kotihoidontuki ja äitiyspäiväraha (kertokaa missä kohtaa kotiäiti tienaa?? )

Levoton Strutsi

Aktiivinen jäsen
23.11.2006
4 891
0
36
Äitiyspäiväraha alkaa toukokuun alussa. Sen takia alle 3-vuotiaasta vähennettiin kuntalisä kokonaan. Tämä alle 3-v täyttää elokuussa 3 vuotta. Ja kelan mukaan en saisi sen jälkeen mitään kotona hoidettavasta 3-v ja melkein 5-vuotiaasta vanhempainrahan takia :whistle:
Okei, eipä heistä hirveästi maksettaisiinkaan, mutta on se musta helvetin typerää, että mä saan sit ainoastaan vauvasta rahaa, kahdesta muusta kotona hoidettavasta en. Mutta eipä myöskään kustanna mun lapset päivähoidossa.
Et ei kyl kannusteta kotihoitoon. Ei vaikka miten tätä asiaa kääntäisin.

näin se vaan menee. joten ymmärrät varmaan, että perheessä jossa on murkkuja ja koululaisia ja pieniä lapsia, on se äidinkin työpanos pakko ottaa käyttöön eikä jäädä kotiin.

Minun käsitykseni mukaan kuntalisää ei makseta kuin perheen nuorimmasta lapsesta 2 ikävuoteen asti. Eli vain alle 2-vuotiaasta maksetaan kuntalisää ylipäätään.
Suomessa ei tosiaankaa kannusteta hoitamaan lapsia kotona mikä taas olisi valtiolle edullisin hoitomuoto

Mulleki selvis ko. asia äskettäin.

Niin annetaan lehdissä ymmärtää mitä kaikkia tukia äiti saa.

Olen ollu täysin siinä uskossa, että vauvasta saa äippärahan JA alle 3 vuotiaasta taaperosta saa sen hoitorahan+kuntalisän.

Heh heh, ei tosiaan mene noin. Kahta tukea ei makseta. Ihan urpoa.

Antaa lehdet ihan väärän kuvan perheiden tuista.

Alkuperäinen kirjoittaja Daniela07:
Minun käsitykseni mukaan kuntalisää ei makseta kuin perheen nuorimmasta lapsesta 2 ikävuoteen asti. Eli vain alle 2-vuotiaasta maksetaan kuntalisää ylipäätään.
Suomessa ei tosiaankaa kannusteta hoitamaan lapsia kotona mikä taas olisi valtiolle edullisin hoitomuoto

Helsingissä maksetaan kuntalisää 3 vuotiaaks. Tosin 2 vuotta täytettyään kuntalisä romahtaa olemattomaks, mutta sitä siis saa.

Juu,ei tästä hommasta mitään makseta.
Ja vielä vähemmän huomioidaan perheen isot lapset.Mihin ne katoaa siinä vaiheessa???
En tajua.

Nä on niin pepasta kuin olla voi....
huomaa että päättäjinä lapsettomia ja miehiä,taikka sitten sikarikkaita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulleki selvis ko. asia äskettäin.

Niin annetaan lehdissä ymmärtää mitä kaikkia tukia äiti saa.

Olen ollu täysin siinä uskossa, että vauvasta saa äippärahan JA alle 3 vuotiaasta taaperosta saa sen hoitorahan+kuntalisän.

Heh heh, ei tosiaan mene noin. Kahta tukea ei makseta. Ihan urpoa.

Antaa lehdet ihan väärän kuvan perheiden tuista.

Näin mäkin luulin pitkän aikaa aikoinaan. Onneks kyselin kavereilta asiaa joilla useampi muksu niin eipä tuu yllätyksenä. Pyllystä mutta minkäs teet. :/

Noh... mun mielestä ei tarvitsekaan mitenkään kannustaa siihen, että vanhemmat lapset voivat myös olla kotona kun äiti on äitiyslomalla vauvasta. Siis ei silloin kuulukaan maksaa mitään lisiä, koska äiti saa jo äitiyspäivärahaa tai vanhempainpäivärahaa, jotka ovat ansiosidonnaisia. Mutta siihen pitäisi saada enemmän kannustetta, että äiti voisi jäädä kotiin vielä vanhempainpäivärahakauden jälkeenkin. Mielestäni kotihoidontuki on niin pieni, ettei se kannusta kotiin jäämään, ainakaan jos on keski- tai hyvätuloinen.

niin ja ihan pöljää sitten, että opintotuen ja äitiyspäivärahan VOI saada yhtäaikaa, mutta kuka vastasyntyneen äiti pystyy käydä vielä koulussakin tekemässä opinottukeen vaadittavan määrän opintopisteitä? opinottuki+ MINIMI ä-raha yhtäaikaa siis voi tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelijamutsi:
niin ja ihan pöljää sitten, että opintotuen ja äitiyspäivärahan VOI saada yhtäaikaa, mutta kuka vastasyntyneen äiti pystyy käydä vielä koulussakin tekemässä opinottukeen vaadittavan määrän opintopisteitä? opinottuki+ MINIMI ä-raha yhtäaikaa siis voi tulla.

no mitä pöljää tuossa sitten on? Jos pystyy opiskelemaan, niin sitten saa opintotuenkin. Jos ei, niin sitten ei saa opintotueakaan. Joidenkin opiskelijoiden lapsilla on myös opiskeleva isä ja aikataulut on helppo sovittaa siten, että äiti ehtii kouluun. Oletko kuullut kirjatenteistä?

soitin kelaan. Minun kohdallani asia menee näin.
Kun tämä alle 3-v täyttää kolme vuotta, niin näitä kahta kotona hoidettavaa ei lasketa enää kotihoidontuen piiriin. Vasta kun vauvasta loppuu vanhempainraha ensi vuoden maaliskuussa, otetaan SITTEN VASTA nämä kaksi muuta kotona hoidettavaa huomioon lasten kotihoidontuessa :headwall: :headwall: :headwall:
Elikkä. Hoidan nyt sitten elokuusta maaliskuuhun kahta lastani kotona ilman minkäänlaista tukea :whistle:
No, tästä päätöksestäni ei tule sentään päivähoitomaksua, aloin kyllä miettimään että onko siinä ideaa pidemmän päälle?
halvemmaks varmaan meille tulis laittaa nämä 2 yli 3-vuotiasta päiväkotiin. Lapset sais siellä ruuan yms. laskis kotona ruuankulutuksesta aiheutuvat laskut :xmas:
eikä tulis vielä erikseen kerhomaksuja jne.. Ja vielä kun saan vain minimiäitiysrahan niin ei varmasti hoitomaksukaan päätä huimais :snotty:

Asian vierestä, mutta oletko Daniela ihan varma, että todellakin olisi valtiolle edullisin hoitomuoto? Entäs ne verotulot mitä jäisi saamatta, kun naiset jäisivät joukolla kotiin? Kestämätöntä logiikkaa.

Mun puolestani lapset saa hoitaa kotona se, kuka niin haluaa toimia, mutta en todellakaan haluaisi asua kotiäitiyhteiskunnassa, missä naiselle ei sitten paljon muuta mahdollisuutta olisikaan. Näistä on yllin kyllin esimerkkejä esim. Keski-Euroopasta.

minä laitoin esikoisen (2 1/2 v) hoitoon, kun olin vauvan kanssa kotona ;-) lapsi sai ruuan + välipalat hoidossa, hoitomaksu oli pieni (kun äitiyspäivärahat eivät mitenkään kummoiset), eli "säästin" näin....

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Noh... mun mielestä ei tarvitsekaan mitenkään kannustaa siihen, että vanhemmat lapset voivat myös olla kotona kun äiti on äitiyslomalla vauvasta.

Niin, eli päivähoitoon vaan. Minun mielestäni se nyt vain on nurinkurista, että kotihoidontukea Kelan mukaan saa lapsesta joka ei ole kunnallisessa päivähoidossa (vaikka olisi töissäkin), mutta kun olen äitiysvapaalla, se lapsi jotenkin lakkaakin olemasta kotihoidossa(?). Eihän se lapsi siinäkään vaiheessa kuitenkaan ole päivähoidossa. Sitten ihmetellään, kun niin monet lapset ovat päivähoidossa, vaikka äiti on kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Asian vierestä, mutta oletko Daniela ihan varma, että todellakin olisi valtiolle edullisin hoitomuoto? Entäs ne verotulot mitä jäisi saamatta, kun naiset jäisivät joukolla kotiin? Kestämätöntä logiikkaa.

Yhden lapsen päiväkotihoito maksaa noin 8000e. Jos lapsia on vaikka keskimääräiset kaksi kappaletta, niin se tekee 16000e päivähoitokuluja. Jos huomioidaan että perhe maksaa päivähoitomaksua 400e kuussa, eli vuodessa kahdessa lapsesta 4800e, niin naisen pitäisi silti tienata niin paljon että saa maksettuja veroja 11.200e vuodessa. Ei ihan joka naiselta onnistu.

Mun puolestani lapset saa hoitaa kotona se, kuka niin haluaa toimia, mutta en todellakaan haluaisi asua kotiäitiyhteiskunnassa, missä naiselle ei sitten paljon muuta mahdollisuutta olisikaan. Näistä on yllin kyllin esimerkkejä esim. Keski-Euroopasta.

No tuskin ne kaikki äidit joukolla kotiin jäisivät, vaikka tukia vähän korotettaisiinkin.

tampereella 3v saakka,ainakin toistaseksi vielä

Yhden lapsen päiväkotihoito maksaa noin 8000e. Jos lapsia on vaikka keskimääräiset kaksi kappaletta, niin se tekee 16000e päivähoitokuluja. Jos huomioidaan että perhe maksaa päivähoitomaksua 400e kuussa, eli vuodessa kahdessa lapsesta 4800e, niin naisen pitäisi silti tienata niin paljon että saa maksettuja veroja 11.200e vuodessa. Ei ihan joka naiselta onnistu.

Mutta aika monelta koulutetulta naiselta onnistuu. Edelleen, kotona saa lapsensa hoitaa kuka haluaa, mutta jos päädyttäisiin sellaiseen systeemiin, että kotihoito olisi hoitomuoto ylitse muiden, se johtaisi kauheimmillaan siihen, että naisten koulutustaso laskisi ja tyttöjä ei enää haluttaisi kouluttaa pidemmälle, koska koulutukseen investoitu raha valuisi kuitenkin hukkaan yhteiskunnan kannalta. Mielestäni nykyinen systeemi on ihan hyvä, kukin saa valita jääkö kotiin vai meneekö töihin, oman perheen taloudelliset realiteetit mielessä pitäen tietenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelijamutsi:

no mitä pöljää tuossa sitten on? Jos pystyy opiskelemaan, niin sitten saa opintotuenkin. Jos ei, niin sitten ei saa opintotueakaan. Joidenkin opiskelijoiden lapsilla on myös opiskeleva isä ja aikataulut on helppo sovittaa siten, että äiti ehtii kouluun. Oletko kuullut kirjatenteistä?

Niin no tietty, jos saa jonku muun hoitamaan ILMASEKS sitä vauvaa sitten, vois onnistuakin. Mullakin on mutsi viel nii nuori, että ei lähelläkään eläkettä. Mä en ainakaan ois vavua-aikana ehtiny pänttäilemään mihkään tentteihin

Eli mä saan mennä töihin koska maksoin veroja viimeksi valmistuneessa verotuksessa 15k?

Miten eroaa se, että hoitaa omia lapsia tai toisten? No siten, että omien hoitaminen on vielä rankempaa kun toisten!!!

Et se siitä arvostuksesta -kirosana- !!!!!!!!!

Yhteistyössä