Kotihoidontuki ja äitiyspäiväraha samaan aikaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jaana08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jaana08

Vieras
Onko kenelläkään tietoa maksetaanko äitiyspäivärahaa ja kotihoidontukea samaan aikaan? Siis kuopuksesta äitiyspäivärahaa ja alle kolmevuotiaasta kotona hoidettavasta esikoisesta kotihoidontuen perusosaa+muut siihen liittyvät tuet.

Kelan sivulta en löydä vastausta ja meidän alueen kelaan soittamalla saattaa saada täysin virheellisen vastauksen kysymykseen.

Kivaa aurinkoista päivää kaikille ja kiitos vastauksista jo etukäteen.

Kyllä maksetaan. Jäin ite just äitiyslomalle ja saan edellisestä kodinhoidontukea. joku tarkistus lomake kelalta tuli mutta en ole vielä sitä täyttännyt. Luulen että sitä kodinhoidontukea saa sen perusosan vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tanja72:
Kyllä maksetaan. Jäin ite just äitiyslomalle ja saan edellisestä kodinhoidontukea. joku tarkistus lomake kelalta tuli mutta en ole vielä sitä täyttännyt. Luulen että sitä kodinhoidontukea saa sen perusosan vaan.

Ei perusosaa makseta! Lisä osasta en tiedä.

Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Esimerkki

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH?openDocument

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei perusosaa makseta! Lisä osasta en tiedä.

Ok mutta jotain ne mulle kumminkin maksaa...

Varaudu maksamaan kotihoidontukea takasin. Mulle sanottiin että jos on tulojen mukainen päiväraha ei kotihoidontukea saa. oikeestaan minimillä vaan sen saa. se kun on se lisäosa, ei perusosaa eikä tietty mitään snisarkorotustakaan vielä.

Minun mielestäni se menee niin, että jos ennen vauvan syntymää saamasi kotihoidontuki on isompi, kun vauvasta saamasi äitiyspäiväraha, sulle maksetaan se erotus kotihoidontukena.

Jos sensijaan saat esim. työtulojen perusteella isoa äitiyspäivärahaa, niin tod.näk. äitiyspäiväraha jää isommaksi kun kotihoidontuki, jolloin et saa kotihoidontukea.

Esimerkki

Äiti saa nuorimmasta lapsestaan vanhempainrahaa 750 ?/kk. Nuorimmaisen lisäksi äiti hoitaa kotona perheen 2-, 5- ja 6-vuotiaita lapsia, joista hän hakee hoitorahaa.

Hoitorahaa maksetaan aina siltä osin kuin lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää päivärahan määrän:
hoitoraha 294,28 ? + sisarkorotukset 60,46 ? + 60,46 ? - 750 ? = 0 ?.

Tässä esimerkissä hoitorahaa ei jää maksettavaksi, sillä vanhempainpäivärahan määrä ylitti hoitorahan määrän. Perheen nuorimmasta lapsesta ei voida maksaa hoitorahaa, sillä perhe saa lapsesta vanhempainrahaa. Tällöin sitä ei myöskään huomioida hoitorahalaskelmassa.

Hoitolisää perhe voi saada, mikäli perheen kokonaistulot jäävät alle sallitun rajan. Hoitolisässä vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon. Jos hoitolisästä jää maksettavaksi vähemmän kuin 16,81 ?/kk, tukea ei makseta.

Esimerkki

Äiti saa nuorimmasta lapsestaan vanhempainrahaa 17? päivässä eli 425 ?/kk. Nuorimmaisen lisäksi äiti hoitaa kotona perheen 2-, 5- ja 6-vuotiaita lapsia, joista hän hakee hoitorahaa.

Hoitorahan määräksi lasketaan:
hoitoraha 294,28 + sisarkorotukset 60,46 + 60,46 = 415,20 ?/kk.

Vanhempainpäivärahasta huomioidaan tulona se osa, joka ylittää niiden hoitorahojen määrän, johon perhe on tuona aikana oikeutettu eli 425 - 415,20 = 9,80 ?. Kun perhe hakee hoitolisää, tulona huomioidaan siis 9,80 ?.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Minun mielestäni se menee niin, että jos ennen vauvan syntymää saamasi kotihoidontuki on isompi, kun vauvasta saamasi äitiyspäiväraha, sulle maksetaan se erotus kotihoidontukena.

Jos sensijaan saat esim. työtulojen perusteella isoa äitiyspäivärahaa, niin tod.näk. äitiyspäiväraha jää isommaksi kun kotihoidontuki, jolloin et saa kotihoidontukea.

Joo näin se menee! tätä mäkin yritin selittää, mutta jotenkin en vaan onnistunut. Niinhän siellä kelan sivuillakii sanotaan

Toinen vähennetään toisesta eli käytännössä et saa kuin toista. Ja vauvaa ei lasketa perheenjäseneksi niitä tulorajoja määritettäessä, mutta äitiyspäiväraha lasketaan tuloksi.

eli,jos olet ollut kotihoidontuella ja saanut sitä perusosa,lisäosan ja sisaruskorotuksen alle 3v:stä se on yht. n. 552? ja kun siirryt mammarahalle ja saisit minimi ä.rahan eli 15,20 vrk olisi se semma kuussa 380?

tässä tilanteessa sulle siis maksetaan vielä kotihoidontukea. 552-380= 172? eli saat minimirahan lisäksi tuon n.172? kuussa..eli samanverran kun kotihoidontuki oli...

itse sain isompaa äitiysrahaa enkä ollut oikeutettu tuohon kotihoidontukeen, mutta sitä hoitolisää sain täyden määrän.