Kotityöt ja lastenhoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Noora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Noora

Jäsen
25.05.2004
133
0
16
Hei! Olisin kiinnostunut kuulemaan, miten kotityöt ja lasten hoito jakautuvat teillä kotona. Onko nykyperheissä edelleen niin, että tyttöystävät/vaimot/äidit tekevät suurimman osan jokaviikkoisista kotitöistä? Remontit sun muut siis lasketaan pois. Keskitytään niihin askareisiin, joita täytyy tehdä "jatkuvalla syötöllä". Entä lasten hoito; onko se viime kädessä naisen velvollisuus?

Mikä vielä kiinnostavampaa on, että miksi velvollisuudet kotona jakautuvat niin kuin ne jakautuvat. Kertooko tämä jotain arvomaailmastamme? Onko se merkki epätasa-arvosta naisten ja miesten välisessä suhteessa, jos nainen tekee enemmän kotitöitä?

Tämä olisi hurjan mielenkiintoista tietää! Nyt kaikki vastaamaan!

1 . Ikä
2 . Sukupuoli
3. Mitä kotitöitä teet ja kuinka paljon kumppaniisi verrattuna? Onko naisten ja miesten töitä olemassa? (esim. pyykkäys naisten hommaa, auton hoito miesten)
4. Kumpi mielestäsi hoitaa enemmän lapsia: sinä vai kumppanisi?
5. Oletko tyytyväinen siihen, miten työt jakautuvat?
6. Mielipiteitä isyyslomasta?
7. Miksi kodin- ja lastenhoito jakautuvat teidän kesken? (Onko esim. toinen täysipäiväisesti töissä, toinen hoitovapaalla, jne.)
8. Minkälaisia arvoja se mielestäsi osoittaa, miten kotityöt jakautuvat keskenänne? Esim. Onko kyse tasa-arvosta tai sen kaipuusta? Latinalaisissa maissa koti ja lapset ovat selkeästi naisten reviiriä, mutteivät he koe sen välttämättä olevan merkki tasa-arvon puutteesta vaan pikemminkin biologisten totuuksien myöntämisestä, (kuten imettäminen tai hoivavietti). Pitäisikö Suomessakin siirtyä tällaiseen malliin enemmän? Tasapäistetäänkö Suomessa sukupuolet androgyyneiksi? Miksi?

1 . Ikä
30+
2 . Sukupuoli
nainen
3. Mitä kotitöitä teet ja kuinka paljon kumppaniisi verrattuna? Onko naisten ja miesten töitä olemassa? (esim. pyykkäys naisten hommaa, auton hoito miesten)
ei ole miesten ja naistentöitä

7. Miksi kodin- ja lastenhoito jakautuvat teidän kesken? (Onko esim. toinen täysipäiväisesti töissä, toinen hoitovapaalla, jne.)

8. Minkälaisia arvoja se mielestäsi osoittaa, miten kotityöt jakautuvat keskenänne? Esim. Onko kyse tasa-arvosta tai sen kaipuusta? Latinalaisissa maissa koti ja lapset ovat selkeästi naisten reviiriä, mutteivät he koe sen välttämättä olevan merkki tasa-arvon puutteesta vaan pikemminkin biologisten totuuksien myöntämisestä, (kuten imettäminen tai hoivavietti). Pitäisikö Suomessakin siirtyä tällaiseen malliin enemmän? Tasapäistetäänkö Suomessa sukupuolet androgyyneiksi? Miksi?

Hups, pääsi karkaamaan, tässä täydennetty versio

1 . Ikä
30+
2 . Sukupuoli
nainen
ei ole miesten ja naistentöitä
tällähetkellä olosuhteiden pakosta sisällä tapahtuvat kotityöt minun harteilla (kotona äitiyslomalla, mies maanviljelijä tähän aikaan vuodesta pellolla aamusta iltamyöhään)

tällähetkellä minä katso ed. vastaus

kutakuinkin, ei pysty vaihtamaan pellot pakko saada kuntoon, en osaa äestää/kylvää ym ajankohtaista

kannatan!

katso kohta 3

?
[/quote]

1 . Ikä

24 vee, mies 25.

2 . Sukupuoli

Nainen

Minä teen aina ruuan ja hoidan enimmäkseen tiskit. Miehen hommia on imurointi ja ruohonleikkuu ja autoon liittyvät hommat. Molemmat siivoilemme muuten, pyykkäämme jne.

Minä. Mies käy töissä ja harrastuksissa.

Olen. Joskus voisi mies auttaa enemmän ihan oma-aloitteisesti, mutta pyytäen tekee kyllä.

IHANA asia niille ketkä sen voivat pitää. Meillä ei voinut (opiskelija, työharjoittelussa ja valmistuminen olisi siirtynyt).

Minä olen kotiäiti-yrittäjä eli pyöritän firmaa kotoa käsin, poika on kotona hoidossa. Mies 8-16 työssä.

En ymmärtänyt osaa kysymyksestä, mutta minusta me olemme suhteellisen tasa-arvoisia. Molemmat osallistuu sekä elannon hankkimiseen että kotitöihin ja lapsen hoitoon.

1 . Ikä:
- 26v ja mies 26v

2 . Sukupuoli
Nainen

Meillä minä teen lähes kaikki kotihommat, jos pyydän mies siivoaa. Ulkohommat kuuluu miehelle eli kasvimaa, nurmikko yms.

Minä hoidan lasta, mies silloin jos minulla omaa menoa, eli noin 3 kertaa viikossa parin tunnin ajan.

Ihan ok, siihen asti kun menen töihin, sitten pitää alkaa jakamaan kotitöitä ja palkataan siivoaja 2 kertaa kuussa tekemään perussiivo kotiin

Erittäin hyvä asia, varsinkin jos se käytetään perheen kanssa oleiluun eikä omiin harrastuksiin tai muuhun

Minä vielä vähän aikaa kotona, mies töissä, tekee samalla myös kotona remppaa.

Minä haluan omia itselleni ruuanlaiton, siivouksen, pyykkäyksen, koska koen että teen ne paremmin kuin mies. Ja toisaalta mies haluaa omia ulkotyöt, remppahommat, auton laitot, koska hän on niissä parempi. Eli meillä toimii se, että se hoitaa kuka parhaiten osaa. Ja kyllä minä haluan olla se joka määrää sisällä, määräilköön ukko sitten ihmisten ilmoilla, kunhan kotona mennään niin kuin minä sanon.

1 . Ikä
29

2 . Sukupuoli
nainen

kotitöistä teen perus siivoukset tiskaukset ja ruuanlöaiton. mies hoitaa auton ja pyykit ja yhdessä tehdään viikkosiivoukset. ei ole ns miesten ja naistentöitä

minä kun olen kotona ja mies töissä. yhdessä ollessa tasapuolisesti

ok

hyvä asia. liian lyhyt

minä hoitovapaalla, isäntä töissä

8. Minkälaisia arvoja se mielestäsi osoittaa, miten kotityöt jakautuvat keskenänne?
meillä molemmilla on oikeus ja velvollisuus olla lasten kanssa. minulla on oikeus vapaa aikaan ilman lapsi. samoin miehellä. kotitöitä tekee molemmat. tosin minä kun olen kotona niin teen toki perusjutut, mutta isommat siivoukset yms tehdään yhdessä. samoin isäntä hoitaa pyykit, minä tiskaan kun ei konetta. joskus vaihdetaan että mies tiskaa ja minä pyykkään, molempia kun tehdään päivittäin.

1 . Ikä -35
2 . Sukupuoli -nais
3. Mitä kotitöitä teet ja kuinka paljon kumppaniisi verrattuna? Onko naisten ja miesten töitä olemassa? (esim. pyykkäys naisten hommaa, auton hoito miesten) - en tie viikola oikeestaan mittää kotitöitä,mies hoitaa kaiken pyykkäykset,ruokapuolen ja hoitaa lapset. kaupala saatetaa käyvä yhessä ja mie herätän kouluulähtijät jos on sammaa aikaa mänijöitä ku mie.
4. Kumpi mielestäsi hoitaa enemmän lapsia: sinä vai kumppanisi?-kumppani
5. Oletko tyytyväinen siihen, miten työt jakautuvat? -jeps
6. Mielipiteitä isyyslomasta?-hyvä juttu mutta sais olla pitempi
7. Miksi kodin- ja lastenhoito jakautuvat teidän kesken? (Onko esim. toinen täysipäiväisesti töissä, toinen hoitovapaalla, jne.) -mie töissä,mies kotona
8. Minkälaisia arvoja se mielestäsi osoittaa, miten kotityöt jakautuvat keskenänne? - meilä vaa tehhään nii että se kuka on kotona hoitaa sen ja töissä kävijä tuop rahhoo. jos ollaa molemmat kotona tekköö se kumpi kerkee ja jaksaa. Kumpikaa ei oo iheksee lapsia hommanu. ;)

1 . Ikä
29
2 . Sukupuoli
nainen, kumpikin meistä akat. koulutettu (sikäli kun koulutausta sitten vaikuttaa)
Tällä hetkellä teen peruskotitöitä enemmän, koska olen päivät kotona. Iltaisin mies laittaa useimmiten ruuan. Usein siivoamme yhdessä, välillä minä yksin. Siinä ihan rentoutuu. Pyykit mies usein ripustaa.

Minä, mutta se johtuu siitä, että olen kotona. Välillä iltaisinkin minä katson enemmän, mutta joksus en tee illalla mitään.
Kyllä. Meillä ei kotitöistä riidellä.

Hyvä juttu. Lapsen ja isän siden muotoutuu alusta saakka vahvaksi.

Kerroin jo.

8. Minkälaisia arvoja se mielestäsi osoittaa, miten kotityöt jakautuvat keskenänne? Esim. Onko kyse tasa-arvosta tai sen kaipuusta?
Latinalaisissa maissa koti ja lapset ovat selkeästi naisten reviiriä, mutteivät he koe sen välttämättä olevan merkki tasa-arvon puutteesta vaan pikemminkin biologisten totuuksien myöntämisestä, (kuten imettäminen tai hoivavietti). Pitäisikö Suomessakin siirtyä tällaiseen malliin enemmän? Tasapäistetäänkö Suomessa sukupuolet androgyyneiksi? Miksi?

Meillä kertoo tasa-arvosta, toisaalta myös siitä, että kummatkin pitävät kotitöistä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2005 klo 07:43 Noora kirjoitti:
1 . Ikä
26v.
2 . Sukupuoli
nainen
Olen kotiäiti ja mies töissä eli suurimmaksi osaksi minä."naisten ja miesten töitä eli ole, voin pestä autoa ja mies pyykkiä jne.
4. Kumpi mielestäsi hoitaa enemmän lapsia: sinä vai kumppanisi? Minä, koska olen kotona.
5. Oletko tyytyväinen siihen, miten työt jakautuvat?kyllä
6. Mielipiteitä isyyslomasta?hyvä homma...
7. Miksi kodin- ja lastenhoito jakautuvat teidän kesken? (Onko esim. toinen täysipäiväisesti töissä, toinen hoitovapaalla, jne.)joo
Meille koti ja lapset ovat tärkeitä ja se on meidän yhteinen "urakka". Mies ymmärtää, että kodin- ja lastenhoito on nyt tällä hetkellä minun työtäni ja tarvitsen siihen välillä helpotusta ja "vapaata". "nykypäivän malli" on parempi, koska lapsilla on siten "käytössään" myös toinen vanhemmista. Nykypäivän isä on tullut lähemmäksi lapsia juuri hoitamisen kautta. Kyse ei ole mielestäni tasa-arvosta vaan arvojen muuttumisesta. Lapsia arvostetaan lapsina ja myöskin naisten työtä kotona(kun se usein on nainen, kuka on lasten kanssa kotona...) arvostetaan enemmin. Miesten työtkin ovat "keventyneet" entisajan aamusta iltaan raadannasta ja miehille jää enemmin aikaa ja voimia keskittyä perheeseensä. Pesukoneen täyttämiseen taikka pyykien ripustamiseen ei paljon biologiaa tarvita... imettää mies ei pysty, mutta kaikki muut hoitotoimenpiteet onnistuvat.

1 . 35
2 . nainen
3. teen sisällä talossa kaiken; pesen pyykit, tiskaan, laitan ruokaa, siivoan. Täällä maalla on ihan selkeästi vielä miesten ja naisten töitä. Mies tekee jos pyydän, nuristen tosin.
4. Ensimmäistä vasta odotellaan.
5. Homma toimii hyvin niin kauan kun minun ei tarvitse käydä töissä! Sitten kun menen taas töihin, niin tulee hommille uusjako kyllä.
6. Loistojuttu. Mutta miksi niin lyhyt?
7. Taitavat ensisijaisesti jakautua tällä tavalla siksi, että anoppi on hemmotellut poikansa piloille, ;)
8.Minä olisin ilomielin 'pelkkä' kotirouva, jos talous antaisi myöten! Tässä maassa on liian huonot palkat, kun yhden palkka ei riitä perheen elättämiseen edes hätätilanteessa, ja naisten on pakko mennä töihin; niidenkin, jotka eivät haluaisi tai kotitöiltä ja lapsenhoidolta enää jaksaisi.

Mieheni on yksityisyrittäjä ja minä olen koulutukseltani opettaja (ne opinto- asunto- ja autolainatkin vielä, kääkh!)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.06.2005 klo 18:38 fru kirjoitti:
1 . 25
2 . nainen
3. teen sisällä talossa kaiken; pesen pyykit, tiskaan, laitan ruokaa, siivoan. Täällä maalla on ihan selkeästi vielä miesten ja naisten töitä. Mies tekee jos pyydän, nuristen tosin.
4. Minä suurimmaksi osin
5. Homma toimii hyvin niin kauan kun minun ei tarvitse käydä töissä! Sitten kun menen taas töihin, niin tulee hommille uusjako kyllä.
6. Loistojuttu. Mutta miksi niin lyhyt?
7. Taitavat ensisijaisesti jakautua tällä tavalla siksi, että anoppi on hemmotellut poikansa piloille, ;) ja mies töissä ja minä kotona
8.Minä olisin ilomielin 'pelkkä' kotirouva, jos talous antaisi myöten! Tässä maassa on liian huonot palkat, kun yhden palkka ei riitä perheen elättämiseen edes hätätilanteessa, ja naisten on pakko mennä töihin; niidenkin, jotka eivät haluaisi tai kotitöiltä ja lapsenhoidolta enää jaksaisi.

Mieheni on yksityisyrittäjä ja minä olen koulutukseltani parturi-kampaaja (ne asunto- ja autolainatkin vielä, kääkh!)

onko tämä joku gradun poikanen? Eikö sun kuuluisi kertoa jos käytät näitä johonkin tutkimukseen?

(tämä aihe ei kiinnosta mua, en jaksa vastata, tylsäääää)

1 . Ikä
30+

2 . Sukupuoli
nainen (minä akat.koulutettu ja mies opistotaso)

Nyt hoitovapaalla ollessani hoidan lähes kaiken pyykkäyksen, iltatiskit hoitaa se, kumpi ehtii. Minä yleensä siivoan lasten kanssa päiväaikaa, että ei tarvi uhrata viikonloppua siivoukseen. Töitä ei ole jaettu miesten ja naisten töihin, mieheni esim., silittää huomattavasti useammin kuin minä -en juurikaan silittele enää vaatteitani, ellei ole pakko. Ruuan laitan minä, ruokalista suunnitellaan yleensä yhdessä, kun minulta meinaa ideat loppua. Auton korjaukset tekee mies, koska minulla ei ole autoista syvempää tietämystä, mutta niiden peseminen on kummankin hommaa, samoin tankkaaminen (heh).

Minä hoitovapaalla, joten vastaus on ilmiselvä. Iltaisin molemmat, samoin viikonloppuisin.

Kyllä. Joskus pitkien työpäivien jälkeen tosin saan vähän kysellä, voisiko mies tehdä sitä sun tuota, lähinnä iltatoimia.

Tosi hyvä, varsinkin kun toinen lapsi syntyi, niin saatiin vähänharjoitella arkeen siirtymistä koko porukan kanssa.

Minä hoitovapaalla.

MIelestäni suomalaiset miehet osallistuvat mielellään kodinhoiton ja se on tärkeää lastenkin kannalta, että asioita tehdään yhdessä eikä luoda mallia "miehet tekevät tätä ja naiset tätä". Työt eivät ole sukupuolisidonnaisia!

Olisi kiva joo tietää, käytätkö näitä jhonkin tutkimukseen, koska se pitää ilmoittaa. Kiva kuitenkin lukea muiden tottumuksia!

Miksi noora kyselee tätä? Uteliaisuuttaan, vai joku tutkimus liittyen johonkin?
Viimeiseen, kyssäri 8: ei suomi voi siirtyä - noin vain siirtyä! - johonkin malliin, jota toteutetaan anglosaksisissa maissa; nainen hoitaa kokonaan kodin ja siihen liittyvät jutut.
Näissä maissa yleensä nainen on "vain" kotona, ei käy töissä. Eipä taida juuri harrastellakaan. Siellä myös on suku ja suvun tuki, äiti ei yksin vastaa lapsista ja kodista, vaan samassa taloudessa tai ainakin samassa korttelissa asuu anoppi ja oma äiti ja täti ja käly jne jne muitakin naisia siis.

Ja ehkäpä näissä maissa mies tuo tilipussin vaimolle. Vaimo vastaa siis taloudenhoidosta ja kaikki saavat tasapuolisesti. Suomessa vastaavassa tapauksessa mies pitää omat palkkatulonsa itsellään, kotona oleva nainen kituuttaa kodinhoidotuella, joka parhaillaan saattaa olla vain se 200 e/kk..