koululaisten vanhemmille KYSYMYS

kristallilapsi04

Aktiivinen jäsen
12.03.2006
2 440
0
36
Tänään töissä keskusteltiin 5 ja 6 luokan poikien ja tyttöjen kans välitunnilla siitä mitä tekevät kotona ja moni poika tuli kertoneeks että pelaavat pleikka pelejä ja kysyin sit että mitä ja kertoivat mitä pelaavat ja suurin osa niistä peleistä joita pelaavat ovat k-15 ja k-18 pelejä.. ja kun kysyin että kuka on ostanu niin vanhemmat tai itse?? :o

josta nyt siis kysynkin että ostatko omalle lapselle pelin jossa on ikäraja k-15 tai k-18?? jos niin ostatko myös alkoholia ja tupakkaa??

Meillä on 3 kiellettyä peliä. Kaikki pleikkapelit on muuten K-3 tai K-7 (poika 7-vuotias), mutta tosiaan 3 muuta peliä. Yks on K-12 ja se on autopeli, jonka itse lupasin pojalle. Yks on K-18 ja se on The Simpsons peli joka tuli pukin kontista. Kolmas on K-16 peli ja se on skeittipeli.

Tuo autopeli on mielestäni vähän arveluttava, sillä siinä ilmeisesti ajetaan poliisia karkuun. Se mua oikeesti kaduttaa että annoin luvan siihen. Simpson-peli tuli tosiaan eräältä lahjaksi ja tarkastettuamme päälisin puolin pelin, annettiin pojan se pitää. Skeittaripeli taas on K-16 puhtaasti siitä syystä että se on teknisesti vaikea. Ja ihmisestä tulee verta jos se kaatuu pahasti. Siinä en siis näe mitään pahaa.

Olen ollut tarkka noissa ikärajoissa muuten, niin elokuvissa kuin peleissäkin noita poikkeuksia lukuunottamatta. Morkkis on ollut noista (paitsi skeittipelistä) sen verran kova että ajattelin alkaa painostamaan poikaa viemään nuo kielletyt pelit osto-ja myyntiliikkeeseen ja vaihtamaan parempiin (eli alhaisemman ikärajan) peleihin.

kyllä meillä ne ikärajotukset on niitä ikärajotuksia..tyttö itsekin tietää sen ja usein huomaa,että joku ohjelma on vaikka K-15,niin sanookin,että hän ei ainakaan katsoisi..tosin on jo nukkumassa silloin,kun noita K-15 tai K-18 yms. ohjelmia tulee..enkä tosiaan ostaisi mitään pelejä tai elokuvia,joihin ei ikä riitä..

Meillä pidetään kiinni ikärajoista. Jos on k-18 niin silloin sitä ei alle sen ikäiset pelaa. Tuo parin päivän päästä 15v saa pelata jo k-15 pelejä :D mutta niitä ei pelata silloien kun penempiä paikalla. Ja tiedän et monilla lasten kavereilla ei olla kovin tarkkoja ikärajoista ja et kylässä voi lipsahtaa sellaiseenki peliin joka ei oo sopiva :/

Aika kamalaa oli kun esikko oli eppuluokalla n. 7v ja naapurin samanikäiselle oli ostettu Mortal Combt-peli joka on siis k-18 ja aivan hirveetä tappo-vaanimis-murha juttua täynnä :/ :/ onneks tuo mun ipana alko puhuu et niin kamala peli et tulee painajaisia, ni lopetti aika pikasee naapurilla pelaamiset. On meitä niin moneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Meillä pidetään kiinni ikärajoista. Jos on k-18 niin silloin sitä ei alle sen ikäiset pelaa. Tuo parin päivän päästä 15v saa pelata jo k-15 pelejä :D mutta niitä ei pelata silloien kun penempiä paikalla. Ja tiedän et monilla lasten kavereilla ei olla kovin tarkkoja ikärajoista ja et kylässä voi lipsahtaa sellaiseenki peliin joka ei oo sopiva :/

Aika kamalaa oli kun esikko oli eppuluokalla n. 7v ja naapurin samanikäiselle oli ostettu Mortal Combt-peli joka on siis k-18 ja aivan hirveetä tappo-vaanimis-murha juttua täynnä :/ :/ onneks tuo mun ipana alko puhuu et niin kamala peli et tulee painajaisia, ni lopetti aika pikasee naapurilla pelaamiset. On meitä niin moneksi.

just tätä tarkotin että tietääkö vanhemmat oikeesti mitä se peli sisältää jos ovat ostaneet lapsilleen kielettyjä pelejä??

Alkuperäinen kirjoittaja kristallilapsi04:
Tänään töissä keskusteltiin 5 ja 6 luokan poikien ja tyttöjen kans välitunnilla siitä mitä tekevät kotona ja moni poika tuli kertoneeks että pelaavat pleikka pelejä ja kysyin sit että mitä ja kertoivat mitä pelaavat ja suurin osa niistä peleistä joita pelaavat ovat k-15 ja k-18 pelejä.. ja kun kysyin että kuka on ostanu niin vanhemmat tai itse?? :o

josta nyt siis kysynkin että ostatko omalle lapselle pelin jossa on ikäraja k-15 tai k-18?? jos niin ostatko myös alkoholia ja tupakkaa??

peleistä en tiedä, mutta saako opettaja udella lapsilta koulussa kotiin liittyvistä asioista?? ja sitte kertoa niistä täällä, eikö sulla ole vaitiolovelvollisuus.

Syynissä ovat pelit, jonkun verran joustan, poika täyttää kohta 10 ja on saanut pelata jonkun aikaa 11 vuotiaille tarkoitettuja. Riippuu vähän pelistä. Ongelmia on ollut paljon siinä, että pojan isä on lepsumpi tai sitten muuten vain idiootti ja on joskus antanut pelata aikuisille tarkoitettuja pelejä. Mutta toivottavasti se ongelma on kuitenkin ohi.

Kannattaa muistaa sellainen asia, että lapset usein rehentelevät ja vaikka sanoisivat pelaavansa jotain hurjia pelejä, niin eivät välttämättä niin tee. Ovat ehkä kuulleet sellaisista peleistä ja niiden mielestä on tosi hurjaa, jopa niin hurjaa, että voi vähän muunnella totuuttakin. Vaikka parilla lapsella sellaisia pelejä olisikin, niin ei varmastikaan kaikilla.

Mun sukulaisnainen ostaa ja antaa 11 ja 9 vuotiaittensa pelata i h a n mitä vaan, kun ne 'on vaan pelejä.kyllä lasten pitää se tajuta'.Niimpä. Muutaman kerran oon aika tiukasti sanonu, että sinunhan se pitää aikuisena tajuta ettet osta niitä. Siihen tulee heti vastaus:ne pelaa sitte kavereilla.Jees! Eli kaikki saa pelata,kun kaikkien äidit ostaa pelejä kun lapset niitä kuitenkin kavereilla pelaa!Missä maalaisjärki?

Yhteistyössä