Kotihoidontuesta ja työssäkäymisestä..voiko mennä näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kävin tänään kelalla jättämässä miehen tilinauhan hoitolisää varten ja samalla kysyin miten menetellään jos ja kun mulle tulee silloin tällöin palkkatuloja keikkatyöstä. Kuulemma jo kymmenen prosentin lisäys perheen kuukausituloihin vaikuttaa (MIHIN?! hoitolisään vai?) joka meidän tapauksessa tarkoittaa n. 140e/kk kun nettotuloista on puhe.

Eli jos mä teen yhden sunnuntaivuoron kuukaudessa,niin se vaikuttaa alentavasti kotihoidontuen hoitolisään ja mun pitää joka hemmetin palkka tilittää kelalle? Olemme nelihenkinen perhe ja hoitolisän raja on nettotulona 1700e,joten omien laskujen mukaan mä voisin tienata kuussa 300e ilman että se edes vaikuttaa mihinkään.Ja nyt yhtäkkiä vaikuttaiskin jo se 10% lisäys eli n.140e.

Joo,taidanpa loisia sohvalla ihan suosiolla tai kiikuttaa lapsen tarhaan ja mennä ihan reilusti töihin. Meneepä helkkarin vaikeeks taas. Anteeks jos halusin tienata vähän ylimääräistä ja hoitaa silti lapsen kotona.

[QUOTE="vieras";24183070]Ai,no sit siinä neuvolasta saadussa vihkosessa on virhe. Siinä puhutaan nettotuloista.[/QUOTE]

Kelan sivuilta;

Hoitolisään vaikuttavat perheen koko ja bruttotulot.

Kaveri teki niin että otti vain perusosan ja säännöllisin välein lähetti kelalle hakemuksen hoitolisästä (?palkkatodistukset ). en tiedä, voiko nykyään tehdä niin.

[QUOTE="vieras";24183070]Ai,no sit siinä neuvolasta saadussa vihkosessa on virhe. Siinä puhutaan nettotuloista.[/QUOTE]

Joo,sori,niin onkin. Tarkastin kelan sivuilta niin bruttotuloista katotaan.

Jos nettotuloista laskettaisi, olisi näppärää ottaa iso ennakonpidätysprosentti+pienet nettotulot ja myöhemmin saada veronpalautuksina ylimääräiset verot takaisin.

[QUOTE="hankey";24183100]Jos nettotuloista laskettaisi, olisi näppärää ottaa iso ennakonpidätysprosentti+pienet nettotulot ja myöhemmin saada veronpalautuksina ylimääräiset verot takaisin.[/QUOTE]

Kiitos selvennyksestä. Osaisko joku vastata tuohon kysymykseen?

[QUOTE="vieras";24183122]En osaa. Olen täysin avuton näiden byrokraattisten kiemuroiden edessä. Mulle olis menny ihan täydestä että nimenomaan nettotulot vaikuttaa. Mutta tietääkö joku nyt tästä mun itse kysymyksestä jotain vai menikö nyt välimerkin hyväilyksi?[/QUOTE]

No mut eikös tässä kohtaa oo jo aika sama, koska sä oot jo laskenut päin persusta teidän tulot...? Kelan sivuilla on ihan laskureita noiden lisien suhteen...

Niin ja siis jos sulle on epäselvää nämä asiat niin pikaselvitys:

sen kotihoidontuen saat, vaikka sun tulot ois miljoonan, siihen hoitolisään vaikuttaa teidän tulot. Mutta tolla laskurilla sä voit laskea sitä, että miten paljon se sun työnteko siihen sitten vaikuttaa.

Lastenhoidon tuen m

tunge ne sun luvut tonne. Vähän paljon helpompaa kuin meidän arvailla teidän rahatilannetta sun tipoittain antamilla tiedoilla.

Joo,anteeks. Eli vaihdat vaan tohon alkuperäseen kysymykseen sen 1400e tilalle 1700e niin sit siinä on bruttotulot. Ja alkuperäinen kysymyshän oli,että vaikuttaako tosiaan joku 170e kuussa (eli se 10%) siihen hoitolisään,vaikka tulo ei ole säännöllinen? Eli joka kuukausi pitää se hoitolisä hakea uudestaan?

jos tulot vaihtelee kuukausittain niin se hoitolisä kannattaa hakea jälkikäteen, sen voi hakea puolikin vuotta jälkikäteen, niin saat sitte esim puolen vuoden hoitolisät kerralla. mutta jos sille rahalle on akuutti tarve niin sitten pitä hakee kuukausittain. se varsinainen hitoraha tulee kyllä joka kuukausi jokatapauksessa.

Yhteistyössä