Koulukiusaajat / kiusatut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kummastelen miksi usein jaotellaan lapsia niin että joku on "koulukiusaaja" ja toinen "koulukiusattu"?
Kun mun kokemuksen mukaan useimmat lapset ovat molempia. Omasta lapsuudesta muistan että vahvemmat kiusasivat minua ja itse myös kiusasin heikompiani. Sama juttu koulukavereiden kanssa, useimmat kiusasivat muita ja joutuivat myös itse kiusatuiksi.
Omat lapseni ovat myös joutuneet sekä kiusatuiksi että kiusanneet muita (toki olen yrittänyt opettaa parhaani mukaan ettei ketään kiusata)

Usein kiusaaja voi olla myös kiusattu, ja kiusattu voi myös kiusata muita.

No näissä kai yleensä tarkoitetaan pitempään jatkuvaa kiusaamista, sellaista, että ihan selkeästi joku on aina alakynnessä ja jotain toista aina sorretaan. Minä ainakin muistan kouluajoilta ne, joita kiusattiin ja ne, jotka kiusasivat. Ei ne roolit vaihtuneet eikä niistä päästy eroon kuin koulua vaihtamalla. Itse en ollut kumpaakaan, vaikka joskus ehkä jostain asiasta härnättiin ja toisinpäin.

Mä en ollut kyllä varsinaisesti kumpikaan. Kiusannut en ole koskaan, mutta varmaan jokainen lapsi on jonkinasteista kiusaamista kokenut. En mitään kovin pitkäaikaista tai säännöllistä kuitenkaan.

Niin siis silloinhan se vasta onkin hälyttävää, kun joku lapsi joutuu olemaan vuodesta toiseen se kiusattu. Ja vielä pahempaa, yksin ja kiusattu. Kun sitä on jatkunut tarpeeksi ja kun se kuisattu on tarpeeksi murentunut, niin ei pysty edes enää puolustautumaan. Se on helvetti. Se mistä sinä puhut on enempi vaan normaalia elämää.