Kotihoidontuki -> opintotuki, kysymyksiä...

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Mulla alkaa koulu nyt 14.8.
Olen tähän asti hoitanut poikia kotona, kotihoidontuella siis olen.
Nyt tuli päätös että opintotuki myönnetty 1.9. alkaen.
Kotihoidontuki pitäisi lakkauttaa, niin lakkautanko mä sen elokuun lopusta? Vai onko tarkoitus lakkauttaa se jo heinäkuun lopusta ja olla kuukausi saamatta mitään kelan tukia?
Lapset menevät hoitoon 1.8. alkaen, eli elokuussa mä en periaatteessa ole enää kotona lasten kanssa...

Ok. No toi elokuun tuki tulee kaiketi sitten takautuvasti syyskuussa? Vai eikö ekalta kuukaudelta saa mitään? Tosi kivaa, vähän tiukka budjetti syksyllä......

Tii-Tu, kelaan oli mennyt tieto, ne lähetti sen hakemuksen suoraan mulle, siinä oli jotain että "olemme saaneet tiedon opiskelupaikastasi" ja se oli vieläpä koulun kohdalta esitäytetty.

Alkuperäinen kirjoittaja Tii-Tu:
ja tää nyt ei kuulu tähän asiaan, mutta tarttiko sun jotain koulun lappusia laittaa mukaan kun hait opintotukea, kun muistelin että joskus aikasemmin mulla meni koulun kautta tiedot sinne kelaan kun hain opintotukea, ja nyt oisin jatkamassa opiskeluja syksyllä ni mietin pystynkö hakemaan sitä tukea nyt ennen ku koulu alkaa kun ei mulla oo mitään koulun papereita.. siis mitään millä mä todistaisin että oon menossa kouluun sillon..?

Mulla meni aikanaan niin, että opintotukea haettin vasta sitten, kun koulu oli jo alkanut. Ekana koulupäivänä voi jostain koulun toimistosta tms. mennä täyttämään opintotukihakemuksen ja koulu siihen sitten laittaa omat allekirjoituksensa jne. todistukseksi. Lähettivät sen halemuksen myös eteenpäin.

Nii sä et saa elokuulta varmaan mitään tukea.. en kyl muista varmaksi enää.. mä olen muuten saanut viimeksi toukokuun alussa kelasta rahaa.. jos lapsilisiä ja sitä 80euron hoitotukea ei lasketa.. :headwall: vähäsen on kestänyt heillä toi kotihoidontuen päätöksen tekeminen.. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Ok. No toi elokuun tuki tulee kaiketi sitten takautuvasti syyskuussa? Vai eikö ekalta kuukaudelta saa mitään? Tosi kivaa, vähän tiukka budjetti syksyllä......

Tii-Tu, kelaan oli mennyt tieto, ne lähetti sen hakemuksen suoraan mulle, siinä oli jotain että "olemme saaneet tiedon opiskelupaikastasi" ja se oli vieläpä koulun kohdalta esitäytetty.

Mä en kyllä enään muista saiko takautuvasti, ne taisi maksaa sen ekan kuun opintotuen kuitenkin samassa kuussa, tyyliin viikon senjälkeen kun koulu oli alkanut ja olivat hakemukset saaneet käsiteltyä. En kyllä varma ole, kannattaa kysyä kelasta. Mutta sinuna soittaisin jo kelaan ja ilmottaisin et meet kouluun sillon ja sillon, niin lopettavat sen kodinhoitotuen ajallaan ja osaavat muutenkin neuvoa. Eikös sen opintotuen saa muuten koko elokuulta vaikka koulu alkaiskin vasta puolivälissä??

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Varauduthan siihen, että tukihakemuksen käsittely voi viedä aikaa pari, kolme kuukauttakin pahimmillaan...

Omalla kohdalla sain vuosisitten vissiin viikossa jo päätöksen. Yrittävät pikaisesti varsinkin nämä opintotukihakemukset käsitellä.

Meidän pojalle täytyy hakea ainakin opiskelutodistus koululta ensin. Tuli kans laput just kelasta, ku soitin sinne. Muistaaksen opintotuki maksettiin aina siltä kuulta miltä se oli, kuun alussa neljäs päivä!!

Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
muistaakseni opintotukea maksetaan vaan täysiltä kuukausilta

Näin mäkin muistaisin.. ja kun se tuki on kerran myönnettykin vasta 1.9. alkaen.. niin ei ne sitä kyllä sitte elokuulta maksa..

Näin mä luulen kanssa.

Perc.

juu, en lukenutkaan niin tarkkaan. Et sitten saa kyllä mistään rahaa ekalta kuulta..