Kotihoidon tuesta kysyy ekakertalainen..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhden äiti

Vieras
Neuvoisko joku, kun noin kelan sivut on aika hepreaa..
Äitiyslomani loppuu toukokuussa. Kuinka paljon aiemmin täytyy työpaikalle tehdä ilmoitus, jos jää kotihoidon tuella hoitamaan lasta kotiin?
Paljon tuen määrä on?
Saako samalla tehdä satunnaisesti töitä, jos esimerkiksi sopii työpaikan kanssa että voisin tehdä muutamia vuoroja (viikonloppu/yö/ilta) tarpeen tullen, niin että lapsen hoito onnistuu isän ollessa kotona? Vai karsitaanko kotihoidon tuki pois jos tekee palkkatyötä satunnaisesti?

En millään haluaisi viedä tuota poikaa kesäksi vielä hoitoon, mutta rahatilanne huolestuttaa...

Kiitos jos joku osaa neuvoa!!!

Se, koska pitää työnantajalle ilmoittaa, on sinun ja ta:n tai tes:n välinen asia.

Tuen määrä selviää Kelan sivuilta. Lisäksi siihen voi saada tulosidonnaista lisäosaa, senkin määrä selviää sieltä, sekä mahdollista kotikuntasi myöntämää kuntalisää jonka määrä ja ehdot selviää kunnan sivuilta tai kunnasta.

Kotihoidon tuki on korvaus siitä, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Ei siitä, että vanhempi ei ole töissä. Sen aikana saa tehdä aivan mitä huvittaa ja tulot vaikuttavat vain mahdolliseen tulosidonnaiseen osaan sekä kuntalisään, jos siinä on jotain ehtoja.

2 kk aiemmin tulee ilmoittaa työnanatjalle kun jää hoitovapaalle. Tuen määrä riippuu puolison tuloista,lasten määrästä... Jos tekee välillä töitä nämä pitää ilmoittaa kelalle...

niin kauan kun lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa niin saat normaalisti kotihoidontuen. Kotihoidontuen mahdollinen LISÄOSA tosin saattaa katketa sinun tehdessä työtä, mutta sekin on ihan tuloista kiinni, että saako sitä.

Mä olen kotihoidontuella ja hoidan kotona 1,5 vuotiasta tyttöämme.Käyn tekemässä satunnaisia vuoroja töissä, yleensä pe ja la. Palkkani on kuukaudessa n.500-800?.
Mieheni on sairaslomalla.
Saan kotihoidontukea+hoitolisää+kuntalisää n.550?/kk. Palkkani ei vaikuta hoitolisään koska se on niin pieni.
Voit huoletta tehdä töitä,mutta silloin kun lapsesi menee KUNNALLISEEN hoitoon eli esim. päiväkotiin niin silloin kotihoidotuki lakkaa.Jos esim. mummo,naapuri tai mies katsoo lasta niin silloin olet edelleen oikeutettu kotihoidontukeen.

Onko joku tehnyt ns. "säännöllisesti" esim. muutamia viikonloppuvuoroja hoitaessaan lasta kotona? Mieheni on päivätyössä ja pystyisi hoitamaan lasta, jos saisin työnantajan kanssa sovittua että tekisin muutaman viikonloppuvuoron kuukaudessa.
rahat ei vaan tahdo riittää elämiseen pelkällä miehen palkalla ja kotihoidon tuella.
Mietin vaan että uskallanko tällaista edes ehdottaa työpaikalla...
kokemuksia kenelläkään?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko joku tehnyt ns. "säännöllisesti" esim. muutamia viikonloppuvuoroja hoitaessaan lasta kotona? Mieheni on päivätyössä ja pystyisi hoitamaan lasta, jos saisin työnantajan kanssa sovittua että tekisin muutaman viikonloppuvuoron kuukaudessa.
rahat ei vaan tahdo riittää elämiseen pelkällä miehen palkalla ja kotihoidon tuella.
Mietin vaan että uskallanko tällaista edes ehdottaa työpaikalla...
kokemuksia kenelläkään?

Minä teen juuri niin. :)

juurikin sen takia tätä ratkaisua ajattelin, ettei tarttis vielä noin pientä viedä päiväkotiin..
Haluaisin jatkaa lapsen hoitamista kotona, mutta tehdä samalla muutamia työvuoroja että pärjätään rahallisesti.
Elikkäs, ilmeisesti voin rohkeesti ehdottaa tällaista työpaikalla..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
juurikin sen takia tätä ratkaisua ajattelin, ettei tarttis vielä noin pientä viedä päiväkotiin..
Haluaisin jatkaa lapsen hoitamista kotona, mutta tehdä samalla muutamia työvuoroja että pärjätään rahallisesti.
Elikkäs, ilmeisesti voin rohkeesti ehdottaa tällaista työpaikalla..

Kyllä kyllä.=) Se on ihan normi käytäntö ainakin meidän työpaikalla,olen kaupan alalla.

Olen itse hoitoalalla ja luulen ettei työtiimilläni ole mitään sitä vastaan että tuleen taas mukaan kuvioihin tekemällä viikonloppuvuoroja... perheellisiä kun ovat kaikki, ovat varmasti hyvillään, kun pari viikonloppuvuoroa jää pois heiltä itseltään.. :)

Taidan alkaa selvittelemään tätä asiaa työpaikan kanssa!

Kiitos vastauksista!!!
Täältähän saa vastaukset näköjään helpommin ja nopeammin kuin itse virastosta ;)

Jep, täällä on paljon ammattilaisia. :D
Kysy ihmeessä, varmasti ne on mielissään.Ja ihan hyvä sinullekin että pääset vähän kotoa ja näet työkavereita, eikä pikkuista tarvitse siltikään laittaa hoitoon. :)
Muistat vaan sanoa työnantajallesi että jatkat hoitovapaalla.

Huh, kun tämä tieto helpotti!!

Olen miettinyt ja miettinyt, miten voisin jäädä vielä hoitamaan tuota pientä kotiin niin että rahat riittäisi!!

Taidan käydä juttelemassa asiasta esimiehelleni lähiaikoina!

Toivottavasti tämä kuvio onnistuu! Saisin nauttia pikkuisen kanssa olosta vielä kotona ja muutamana päivänä kuukaudessa pääsisin töihin muihin kuvioihin saamaan lisätienestiä :D

Yhteistyössä