Kotohoidontuen korotus!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nainen ja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tästä on ollut jos keskustelua. Ja en allekirjoita, vaikka olen kotiäiti itsekin. Ei ole valtion asia kustantaa minun valintaani olla lapsen kanssa kotona, koska kotiäitiyshän on aina oma valinta johon on vaihtoehtoja olemassa jos kotihoidontuella ei koe pärjäävänsä. Kyseessä on tuki, ja tuen ei ole tarkoitus olla pääasiallinen tulonlähde vaan nimenomaan tuki.

Mun mielestäni kotihoidontuen korottamisen sijaan olis tärkeämpää panostaa siihen että vajaan työviikon/osa-aikatyön tekeminen olis pienten lasten vanhemmille kannatavampaa.

• Tykkää
Reactions: Glenn.
[QUOTE="vieras";27722127]tästä on ollut jos keskustelua. Ja en allekirjoita, vaikka olen kotiäiti itsekin. Ei ole valtion asia kustantaa minun valintaani olla lapsen kanssa kotona, koska kotiäitiyshän on aina oma valinta johon on vaihtoehtoja olemassa jos kotihoidontuella ei koe pärjäävänsä. Kyseessä on tuki, ja tuen ei ole tarkoitus olla pääasiallinen tulonlähde vaan nimenomaan tuki.[/QUOTE]

Täyspeesi tänne; kukaan ei pakota sinne kotiin jäämään lasta hoitamaan. Jos ei riitä rahat, niin sitten pitää mennä töihin.

[QUOTE="Jaahas";27722146]Mun mielestäni kotihoidontuen korottamisen sijaan olis tärkeämpää panostaa siihen että vajaan työviikon/osa-aikatyön tekeminen olis pienten lasten vanhemmille kannatavampaa.[/QUOTE]

Tää on kyllä niin totta.

Oon itse lyhentänyt työaikaani niin, että teen 4 päivästä työviikkoa. Kela tukee tätä päätöstäni huikealla 90€ eurolla kuussa, josta maksan tietenkin verot.

En allekirjoita. Niinkun joku muukin sanoi, niin korotus ei ole nykyisessä taloustilanteessa järkevä eikä muutenkaan tarkoituksenmukainen. Olen myös vahvasti sitä mieltä, että jos kotona halua lapsia hoitaa, niin se on melkein aina mahdollista. Ja noissa tilanteissa, jossa hoitovapaa ei ole mitenkään mahdollista/järkevää, niin silloin ei auta se satasen isompi kotihoitotukikaan. Jokaisen oma valinta ja taloudellinen vastu.

Aion olla esikoisen kanssa kotona kotihoidontuella vielä 2 vuotta ja pidempäänkin jos meilel suodaan lisää lapsia. Pärjään kotihoidontuella nykyiselläänkin, enkä ajattele että jonkun täytyy minua elättää kun tämän valinna teen. Mutta silti olen allekirjoittanut tuon, ei minulla nimittäin ole mitään sitä vastaan jos alan saamaan enemmän rahaa. Mutta en valita nykyisestäkään summasta. :)

nekin rahat jotka tuohon korotukseen menisi, voisi käyttää mieluummin esimerkiksi uuden lastensairaalan rakentamiseen.... Ja kyllä, vaikka lastenlinna sijaitseekin vain Helsingissä, niin se palvelee sitli koko maan lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja minänänä;27722481:
Aion olla esikoisen kanssa kotona kotihoidontuella vielä 2 vuotta ja pidempäänkin jos meilel suodaan lisää lapsia. Pärjään kotihoidontuella nykyiselläänkin, enkä ajattele että jonkun täytyy minua elättää kun tämän valinna teen. Mutta silti olen allekirjoittanut tuon, ei minulla nimittäin ole mitään sitä vastaan jos alan saamaan enemmän rahaa. Mutta en valita nykyisestäkään summasta. :)

Mutta ei sitä rahaa valtiolle mistään taikaiskusta lisää tule. Jos kotihoidontukea nostetaan, niin se kaikki on jostain muualta pois. Jostain muualta, jossa sitä rahaa mahdollisesti tarvittaisi paljon kipeämmin....

[QUOTE="vieras";27722482]nekin rahat jotka tuohon korotukseen menisi, voisi käyttää mieluummin esimerkiksi uuden lastensairaalan rakentamiseen.... Ja kyllä, vaikka lastenlinna sijaitseekin vain Helsingissä, niin se palvelee sitli koko maan lapsia.[/QUOTE]

Niin tai Helsingin johtajien suunniteltuun 6% palkankorotukseen, "nostetaankin nyt maltillisemmin, suunniteltiin 10%". Tai kansanedustajien pikkujouluihin. Tai vaikka tietojärjestelmien "uusintaan".

[QUOTE="vieras";27722503]Niin tai Helsingin johtajien suunniteltuun 6% palkankorotukseen, "nostetaankin nyt maltillisemmin, suunniteltiin 10%". Tai kansanedustajien pikkujouluihin. Tai vaikka tietojärjestelmien "uusintaan".[/QUOTE]

ihan miten vaan, mutta kyllä se niin vaan on että suomesta löytisi PALJON tärkeämpiä rahareikiä kuin kotihoidontuki.

Nostetaan vaan tukia ja sitten ihmetellään suuria työttömyyslukuja ja talouden ahdinkoa kuinka kohta ollaan samassa jamassa kuin Kreikka, rahat hassataan turhuuteen.

[QUOTE="vieras";27722493]Allekirjoitin jo aiemmin :) Tässä maassa työttömänä tulee paremmin toimeen.[/QUOTE]

Oletko sä jotenkin kateellinen työttömille? No mutta hei, iloisia joulu uutisia sulle! Sunkin on ihan mahdollista purkaa työsopimuksesi ja rueta työttömäksi! Varmaan ihan mieletöntä herkkua elää sitten ilman odottamassa olevaa työpaikkaa, työttömyyspäivärahalla perhettä elättäen.....
....Tai sitten jos kotihoidontuki ei sulle kelpaa niin voit hankkia lapsillesi hoitopaikan ja mennä sinne töihin. Tulet 100% varmasti saamaan enemmän rahaa kuin työtön.

[QUOTE="vieras";27722493]Allekirjoitin jo aiemmin :) Tässä maassa työttömänä tulee paremmin toimeen.[/QUOTE]

No sitten pitää ruveta työttömäksi ja jättä lapset tekemättä, simple ;)

Nostetaan vaan tukia ja sitten ihmetellään suuria työttömyyslukuja ja talouden ahdinkoa kuinka kohta ollaan samassa jamassa kuin Kreikka, rahat hassataan turhuuteen.

Niinpä. Mun mielestä tässä taloustilanteessa olisi aika paikalla ruveta leikkamaan tukia eikä nostamaan. Saattaisi noita sossupummeja ja työttömiäkin ruveta kiinnostamaan noi matalapalkkaiset työtkin, kun niistä jäisi enemmän käteen kun kotona makoilusta.

[QUOTE="vieras";27722540]
....Tai sitten jos kotihoidontuki ei sulle kelpaa niin voit hankkia lapsillesi hoitopaikan ja mennä sinne töihin. Tulet 100% varmasti saamaan enemmän rahaa kuin työtön.[/QUOTE]

No ei se aina ihan noinkaan mene.
Menen töihin vuoden alussa. Kun palkasta vähennetään ph-maksut ja auton (pakollinen) kulut, mulle jää muutama satanen enemmän kuin kh-tuella.
Mutta, jos minut irtisanottaisi tuotannollisista ja taloudellisista syistä, mulle tulisi korvausta se vastaava summa kun mitä nyt palkastakin jää, eikä pienten tarvitsisi olla vieraalla hoidossa 9h päivässä. Tosi motivoivaa näin työntekijän kantilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;27722649:
No ei se aina ihan noinkaan mene.
Menen töihin vuoden alussa. Kun palkasta vähennetään ph-maksut ja auton (pakollinen) kulut, mulle jää muutama satanen enemmän kuin kh-tuella.
Mutta, jos minut irtisanottaisi tuotannollisista ja taloudellisista syistä, mulle tulisi korvausta se vastaava summa kun mitä nyt palkastakin jää, eikä pienten tarvitsisi olla vieraalla hoidossa 9h päivässä. Tosi motivoivaa näin työntekijän kantilta.

Mulla sama juttu, ei hirveästi innosta laittaa lapsia hoitoon ja itse töihin kun palkkaa jää käteen pari sataa enemmän kuin että olisin kotona ja hoitaisin lapset itse. Toistaiseksi olen ollut kotona, mutta jossain vaiheessa töihin mentävä kyllä.

Minusta taas työttömyystuki tulisi laskea kotihoidontuen suuruiseksi, ei suinkaan että kotihoidontukea korotettaisiin. Minusta mennään mäkeen siinä että tukia vaan lisätään ja korotetaan, pitäisi enemmän tuke työntekoa.

Osa-aika työpaikkoja pitäisi oikeasti olla tarjolla pienten lasten vanhemmille. Olisin valmis nyt menemään töihin esim 2-3pvä/vko, mutta työnantaja ei anna sitä vaihtoehtoa, ainoastaa tarjolla 6h/pvä 5pvä/vko. Se työmäärä on taas minusta liikaa pienille lapsilleni. Joten odottelen kotona vielä vajaan vuoden ja sitten aloitan tuon, kun lyhyempiä päiviä tai lyhyempää viikkoa ei ole tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti kuudelle;27722718:
Mulla sama juttu, ei hirveästi innosta laittaa lapsia hoitoon ja itse töihin kun palkkaa jää käteen pari sataa enemmän kuin että olisin kotona ja hoitaisin lapset itse. Toistaiseksi olen ollut kotona, mutta jossain vaiheessa töihin mentävä kyllä.

No ei se nyt ihan noinkaan mene; työssäolo kerryttää samalla ELÄKETTÄ ja työkokemus karttuu, jolloin etenemisen mahdollisuudet ja suurempi palkka jatkossa onnistuvat paremmin.

En ymmärrä ihmisiä, jotka miettii vain tätä päivää.

[QUOTE="vieras";27722127]tästä on ollut jos keskustelua. Ja en allekirjoita, vaikka olen kotiäiti itsekin. Ei ole valtion asia kustantaa minun valintaani olla lapsen kanssa kotona, koska kotiäitiyshän on aina oma valinta johon on vaihtoehtoja olemassa jos kotihoidontuella ei koe pärjäävänsä. Kyseessä on tuki, ja tuen ei ole tarkoitus olla pääasiallinen tulonlähde vaan nimenomaan tuki.[/QUOTE]

Mielummin kuitenkin kotihoidontuen valinneelle korotus ja maksu kuin työttömälle. Molemmat on ihan tasan tarkkaan omia valintoja! Joo se työttömyyskin on oma valinta kaikissa tapauksissa.

Yhteistyössä