Kotihoidossa työskentelevät LH:t! Kertokaa työpvästänne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mokonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mokonen

Vieras
Olen menossa lähihoitajaopiskelijana kotihoidon harjoitteluun ja kiinnostaisi tietää miten päivä etenee kotihoidossa? Kertokaa esimerkkinä yhden työpvän kulku.

Ja onko kokemusta miten opiskelijat on otettu vastaan kotihoidossa? Onko suhtauduttu apuna vai taakkana ? Tosiaan minulla ei ole minkäänlaista käsitystä mitä kotihoidon päivään kuuluu.

Aamut pesuja, aamupalaa, verinäytteiden ottamista, verensokerin mittaamista, lääkkeiden jakoa, verenpaineen ja painon mittaamista. Haavojen hoitoa yms.
Päivällä: ulkoilua, ruuan lämmittämistä, suihkutuksia, saunottamisia, kauppa-asioita jne,
iltapäivällä kahvit, iltapala jääkaappiin valmiiksi jne.

klo 7 aikaan yöhoitaja kertoo raportin, jos jotakin on tapahtunut. Sen jälkeen toimistolta etsitään aamupaikkoihin avaimet ja mahdollisesti otetaan jonkun asiakkaan lääkkeet mukaan.
Aamun aikana on lääkkeen antoa, aamupesuja, aamupuuron keittämistä. Mahdollisesti myös haavanhoitoa yms.
Meillä n. 10 maissa mennään aamukahville ja sen jälkeen on yleensä koko suihkutuksia, lääkkeen jakoa dosettiin.
12 maissa on oma ruokatauko ja sen jälkeen on suihkutuksia, mahdollisesti jonkun asiakkaan syöttämistä..

Iltavuoro saapuu klo 13 tai 14.

klo 17 jälkeen lähdetään iltapuuhiin, joihin kuuluu pää osin nukkumaan laittaminen sekä iltapalat. Ennen iltapuuhia on suihkutuksia ja lääkkeenjakoa.

Päivän asiakas käyntien määrä perustuu paljolti matkoihin.
Johonkin paikkaan saattaa olla 30km/suunta.

Aamulla aamupesuja, herätykset, lääkkeiden antamisia, pukemisia.
Päivällä:ruokien vientiä, kodin pientä siistimistä, kylvetyksiä, ulkoilua, virikehetkiä.
Illalla: nukkumaan laittoja.
Haavojen hoitoa, lääkkeiden jakoa, näytteiden ottoa, ym toisinaan. Tuossa perustyönkuvaa. Meillä on vielä omassa paikassa tiettyjä spesiaalihommia ja minulla itselläni jotain omaa hommaa kaiken työn päälle.

Aamulla haetaan asiakaslista,asiakkaiten avaimmet ,läkkeet yms. toimistolta.
Aamupalpoja aamupesuja,lääkkeitten antoa,suihkuja,juttelua,verenpaineitten ja verensokereitten mittauksia ja lääkejakoja.
Päivällä lämmitellään ruokia,jaetaan edelleen niitä lääkkeitä ja suihkutetaan asiakkaita.
Olen yksitysellä töissä ja asiakas käyntejä on 8-14 päivässä.

[QUOTE="vieras";22937360]Aamulla haetaan asiakaslista,asiakkaiten avaimmet ,läkkeet yms. toimistolta.
Aamupalpoja aamupesuja,lääkkeitten antoa,suihkuja,juttelua,verenpaineitten ja verensokereitten mittauksia ja lääkejakoja.
Päivällä lämmitellään ruokia,jaetaan edelleen niitä lääkkeitä ja suihkutetaan asiakkaita.
Olen yksitysellä töissä ja asiakas käyntejä on 8-14 päivässä.[/QUOTE]

Meillä sama, kaupungilla olen.

Näiden töiden lisäksi hopasut, kirjaukset, tilastoinnit jne.

Miten nopeasti olette päässyt töihin "käsiksi" kun olette aloittaneet esim kesätyöt kotihoidossa jossa ette ole ennen olleet?

Kokemuksia miten yksityinen kotihoito eroaa kunnallisesta ?

Kunnallisessa on aika tarkat säännöt siitä mitä saa ja ei saa tehdä. Eli jos asiakas pyytää vaikka siivoamaan, niin monessa kunnassa myydään eioota tuossa kohtaa kun kunnalliseen ei kuulu kodin kunnossapito.... Joskus voi tulla hankaliakin tilanteita sen suhteen, kun eivät asiakkaat ymmärrä etteivät voi vain tilata palvelua ja sanella mitä pitää tehdä, koska niitä ei vaan saa tehdä. Eli kannattaa ottaa hyvin selville mikä on työnkuva. Yksityisellä taasen on käsittääkseni vapaampaa, eli tehdään mistä asiakas maksaa :) Kunnallisella myöskin turha byrokratia on, noh, aika mielenkiintoista.

Nosto! Itselläni kohta edessä meneminen kotihoitoon, eikä mitään kokemusta siitä aikaisemmin. Vanhuksia olen hoitanut, mutta palvelutalossa. Haluan mielelläni kuulla lisää kertomuksia, millaista on olla kotihoidossa ja miten päivät menee? Ja tuohonkin vastauksia, että kuinka nopeasti olet päässyt työhön sisälle, kun olette aloittaneet?

Mua kiinnostaisi semmoinen että jos menee ihan kylmiltään keikalle kotihoitoon, niin miten siellä selviää.. Olen ollut hoitovapaalla muutaman vuoden ja sitä ennen puolisen vuotta töissä vanhainkodissa. kotihoidosta ei siis kokemusta. Uskaltaisinko mennä kuitenkin keikalle kotihoitoon, kun sinne paljon olisi keikkaa tarjolla... Melkein eniten hirvittää se että osaanko mennä eri paikkoihin kartan avulla, olen tosi huono suunnistamaan!

Aamulla tietokoneelta asiakkaat, mahdolliset päivitykset ym. koneelta jos joku on sairaalassa. Aamupalaveri, tiedonjakoa yleisiä asioita, asiakasasioita ym. sitten jaettavat lääkkeet jotka otetaan toimistolta, osalla on kotona dosetit.Lääkkeiden jakoa dosetteihin, apeetista dosettien noutoa ja jakoa. Verenpaineen mittausta, lääkejakoa, aamiaisia, aamupesuja, suihkuja, ruoanlämmityksiä, verensokerimittauksia, insuliinin antoa, haavanhoitoja, silmätippoja, nenäsuihkeita mitä millonkin lääkitykseen liittyvää. Iltapäivällä koneella, asiakkaiden kauppatilausten tekoa netissä, yhteydenpitoa viranomaisiin tarpeen vaatiessa, tiedotus iltatyöntekijöille jos jotain mainittavaa. Koneelle kirjausta asiakastilanteista eli joka päivä kaikki käynnit kirjataan potilastietojärjestelmään josta ne on helppo kenen tahansa lukea ja saa nopeasti tilannekatsauksen asiakkaan hoidon tarpeista.

Meillä kaupungilla näin

- 7.30 työt alkaa, puhutaan asiakasasioita jos jotain on, kahvitellaan samalla
- 8.00 lähetään kierrokselle (aamutoimet, lääkkeet, suihkut, kauppalappujen kirjottamiset yms.)
- 11.oo maissa tullaan toimistolle ja hoidetaan juoksevia asioita
- 11.30 ruokatauko
- 12.00 päiväkierros (ruokailut, lääkkeet yms)
- Päiväkierrokselta tullaan toimistolla 14 maissa. Sitten jatketaan asioitten hoitoa, juoksevia asioita, tietokonehommia yms
- 15.30 loppuu päivä

Iltavuoro tulee joko 13 (harvoin) tai 14.30 (useimmiten näin)
- lähtee kierrolla 16.00 --> asiakastyötä 20.00 asti, jonka jälkeen tietokonetyöt
- kotiin 21.00

Riippuu varmaankin paikasta kuinka helppo "hypätä mukaan kylmiltään".

Meillä on esim. päivystystyössä jokaisesta asiakkaasta kansiossa kortti, jossa lukee kaikki tarvittavat tiedot käynneistä, osotteet jne. Sen kanssa on huomattavasti helpompaa, kun lähtee sokkona kiertään.

Sanoisin, että ainakin meille on helppo tulla kylmiltään. Aina joku ehtii auttaan alkuun ja neuvoon :)
Ja loppuviimeeks aika samanlaisia työtehtäviähän kotihoidossa on (ruokailut, lääkkeet yms) että rohkeesti vaan liikkeelle! :D

Yhteistyössä