Kotiin vai töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mangox
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mangox

Vieras
Haluaisin mielipiteitänne eli kannattaisko jäädä 2v. lapsen kanssa kotiin vielä vuodeksi vai mennäkö töihin ja lapsi hoitoon?
Olisko hoitopaikka parempi ja sosiaalisuutta opettavampi vaihtoehto kuin olla kotona äidin kanssa? Lapsi on erittäin arka ja kiinni äidissä.

Minä vein vielä paljon aikaisemmin, eikä sitä ole tarvinnut katua. Lapsi toki oli kiinnostunut vieraista, avoin ja reipas. Ja oli tottunut mummuihin ja pappoihin hoitajana.

Mulla oli raha syynä, mutta myös oma jaksaminen ja halu palata töihin. Tuo taloudellinen pakko on vähän suhteellinen juttu, osa pistää talouden tiukoille ja jää kotiin. Osa ei katso sen olevan mahdollista.

Mutta voihan sitä olla vielä esim puoli vuotta kotona, mennä enemmän mukaan aktiviteetteihin ja valmistaa lasta hoitoon.

Lastasi sen tarkemmin tuntematta sanoisin, että älä vie hoitoon. Jos sinulla on vaan mahdollisuus niin ole hänen kanssaan kotona. Sosiaalisuutta ja muita päivähoidon tarjoamia "etuja" voi harjoitella myös vähän kevyemmin. Mm. asukaspuistoissa on ohjattua toimintaa, avoimet päiväkodit ja perhekerhot voisivat olla hyviä paikkoja harjoitella sosiaalisia taitoja. muskarit jne. Samalla voisit saada myös itsellesi "mielen piristystä" aikuinen kaipaa kuitenkin aina myös aikuiskontakteja. =)

Kaikilla ei ole mahdollisuutta valita, mutta itse ajattelin ottaa kaiken irti tästä tilaisuudesta ja touhottaa vielä pari vuotta kotona lasten kanssa. Kun sen päiväkoti uran kerran aloittaa se kestää yleensä katkotta ihan yläasteen loppuun saakka.

Kerkeehän sosiaalisia taitoja oppia vuoden päästäkin.
Immeisellä on koko elämä aikaa päästä eroon arkuudestaan (jos näin haluaa), mutta ei sitä niin vaan vietetäkään piiiiiitkiä, ihania päiviä kaksistaan äiteen kanssa sitten myöhemmällä iällä.

Toisaalta taas: ei kaikki lapset ole samanlaisia ja sie tunnet omasi parhaiten. Jos hän siun mielestä selvästi kaipaa jo muuta seuraa, niin voishan hän käydä esim. puolipäivähoidossa tms.?

Miltä susta itsestä tuntuu haluatko mennä töihin vai olla kotona?

Itse olin 2,5-v kotona olon jälkeen jo niin kypsä hiekkalaatikkoon ja mammajuttuihin et mun oli "pakko" mennä duuniin. Tein sit 1,5 vuotta duunia osa-aikaisesti 3pv/vko. Meillä toimi todella hyvin. Poika on tosi reipas ja kun ollaan kaksikielisiä (suomi/ruotsi) niin molemmat kielet ovat kehittyneet yhtä vahvoiksi. Nyt olen taas mammalomalla kotona ja viihdyn tosi hyvin. Saa nähdä kuinka kauan tällä kertaa! :)

Ei 2-v. hoidossa mitenkään kärsi. Ite vein 1v 3 kk pojan hoitoon ja palasin töihin eikä ollut taloudellinen pakko. Päiväkään en ole katunut. Ollaan molemmat tyytyväisempiä. Eli vastaan, miltä itsestäs tuntuu? Kaipaatko töihin?

Yhteistyössä