Kotihoidontuki ja osa-aikatyöt

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierrrrrrrrr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kotihoidontuen hoitolisään vaikuttavat tulot. Eli jos saat peruskotihoidon tuen lisäksi sitä sen määrä pienenee. Muuten ei vaikuta, kunhan lapsi ole kunnallisessa hoidossa.
 
Kiitoksia! Pitää vielä soitella kelalle noista tarkemmin.

Lisäksi vielä kysyisin, että tekeekö teistä moni osa-aikatöitä vaikka "päätoimi" on kotona lasten kanssa? Minkälaista työtä teette ja kuinka paljon?
 
Kotihoidon tuki

Kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai muu hoitaja (esim. sukulainen) tai yksityinen päivähoidon tuottaja (esim. yksityinen päiväkoti).

Lasten kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha sekä hoitolisä, johon vaikuttavat perheen tulot. Hoitorahaan eivät vaikuta perheen tulot. Vanhemmat voivat siis olla töissä tai esim. palkallisella vuosilomalla kotona ja saada hoitorahaa.
Milloin kotihoidon tukea voi saada?

Edellytyksenä tuen saamiselle on, että lapselle ei ole myönnetty kunnallista päivähoitopaikkaa ja perheessä on vähintään yksi alle 3-vuotias lapsi. Myös perheen yli 3-vuotiaista lapsista voidaan maksaa kotihoidon tukea, jos perheessä on alle 3-vuotias lapsi, joka saa kotihoidon tukea.
 
[QUOTE="alkup.";22549329]Kiitoksia! Pitää vielä soitella kelalle noista tarkemmin.

Lisäksi vielä kysyisin, että tekeekö teistä moni osa-aikatöitä vaikka "päätoimi" on kotona lasten kanssa? Minkälaista työtä teette ja kuinka paljon?[/QUOTE]

Mä olen ollut mm kuntosalin lapsiparkissa töissä, lapsi mukanani. Sitä tein n 10-15h viikossa. Nyt olen osa-aikainen perhepäivähoitaja siskoni lapsille.
 

Yhteistyössä