Koulukypsyys tutkimukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katariina1979
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

katariina1979

Vieras
Kiinnostaisi tietää, että katsotaanko koulukypsyys tutkimuksissa vain koulukypsyys, vai voiko niiden perusteella saada myös jotain diagnoosia tai jatkotutkimuksia? Ja tietysti kiinnostaa myös omakohtaiset kokemukset koulun aloituksesta/lykkäyksestä. Kun tuntuu, että on niin yksin ja iso asia päätettävänä, joka vaikuttaa paljon lapsen tulevaan koulu-uraan. Ja entäs jos koulu on jo aloitettu ja todetaan, ettei lapsi ole vielä koulukypsä, niin mitä sitten?

Meillä on 6v. loppuvuodesta syntynyt poika, menossa syksyllä kouluun ja noi tutkimukset saadaan todennäköisesti vasta syksyllä, kun koulu on jo alkanut. Poika aloittaa luultavasti erityisluokalla, päätöstä ei vielä ole tullut, mutta rehtori oli sitä mieltä, että kuvauksen perusteella pääsisi. Itse olen todella epävarma kannattaako koulua aloittaa vielä. Kukaan ei tunnu suosivan lykkäystä ja kun ei niitä tutkimustuloksiakaan ole vielä, niin minä en tiedä mitä pitäisi tehdä :/

Vuoden vaihteessa muutettiin uuteen kaupunkiin ja vaihtui päiväkoti. Vanhassa päiväkodissa pojalla oli paljon kavereita ja tuli toimeen kaikkien kanssa. On tosi sosiaalinen luonne. Nyt uudessa päiväkodissa ei ole oikein saanut kavereita. Ihan tässä viime aikoina on alkanut ystävystyä erään toisen pojan kanssa. Luulen, että poika tuntee itsensä tyhmäksi. On sanonutkin, että muiden mielestä on tyhmä, eikä kukaan halua olla hänen kanssa. Useimmiten kun mennään hakemaan on yksikseen.

Pojalla on vaikeuksia puheen ymmärtämisessä ja käsitteet on vielä hakusessa. Sanavarasto on aika laaja ja puhuu paljon, mutta ei välttämättä ymmärrä sanojen sisältöä. Hienomotoriikassa on vielä vaikeuksia, eikä oikeastaan edes mielenkiintoa piirtämiseen, kirjoittamiseen jne,,, Osaa laskea yli kymmeneen, mutta alle 20. Matemaattisia tehtäviä ei ymmärrä alkuunkaan, esim jos on kaksi omenaa ja toinen syödään, niin monta on jäljellä. Mielikuvitusta riittää ja kun pitäisi keskittyä, niin uppoutuu helposti omiin ajatuksiinsa, vaikka paikallaan pysyykin. Puhuu paljon itsekseen, myös kavereiden seurassa. Lisäksi poika on tosi vilkas, aina menossa. On ollut aina hyvin uhmakas lapsi. Sanalliseen kiusaamiseen/nälvimiseen ei rahkeet riitä vastaamaan samalla mitalla ja ottaa sitten nyrkit avuksi. Tietää kyllä ettei niin saa tehdä ja keskustellaan tästä usein, mutta toimii aina ennen kuin ajattelee.

Pelottaa ettei pysty suoriutumaan vielä koulutehtävistä. Koulumatkaa ei pysty kulkemaan yksin. Ja välitunneilla olisi varmasti jatkuvasti tappelemassa. Jos poika leimataankin häiriköksi ja saa vain negatiivista palautetta? vaikka kuitenkin on niin ihana ja hurmaava lapsi.

:heart:

Helpotti jo paljon, kun sai kirjoittaa näitä ajatuksiaan. Kun nämä ajatukset pyörii päässä päivittäin =)

Meillä syksyllä koulun aloittavat kaksoset joista kumpikin ns. erityislapsi. He ovat syntyneet tammikuun alussa, eli heillä on hiukan enemmän aikaa kypsyä kuin loppuvuodesta syntyneillä. Meillä ainakin on tapahtunut mielettömästi kehitystä viimeisen puolen vuoden aikana niin taidollisesti kuin psyykkisesti kummallakin lapsella.

Jos meillä olisi lapset syntyneet loppuvuodesta he olisivat todennäköisesti menneet ns. startti luokalle jossa on paremmin mahdollisuus kypsytellä koulussa tarvittavia asioita. Se kuinka koulu lähtee sujumaan on tärkeä seikka lapsen itsetunnon kannalta, liian suuret vaatimukset joihin lapsi ei yllä voivat aiheuttaa isoja ongelmia pitkälle tulevaisuuteen. Jos itsestäsi tuntuu että poika ei ole vielä kouluun valmis ota selvää muista vaihto-ehdoista. Vuoden jatko-aika voi tehdä kouluun menon paljon helpommaksi :hug: ...

jos siulla ja perheelläsi tulee tunne ettei poika ole vielä koulukypsä niin luota siihen!!!!
itsellä dyspraksia/dysfasia tyttö 6v. eskari suoritettu pienryhmässä.
aivan enkeli, mutta itsenäinen kouluun lähtö;ei. lukeminen; ei. puhumattakaan kirjaimista taikka numeroista.
saa aloittaa dysfasia luokalla. ja hyvä niin. hän itse vielä uskoo omiin kykyihinsä ja onkin ystävien kesken suosittu.
en halua sen katoavan kylmään koulumaailmaan. toiset ekaluokkalaiset ovat jo kehitykseltään lähempänä kymmentä kuin seitentä.
mutta meidän tyttö on meidän tyttö ja oppii sitten kun aika on.

Koulunaloituksen lykkäys on tosiaan suuri päätös, jota kannattaa miettiä tarkkaan. Itse olin ensin sitä vastaan, kun meidän pojan kohdalla asia tuli ajankohtaiseksi. Onneksi kuitenkin päädyttiin eskarin kertaamiseen, koska nyt marraskuussa syntynyt poikamme on selvästi jo koululaisen oloinen. Viime syksynä ei koulunkäynnistä olisi varmasti olisi tullut mitään.

Psykologin lausunnon turvin poika on nyt menossa lähikoulun pienryhmään. Hänellä on ongelmia kuulomuistin kanssa ja siksi erityisesti nimien muistaminen ja pitkien ohjeiden noudattaminen on ongelmallista. Ainoa asia josta olen edelleen huolissani on koulumatkat. Mutta arvelen että kaikki muutkin äidit on huolissaan tästä asiasta!

Koulun ennättää kyllä aloittaa vuotta myöhemminkin, jos yhtään siltä tuntuu!

Aloittajan kirjoitus olisi kyllä voinut olla suoraan kuin minun kynästä, paitsi tuo matemaattinen puoli. Poikani on siinä todella lahjakas. Meillä mentiin koulukypsyystutkimuksiin kun päiväkodista suositeltiin. Poikani sai erittäin hyvät arviot kypsyydestään, mutta keskittyminen ja käytös ei onnistunut. Arvioitsija halusi että alamme vakituisesti käymään perheneuvolassa. Hän oli uhohtanut sen että poikani suhtautuu epäluuloisesti vieraisiin ja ei halua olla lähellä muita ihmisiä, vaikka mainitsin asiasta ja toivoin enemmän aikaa ja testaajan kauemmaksi. Poikani aloitti koulun erityisryhmässä ja koulu menee erittäin hyvin ongelmat sosiaalisissa suhteissa ovat säilyneet. Poikaani pidetään yksinkertaisena ja häntä ärsytetään myös tahallaan. Hänen käytöksensä on toisinaan myös todella omituista. Poikani on ollut perhepäivähoidossa, esikoulussa, toimintaterapiassa, koulukypsyystutkimuksissa, koulupsykologilla(jolla" ei ole valittettavasti aikoja, mutta menkää perheneuvolaan") ja erityisopetuksessa kukaan ei ole ehdottanut neurologisia tutkimuksia, vaan meidän perheen viestinnässä on jotakin vikaa heidän mielestään. Ei olisi koskaan pitänyt mennä, mutta erityisluokalle ei täällä muuten pääse.

Meillä aloitetaan starttiluokalla. Vanhempien päätös. Poika syntynyt elokuussa on kypsynyt aina hieman myöhemmin.Tänä keväänä on eskari asiat ruvenneet kiinnostamaan. Käytiin isän kanssa tutustumassa starttiluokkaan jo marras-joulukuussa ja päätös tehtiin vuodenvaihteessa starttiluokasta.Neurologiset tutkimukset takana sairaalassa. Suositeltiin yleisopetusta tukitoimin tai kuntotuttavaa luokkaa. Opettajakin on tavattu kun tuli käymään pojan eskarissa. Ensiviikolla mennään koko perhe tutustumaan koululuokkaan. Yllätys yllätys kaikki oppilaat ovat poikia starttiluokalla. ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2006 klo 17:57 zzz kirjoitti:
Meillä aloitetaan starttiluokalla. Vanhempien päätös. Poika syntynyt elokuussa on kypsynyt aina hieman myöhemmin.Tänä keväänä on eskari asiat ruvenneet kiinnostamaan. Käytiin isän kanssa tutustumassa starttiluokkaan jo marras-joulukuussa ja päätös tehtiin vuodenvaihteessa starttiluokasta.Neurologiset tutkimukset takana sairaalassa. Suositeltiin yleisopetusta tukitoimin tai kuntotuttavaa luokkaa. Opettajakin on tavattu kun tuli käymään pojan eskarissa. Ensiviikolla mennään koko perhe tutustumaan koululuokkaan. Yllätys yllätys kaikki oppilaat ovat poikia starttiluokalla. ;)

Tämä on kuin minun kynästäni kirjoitettua tekstiä...meilläkin poika lähtee syksyllä nollaluokan tai siis starttiluokan kautta kouluun. Päätös oli vaikea, mutta luulen sen olevan oikea. Keljumpaa olisi laittaa lapsi nyt ekalle ja sitten todeta, että ei pärjääkkään ja siirtää sittenmuualle. Se olisi lapsen itsetunnolle vähemmän kivaa.

Yhteistyössä