Kotitöiden jako...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uupunut ja loppuunkulunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uupunut ja loppuunkulunut

Vieras
Olemme keski-ikäinen pariskunta, ei enää kotona asuvia lapsia.

Mies työtön ja kotona. Minä ansiotyössä, teen pitkää päivää, helposti 12-tuntisiakin työpäiviä (jos työmatkat lasketaan, nekin ovat pitkät). Silloin tällöin saan tehdä etätöitä kotoa käsin.

En ole todellakaan mikään nipottaja kotitöissä (esim siivous), päin vastoin, hyvin suurpiirteinen. Enkä nalkuta ikinä. Jos jostain huomautan, niin vain kerran. Nalkuttaminen on mielestäni asioista huomauttamista toistuvasti.

Mutta tämä kotitöiden jako. Mies ei tee juuri mitään, lorvii vain kotona, pelailee tietsikalla tai pleikkarilla. Katsoo telkkaria. Itselleen tekee ruokaa. Onkin hyvä kokki ja on tehnyt muutenkin meillä useammin ruokaa kuin minä.

Olen opettanut häntä käyttämään pesukonetta. Mutta ei edes yritä oppia lajittelemaan pyykkejä, joten minä lajittelen. Olen pyytänyt, että hän pesisi kaikki muut lajitellut pyykit paitsi minun hienopesupyykkini (siis esim rintaliivit, villaneuleet jne). Välillä pesee, välillä ei, melkeinpä yleensä ei. Pyyhkeitä ja lakanoita pesee kyllä ihan oma-aloitteisesti. Mitään muuta ei viikkaa kaappiin paitsi omat vaatteensa.

Tiskaamisen hoitaa viikolla itse (tai siis tiskikone), mutta esimerkiksi kun viikonloppu koittaa - tai minulla etäpäivä, jolloin siis teen työtä kotoa käsin - niin silloin hän odottaa minun hoitavan tiskit, kun kerran olen kotona.

Jos otan asian puheeksi - nätisti, mistään kiihkoilematta - mies itse kiihtyy. Ei ymmärrä ollenkaan ajatustani, että minun panokseni tähän perheeseen on se ansiotyö, jonka tuloksesta eli palkasta myös hän saa nauttia esim siten, että minä yksin maksan asuntolainat yms. Ja että hänen panoksensa olisi sitten se kotityö. (Siis pääpiirteissään näin.) Mutta kun hän jankkaa esimerkiksi siitä, että ei hän rupea MINUN vaatteitani pesemään! Että minä voin kuulemma aivan hyvin pyykätä yms. etäpäivinä ja vapaapäivinä!

Onhan se ihan totta, että voin pyykätä, tiskata ja siivota vapaapäivinä, mutta ei kai ole tarkoitus, että viikot teen ansiotyötä aamusta iltaan ja viikonloput kotitöitä? Mies tekee kotitöitä viikolla lähinnä vain aikansa kuluksi, pikkuisen vain, sen verran kuin huvittaa, ja loput aikaa pelailee, lorvii ja lepää? Missä minun vapaa-aikani, harrastusaikani ja leponi on?

Jos vähän kärjistän, niin minä teen viikolla ansiotyötä ja viikonloppuna kotítöitä, ja lepään nukkuessani. Mies pelailee viikolla ja lepää viikonloppuna.

Olen aivan lopussa, myös työni on stressaavaa, mutta työpaikastani en ainakaan vapaaehtoisesti luovu, koska palkkaani tässä perheessä tosiaan tarvitaan ja työ on sisällöltään palkitsevaa ja on kivat työkaverit jne. Mutta tämä miehen suhtautuminen kotitöihin on isompi stressin aihe.

Toivon hyviä neuvoja viisailta elleiltä.

Suosittelen, että (useanakin) vapaana viikonloppunasi varaat ystävättäresi kanssa jonkun kivan viikonlopureissun ja nautit valmiista pyödästä, hyvästä seurasta, hemmottelusta ja annat ukon jäädä kotiin pleikkarinsa ääreen.

pyykkiä pestä arkenakin töistä tullessa. Minä siivoan jo torstaina pari huonetta, perjantaina loput. Sitten huilaan koko viikonlopun. Onkos ukkos töitä etsinyt vai mitä se siellä koneella tekee? Pattiinhan sulla käy, kun ukkos vaan laiskottelee, mutta voihan se olla, että sitä masentaa työttömyys eikä jaksa kotihommia tehdä.

No ei kyllä kuulosta kovinkaan reilulta ukkosi puolelta, jos vain pelailee ja oleskelee kotosalla, eikä tuon enempää osallistu kotitöihin. Jos sinä kerta tuot leivänkin pöytään, saisi hän mielestäni pitää huolen kodin siisteydestä ja etsiä töitä siinä samalla.

Omat pyykit kai voit pestä itsekin? Mieshän pesee jo lakanat. Osta mankeli, äijät tykkää kaikista vehkeistä niin se viikkaa ne komeroonkin. Siivoaminen taas olisi selkeesti miehen homma silloi kuin toinen osapuoli tekee viikot duunia.

Menkää vaikka viikonloppuisin ulos syömään ja mies maksumieheksi.
Uhkaile erolla ( ei siis oikeesti tarkoittaen ), ettet jaksa enää tehdä kahta työtä.
Sanot suoran että sinulla on liikaa vastuuta.
Menkää pari-, perheterapiaan.
Mies ottaa työtä vastaan vieraalta paikkakunnalta tai ulkomailta.

Suosittelen, että (useanakin) vapaana viikonloppunasi varaat ystävättäresi kanssa jonkun kivan viikonlopureissun ja nautit valmiista pyödästä, hyvästä seurasta, hemmottelusta ja annat ukon jäädä kotiin pleikkarinsa ääreen.

Hyvä idea kyllä. Toisaalta, rahaa ei ole hirveästi käytettävissä, koska meikäläisen palkkapussista maksetaan asuntolainat yms. Mutta kyllähän tuo varmasti hyvää tekisi!

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja voihan sitä;11613028:
pyykkiä pestä arkenakin töistä tullessa. Minä siivoan jo torstaina pari huonetta, perjantaina loput. Sitten huilaan koko viikonlopun. Onkos ukkos töitä etsinyt vai mitä se siellä koneella tekee? Pattiinhan sulla käy, kun ukkos vaan laiskottelee, mutta voihan se olla, että sitä masentaa työttömyys eikä jaksa kotihommia tehdä.

Voin toki pestä pyykkiä arkenakin töistä tullessa, ainakin joinakin päivinä. Tosin usein kotiin tulon ja nukkumaan menon välissä on vain tunti tai kaksi, ja sen ajan ehkä käyttäisin mieluummin iltapalan syömiseen ja vaikka uutisten katseluun kuin pyykkäämiseen.

Toisaalta pointtini oli kyllä se, että ukon pitäisi tehdä oma osuutensa kotitöistä, kun kerran hänen panoksensa raha-asioissa on niin paljon pienempi.

Työttömyys voi tietysti sitä ukkoa masentaa, tätä olen itsekin miettinyt. Mutta kun ei se edes etsi töitä. Oikeasti vain pelaa siellä tietsikalla.

No ei kyllä kuulosta kovinkaan reilulta ukkosi puolelta, jos vain pelailee ja oleskelee kotosalla, eikä tuon enempää osallistu kotitöihin. Jos sinä kerta tuot leivänkin pöytään, saisi hän mielestäni pitää huolen kodin siisteydestä ja etsiä töitä siinä samalla.

Niin, mutta miten saan viestin hänelle perille? Ei yhtään kuuntele eikä ymmärrä, kun nätisti otan puheeksi.

Viimeksi muokattu:
Omat pyykit kai voit pestä itsekin? Mieshän pesee jo lakanat. Osta mankeli, äijät tykkää kaikista vehkeistä niin se viikkaa ne komeroonkin. Siivoaminen taas olisi selkeesti miehen homma silloi kuin toinen osapuoli tekee viikot duunia.

Voin pestä omat pyykkini kyllä, mutta se ei ole tässä se pointti. Hauska ehdotus tuo mankeli, mutta eipä se taida asiaa auttaa...

Se saattaa joskus olohuoneen imuroida, mutta siihen se jää. (Imurointi taitaa muuten aika monessa perheessä olla miehen homma, vaikka tämä kävisi töissä?) Ei voi meillä ukko siivota, koska "minun tavaroitani on joka paikassa". Tai milloin mikäkin syy. Kissan oksennuksia ei voi lattialta korjata, vaikka parketti menisi pilalle mahahapoista, koska kissa ei kuulemma ole hänen.

Viimeksi muokattu:
Olisiko aika lopettaa "kauniisti puhuminen" ja karjahtaa kunnolla?

Kyllä kannatan kanssa jo äänen korottamista ja kunnon karjaisua, nätit puheet menevät kuin vesi hanhen selästä. Miehen mukavuudenhalu on jo päässyt kroonistumaan, ei enää edes halua mennä töihin; mitä sitä turhaa, kun kotona on mukava oleskella, vaimo passaa kaiken valmiiksi.
Mies vaikutaa itsekeskeiseltä (sinun tavarat, sinun kissa) eikä mitenkään avuliaalta.
Nyt viimeistään sinun pitäisi "repäistä kunnolla", onko sinusta siihen?

Viimeksi muokattu:
muakin jos vaimo tulee töistä sotkee ja jättää tavaransa lojumaan eikä viitsi itse niitä korjata pois.
En minäkään viittis sun perässä kävellä korjamassa jälkiäsi.

Minusta "käyn töissä" se ei ole mikään puolustus, sille, että ei laita ruokailun jälkeen omaa lautasta ja jos on tehnyt ruokaa, ruuantekoastioita astianpesukoneeseen. Siinä ei 2-5 minuuttia kauempaa mene kun siivoat omat jälkesi keittiöstä ruokailun päätteeksi.

Astianpesukoneen tyhjennyksessä menee max. 5 minuuttia.
En käsitä miten tollasesta saa riidan aikaiseksi.

Sama pätee pyykinpesuun. Likasia vaatteita varten voi ostaa 3-4 eri koria johon molemmat riisuu suoraan päältään ne vaatteet jotka saa laittaa samaan koneelliseen. Ei ole ollenkaan vaikeeta. Sillon mies osaa pestä vaatteet sen mukaan kun joku pyykkikoreista on täynnä. Mutta älä sitten rupee huutamaan, jos puserosi ei ole tarpeeksi suoriksi oiottu kuivumaan laitettaessa. Ei mies ole sun henkilökohtainen kotiapulaisesi.

Mun mielestä aikuisen ihmisen pitää osata korjata itse OMAT jälkensä oli sitten kotona tai kävi töissä. Ei puoliso ole mikään piika toiselle joka kulkee perässä siivoamassa ja passaamassa.

Kahden hengen perheessä ei niin helvetisti siivottavaa ole, että siitä kannattaisi riitaa nostaa.
Jos kumpikin pitää rojunsa niille varatuilla paikoilla, en käsitä miten tollasesta riitaa saa aikaan.

Jos kissa oksentelee niin paljon että parketit menee pilalle, pitäisikö se kissa käyttää lääkärissä ja ottaa sieltä samalla mukaan kissan hoito-ohjeet?

Sitten toinen asia, eikö miehesi saa työttömyyskorvausta?
Jos saa, niin tuohan hänkin rahaa talouteen, vai eikö niitä rahoja lasketa?

muistelen vähän vanhoja ja nykyaikaakin näin sunnuntaiaamun ratoksi.

Minulla on 5 sisarusta, isä ja äiti kävivät vuorotöissä. Ei ollut pitkiä äitiyslomia joten me lapset oltiin pienestä pitäen keskenämme vuoronvaihtojen välissä. Meillä oli kova kotikuri. Kasvatettiin siihen, että jokainen siivoaa omat jälkensä, tekee kaapin ovessa olleen listan mukaisesti oman osuutensa kotitöistä. Tiskattiin käsin, kuorittiin perunoita, vahdittiin ruuan valmistumista, luututtiin lattiat kontilteen vuorollaan kerran viikossa. Isommat tamppasi matot isän kanssa. Pyykit käytiin pesemässä taloyhtiön pesutuvassa. Vaatteita ei viskelty lattialle, ei niitä tosin heiteltäväksi asti ollutkaan. Sisään tullessa takki laitettiin naulakkoon ja lapaset itse kuivumaan tai kaappiin koriin. Kengät pyyhittiin huolella ulko-ovella ralliin, ei kannettu hiekkaa sisälle ja kotona kengät pistettiin nättiin riviin kenkätelineelle.
Jokainen vuorollaan meni isän tai äidin kaverina pesutupaan pyykille, auttoi pyykkien ripustamisessa kuivaushuoneen narulle, haki puhtaat pois kuivaushuoneesta. Kotona vaatteet pistettiin kasaan sen mukaan kenen ne oli, jokainen otti omansa ja viikkasi ne itse omalle hyllylleen.

Jokainen vuorollaan siivosi pöydän ruokailun jälkeen ja tiskasi astiat jonkun toisen kanssa.
Sitten tehtiin läksyt. Meillä on äidin ottama valokuva läksyjen tekohetkestä, nuorin sisareni opettelee tavaamaan, vanhin veljeni tekee lukion toisen luokan läksyjä, minulla on keskikoulun englannin kielen kirja auki, isällä on lyijykynä korvan päällä.

Viikonloppuna kaikki tekivät kotitöitä aamupäivän, sen jälkeen leivottiin leipää ja pullaa, hyvin usein yhdessä. Silleen se lapsuus meni itsestä huolehtimiseen oppimisessa. Siitä huolimatta oli aikaa leikkimiseen ja kavereiden kanssa olemiseen. Pitkät kesälomat, aina paistoi aurinko ja tuoksui ruoka ja pulla.

Kun muutin omilleni opiskelukaupunkiin ensin soluasuntoon, otsaani nousi iso vitutuksen pahka. Kämppäkaveri oli täysi sika. Siltä tippu tavarat käsistä pitkin lattiaa, kattilat loju viikkokausia tiskaamatta. Viinipullo kaatui lattialle, tahma pysyi lattiassa ja matossa hamaan tappiin saakka. Ei olis häntä vähempää voinut kiinnostaa. Vessassa oli paskaraidat ja kusirannut pitkin pöntön kylkiä ja edustaa. Parvekkeella oli krapulaoksennukset kesähelteellä viikon verran ja tupakantumppeja pitkin lattiaa. 2 kk kestin, sitten hommasin itselleni aamulehtien jakoduunin josta sain lisää rahaa ja muutin tuplasti kalliimpaan yksiöön vuokralle yksin. Kyllä hermo lepäsi.

Aikanaan rakastuin palavasti vaimooni. Onneksi hän tuli yhtä perussiististä perheestä kuin minäkin. Tehtiin 4 lasta. Niitä ei passattu sänkyyn. Mitä vanhemmiksi tulivat, sitä enemmän joutuivat tekemään kotitöitä ilman palkkaa. Teini-ikäisenä pesivät ja silittivät omat vaatteensa, huolehtivat keittiön siistimisestä ja huoneidensa kunnossapidosta. Jokaisella oli myös omat kotiduunit jotka oli pakko tehdä, tykkäsivät tai eivät. Lasten kanssa käytiin hirveitä taisteluita miksi heidän oli pakko kun kaverit ei joudu koskaan tekemään mitään, mutta meillä mentiin meidän perheen säännöillä eteenpäin. Piste.

Kun nyt katselee lasten koteja ja lastenlasten kasvattamista, niin samoja taistoja siellä nyt käydään ja samat vaatimukset näkyy olevan nuorisolle tavaroiden paikoilleen laittamisesta, oman huoneen siisteydestä sun muusta.

En muista, että oltaisiin vaimon kanssa riidelty keskenämme kotitöistä tämän 38 vuoden aikana kuin yhden käden sormin laskettavissa olevan määrän verran.

Nykyään on jo tekniikka apuna. Robotti-imuri imuroi päivittäin itsekseen huoneen kerrallaan, pesukoneet pesee ja pyykinkuivuri kuivaa. Vaatteet ovat itsestään siliäviä. Kaappitilaa on riittävästi.

Kotihommat hoituu automaattisesti. Kun tekee jotain, siivoaa jälkensä itse pois ja samalla hieman ympäristöäkin eikä jää odottamamaan, että kyllä se toinen putsaa ja huolehtii. Koti on siisti joka päivä ja joka hetki ilman isoja viikkosiivouksia.

Alkuperäinen kirjoittaja suurperheessä kasvanut;11613897:
muistelen vähän vanhoja ja nykyaikaakin näin sunnuntaiaamun ratoksi.

Minulla on 5 sisarusta, isä ja äiti kävivät vuorotöissä. Ei ollut pitkiä äitiyslomia joten me lapset oltiin pienestä pitäen keskenämme vuoronvaihtojen välissä. Meillä oli kova kotikuri. Kasvatettiin siihen, että jokainen siivoaa omat jälkensä, tekee kaapin ovessa olleen listan mukaisesti oman osuutensa kotitöistä. Tiskattiin käsin, kuorittiin perunoita, vahdittiin ruuan valmistumista, luututtiin lattiat kontilteen vuorollaan kerran viikossa. Isommat tamppasi matot isän kanssa. Pyykit käytiin pesemässä taloyhtiön pesutuvassa. Vaatteita ei viskelty lattialle, ei niitä tosin heiteltäväksi asti ollutkaan. Sisään tullessa takki laitettiin naulakkoon ja lapaset itse kuivumaan tai kaappiin koriin. Kengät pyyhittiin huolella ulko-ovella ralliin, ei kannettu hiekkaa sisälle ja kotona kengät pistettiin nättiin riviin kenkätelineelle.
Jokainen vuorollaan meni isän tai äidin kaverina pesutupaan pyykille, auttoi pyykkien ripustamisessa kuivaushuoneen narulle, haki puhtaat pois kuivaushuoneesta. Kotona vaatteet pistettiin kasaan sen mukaan kenen ne oli, jokainen otti omansa ja viikkasi ne itse omalle hyllylleen.

Jokainen vuorollaan siivosi pöydän ruokailun jälkeen ja tiskasi astiat jonkun toisen kanssa.
Sitten tehtiin läksyt. Meillä on äidin ottama valokuva läksyjen tekohetkestä, nuorin sisareni opettelee tavaamaan, vanhin veljeni tekee lukion toisen luokan läksyjä, minulla on keskikoulun englannin kielen kirja auki, isällä on lyijykynä korvan päällä.

Viikonloppuna kaikki tekivät kotitöitä aamupäivän, sen jälkeen leivottiin leipää ja pullaa, hyvin usein yhdessä. Silleen se lapsuus meni itsestä huolehtimiseen oppimisessa. Siitä huolimatta oli aikaa leikkimiseen ja kavereiden kanssa olemiseen. Pitkät kesälomat, aina paistoi aurinko ja tuoksui ruoka ja pulla.

Kun muutin omilleni opiskelukaupunkiin ensin soluasuntoon, otsaani nousi iso vitutuksen pahka. Kämppäkaveri oli täysi sika. Siltä tippu tavarat käsistä pitkin lattiaa, kattilat loju viikkokausia tiskaamatta. Viinipullo kaatui lattialle, tahma pysyi lattiassa ja matossa hamaan tappiin saakka. Ei olis häntä vähempää voinut kiinnostaa. Vessassa oli paskaraidat ja kusirannut pitkin pöntön kylkiä ja edustaa. Parvekkeella oli krapulaoksennukset kesähelteellä viikon verran ja tupakantumppeja pitkin lattiaa. 2 kk kestin, sitten hommasin itselleni aamulehtien jakoduunin josta sain lisää rahaa ja muutin tuplasti kalliimpaan yksiöön vuokralle yksin. Kyllä hermo lepäsi.

Aikanaan rakastuin palavasti vaimooni. Onneksi hän tuli yhtä perussiististä perheestä kuin minäkin. Tehtiin 4 lasta. Niitä ei passattu sänkyyn. Mitä vanhemmiksi tulivat, sitä enemmän joutuivat tekemään kotitöitä ilman palkkaa. Teini-ikäisenä pesivät ja silittivät omat vaatteensa, huolehtivat keittiön siistimisestä ja huoneidensa kunnossapidosta. Jokaisella oli myös omat kotiduunit jotka oli pakko tehdä, tykkäsivät tai eivät. Lasten kanssa käytiin hirveitä taisteluita miksi heidän oli pakko kun kaverit ei joudu koskaan tekemään mitään, mutta meillä mentiin meidän perheen säännöillä eteenpäin. Piste.

Kun nyt katselee lasten koteja ja lastenlasten kasvattamista, niin samoja taistoja siellä nyt käydään ja samat vaatimukset näkyy olevan nuorisolle tavaroiden paikoilleen laittamisesta, oman huoneen siisteydestä sun muusta.

En muista, että oltaisiin vaimon kanssa riidelty keskenämme kotitöistä tämän 38 vuoden aikana kuin yhden käden sormin laskettavissa olevan määrän verran.

Nykyään on jo tekniikka apuna. Robotti-imuri imuroi päivittäin itsekseen huoneen kerrallaan, pesukoneet pesee ja pyykinkuivuri kuivaa. Vaatteet ovat itsestään siliäviä. Kaappitilaa on riittävästi.

Kotihommat hoituu automaattisesti. Kun tekee jotain, siivoaa jälkensä itse pois ja samalla hieman ympäristöäkin eikä jää odottamamaan, että kyllä se toinen putsaa ja huolehtii. Koti on siisti joka päivä ja joka hetki ilman isoja viikkosiivouksia.

Ei olisi uusavuttomia nuoria, jos kaikki kasvatettaisiin näin.

tziisus hyvä, melkein yhtä seniili tämän ketjunkin aloittaja on, päälle 40 vuotias kuitenkin, koska hänellä on jo kotoa pois muuttaneita lapsia.

Keskustelupalstat ovat siitä kivoja, että jos jonkun komennettia ei jaksa lukea, kommentin yli voi aina hypätä.

Tuossa ei nyt kiltteys auta.
Mies voi olla masentunut, mutta se masennus pitäisi sitten hoitaa pois.

Jos mies vain pelaa pleikkaria, niin on väärin laistaa kotitöistä. Jos hän etsisi aktiivisesti työtä, niin hänellä ei olisi sen enempää aikaa kotitöihin kuin sinulla etätyöpäivinä.

Onko sinulla ja miehelläsi mitään yhteistä? Lapset lähtivät maailmalle? Nythän pitäisi viikonloppuisin tehdä jotain yhdessä.

ymmärsinkö oikein, että miehesi tekee kotitöitä, mutta on kyllästynyt niihin koska joutuu ensin keräämään sinun tavaroitasi pois tieltä?

Mikset laita kamojasi kaappiin tai niiden oikeille paikoille heti käsistäsi?
Itseänikin inhottaisi siivota koko ajan aikuisen ihmisen jälkiä.

Samaten pyykit, jos pistätte käytetyt vaatteet samaan pyykkikoriin ja miehen pitää alkaa lajittelemaan saako sinun vaatteistasi tämän tai tuon laittaa samaan koneeseen hänen kalsareidensa tai farkkujensa kanssa, niin sanomistahan siinä vaan sinun suunnaltasi tulisi, jos pesisi sinun vaatteitasi. Vai mitä?

Yhteistyössä