kotihoidontuki ja p****leen kela taas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh..

Vieras
eli,tein uuden hakemuksen kun vanhempi muksuista jäi kotiin kunnallisesta päivähoidosta.
hain siis isommasta sen hoitorahan,se on jotain 60 euroa noin kuukaudessa.
ja nuorempi muksu on 1v6kk kohta.
ja siitä saan tuon kotihoidontuen.
nyt sitten uudessa päätöksessä oli otettu kokonaan se hoitolisä pois,vaikka tulomme eivät ole muuttuneet :o
en ymmärrä miksi se oli otettu pois,en laittanut hakemukseen että tulomme muuttuu mitenkään.
saan sen kun miehen tulot on niin huonot.
eli se hoitolisä on jotain 164 euroa noin siihen perusrahan päälle.

Ja nyt mietin et miksi tuo hoitolisä on otettu pois?

onkohan ne vaan mokanneet kelassa,pitäisi mennä sinne selvittää tää asia mut niin vaikeeta mennä sinne kahden lapsen kanssa ja mies paljon poissa.

pitääköhän sun kuitenkin nyt uudestaan toimittaa selvitys noista teijän tuloista niin maksavat sen sitten. Jos välillä ollut kotihoidontuki katkolla niin olettaisin että uudestaan pitää palkkakuitti viedä nähtäville että suostuvat sen lisän maksamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Soita sinne.. joku moka varmaan.. ja joskus tarvii olla tuloselvitykset mukana ( vaikka eivät olisikaan muuttuneet mihinkään ) noissa tuloista riippuvista tuista..

vein vasta kesäkuussa noi miehen palkkakuitit sinne ja sieltä tuli päätös et tulot on pysyneet samana,ei tarvitse laskea mitään hoitolisä juttuja..ja nyt ne ottaa sen kokonaan pois :(

Olisikohan jäänyt joku kohta hakemuksesta ruksittamatta?
Jos he olettivat että tulot on muuttuneet etkä enää hae hoitolisää. Mutta soita ja kysy mikä juttu on niin eiköhän se selviä sillä.

Kelan hakemusten kanssa pitää olla tarkkana.

Mäkin menetin sen hoitolisän, kun mies jäi työttömäksi ja odoteltiin liitosta päätöstä yli 2 kk. Olis pitänyt heti olla se päätös kelalle, että se olisi jatkunut. Mitenköhän ne kuvittelee, että jos palkka on niin pieni, että saa täyden lisän, että liitosta tais sitten korvausta enemmän kuin palkka?

Alkuperäinen kirjoittaja Sanle:
pitääköhän sun kuitenkin nyt uudestaan toimittaa selvitys noista teijän tuloista niin maksavat sen sitten. Jos välillä ollut kotihoidontuki katkolla niin olettaisin että uudestaan pitää palkkakuitti viedä nähtäville että suostuvat sen lisän maksamaan.

ei meillä varsinaisesti ole ollut se katkolla ollenkaan,olen koko ajan saannut nuoremmasta kotihoidontukea.

no,kai se on pakko lähteä kelaan selvittää tätä asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Soita sinne.. joku moka varmaan.. ja joskus tarvii olla tuloselvitykset mukana ( vaikka eivät olisikaan muuttuneet mihinkään ) noissa tuloista riippuvista tuista..

vein vasta kesäkuussa noi miehen palkkakuitit sinne ja sieltä tuli päätös et tulot on pysyneet samana,ei tarvitse laskea mitään hoitolisä juttuja..ja nyt ne ottaa sen kokonaan pois :(

No soita ja kysy.. eiköhän se selviä.. :) ja muista vaatia palvelua myös puhelimessa..

Minä olen jo oppinut, että en laita mitään papereita kelaan, ennen kuin olen sinne soittanut ja sieltä ovat puhelimitse sanoneet, mitä ja mihin tarkalleen laitetaan. Ei ole enää tullut ongelmia vastaan näissä jutuissa.
Siellä palvelutiskillä ei saa minkään näköistä palvelua, tai no on mulle muutaman kerran sanottu, että en minä tiedä näistä mitään :o Sitten kun olen kysynyt, että meinasitko tosiaan, mun jonottaneen tähän yli puolituntia vain kuullakseni, etten saakkaan palvelua, on mulle vastattu, että minä olen tässä vaan tyyliin ottamassa papereita vastaan.
Tota onhan siellä se postilootakin :/

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Olisikohan jäänyt joku kohta hakemuksesta ruksittamatta?
Jos he olettivat että tulot on muuttuneet etkä enää hae hoitolisää. Mutta soita ja kysy mikä juttu on niin eiköhän se selviä sillä.

Kelan hakemusten kanssa pitää olla tarkkana.

niinpä.

tein sen hakemuksen netissä ja se oli muutenkin vähän sekava se hakemus.

Vaikka veisit kelalle oikein täytetyt paperit niin takasin ne saat, tai vääränlaisen päätöksen. Niillä on jo niin paljon erilaisia pykäliä että ne ei itsekkään tiedä niitä.
Meillä lasten yksityishoidontuki/opiskelu vaihtumassa kotihoidontukeen ja äitiyspäivärahaan ja päätös on ollut 4kk työnalla.. Vieläkään ei ole yhtenevää päätöstä tullut, kun kukaan ei TIEDÄ miten se tehdään.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Vaikka veisit kelalle oikein täytetyt paperit niin takasin ne saat, tai vääränlaisen päätöksen. Niillä on jo niin paljon erilaisia pykäliä että ne ei itsekkään tiedä niitä.
Meillä lasten yksityishoidontuki/opiskelu vaihtumassa kotihoidontukeen ja äitiyspäivärahaan ja päätös on ollut 4kk työnalla.. Vieläkään ei ole yhtenevää päätöstä tullut, kun kukaan ei TIEDÄ miten se tehdään.

Ja juuri puhelimella on viimeiset kuukaudet selvitetty.. Mutta kun ne tarvii aina lisäaikaa kun ne ei tiedä..

Alkuperäinen kirjoittaja milli:
Meinasin just tulla sanoo et varmaan unohdit sen ruksin, ite just täyttelin kans netissä enkä oikeen tiennyt mitä pitää ryksia :)

niinpä.

harmittaa,pitää vissiin hakea kelasta ne paperit ja täyttää kunnolla kotona ja viedä sinne kelaan et ne katsoo et oon ruksittanu oikeat kohdat.

Just joo noitten KELAn lappujen kanssa.. Mulla on siellä asumistukipaperit ollu sisällä jo vaikka kuinka kauan, välillä on tullut lappuja että joo, tarvitaan vielä se ja se ja se lappu, mutta mitään päätöstä en ole asiaan saanu. Esim. kun olin työttömänä, eikä ollu mitään tuloja, niin ainakin siltä kuukaudelta mun olis kaiken järjen mukaan pitäny heti saaha se tuki, mut ei.

mulla kela oli lisännyt miehelle palkan lisäksi vuortteluvapaakporvauksen (siis ei tod, saanut), vuokrasta laittoivat vahingossa numerot väärässä järjestyksessä niin että oli yli 60 e pienempi jne. tämä yhdessä päätöksessä. ei saatu asumistukea vaikka aiemmin saatiin...

Jos teit kokonaan uuden hakemuksen, niin siihen varmaan pitää olla uusi tuloselvityskin mukaan.

Pistä sähköpostina tai kelaan sisäänkirjautuneena kysymys menemään, ei tarvitse puhelimessa jonotella eikä raahautua paikan päälle.

Mä oon kirjoittanut sellaisen todistuksen kelan virkailijoille, siinä lukee
*Olen ottanut tänään xx.xx.xxxx vastaan maija meikäläisen xxxhakemuksen ja tarkastanut hakemuksen liitteet, kaikki hakemuksessa vaadittavat tiedot ja liitteet on toimitettu*
Sitten siihen päivämäärä ja kelan toimihenkilön allekirjoitus, ei oo yhtään hakemusta tullu sen jälkeen takaisin tai "väärällä" päätöksellä

joo sen hoitolisän saa tuos tapaukses siitä vanhemmasta ja olet tosiaan varmaan vaan epähuomiossa unohtanut rastin että haet sitäkin =) no problemos ! kyllä sie saat rahnas takautuvasti sitten !

Alkuperäinen kirjoittaja MINÄ:
Mä oon kirjoittanut sellaisen todistuksen kelan virkailijoille, siinä lukee
*Olen ottanut tänään xx.xx.xxxx vastaan maija meikäläisen xxxhakemuksen ja tarkastanut hakemuksen liitteet, kaikki hakemuksessa vaadittavat tiedot ja liitteet on toimitettu*
Sitten siihen päivämäärä ja kelan toimihenkilön allekirjoitus, ei oo yhtään hakemusta tullu sen jälkeen takaisin tai "väärällä" päätöksellä

siinä on vaan ihan oikeesti sellai juttu että ne tiskillä olevat tyypit ei tee niitä päätöksiä - käsittelijät on erikseen. ja valitetavasti esim kesällä, kun tiskeillä on paljon tuuraajia yms niin virheitä sattuu enempi ja jää puuttuun joku lippu tai lappu .
mut niin kauan ku me ihmiset tehdään näit hommia, niin kauan sattuu virheitäkin. koitetaan olla suopeita toisiamme kohtaan =)

Yhteistyössä