Kotihoidontuelta takaisin työelämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiiruna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kannattaa varmaan kysyä työnantajalta . Tessistä saattaa myös löytyä vastaus. Toki työnantaja voi luvata myös muuta kun mitä laki asiasta sanoo (Työntekijää hyödyttävää siis. Ei tietenkään työntekijän oikeuksia heikentävää).

2kk aikasemmin pitää meillä ilmoittaa vapaasta. Jos sä jo nyt oot vapaalla, niin kai sä oot ilmottanu koska tuut takas. Lisää vapaata voi hakea kaks kuukautta ennen vapaan loppua.

Se menee niinpäin, että ilmoitetaan kuinka pitkään aiotaan olla perhevapailla. Etkö sinä sitten ole mitään ilmoittanut? Vai oletko ilmoittanut jotain ja haluaisit nyt palata töihin aiemmin?

Olen jäämässä kodinhoidontuelle helmikuun puolivälissä. Pomolle olen vasta kertonut että en tule vielä takaisin töihin. Lupasin ilmoittaa koska palaan työelämään. Mietin nyt mitä töihin pitäisi ilmoittaa. Eli jos aion palata töihin tammikuussa 2016 mutta jotain tapahtuu (kuten että mies saa kenkää) niin voinko palatakin takaisin aikaisemmin kuin olen ilmoittanut?

Meillä yksi työkaveri tulee aiottua aiemmin kotihoidontuelta töihin koska miehensä on jäänyt työttömäksi. Riippuu varmaan tapauksesta, jos sulle palkataan sijainen sinne 2016 asti niin paikasta riippuen voi olla vähän nihkeetä ottaa sua sinne ennen aikoja takas. Mitään pykäliä en kyllä tiedä joten jollakin muulla voi olla ihan faktaakin.

Se että toinen jää työttömäksi ei riitä ainakaan meillä syyksi. Hoitovapaan voi vakavan syyn takia keskeyttää, tällaisia on toisen puolison tai lapsen kuolema, sairastuminen tai avioero. Hoitovapaata voi pitää kahdessa jaksossa. Itse hain ensin vähän vapaata ja sitten lisää, just ton miehen mahdollisen työttömyyden takia.
Nää on tietty asioista joista voi sopia toisinkin työpaikalla, mutta kannattanee pyytää kirjallisena...

Se että toinen jää työttömäksi ei riitä ainakaan meillä syyksi. Hoitovapaan voi vakavan syyn takia keskeyttää, tällaisia on toisen puolison tai lapsen kuolema, sairastuminen tai avioero. Hoitovapaata voi pitää kahdessa jaksossa.

Joo, olet oikeassa. Kuvittelin, että perustelluksi syyksi kelpaisi myös esim. puolison työttömyys, mutta lain esitöiden mukaan tulkinta on tosi tiukka. Eli ei voi luottaa siihen, että työttömyystapauksessa töihinpaluun aikaistaminen onnistuisi, vaikka useimmat työnantajat varmasti siihen suostuvat, jos töitä on tarjolla eikä tarvitse töihinpaluun aikaistumisen takia maksaa kahdelle henkilölle palkkaa samoista töistä.

Kun hoitovapaata voi pitää korkeintaan kahdessa jaksossa, sitä ei silti tietysti kovin lyhyisiin pätkiin voi pilkkoa. Ja kun molemmat jaksot on käytetty, ei ole enää pidennysmahdollisuutta vaikka lapsen hoidonaloitusajankohta alkaisi jostain syystä vaikuttamaan huonolta ja haluaisi töihinpaluuta vielä lykätä.

Yhteistyössä