kotihoidontuella irtisanoutuminen - karenssi? HELP?

Arwen Undomiel

Aktiivinen jäsen
20.06.2007
7 059
0
36
Helsinki
Olen hoitovapaalla, jota on jäljellä vielä 1,5v eikä työnantajani halua keskeyttää hoitovapaata joten olen pakon edessä eli minun on irtisanouduttava. Sain paikan lapsille päivähoitoon elokuun alusta eli nyt äkkiä työn hakuun.

Kysymys onkin että miten tämä homma toimii jos nyt irtisanoudun kesken hoitovapaan, tuleeko karenssi ja minkälainen jos en saakaan töitä heti?

Rahallisesti selviämme vain juuri ja juuri näinkin joten kotona en ilman tukia voi olla yhtään päivää...

mun mielestäni karenssi tulee 3kk. jos irtisanot itsesi hoitovapaan aikana, karenssin pitäisi siinä samalla mennä? korjatkaa jos olen väärässä.

Näin nimittäin meinaan itse toimia. Ihan pas** duuni työkavereineen.. Nyt kun irtisanoudun, karenssin pitäisi olla ohitse tuossa elokuun lopuilla. Ja työttömäksi ilmottaudun lokakuussa jollen sitä ennen työtä löydä.

Sanoin itseni irti ja minä ainakin sain sen 3 kk ihan normaalisti kotihoidontukea, tosin täällä ei ole mitään kuntalisiä ja en saanut myöskään ollenkaan mitään lisärahoja eli ihan perus hoitovapaarahan sain siltä ajalta.

[QUOTE="vieras";23808082]Sanoin itseni irti ja minä ainakin sain sen 3 kk ihan normaalisti kotihoidontukea, tosin täällä ei ole mitään kuntalisiä ja en saanut myöskään ollenkaan mitään lisärahoja eli ihan perus hoitovapaarahan sain siltä ajalta.[/QUOTE]

ja et siis saanut karenssia?

Eikös se karenssi tule vasta silloin, kun ilmottautuu työkkäriin työnhakijaksi? Irtisanoutuessaan hoitovapaan aikana kuluu se 1 kuukauden irtisanomisaika, mikäli on hoitovapaata jäljellä, mutta muutoin käsittääkseni tulee se karenssiaika... vai olenko väärässä?!

eli missä vaiheessa ilmoitit työkkäriin?

Sitä mietin et pitääkö sinne heti ilmottaa, vai sitten kun hoitovapaa on päättynyt...

No tietenkin sun kannattaa laskea se että sen 3 kk saat vielä kotihoidontukea ja tietenkin vielä se omavastuuaika päälle eli 8 pv ja sitten kun rahaa alkaa tulemaan se vaikuttaa siihen kotihoidontukeen. Minä sanoin itseni irti heinäkuun lopussa ja minun hoitovapaani loppui marraskuun alussa ja juurikin meni niin että yksi päivä oli sellainen miltä en saanut kumnpaakaan rahaa.

Eli saan olla kotihoidontuella vielä reilut 4,5kk. Jos nyt irtisanon itseni, lähteekö karenssi siitä päivästä eteenpäin? Ettei vasta sitten kun ilmoittaudun työttömäksi lokakuussa?

[QUOTE="vieras";23808119]No tietenkin sun kannattaa laskea se että sen 3 kk saat vielä kotihoidontukea ja tietenkin vielä se omavastuuaika päälle eli 8 pv ja sitten kun rahaa alkaa tulemaan se vaikuttaa siihen kotihoidontukeen. Minä sanoin itseni irti heinäkuun lopussa ja minun hoitovapaani loppui marraskuun alussa ja juurikin meni niin että yksi päivä oli sellainen miltä en saanut kumnpaakaan rahaa.[/QUOTE]

Sanoin tosiaan väärin eli tuolloin heinäkuun vipa päivä jäin työttömäksi eli itseni irtisanoin siis heinäkuun eka päivä.

Soitin tänään ja selvitin asiaa eli mun tarvitsee ilmoittautua työkkäriin vasta sitten loppukesästä, karenssin alkupäiväksi lasketaan irtisanoutumisesta seuraava eli karenssi ehtii melkein osaltani loppua kun ilmoittaudun työkkäriin jos nyt en sitä ennen työllisty, joka tietysti on tarkoitus!

Hoitotuet saa ihan normaalisti siihen asti kunnes alkaa saamaan työttömyystukia, sen jälkeen sen määrä tarkistetaan.

Lisään vielä että työttömäksi voi ilmoittautua vasta sitten kun on valmis ottamaan vastaan työpaikan, eikä niin että on vielä 4kk kotona lasten kanssa ja sitten vasta valmis työllistymään.

Viimeksi muokattu:
Eikös kotihoidontukea makseta aina, jos on alle 3vuotias lapsi, joka ei käytä kunnallista päivähoitoa? Eli se että irtisanoudut ei vaikuta millään tavalla kotihoidontukeen, mutta jos otat päivähoitopaikan vastaan, se loppuu siihen.

Oletko siis anonut hoitovapaata nykyisestä työstäsi heti siihen saakka kun nuorimmaisesi täyttää kolme? Ja nyt haluaisit palata aikaisemmin kuin mitä anoit alunperin? Vai ymmärsinkö oikein? Jos työnantajalla ei ole sinulle nyt töitä, miksi sinun pitäisi irtisanoutua? Etkö vaan voi lähteä toiseen työhön ja palata omaasi sitten kun alunpitäen pitikin? Tekeehön moni hoitovapaalla töitä, järjestävät vain työajat puolison kanssa niin, ettei lapset tarvi hoitopaikkaa. (mikäli siis haluaisit kotihoidontuen jatkuvan)

[QUOTE="hmm";23808169]Eikös kotihoidontukea makseta aina, jos on alle 3vuotias lapsi, joka ei käytä kunnallista päivähoitoa? Eli se että irtisanoudut ei vaikuta millään tavalla kotihoidontukeen, mutta jos otat päivähoitopaikan vastaan, se loppuu siihen.

Oletko siis anonut hoitovapaata nykyisestä työstäsi heti siihen saakka kun nuorimmaisesi täyttää kolme? Ja nyt haluaisit palata aikaisemmin kuin mitä anoit alunperin? Vai ymmärsinkö oikein? Jos työnantajalla ei ole sinulle nyt töitä, miksi sinun pitäisi irtisanoutua? Etkö vaan voi lähteä toiseen työhön ja palata omaasi sitten kun alunpitäen pitikin? Tekeehön moni hoitovapaalla töitä, järjestävät vain työajat puolison kanssa niin, ettei lapset tarvi hoitopaikkaa. (mikäli siis haluaisit kotihoidontuen jatkuvan)[/QUOTE]

Haluan löytää uuden pysyvän työn eikä mitään pätkätöitä, minulla ei siis ole mitään työpaikkaa tallella koska firma on myyty saksaan mutta eivät saa erottaa minua ennenkö palaan töihin joten olen nyt kahden kiven välissä. Ihanaa kun mua rankaistaan tällaisessa tilanteessa vielä karenssillakin :/

Olen siis anonut täyttä hoitovapaata ja työnantaja ei suostu purkamaan työsopimusta kesken hoitovapaan. Päivähoitopaikan otame vastaan alkaen elokuun alusta sillä olen vuoden jo taistellut että saisin tyttäremme samaan ryhmään lähipäiväkotiin.

Yhteistyössä