut ja masentunut. Tuntuu, että olen koko ajan neljän seinän sisällä, eikä minulla ole olmaa elämää ja että elämä on tyhjää. Syön joka päivä suklaata ja pullaa, ihan selkeästi tähän henkiseen tyhjiöön, ruuasta tulee ikäänkuin iloa ja nautintoa tähän elämäntilanteeseen. Luulen, että kunhan pääsen taas työelämään, niin syöminen normalisoituu. Kaikilla kotiäideillä ei tällaista tilannetta varmaan olekaan, jos on tosi onnellinen kotona, niin varmaan painokin pysyy vakaana.

Kotona olo nyt ei millään lailla vaikuta painoon. Musta yleensä kotiäidit vaan on aika hoikkii, paitsi mä. ;) Mäolen synnyttänyt 3,5kk sitten, ja tuli 20kg raskausaikana. 10kg lähti reilu viikossa synnytyksen jälkeen. Sitten 1kg on lähtenyt parissa kuukaudessa...heh. Käyn joka päivä vaunukävelyllä ja kerta viikossa jumpassa. Syön hyvin jotta maitoa tulisi. Ja sitä tulee hyvin ja se on hyvälaatuista. Mielestäni tärkeämpää että ruokin lapseni riittävällä ja ravinteikkaalla maidolla, kun että alan verenmaku suussa laihduttamaan. Se tosin harmittaa että farkut ensimmäisetkään joita kaapissa on eivät mahdu jalkaan. Tavoitteeni on että kesään mennessä saan ne 9kg pois. Sitten painan alkupainoni 60kg, joka on minulle sopiva. Minun kohdalla näköjään liikunta kiinteyttää mutta ei laihduta.

168 cm ja 55kg on kyllä alipainon puolella... mikä laihuuden ylistys ja ihanointi -ketju tämäkin on. Aika paljon merkitystä on sillä paljonko on tullut kiloja (ylimääräisiä) raskaudessa ja imetys ainakin itsellä oli oiva apuri normipainon saavuttamisessa - niin ja kyllä meillä oli sen verran hulinaa, että oma ruokailu tahtoi jäädä välillä huonommalle tolalle. Onneksi mies muisti välillä "syöttäää" muakin! :)

Yhteistyössä