kotihoidontuki ja äitiyspäiväraha (kertokaa missä kohtaa kotiäiti tienaa?? )

Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Siis mitä? Kun mä saan vauvan suunnilleen sillon kun esikoinen täyttä 2 vuotta, niin enkö mä saa kuin äitiyspäivärahaa? Eli en kotihoidontukea?

Just näin. Eli lapset jakaa nyt sen summan, mitä aiemmin sait yhdestä.

Siis mitä? Kun mä saan vauvan suunnilleen sillon kun esikoinen täyttä 2 vuotta, niin enkö mä saa kuin äitiyspäivärahaa? Eli en kotihoidontukea?

riippuu kunnasta missä asut.Täällä Espoossa kotihoidontukea saa alle 3-vuotiaasta, vaikka sais vanhempainrahaa vauvasta. Se vanhempainraha vaan miinustetaan siitä kotihoidontuesta jotenki.
Mut mun tilanteessa en saa yli 3-vuotiaasta vanhempainrahakauden aikana yhtään mitään, vaikka hoidanki kotona.

Niin, tässä keskustelussa tulee esiin hyvin se, että jotkut eivät halua/pysty hoitamaan lasta kotona ja jotkut haluavat niin tehdä :) Ja asian vierestä: tietääkseni ainoa tuki mistä EI tarvitse veroja maksaa on lapsilisä. Eli maksan minäkin veroja jokaikisestä sentistä minkä tällä hetkellä kotona hoitaen lastana saan. Samoin kuin maksan myöskin veroja palkastani ja olen myöskin niitä veroja maksanut yli 10 vuotta ennenkuin sain lapsen, että koen olevani oikeutettu myöskin nyt hoitamaan tämän lapsen kotona =) Tiukkaa on, todella, mutta hyvin on selvitty.

Meillä muuten maksetaan vain 2-vuotiaaksi asti sitä kuntalisää :headwall:

Niin ja vielä piti sanoa, että nostan kaikille kotona lasta hoitaville hattua. Itse olen saanut niin ihmettelevää kommenttia, kun haluan kotona olla lapsen kanssa. Ihan kuin se olisi kamalan rankkaa.. rankempaa olisi minulle viedä lapsi jonkun muun hoidettavaksi ja ikävöidä koko työpäivä häntä..

Minä sain esikoisestani noin 20e kuussa hoitolisää äippärahan ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asian vierestä, mutta oletko Daniela ihan varma, että todellakin olisi valtiolle edullisin hoitomuoto? Entäs ne verotulot mitä jäisi saamatta, kun naiset jäisivät joukolla kotiin? Kestämätöntä logiikkaa.

Yhden lapsen päiväkotihoito maksaa noin 8000e. Jos lapsia on vaikka keskimääräiset kaksi kappaletta, niin se tekee 16000e päivähoitokuluja. Jos huomioidaan että perhe maksaa päivähoitomaksua 400e kuussa, eli vuodessa kahdessa lapsesta 4800e, niin naisen pitäisi silti tienata niin paljon että saa maksettuja veroja 11.200e vuodessa. Ei ihan joka naiselta onnistu.

Mutta aika monelta koulutetulta naiselta onnistuu. Edelleen, kotona saa lapsensa hoitaa kuka haluaa, mutta jos päädyttäisiin sellaiseen systeemiin, että kotihoito olisi hoitomuoto ylitse muiden, se johtaisi kauheimmillaan siihen, että naisten koulutustaso laskisi ja tyttöjä ei enää haluttaisi kouluttaa pidemmälle, koska koulutukseen investoitu raha valuisi kuitenkin hukkaan yhteiskunnan kannalta. Mielestäni nykyinen systeemi on ihan hyvä, kukin saa valita jääkö kotiin vai meneekö töihin, oman perheen taloudelliset realiteetit mielessä pitäen tietenkin.

Voi veljet mikä mielipide. En usko, että kauhuskenaariosi toteutuisi Suomessa. Sitä paitsi, skenaariosi tarkoittaisi vain sitä, että jokainen nainen saisi VALITA ihan realistisena vaihtoehtona kotihoidon. Nyt jokainen tapaamani pienen lapsen työssä käyvä äiti on sanonut, että ei olisi mennyt töihin, jos ei olisi ollut taloudellisesti pakko.

Ei tarvitsisi tehdä kotihoidosta "hoitoa ylitse muiden", mutta mielestäni palveluseteli olisi hyvä. Sillä setelillä jokainen perhe (tuloista riippumatta) maksaisi lapsen hoidon. Itselleen, yksityiselle hoitajalle tai päiväkotiin tai vaikka mummolle... Siis kaikki saisivat saman tuen riippumatta hoitomuodosta.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Noh... mun mielestä ei tarvitsekaan mitenkään kannustaa siihen, että vanhemmat lapset voivat myös olla kotona kun äiti on äitiyslomalla vauvasta.

Niin, eli päivähoitoon vaan.

Ei todellakaan päivähoitoon, vaan koko sakki tietty kotona. En minä ainakaan halua viedä vanhempia lapsia hoitoon kun olen äippälomalla. Se palkka on se äitiyspäiväraha. Jos haluat mieluummin nostaa kotihoidontukea pelkästään, niin kaipa äitiyspäivärahasta voi kieltäytyä....
Ei etuuksia saa kuin yhden kerrallaan, siksi kotihoidontukea ei makseta äippärahan päälle. Samalla logiikalla sairaana oleva työtön henkilö joka jää äitiyslomalle ja hoitaa vanhempia lapsia kotna saisi sairauspäivärahan, työttömyyskorvauksen, äitiyspäivärahan ja kotihoidontuen, kaikki päällekäin. Siitä sitten koituisikin jo ihan kiva summa... on se niin väärin!

Ja ne, jotka laittavat vanhemmat lapset hoitoon KOSKA eivät saa lapsen hoidosta mitään tukea, saisivat jättää lapset hankkimatta, sori vaan!

Ei tarvitsisi tehdä kotihoidosta "hoitoa ylitse muiden", mutta mielestäni palveluseteli olisi hyvä. Sillä setelillä jokainen perhe (tuloista riippumatta) maksaisi lapsen hoidon. Itselleen, yksityiselle hoitajalle tai päiväkotiin tai vaikka mummolle... Siis kaikki saisivat saman tuen riippumatta hoitomuodosta.

Tämä on hyvä idea!!!

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelijamutsi:
niin ja ihan pöljää sitten, että opintotuen ja äitiyspäivärahan VOI saada yhtäaikaa, mutta kuka vastasyntyneen äiti pystyy käydä vielä koulussakin tekemässä opinottukeen vaadittavan määrän opintopisteitä? opinottuki+ MINIMI ä-raha yhtäaikaa siis voi tulla.

no mitä pöljää tuossa sitten on? Jos pystyy opiskelemaan, niin sitten saa opintotuenkin. Jos ei, niin sitten ei saa opintotueakaan. Joidenkin opiskelijoiden lapsilla on myös opiskeleva isä ja aikataulut on helppo sovittaa siten, että äiti ehtii kouluun. Oletko kuullut kirjatenteistä?

Niin no tietty, jos saa jonku muun hoitamaan ILMASEKS sitä vauvaa sitten, vois onnistuakin. Mullakin on mutsi viel nii nuori, että ei lähelläkään eläkettä. Mä en ainakaan ois vavua-aikana ehtiny pänttäilemään mihkään tentteihin

No jaa,itse kyllä luin tentteihin, eikä meillä sen kummemmin ollut ulkopuolisia hoitajia. Isä hoiti vauvaa.

niin ja ihan pöljää sitten, että opintotuen ja äitiyspäivärahan VOI saada yhtäaikaa, mutta kuka vastasyntyneen äiti pystyy käydä vielä koulussakin tekemässä opinottukeen vaadittavan määrän opintopisteitä? opinottuki+ MINIMI ä-raha yhtäaikaa siis voi tulla.

no mitä pöljää tuossa sitten on? Jos pystyy opiskelemaan, niin sitten saa opintotuenkin. Jos ei, niin sitten ei saa opintotueakaan. Joidenkin opiskelijoiden lapsilla on myös opiskeleva isä ja aikataulut on helppo sovittaa siten, että äiti ehtii kouluun. Oletko kuullut kirjatenteistä?

Niin no tietty, jos saa jonku muun hoitamaan ILMASEKS sitä vauvaa sitten, vois onnistuakin. Mullakin on mutsi viel nii nuori, että ei lähelläkään eläkettä. Mä en ainakaan ois vavua-aikana ehtiny pänttäilemään mihkään tentteihin

No jaa,itse kyllä luin tentteihin, eikä meillä sen kummemmin ollut ulkopuolisia hoitajia. Isä hoiti vauvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Daniela07:
Suomessa ei tosiaankaa kannusteta hoitamaan lapsia kotona mikä taas olisi valtiolle edullisin hoitomuoto

Asian vierestä, mutta oletko Daniela ihan varma, että todellakin olisi valtiolle edullisin hoitomuoto? Entäs ne verotulot mitä jäisi saamatta, kun naiset jäisivät joukolla kotiin? Kestämätöntä logiikkaa.

Mun puolestani lapset saa hoitaa kotona se, kuka niin haluaa toimia, mutta en todellakaan haluaisi asua kotiäitiyhteiskunnassa, missä naiselle ei sitten paljon muuta mahdollisuutta olisikaan. Näistä on yllin kyllin esimerkkejä esim. Keski-Euroopasta.

TÄYSIN samaa mieltä. Aina puhutaan vain siitä, mitä päivähoito kustantaa, muttei ikinä sitä, mitä tuloja jäisi tulematta jos naiset jäisivät kaikki kotiin lasten kanssa. En todellakaan usko, että kunnilla menisi paremmin jos kaikki naiset jäisivät kotiin eikä laittaisi lapsia päivähoitoon.

Saamatta jää verotulot ja naisen palkallaan saavuttama ostovoima. Lisäksi päivähoitojärjestelmällä on työllistävä vaikutus kunnissa. Mitä pidempi aika kotona pois työelämästä, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kunnan pussista menee kotiäitiyttä seuraava työttömyys/ uudelleen kouluttautuminen ennen kuin löytää töitä.

Näiden lisäksi hukkaan menisi ne rahat, jotka kuluvat naisten koulutuksen hankkimiseen, ellei nainen kuitenkaan käyttäisi sitä hyödyksi työelämässä. Plus naisten osaaminen ja työpanos yleensä yhteiskunnan pyörittämisessä.

Tuohan on verrattavissa siihen, että äiti toki voi käydä äippälomalla töissä. Saa minimiäippärahan ja palkan niiltä päiviltä kun on töissä, ellei työskentele sunnuntaisin. Eli ei pöljää lainkaan.

.

Nyt jokainen tapaamani pienen lapsen työssä käyvä äiti on sanonut, että ei olisi mennyt töihin, jos ei olisi ollut taloudellisesti pakko.

Miten moni kävisi yleensäkään töissä, ellei olisi taloudellisesti pakko? Harvalla se ihan turhaa ja ylimääräistä rahaa kaikki mitä töistä tulee.. Tämä on kanssa niin kulunut hokema. Aikuiset ihmiset nyt vain yleensä käyvät töissä, jotta voivat olla kuten aikuiset ihmiset eli ottaa vastuun elämästään ja elättää perheensä.

Yhden lapsen päiväkotihoito maksaa noin 8000e. Jos lapsia on vaikka keskimääräiset kaksi kappaletta, niin se tekee 16000e päivähoitokuluja. Jos huomioidaan että perhe maksaa päivähoitomaksua 400e kuussa, eli vuodessa kahdessa lapsesta 4800e, niin naisen pitäisi silti tienata niin paljon että saa maksettuja veroja 11.200e vuodessa. Ei ihan joka naiselta onnistu.

Minä maksan joka kuukausi veroja yli tonnin. Mutta unohdat laskelmista myös päivähoidon työllistävän vaikutuksen, ne päivähoitajat saavat töitä. Minun ja heidän palkoillaan kulutetaan ja työllistetään edelleen muita ihmisiä. Jotta se päiväkoti olisi pystyssä työllistetään keittäjiä, huoltomiehiä jne. jne. Eli vaikka se päivähoitopaikka maksaa,( ja maksaa muuten tuon 8000 euroa alle kolmivuotiailta, isompien paikka on halvempi,) niin kokonaisvaikutusten laskenta on ihan jotain muuta!

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Minä maksan joka kuukausi veroja yli tonnin. Mutta unohdat laskelmista myös päivähoidon työllistävän vaikutuksen, ne päivähoitajat saavat töitä. Minun ja heidän palkoillaan kulutetaan ja työllistetään edelleen muita ihmisiä. Jotta se päiväkoti olisi pystyssä työllistetään keittäjiä, huoltomiehiä jne. jne. Eli vaikka se päivähoitopaikka maksaa,( ja maksaa muuten tuon 8000 euroa alle kolmivuotiailta, isompien paikka on halvempi,) niin kokonaisvaikutusten laskenta on ihan jotain muuta!

Juuri näin. Nopeasti katsottuna kunnan budjetista päivähoidon "riviä", näyttäisi siltä, että sen kun saisi pois tai pienemmäksi, niin hyvin meneisi. Kokonaisuus on kuitenkin laajempi kuin vain se yksi rivi budjetissa - jäisi tosiaan sieltä tulopuolelta tuloja (verot, ostovoima, työllistävä vaikutus) saamatta..

Niin, mun mielestä tämä keskustelu on aika turha sillä ne jotka kotona lapsiaan hoitavat kyllä tietävät, että helpommalla pääsisi, kun veisin jonkun muun hoiviin ja itse duuniin. Mutta, jos ruvetaan katsomaan miten huonovointisia nämä lapset ja nuoret nykyään on niin tulee auttamattakin mieleen josko osalle olisi se kotihoito ollut parempi ratkaisu. En todellakaan tarkoita, että päiväkoti on "Mikkosten mallilla", mutta kaikki lapset on yksilöitä ja jotkut nyt vaan tarvitsee enemmän kuin mitä päiväkodissa saavat ja se taas sitten johtaa kaikennäköiseen ongelmaan.
Mutta tää on nyt ihan OT tässä keskustelussa.

Asiaan palatakseni siis. En todella tiedä mitään "faktanakki" lukuja mikä on valtiolle edukkaampaan, esitin mielipiteeni pelkällä mutu-tiedolla :) Mutta huvittavaa sinänsä, että täällä puhutaan "ostovoimasta" ,kun esim.ruoka mun tietääkseni on pakko ostaa, joten mihin se ostovoima suurimmalta osalta katoaa, jos on kotona lasten kanssa ?
ja verot menee kyllä noista tuistakin...hohhoijaa...

=)

Mä kyllä saan äitiypäivärahan/vanhempainpäivärahan + kotihoidon hoitolisän + kuntalisän tällä hetkellä (nyt siis äitiyslomalla ja kotona hoidan yhtä alle 3v:tä kun kakkonen ei oo vielä syntynyt).
Saa nähdä kuinka käy kuntalisän kesällä.

Jos äitiysraha plus muut on ilmaista rahaa niin miksi kukaan niitä veroja maksaa? Varmaan urhoollisimmat kuolee esim. ennen eläkkeelle jäämistä.

Yhteistyössä