kotihoidontuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kyselijä

Jäsen
27.05.2004
154
0
16
Hei!Sellasta vaan kyselen että voinko saada kotihoidontukee ensi kuusta lähtien kun meillä on 2 v joka on vielä tän kuun hoidossa,mut jää sit mun kans kotiin kun oon nyt sairaslomalla ja siitä suoraan kesäloman kautta äitiyslomalle?Toisen ois määrä syntyä elokuun puolessa välissä.

mulle sanottiin et voin hakee kotihoidon tukea sit ku esikko jää hoidosta pois ..jää siis kesäkuu lopulla pois..eli 1.7 alk. voin hakee..tietty on eri asii et saanko,kun isännän tulot vaikuttaa ja omatkin enne ä-lomalle jääntii jne...
kaikk mahd. kuitit pitää toimittaa kelaan,mutta lue kelan s. asiasta tai kysy paikanpäältä (toimistosta) ...

Voit saada ainakin niiltä kuukausilta, kun saat palkaa/sairauspäivärahaa. Siihen perusosaan ei vaikuta tulot.

Kun alat saamaan äitiyspäivärahaa, niin silloin et tod.näk. saa mitään, koska silloin tulot vaikuttaa.

Kotihoidontukijakson pitää olla vähintään 1kk, että maksavat.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 13:50 virpi82 kirjoitti:
no mulle sanottiin et kyll kaik tulot vaikuttaa kotihoidon tukeen...
mut sen näkee sit kun hakemukset vie kelaan... kesäkuu lopulla...

Kotihoidontuen perusosaan (hoitorahaan) tulot ei vaikuta, hoitolisään kyllä. MUTTA automaattisesti äitiyslomalla kumpaakaan ei ropsahda vaan on mahdollista hakea jotain ihme osuutta kotihoidon tuesta ja sitä saapi jos tulot ei ylitä tiettyä rahaa. Esimerkkinä meidän perhe, meillä minä äippälomalla, esikko 2v. Miehen ja mun tulot yhteensä xxxx?/kk joten esikoisesta saadaan tasan 0?/kk.

Tulot vaikuttavat hoitolisään eivät kotihoidon tukeen. Kotihoidontuen perusosa maksetaan kotihoidossa oleville samansuuruisena ja sen päälle on mahdollista saada hoitolisää perheen koon ja tulorajojen mukaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 13:55 asia näin kirjoitti:
Tulot vaikuttavat hoitolisään eivät kotihoidon tukeen. Kotihoidontuen perusosa maksetaan kotihoidossa oleville samansuuruisena ja sen päälle on mahdollista saada hoitolisää perheen koon ja tulorajojen mukaan.

Jeo eli näin menee. JOS EI OLE ÄITIYSPÄIVÄRAHALLA eli äitiyslomalla kakkosetsa (tai vaikka viitosesta). Silloin on eri säännöt.

Se on n. 300 euroa ja aivan totta tuossa ylhäällä joku sanoikin, että sitä ei välttämättä saa, vaikka hoitaisi toista (tai kolmatta tms.) lasta kotona, jos on äitiysrahalla, niin silloin perheen tulot vaikuttavat. Mutta ennen äitiysvapaata sitä voi toki saada lapsen kotihoidosta.

Yhteistyössä