Kotitöiden, lastenhoidon ja raha-asioiden hoidosta, mitä mieltä olette meidän jaosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miehellä virtaa riittää, minä taas olen kiukkuinen ja väsynyt. Syytän asiasta meidän jakoja, mies taas mun naishormoneja ja pahaa luonnetta.

Kotityöt:

Mies:
- takan lämmittely 75%
- roskisten vienti
- vessojen pesu 75%
- imurointi 75%

Minä:
- tiskit
- pyykit
- tavaroiden järjestely lasten kanssa
- ruoanlaitto
- pölyjen pyyhinnät, lattioiden pyyhkimiset
- takkojen lämmittely, vessojen pesu ja imurointi aina kun mies ei saa näitä aikaiseksi eli noin joka neljäs kerta.

Lastenhoito:

Mies:
- kuskaa toisen lapsen yhteen harrastukseen joka toinen kerta
- vahtii lapsia jos mulla menoa
- katsoo lasten kanssa välillä leffoja
- harjaa lasten hampaat jos pyydän (50%)
- herättää lapset aamuisin klo: 8.30 ja vie hoitoon

Minä:
- lasten harrastuskuskailut 75%
- vastuu kaikesta, että läksyt on tehty, ulkoiltu, syöty jne.
- kouluikäisten lasten auttaminen läksyissä ja kokeisiin luvuissa 95%
- lasten kuulumisten kuuntelu
- läsnä oleminen
- pienten lasten vaatteiden valmiiksi katsominen ja pukeminen, potatukset, kylvetykset, hiustenpesut

Raha-asiat:

Mies:
- Asuntolainan lyhennys
- Autoihin liittyvät kulut omasta autostaan
- Ruoka 25%

Minä:
- Sähkö
- Vesi
- Hoitomaksut
- Ruoka 75%
- Lasten harrastukset
- Vaatteet koko perheelle
- Muut kulut, mm. tv-lupamaksu, lehtitilaukset jne.

Tuntuu, että mulla on se päävastuu kaikesta, mies auttelee. Tuntuuko vaan vai onko näin?

Lapsia ilmeisesti on useampi ja käytte molemmat kokopäivätyössä? Kyllä siinä tapauksessa sun työtaakka ja vastuu on suurempi. Pienemmällä lapsimäärällä toi jako toimis paremmin ;)

no teilläpä lasketaan tarkkaan sinun, minun, sinun, minun... se on minusta hölmöä perheessä, koska mä ajattelen, että molempien tulot on yhteisiä ja niin meillä eletään yhteistä tiliä ja taloutta.

mitä tulee kotitöihin, niin suosittelen, että pyydät miestäs tekemään samanlaista listaa kuin sinä, jos kerran vertailla haluat ja sitten lähdette keskustelemaan siitä, että tekeekö pitäisikö jotakin tekemistä lisätä/vähentää puolin tai toisin.

ja sitten kun on tuon miettimisen tehny, voi yhdessä miettiä mihin niitä voimavaroja haluaa ja kannattaa käyttää. jos kerran ei jakseta,niin kannattaako esim imuroida kaksi kertaa viikossa vai riittäskö harvemmin. voisko lasten harrastuksiin kuskaamisen jättää pois (kouluikäiset voi opetella halutessaan itsekkin kulkemaan...jos ette asu jossain yli 10 km kaikesta) ja valita sellaisen harrastuksen johon voi mennä itsenäsiesti.

yhtä asiaa ihmettelen. Miksi on yleistymässä, että ihmisillä pitää olla omat rahat, jos eletään avioliitossa?
Meillä on seurustelun alusta saakka ollut yhteiset rahat ja ollaan sovittu isommista menoista yhdessä. Hyvin on toiminut ja ei tarvitse kuluttaa energiaa riitelemiseen, että kumpi on kustantanut enemmän taikka ostanut mitäkin.

[QUOTE="mies";25651780]yhtä asiaa ihmettelen. Miksi on yleistymässä, että ihmisillä pitää olla omat rahat, jos eletään avioliitossa?
Meillä on seurustelun alusta saakka ollut yhteiset rahat ja ollaan sovittu isommista menoista yhdessä. Hyvin on toiminut ja ei tarvitse kuluttaa energiaa riitelemiseen, että kumpi on kustantanut enemmän taikka ostanut mitäkin.[/QUOTE]

Sama mieltä, erottelemista on vain harmia!

Ap, kumpi tekee enemmän ansiotöitä?

hankalalta kuulostaa. Meillä minä eli vaimo teen vuorotyötä, olen pois iltoja ja öitä, joten mikään sinun, minun -erottelu ei toimi. se tekee, kumpi on kotona ja vapaalla. Koti, lapset ja rahat ovat yhteisiä ja samassa aviossa tässä ollaan.

Siis ootteko te sopineet noi jaot vai meneekö ne vaan arjessa noin? Oiskohan keskustelun paikka? Kuulostaa epäreilulta ja huonolta se, että olet väsynyt.

Meillä ei ole jakoja. Se tekee, kumpi jaksaa ja ehtii ja on kotona. En tosiaan ees osais sanoa minään prosentteina tms. että kumpi tekee ja mitä. Meille koti ja lapset on yhteisiä ja molemmat kokee kaikki hommat yhtälailla omiksi hommikseen. Me myös huomioidaan toisiamme, et jos toinen on väsynyt, toinen tekee sinä päivänä enemmän jne.

Niin ja noista teidän rahajaoista on vaikea sanoa mitään, kun ei tiedä mitä tienaatte ja paljon teillä on lainanlyhennys jne.

Me ollaan sovittu niin, että yhteisten laskujen ja ruuan ja lasten tarpeiden jne. maksamisen jälkeen katsotaan, että molemmille jää yhtä paljon omaa rahaa, jonka saa sitten käyttää kuinka haluaa.