kotitekoiset soseet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloittelija

Vieras
Muistelin että tästä aiheesta oli vähän aikaa sitten ketju, mutta en löytänyt sitä enään. No asiaan.. Eli olen ajatellut tehdä vauvalleni soseita valmiiksi pakkaseen. Millaisia soseita te olette tehneet? Perunahan menee rakeiseksi pakkasessa. Oletteko silti sitä pakastaneet? Ajattelin tehdä parsa-ja kukkakaali sosetta sekä porkkana ja maissi soseita. Millä olette ohentaneet soseita? Keitin vedellä vai korvikemaidolla? Sauvasekottimella varmaankin saa tasaisinta sosetta? Säilyykö korvikemaidolla ohennettu sose pakkasessa hyvin? Onko jotain muita hyviä vinkkejä?

Korviketta ei kannata pakastaa soseen mukana vaan pakasta sose aika paksuna ja sit kun annat sitä vauvalle niin löysennät korvikkeella. Jos tarvii löysentää ennen pakastusta niin käytä keitinlientä. Perunaa pakastin itse vain muiden kasvisten joukossa, mutta kyllä sitä jotkut ovat pakastaneet pelkästäänkin. Itse käytin sauvasekoitinta. Perunan jos keittää pelkästään niin ihan siivilän läpikin saa pienen määrän hienoa sosetta. Kannattaa tehdä monenlaisia sekoituksia valmiiksi tai sit pakastaa yhtä laatua aina jääpalakuutioiksi ja sit sekoittelee niitä keskenään, kun sulattaa.

Noin 300 g kasviksia keitetään reilussa parissa desissä vettä ja homma soseutetaan. Sauvasekoitinta ei kannata käyttää liian pitkään, ettei tuu ilmaa soseisiin, jos arkavatsainen vaavi. Ihan siivilällä, perunapuristimella ja joissakin tapauksissa haarukallakin saa hienon soseen.

Eri kasvikset kannattaa valmistaa erikseen, niin saa hienoja yhdistelmiä ottamalla aina joitakin eri kuutioita sulamaan. Samoin myöhemmin voi aina heittää vaihtuvan kuution esim. peruna-lihasoseen seuraksi.

Rosamunda-perunoista tuli upeaa sosetta, ei ole mennyt pakkasessa huonoksi, ja vaavi tykkää. Muista myös bataatti, nam.

Ihan alussa pakastin pottu+kukka,-tai parsakaalisosetta,pottuporkkanaa ja bataattia.Perunaa voi hyvin pakastaa jonkun muun seassa.Sauvasekottimella soseutin keitinveteen,meillä ei korviketta ollut käytössä(rintamaito).Sulatuksen jälkeenhän voi löysyttää korvikkeella.Alkuun pakastin jääpalarasioissa,sitten pienissä pilttipurkeissa.

Meillä on erikseen pakkasessa perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, broileria ja porsaan ulkofilettä jääpalarasioissa. Kaikkia olen keittänyt vedessä pehmeäksi ja sitten tehosekoittimella laittanut soseeksi. Liemeksi olen lisännyt keitinvettä. Jääpalarasiasta olen siirtänyt palaset jäätymisen jälkeen pussiin, josta ne on nopeampi ottaa käyttöön.

Seokset eivät ole ulkonäöltä aina ihan yhtä samettisia kuin Piltit, mutta suussa pieni rakeisuus ei tunnu.

Sulatusvaiheessa lisään tavallista kraanavettä, jos tuntuu liian kiinteältä.

Peruna on mennyt ihan liimaksi, mutta kyllä se sulatuksen jälkeen on toiminut ihan ok. Rosamundaa kaipaisin, mutta täällä on vain kesäperunaa...