Kotikonsteja 3v:n puheen selkiyttämiseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VinkVink
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

VinkVink

Vieras
Oisko joku käynyt vaikka puheterapeutilla tai muuten tietäis, et millasia juttuja kotona vois treenata 3-vuotiaan kanssa, jonka puhe edelleen hyvin epäselvää? Lauseissa lähes poikkeuksetta puuttuu sanojen ensimmäiset vokaalit, tyyliin "ämä oika enee änne". Ärrää ei yritäkään sanoa, moni muukin kirjain puuttuu lähes aina. Kolmitavuiset sanat sanoo kaksitavuisina (etana=eta, leijona=leijo) ellei viimeinen tavu sitten ole yksittäinen vokaali (la-pi-o menee oikein).
Puheterapeutille lähete tehty 3v neuvolassa,jonot pitkästi yli vuoden...

Poika alkoi puhua 2-vuotiaana ja puheen epäselvyys on nyt 3v:na samaa luokkaa kuin silloin. Vieraat eivät ymmärrä hänen puheestaan oikeastaan yhtään mitään. Vanhemmat ja hoitotädit ymmärtää, vaihtelevasti tosin. Hoidossa tästä on huomautettu ja kehotettu vaan lukemaan, laulamaan, loruilemaan ja puhumaan hänelle paljon. Tätä on tehty vauvasta asti eikä näytä tuottavan tulosta? :/

Ihan konkreettisia vinkkejä kaipaisin, millaisia loruja tms nyt pitäisi lorutella tai oisko jotain oppaita olemassa..??

Leikin kautta. Ainakaan älä ala korjaamaan lapsen sanoja tietoisesti. Siitä lapsi menee vain enempi lukkoon. Leikkikää leikkejä missä puuttuvia kirjaimia ja äänteitä käytetään.. Auto tulee, rrrrrrrrrrr, Kato mikä sieltä kurkistaa.. LEIJONA! jne...
Voit myös toistaa lapsen sanomista mutta ei siten että oikaiset. Vaan esim. että kun lapsi sanoo ämä oika enee änne. Sanot että ai tämä poika menee tänne, no hupsista mitäs se siellä tkeee?

Meillä poika oppi puhumaan vasta yli neljä vuotiaana, olisikohan ollut peräti 4,5 vuotta. Siihen asti puhui ihan omaa kieltään jota kukaan muu ei ymmärtänyt kuin minä. Käytiin pari kertaa puheterapeutilla joka sulki dysfasiat yms pois. Hän sanoi että poika kyllä oppii puhumaan. Niin sitten oppikin ja oppi parin kuukauden aikana kokonaan. Eli toukokuussa ei puhunut yhtään selvää sanaa ja heinäkuussa puhui täysin. Ärrän opetteluun saimme sellaisen vinkin että laittaa lapsi selälleen makaamaan ja äänneellä niin kuin käynnistäisi autoa "dän dän dän" Siitä se ärrä sit vahingossa tuli. Se oli kyllä aika ahdistavaa ku osa neuvoi pitää olla kuin ei ymmärtäisi lasta joten hänen on pakko yrittää sanoa sanoja mutta en minä voinut niinkään tehdä koska poika oli noinkin iso ja tiesi että äiti kyllä ymmärtää häntä. Kyllä niitä hyviä neuvojia riitti muutoinkin ja aina sai olla selittelemässä miksi poika ei puhu. Ja terve 13 vuotias on tänään, hänellä vaan kesti puhumaan oppiminen.

Niin tota puheen korjaamista mä oonkin miettinyt... nyt kun saatiin tuota palautetta asiasta niin olen ruvennut "kyttäämään" pojan ääntämystä ja korjailemaan väärin sanomisia. (Mä en itte oikeen osannut pitää asiaa ongelmana ennenkuin nuo ammattiaiset asiaan puuttuivat, kun mä ittehän ymmärrän 90% pojan puheesta :/ )
Pitääkin kiinnittää huomiota nyt siihen, miten tuohon puheeseen puuttuu, ettei tosiaan lähdetä menemään takapakkia...
Poikaa ittee kyllä selkeesti harmittaa aina, kun ei saa sanomaansa perille, sikäli hänellä kyllä voisi olla motivaatiota yrittää korjata puhettaan, kunhan sen saa tosiaan vapaaehtoisuuden kautta opetettua.

Alkuperäinen kirjoittaja VinkVink:
Oisko joku käynyt vaikka puheterapeutilla tai muuten tietäis, et millasia juttuja kotona vois treenata 3-vuotiaan kanssa, jonka puhe edelleen hyvin epäselvää? Lauseissa lähes poikkeuksetta puuttuu sanojen ensimmäiset vokaalit, tyyliin "ämä oika enee änne". Ärrää ei yritäkään sanoa, moni muukin kirjain puuttuu lähes aina. Kolmitavuiset sanat sanoo kaksitavuisina (etana=eta, leijona=leijo) ellei viimeinen tavu sitten ole yksittäinen vokaali (la-pi-o menee oikein).
Puheterapeutille lähete tehty 3v neuvolassa,jonot pitkästi yli vuoden...

Poika alkoi puhua 2-vuotiaana ja puheen epäselvyys on nyt 3v:na samaa luokkaa kuin silloin. Vieraat eivät ymmärrä hänen puheestaan oikeastaan yhtään mitään. Vanhemmat ja hoitotädit ymmärtää, vaihtelevasti tosin. Hoidossa tästä on huomautettu ja kehotettu vaan lukemaan, laulamaan, loruilemaan ja puhumaan hänelle paljon. Tätä on tehty vauvasta asti eikä näytä tuottavan tulosta? :/

Ihan konkreettisia vinkkejä kaipaisin, millaisia loruja tms nyt pitäisi lorutella tai oisko jotain oppaita olemassa..??
mun poika aloitti puheterapeutilla käynnin helmikuussa.jolloin hän oli 3.5v.silloin puhui vaan niin että me vanhemmat ymmärrettiin häntä.terapeutti neuvoi meitä käyttämään tukiviittomia joka tukee puhetta.katso sivustoilta viittis ja viivi sieltä löytyy.ja lasta ei saisi koko ajan korjailla jos sanoo väärin.varmasti nuo lorutkin auttavat.mutta nämä mun neuvot sulle on siis suoraan puheterapeutilta.nyt poika jo puhuu paljon paremmin,vaikka ei vieläkään täydellisesti.esim.mä en haa=minä en halua,ättä=äiti jne.

Yhteistyössä