Kotihoidontukea 5 veestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Kertokaa mulle, miten tämä oikein menee. Esikoinen on kohta 5v ja vauva syntyy tässä kuussa. Saanko esikoisesta nyt heti (vauvan synnyttyä) sen kotihoidontuen mikä on n.60? kun hän ei siis ole missään hoidossa vaan kotona. Vai olisiko mun pitänyt saada sitä myös aikaisemmin kun ollut kotona jo pari kuukautta?
Siis alkaako se vauvan synnyttyä vai ei ollenkaan. Ihan pihalla.

Sisaruslisää voi saada, jos perheessä on kotihoidon tukeen oikeutettu lapsi, teillä ei ole. Joten et saa tukea ennen lapsen syntymää.

Mutta et saa tukea käsittääkseni myöskään vauvan synnyttyä, sillä silloin voi saada hoitorahan ja äippärahan erotus. Ja sellaista ei yli 3-vuotiaasta voi mitenkään syntyä. Tämä tilanne on muutenkin tosi harvinainen, kyseessä silloin äidit jotka jää äitiyslomalle kotihoidontuelta, ja äippäraha on minimi.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Sisaruslisää voi saada, jos perheessä on kotihoidon tukeen oikeutettu lapsi, teillä ei ole. Joten et saa tukea ennen lapsen syntymää.

Mutta et saa tukea käsittääkseni myöskään vauvan synnyttyä, sillä silloin voi saada hoitorahan ja äippärahan erotus. Ja sellaista ei yli 3-vuotiaasta voi mitenkään syntyä. Tämä tilanne on muutenkin tosi harvinainen, kyseessä silloin äidit jotka jää äitiyslomalle kotihoidontuelta, ja äippäraha on minimi.

Hmm, minä sain 4-vuotiaasta hoitolisää ( muistaakseni ) heti vauvan synnyttyä enkä ollut minimillä.

Kyllä saat ainakin vanhempainvapaan jälkeen (kokemusta on), kun saat samaan aikaan kotihoidontuen alle 3-vuotiaasta. Sitä pitää tietenkin itse muistaa hakea. Tähän ei vaikuta, vaikka olisit saanut parempaa vanhempainrahaa tulojen mukaan. Mutta äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana työtuloihin perustuvassa päivärahassa tuskin saa 5-vuotiaasta, siinä on joku oma laskukaava.

Yhteistyössä