Kouluissa kerätään perheiltä rahat jos minkälaisten keräysten muodossa. Mitä mieltä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti kolmelle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tota noin, aika harvoin muistanut antaa noihin yhtään mitään. Ovat saaneet juosta ja liikkua ihan ilmaiseksi. Enkä ole edes kysellyt onko koulussa ollut kilpalaulantaa asiasta. Meidän lapset kyllä saavat luvan tottua siihen, että rahalla ja materialla kilpailu on rumaa, raha ei tee kenestäkään parempaa ihmistä, itseä ei tarvitse vertailla muihin, on aivan sama mitä leluja tai tavaroita naapurin erkillä on tai mitä se tekee. Ei kiinnosta meitä niin kuin yhtään.

Ja ei, ei kumpikaan lapsista oel koskaan tuollaisia kertonut, ei minulla ole itse asiassa mitään hajua, kuinka moni noihin osallistuu ja paljollako

Muutenkin periaatteessa väärin, että lasten ja nuorten niskaan kaadetaan maailmantuska, kun suuryhtiöt, öljyfirmat ja aseteollisuus ja lääketeollisuus tuhoavat maapallon.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;24821261:
Tässä unisefin hommassa lapsi voi hankkia vaikka 5 sponsoria. Ja sponsorit maksavat tukensa henkilökohtaisesti. Esim: Mummo sponssaa 2 euroo/km/liik.suor. Täti 1 eur/km/liiksuor. Isä: 5e/liiksuor/km. Ja lapsi reippailee 10km. Tämän jälkeen lapsen tulee kerätä varat sponsoreilta tai sponsorit voivat halutessaan maksaa rahasumman tilille. Eli näin laskettuna:

Mummo 2 kertaa 10
Täti 1e krt 10
Isä 5krt 10 =

ON yhteensä 80 euroo!!!
Miettikää kun perheessä useampi lapsi!!!!!!!!!!

Mieti että kaikilla isovanhemmat eivät asu lähellä sponssaamassa lapsia milloin mitenkinl.

[QUOTE="heh";24821160]Yrittäkää etsiä ne sponsorit jostain muualta, eihän vanhempien ole pakko osallistua. Kysäiset vaikka pomolta tai isovanhemmilta haluaisivatko sponsoroida hyvän asian vuoksi.[/QUOTE]

aikamoiset paineet luodaan myös isovanhemmille; meillä 5 lastenlasta ja jos kaikkia sponssaat se on iso raha henkilökohtaisten lahjojen lisäksi.

[QUOTE="vieras";24821772]Minä voisin esim. iloisena maksaa johonkin koulun liikuntavälinerahastoon, että ei tarvitsisi joka talvi ostaa kaikille lapsille uusia talviurheiluvälineitä.

Mutta nää rahankeräyskampanjat ovat mielestäni sellaisia että jokainen aikuinen voi itse päättää lahjoittaako rahaa ja kuinka paljon. Koska lapsilal ei ole vielä omaa rahaa, ei lapsilta pitäisi tälläisiin rahaa kerätä.[/QUOTE]

Näinhän se on. Jotenkin typerää lapsille esitelmöidä näistä asioista ja luoda paineita ja syyllisyyksiä maailman tilanteesta. Kun lapset ovat niin hyviä, että antaisivat itseltään sen viimeisenkin paitariepun, jos toisella ei ole, mutta kun eihän lapset tienaa rahaa mistänä. Vanhemmiltaan se on pyydettävä.

Itse vahingossa laitettiin 2€/km, kun aateltiin, että korkeintaan kolme kilometriä kävelee, mutta meni 11km! Ei helvatta tota rahankeruuta, eikä varmaa murto-osa mene edes sinne perille minne pitäisi... : /

Minä olen miettinyt vähän samaa. Viime vuonna esikoinen oli eskarissa ja myivät mausteita jotta saivat rahaa retkikassaan. Se oli minusta oiva keino vaikka toki mausteet olisi varmaan himpun verran halvemmaksi tullut ostaa jostain muualta ;) Myös esim. tuollainen keräys jonka joku mainitsi että laitetaan vähän rahaa niin saadaan purkkaa ryhmälle/luokalle ymmärrän kyllä. Tai mielelläni sen muutaman euron/lapsi laitan sellaiseen. Mutta tuo unicef-kävely hämmensi ainakin minut :D Mietin pitkään että kuinkahan paljon pystyisin laittamaan ( ei kovin suuria summia kun olen kotihoidontuella kotona pienempien kanssa ). Loppujenlopuksi en sitten laittanut mitään. Eikä lapseni kysellyt sen perään ( täällä piti suoraan tilille laittaa ).

Punaisen ristin keräyksestäkin tuli ilmoitus koululta kotiin etukäteen ja olin ajatellut lapselle antaa muutaman kolikon että voi purkkiin käydä laittamassa mutta unohdin. Kaupan pihalla tyttö sitten huomasi lippaan ja annoin kolikot hänelle siinä ja sai viedä. Se oli hänelle tosi tärkeä juttu!! :)

Nyt on koululta tullut ilmoitus että lapselle voi laittaa purkkaa kouluun mukaan niin saa ruokailun jälkeisellä välitunnilla purkkaa syödä. Olen ostanut ja ostanut purkkaa ja aina ne vaan kummasti hupenee. Sanoin tytölle että jokainen saa tuoda omat purkkansa, en pysty puolta luokkaa purkattamaan. Tästä puhuttiin äitini kanssa joka taas oli sitä mieltä että on epäreilua niitä lapsia kohtaan joiden vanhemmat ei osta purkkaa. Eli minun ei pitäsi hommata omalle lapsellenikaan purkkaa kouluun jos en ole valmis antamaan niitä myös kaikille niille joiden vanhemmat eivät purkkaa osta! Siihen rahoittamiseen sitten taas en ryhdy!!
Meillä purkkaa syödään aterioiden jälkeen kotonakin ja on hienoa että lapsi saa sen purkan koulussakin. Voin ne ostaa tai sitte juuri tuollainen yhteiskeräys kaikkien vanhempien kesken jotta saa luokka ison kasan purkkaa suoraan kouluun eikä jokaisen tarvitse kotoaan turhaan raahata!

Juu, kyllähän noita hyväntekeväisyyskerjäyksiä on ihan jatkuvasti. Silloin kun tytär oli alimmilla luokilla, niitä oli niin paljon, hyvä ettei koulu jo kärsinyt kaikenlaisista kerjäystempauksista.
Tyttö lähti Unicef-kävelylle, ja mie en maksa mitään. Onneksi nykyisin on mahdollisuus tuohon suoraan tilille maksamiseen, niin kukaan ei voi ainakaan ruveta nälvimään. Vaikka mie en sitä pelkääkään, koska teen aina niin kuin katson oikein olevan.
Tyttärelle on selittänyt kyllä, miksi myö ei osallistuta noihin, ja hyväksyy tietysti sen.

Meillä onneksi ei ole mitään tuollaista. Ainoastaan luokkaretkeä varten on kerätty rahaa ja sitäkin varten oli erilaista myyntiä (mistä kieltäydyimme ja ilmoitimme mieluummin maksavamme suoraan) ja discon pitämistä.

Vanhempainyhdistys pyysi rahaa koulun pihaleikkiväleisiin, mutta siihenkin osallistuminen oli täysin vapaaehtoista ja se maksettiin vanhempainyhdistyksen tilille.

Kyllähän minäkin osallistuisin iloisena tällaisiin keräyksiin, kuin koulu urheiluvälinevaraston uusiminen(meillä ei sellaisia keräyksiä ole), tai lahjottaisin tytön vanhat talviliikuntavälineet koululle. MUTTA en sitä tässä koulussa tee, koska esim. urheilupäivinä mamuille on annettu se etuoikeus, että saa lainata ne luistimet ja sukset, suomalaiset saa, jos jotain jää. No ei jää...

Mutta näihin hyväntekeväisyyslaitosten kerjäyksiin emme osallistu, koska niistä menee suurin osa vääriin taskuihin.

[QUOTE="Sirkkeli";24821955]Kyllähän minäkin osallistuisin iloisena tällaisiin keräyksiin, kuin koulu urheiluvälinevaraston uusiminen(meillä ei sellaisia keräyksiä ole), tai lahjottaisin tytön vanhat talviliikuntavälineet koululle. MUTTA en sitä tässä koulussa tee, koska esim. urheilupäivinä mamuille on annettu se etuoikeus, että saa lainata ne luistimet ja sukset, suomalaiset saa, jos jotain jää. No ei jää...

Mutta näihin hyväntekeväisyyslaitosten kerjäyksiin emme osallistu, koska niistä menee suurin osa vääriin taskuihin.[/QUOTE]
Täysin samaaa mieltä, jatkossa katson tarkkaan, että mihin osallistutaan...
Voithan sanoa opettajalle, että jos Suomalaislapset eivät saa mahdollisuutta valita ennen mamuja vaikka, niin ei enää osallistu yhteenkään liikuntapäivään. ;)

Mulla on se periaate, että itse laitan rahani siihen avustuskohteeseen mihin itse haluan. Lapseni saavat laittaa noihin koulussa järjestettäviin keräyksiin rahaa, jos haluavat, mutta minä en ole niitä rahoja antanut, koska jos minä niihin haluaisin laittaa, niin niitä puteleja löydän muualtakin kuin koulusta.

Pitäisikö tästä koulujen kerjuu tavasta tehdä jollain tasolla julkinen?? Tällä tarkoitan sitä kun moni vanhempi on sitä mieltä että tämä ei ole oikein ja että se on kiusallista, mutta kun ei uskalleta sanoa ääneen. Kuka kuulisi vanhempia/huoltajia??

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24821991:
Pitäisikö tästä koulujen kerjuu tavasta tehdä jollain tasolla julkinen?? Tällä tarkoitan sitä kun moni vanhempi on sitä mieltä että tämä ei ole oikein ja että se on kiusallista, mutta kun ei uskalleta sanoa ääneen. Kuka kuulisi vanhempia/huoltajia??

Niin no. Ei mua haittaa, että kouluissa keräyksiä järjestävät, mutta mun mielestä lasten pitäisi niihin säästää omista viikkorahoistaan, eikä vanhempien antaa pusseistaan.

Niin no. Ei mua haittaa, että kouluissa keräyksiä järjestävät, mutta mun mielestä lasten pitäisi niihin säästää omista viikkorahoistaan, eikä vanhempien antaa pusseistaan.

Sekin on epäreilu käytäntö, koska lapsilla on tosi erilaisia viikkorahakäytäntöjä. Esim. joillakin sillä viikkorahalla kuuluu maksaa KAIKKI omat menot, ja toiset saavat leffalippuihin tms menoihin lisäksi erikseen rahaa.

Mistä muualta se viikkorahakaan on peräisin kuin vanhemmilta?

Lapsille ei tule mistään mitään omaa rahaa, joten tällaiset keräykset ala-ikäisiltä pikkulapsilta pitäsii kieltää.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;24821261:
Tässä unisefin hommassa lapsi voi hankkia vaikka 5 sponsoria. Ja sponsorit maksavat tukensa henkilökohtaisesti. Esim: Mummo sponssaa 2 euroo/km/liik.suor. Täti 1 eur/km/liiksuor. Isä: 5e/liiksuor/km. Ja lapsi reippailee 10km. Tämän jälkeen lapsen tulee kerätä varat sponsoreilta tai sponsorit voivat halutessaan maksaa rahasumman tilille. Eli näin laskettuna:

Mummo 2 kertaa 10
Täti 1e krt 10
Isä 5krt 10 =

ON yhteensä 80 euroo!!!
Miettikää kun perheessä useampi lapsi!!!!!!!!!!

No yksi lapsi voi pyytää sponsoriksi isän, toinen tädin ja kolmas mummin. Ja summa voi toisaan olla vaikka 0,50e / km. Ne lapset vertaa niitä kierroksia tai kilometrejä, ei rahoja.

[QUOTE="vieras";24822204]Sekin on epäreilu käytäntö, koska lapsilla on tosi erilaisia viikkorahakäytäntöjä. Esim. joillakin sillä viikkorahalla kuuluu maksaa KAIKKI omat menot, ja toiset saavat leffalippuihin tms menoihin lisäksi erikseen rahaa.

Mistä muualta se viikkorahakaan on peräisin kuin vanhemmilta?

Lapsille ei tule mistään mitään omaa rahaa, joten tällaiset keräykset ala-ikäisiltä pikkulapsilta pitäsii kieltää.[/QUOTE]

Mutta periaatetta tässä hain. Eli mitä se lapsi antaa, jos vanhemmat antavat suoraan sen 2€ lapsen kautta purkkiin. Mutta sai se lapsi viikkorahaa 1 tai 100€, niin siitä hänen tarvii miettiä, että raaskiiko pistää sen 2€ vai käyttääkö johonkin omaan menoonsa.

nälkäpäiväkeräystä oli jo 80-luvulla,jolloin itse aloitin koulun käynnin,eli se ei ainakaan ole mikään uusi juttu..itse olen tytölle antanut 1-2 € keräykseen,ei mennä konkkaan sen takia ja onhan se kiva,että jos ei omat vanhemmat viitsi/osaa kertoa koululaisilleen,ettei kaikilla ole asiat niin hyvin kuin meillä,niin edes koulussa se tulee jotenkin esille..
eli en näe kerran pari vuoteen muutaman euron keräyksiin osallistumista mitenkään pahana ideana.Oman luokan keräyksetkin on ihan asiallisia vaikken itse niihin osallistu kuin rahallisesti.Mekin silloin aikanaan kerättiin rahaa luokkaretkiin järjestämällä luokan kanssa diskoja ja jotain arpajaisjuttuja :)

Laitoin lapseni ekalla luokalla ollessa unicef keräys lappuun 2e/km, ja kävelyn jälkeen muutin sen 0,2e. Sen jälleen laittanut juuri 10snt/km ja sitten luovuin kokonaan, vaikka koulussa vertailevat kuka osallistuu ja milläkin summalla. Kerroin lapselle, että siihen keräykseen voi osallistua myös esim. laittamalla pankkitililtä suoraan rahaa, ja meillä on avuntarpeessa olevia sukulaisia muutenkin, joita autamme ja olemme pienituloisia itsekin.

Yhteistyössä