Kotihoidontuki ja kesäloma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko mahdollista/laillista pitää kesälomaa ja hoitovapaata samaan aikaan? Eli nostaa samaan aikaan palkkaa/kesälomarahoja ja kotihoidontukea?
Alunperin suunnittelin hoitovapaan(n. 2kk) pitämistä ja ehdin sitä jo Kelalta hakeakin, mutta nyt kuulin töistä, että kesälomiakin on tarpeeksi kertynyt, että voisin pitää pitkän kesäloman samalla/sen sijaan ja saada parempaa rahaa lapsen kotihoidon ajalta.

jep. mulle maksettii lomarahat kun vanhempainvapaa loppui. työnantaja sanoi silloin että ei kannata maksaa niitä äitiys/vanhempainvapaalla kun sillon sen tuen määrä pienenee kun vaan sunnuntaisin saa tehdä töitä ilman että se tukeen vaikuttaa.

[QUOTE="joanna";23523356]jep. mulle maksettii lomarahat kun vanhempainvapaa loppui. työnantaja sanoi silloin että ei kannata maksaa niitä äitiys/vanhempainvapaalla kun sillon sen tuen määrä pienenee kun vaan sunnuntaisin saa tehdä töitä ilman että se tukeen vaikuttaa.[/QUOTE]

No eihän sitä töitä tee, jos lomrahat saa. Ei kyllä minulla ole tukeen vaikuttanut lomarahojen saanti. Lomat olen kyllä pitänyt vanhempainvapaan jälkeen (ja siis saanut loma-ajan palkankin vasta silloin).

[QUOTE="joanna";23523356]jep. mulle maksettii lomarahat kun vanhempainvapaa loppui. työnantaja sanoi silloin että ei kannata maksaa niitä äitiys/vanhempainvapaalla kun sillon sen tuen määrä pienenee kun vaan sunnuntaisin saa tehdä töitä ilman että se tukeen vaikuttaa.[/QUOTE]

Ei lomarahat vaikuta vanhempainpäivärahaan mitenkään. Tämä on kelalta kysytty ja tarkistettu.

selaile Kelan sivuja, ihan hyvin tietoa löytyy tai katso suomi24 sivulta Kela-Kertun vastauksia jossieltä apua. Mutta kotihoidon tukea saa hoitorahan osalta vaikka samaan aikaan olisi kesälomalla, silloin ei vaan saa hoitolisää, joka on siis osa kotihoidon tukea ja siihen vaikuttaa tulot.

Löysin Kelan sivuilta:
"Lasten kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha sekä hoitolisä, johon vaikuttavat perheen tulot. Hoitorahaan eivät vaikuta perheen tulot. Vanhemmat voivat siis olla töissä tai esim. palkallisella vuosilomalla kotona ja saada hoitorahaa."

Yhteistyössä