koululiikunta ja suihkupakko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko teidän lasten alakouluissa suihkupakko liikuntatuntien jälkeen??
Mietin tuota asiaa, kun olen kuullut parin koulun kannan tähän, että "Opetussuunnitelman mukaisesti jokaisen oppilaan on opeteltava pitämään huolta hygieniastaan ja tämän takia liikuntatunnin jälkeen on käytävä suihkussa."

Toki ymmärränkin, mutta jotenkin tuntuu pahalle pakottaa ujo poikani koulussa suihkuun, koska tiedän että hän ei sinne haluaisi. hikoaahan ne, totta, mutta eikö riitä jos pesee kasvot yms ja vaihta vaatteet?
Itse en ikinä käynyt koulussa suihkussa, se oli aivan kammottava ajatuskin (olin kiusattu)

Ei ole, ulkona ova nyt hienolla ilmalla ja kyllä meillä ainakin on samoissa vaatteissa alkupäivänkin, ja lopunkin vaikka on viimeset tunnit, mutta jää iltikseen.

Onko sun lapsella tää ongelma vai muisteletko omia kouluaikojasi? Meillä ei vielä tarvitse käydä suihkussa kun ovat ulkona liikkatunnit, mut käsittääkseni hallikaudella käydään suihkussa. Ja meneehän ne uimaankin niin siellä se suihkuongelma ainakin tulee vastaan. Voithan yrittää open kanssa keskustella jos saisi vapautuksen suihkusta. Eikö vaatteiden vaihtaminen sitten ole ongelma?

On pakko, mutta se pakko rajoittuu vain kasvoihin, kainoloihin ja jalkoihin. Tämäkin "pakko" tuskin lainvoimainen, mutta itse vaadin opetussuunnitelmaan vedoten (vaikuttaa arvosanaan), että mukana on pikku pyyhe ja tunnin jälkeen sitä käytetään ainakin noihin yllä mainittuihin ruumiinosiin jos koulupäivä jatkuu. Tytöt pääsääntöisesti ovat hoitaneet homman ok, mutta pojissa on niitä, jotka pian ryntäävät jo välitunnille pukkarista haisten hielle.. Olen välillä tunnin alussa pistokokeena pyytänyt oppilaita hakemaan pyyhkeen näytille ja jos se tai vaihtovaatteet ovat puuttuneet olen pistänyt sen ylös ja tämä sitten vaikuttanut arvosteluun, sillä todellaki opetussuunnitelmassa puhutaan siitä, että oppilaan tulee oppia huolehtimaan hygieniasta...

[QUOTE="Ope";28905532]On pakko, mutta se pakko rajoittuu vain kasvoihin, kainoloihin ja jalkoihin. Tämäkin "pakko" tuskin lainvoimainen, mutta itse vaadin opetussuunnitelmaan vedoten (vaikuttaa arvosanaan), että mukana on pikku pyyhe ja tunnin jälkeen sitä käytetään ainakin noihin yllä mainittuihin ruumiinosiin jos koulupäivä jatkuu. Tytöt pääsääntöisesti ovat hoitaneet homman ok, mutta pojissa on niitä, jotka pian ryntäävät jo välitunnille pukkarista haisten hielle.. Olen välillä tunnin alussa pistokokeena pyytänyt oppilaita hakemaan pyyhkeen näytille ja jos se tai vaihtovaatteet ovat puuttuneet olen pistänyt sen ylös ja tämä sitten vaikuttanut arvosteluun, sillä todellaki opetussuunnitelmassa puhutaan siitä, että oppilaan tulee oppia huolehtimaan hygieniasta...[/QUOTE]

mä muistan tän pakon omalta kouluajalta. minäkin olin kiusattu ja liikunnassa aina se jota ei kukaan huolinut joukkueeseen, ylipainoinen ja epäsuosittu. opettaja vahtasi joskus pukkarissa, joskus pistokokein tuota pyyhettä. minä välillä itku kurkussa vessassa koitin kostuttaa pyyhettä jotta vaikuttaisi että on suihkussa käty. en uskaltanut sinne toisten pilkan kohteeksi. tämä vaikutti suuresti motivaatiooni liikuntatunteja khtaan, jotka olivat kurjia jo muutenkin. :( ja siis meillä ei riittänyt kädet ja kainalot vaan piti käydä suihkussa asti.
on se kumma jos ei kotona opeteta hygieniaa vaan se tehdään tällätavoin pakottamalla koulussa.

[QUOTE="vieras";28905570]mä muistan tän pakon omalta kouluajalta. minäkin olin kiusattu ja liikunnassa aina se jota ei kukaan huolinut joukkueeseen, ylipainoinen ja epäsuosittu. opettaja vahtasi joskus pukkarissa, joskus pistokokein tuota pyyhettä. minä välillä itku kurkussa vessassa koitin kostuttaa pyyhettä jotta vaikuttaisi että on suihkussa käty. en uskaltanut sinne toisten pilkan kohteeksi. tämä vaikutti suuresti motivaatiooni liikuntatunteja khtaan, jotka olivat kurjia jo muutenkin. :( ja siis meillä ei riittänyt kädet ja kainalot vaan piti käydä suihkussa asti.
on se kumma jos ei kotona opeteta hygieniaa vaan se tehdään tällätavoin pakottamalla koulussa.[/QUOTE]

Kysyn pyyhkeen siis ennen oppituntia näytille, en siis mitään käytettyjä pyyhkeitä kyttää ja tunnustele. Haluan tiedon, onko asianmukaiset varusteet mukana ja se on osa arviointiperustetta ja yllättävän moni siitä aina narahtaa ettei ole mukana, ei vaikka tekee "testin" sen viitisen kertaa vuodesaa osu kertaakaan se pyyhe matkaan mukaan...

Yllättyisit jos tietäisit, kuinka monessa perheessä se perushygienia on hukassa! Ehkäpä tämän vuoksi se on sinne opetussuunnitelmaankin kirjattu (ei siis mikään yksittäisen opettajan mielipide opettaa sitä hygieniaa koulussa vaan vaatimus korkeammalta opettaa sitä!!).

[QUOTE="vieras";28905570]mä muistan tän pakon omalta kouluajalta. minäkin olin kiusattu ja liikunnassa aina se jota ei kukaan huolinut joukkueeseen, ylipainoinen ja epäsuosittu. opettaja vahtasi joskus pukkarissa, joskus pistokokein tuota pyyhettä. minä välillä itku kurkussa vessassa koitin kostuttaa pyyhettä jotta vaikuttaisi että on suihkussa käty. en uskaltanut sinne toisten pilkan kohteeksi. tämä vaikutti suuresti motivaatiooni liikuntatunteja khtaan, jotka olivat kurjia jo muutenkin. :( ja siis meillä ei riittänyt kädet ja kainalot vaan piti käydä suihkussa asti.
on se kumma jos ei kotona opeteta hygieniaa vaan se tehdään tällätavoin pakottamalla koulussa.[/QUOTE]

Hyvin samankaltaisia muistoja minulla :( Murrosikä alkoi varhain, jo kakkosluokalla alkoi kasvaa alapäähän ja kainaloihin karvaa ja olin ylipainoinen lapsi, "hyvä kohde" kiusaamiselle. Minusta riittäisi kasvojen, kainaloiden ja jalkojen pesu.

Pakottamisesta en tiedä, mutta ohjeistus on , että suihkussa käydään liikuntatuntien jälkeen. Ohjeistus ei juuri jätä sellaista- mut kun en mä haluu- pelivaraa.

Mutta jos asiasta nostaisi metakan, ehkei lasta pakottamalla pakotettaisi. Joskin se suihku taitaa olla sellainen pikainen pyrähdys, jossa huuhtaistaan lähinnä jalkoja ja kainaloita.

Olen ehdottomasti suihkupakkoa vastaan. Nykylapset ovat jo valmiiksi vieraantuneet arkiliikunnasta (yleistettynä ja kärjistettynä), kun kouluun kuljetaan bussilla tai autolla, eikä alakouluikäisetkään leiki enää välitunneilla liikunnallisia leikkejä. Suihkupakolla tehdään liikunnasta suorittamista, josta on liikunnan ilo kaukana. Pieni hikoaminen ei haittaa mitään eikä ketään, eihän se hiki mitään myrkkyä ole. Riittää ihan hyvin, että käydään illalla suihkussa ennen nukkumaanmenoa. Eri asia tietenkin on, jos liikkatunnilla hikoaa ihan kunnolla, mitä ei omien muitikuvieni ja lasteni kertoman perusteella kovin usein tapahdu.

Olen ehdottomasti suihkupakkoa vastaan. Nykylapset ovat jo valmiiksi vieraantuneet arkiliikunnasta (yleistettynä ja kärjistettynä), kun kouluun kuljetaan bussilla tai autolla, eikä alakouluikäisetkään leiki enää välitunneilla liikunnallisia leikkejä. Suihkupakolla tehdään liikunnasta suorittamista, josta on liikunnan ilo kaukana. Pieni hikoaminen ei haittaa mitään eikä ketään, eihän se hiki mitään myrkkyä ole. Riittää ihan hyvin, että käydään illalla suihkussa ennen nukkumaanmenoa. Eri asia tietenkin on, jos liikkatunnilla hikoaa ihan kunnolla, mitä ei omien muitikuvieni ja lasteni kertoman perusteella kovin usein tapahdu.

Tervetuloa istumaan 30 oppilaan 6-luokkaan aamun kaksoisliikuntatunnin jälkeen jos ne "pienesti hionneet" oppilaat eivät ollenkaan peseydy. Kyllä ne meinaan suurinosa ihan hikoaa niillä tunneilla..varsinkin kun todella osa on "valmiiksi vieraantunut arkiliikunnasta" ja kunto on niin surkea, että jo kävely saa aikaan kunnon hien..

• Tykkää
Reactions: Tepadj
tämä koko suihku asia on jo ihan lähtökohdiltaan ihan typerä. Tosiasia on kuitenkin se että n. puolet kaikista oppilaista ei pidä koululiikunnasta ja suuriosa jopa inhoaa sitä, niin miksi siihen pitää vielä liittää tuollainen asia lisäksi minkä hyvin monet kokevat epämiellyttävänä? ei se ainakaan lisää liikuntatuntien suosiota tai lasten liikkumista...
en usko että sillä on mitään merkitystä kellekään onko se nicopetteri tai janikajessika ne vipat tunnit suihkun raikkaana vai "hikisenä" (tuskin kukaan hikoaa kunnolla liikuntatunneilla...), kun kuitenkin samat lapset käyvät illalla tai aamulla kotona suihkussa.

Itse en ymmärrä tätä suihkukammoa. Ei se suihkun vältteleminen kiusaamista estä, sitten kiusataan jostain muusta. Ja jos ei jo valmiiksi nolostelisi ja välttelisi asiaa niin todennäköisesti ei kenellekään tulisi mieleenkään kiusata - sillä perusteellahan kiusaaja valitsee kiusaamisen aiheen mikä vaikuttaa kiusallisinta kyseiselle henkilölle olevan. Itse kyllä korostaisin omille lapsilleni että he ovat alasti ihan saman veroisia kuin muut, eivät ne kiusaajatkaan mitään malleja yleensä ole. Ja jos on kehittyneempi kuin muut niin ainahan voi sanoa että te muut olette niitä alikehittyneitä, minä olen katsokaas vähän edellä jo. Itse olin omalla luokallani se rinnattomin ruippana ja pää pystyssä kävin suihkussa silloinkin kun kaverit kyykistelivät siinä lavuaarilla mukapesulla, eipä koskaan kukaan kiusannut vaikka hyvin olisi voinut.

sisäliikunnan jälkeen on suihkupakko, ulkoliikunnan ei. Onhan se kamalaa jos ei pesydy liikuntatunnin jälkeen, varsinkin jos se on keskellä päivää, kuka esim yläastella jaksaa haistella 23 teinin hienhajua. Dödöllä sitä ei peitetä

Ja itse koulussa työskennelleenä voin sanoa että murkkuikäinen poika haisee jo lähtökohtaisesti, jos vielä on suihku jäänyt liikkatunnin jälkeen niin haju on PÖYRISTYTTÄVÄ.

Ei suihkupakko tee mielestäni liikunnasta suorittamista. Suihkupakko voi kyllä saada jonkun kammoamaan liikuntatunteja, mutta suorittamiseen en sitä yhdistäisi.

Muuten kyllä liikuntatunnit, itse tuntiohjelmiltaan voivat olla arvosanahakuista suorittamista ja joilla vaan lahjakkaat pärjäävät. Ja liikuntatunnit voivat nitistää liikunnan riemun. Mutta suihkun syyksi en sitä laittaisi.

Omana kouluaikana ei ollut suihkupakkoa, enkä muista, että oikeastaan kukaan olisi siellä suihkussa käynyt. En muista mitään pistävää hienhajuakaan kenestäkään, sillä ei lapset pahemmin hikoile. Lapset myös liikkuvat normaalistikin melkeinpä yhtä aktiivisesti, kuin liikuntatunnillakin. Vähän kyllä siis ihmettelen tuota "suihkupakkoa". Laita lappua vaan opettajalle.

Ei kukaan haista omaa hikeään koska nenä tottuu joten itse ei pysty arvioimaan haiseeko vai ei. Kyllä minusta lapsesta saakka pitäisi oppia että suihkussa käydään, jos jonkun urheiluharrastuksen aloittaa niin kyllähän sielläkin pitää sitten suihkussa käydä ja samoin leireillä, armeijassa jne. pitää pystyä käymään pesulla muiden nähden. Jos annetaan lupa olla käymättä pesulla koska se on niin noloa niin silloinhan juuri vahvistetaan sitä viestiä että jopa aikuisten mielestä suihkussa käyminen on noloa.

Ei suihkupakko tee mielestäni liikunnasta suorittamista. Suihkupakko voi kyllä saada jonkun kammoamaan liikuntatunteja, mutta suorittamiseen en sitä yhdistäisi.

Muuten kyllä liikuntatunnit, itse tuntiohjelmiltaan voivat olla arvosanahakuista suorittamista ja joilla vaan lahjakkaat pärjäävät. Ja liikuntatunnit voivat nitistää liikunnan riemun. Mutta suihkun syyksi en sitä laittaisi.

siksi oliis hyvä opettaa jo pienestä alken että aina suihkuun liikuntasuorituksen jälkeen. Judossa on oltava vähintään jalat puhtaina ennen kiin lähtee tatamille, nin moni on katsonut että on helpompi käydä suiohkussa ensin ja mennä sit judoilemaan. Ja kyllä ainakin meidän lapsilla on iahn itsestään selvä aia että trenien jälken pesydytään. Joutuuhan uimahallissakin peseytymään muiden edessä, ei sinne suihkun mennä katomaan toisia ihmisiä, van peseytymään-.

Itse "paransin" erimurkkuikäisen sukulaistytön suihkukammon ottamalla hänet mukaan kun vein lapsiani vauvauintiin. Kun tyttö näki miten pukuhuoneellinen mammoja turpeine tisseineen ja raskausarpineen pyllisteli ilkosillaan ihan vapautuneesti ja imetti muksujaan saunassa eikä ketään häirinnyt yhtään, ei hänkään enää jaksanut stressata siitä suihkukäynnistä kun tajusi ettei hänen kropassaan oikeasti ole mitään niin suunnattoman merkillistä tai poikkeavaa maailman muihin naisiin verraten.

[QUOTE="Kifa";28905654]Itse en ymmärrä tätä suihkukammoa. Ei se suihkun vältteleminen kiusaamista estä, sitten kiusataan jostain muusta. Ja jos ei jo valmiiksi nolostelisi ja välttelisi asiaa niin todennäköisesti ei kenellekään tulisi mieleenkään kiusata - sillä perusteellahan kiusaaja valitsee kiusaamisen aiheen mikä vaikuttaa kiusallisinta kyseiselle henkilölle olevan. Itse kyllä korostaisin omille lapsilleni että he ovat alasti ihan saman veroisia kuin muut, eivät ne kiusaajatkaan mitään malleja yleensä ole. Ja jos on kehittyneempi kuin muut niin ainahan voi sanoa että te muut olette niitä alikehittyneitä, minä olen katsokaas vähän edellä jo. Itse olin omalla luokallani se rinnattomin ruippana ja pää pystyssä kävin suihkussa silloinkin kun kaverit kyykistelivät siinä lavuaarilla mukapesulla, eipä koskaan kukaan kiusannut vaikka hyvin olisi voinut.[/QUOTE]

Ei sitä varmaan ymmärräkään jos ei sitä ole kokenut itse. Ala-asteella ylipainoinen olin minäkin ja muistan kun liikuntatunnin jälkeen kun suihkussa käytiin kuulin muutaman tytön sanovan, että ihan hirveet makkarat mulla ja että suihkussa sen huomaa miten läski oon. Ei siinä kauheesti tehny mieli liikuntatunnin jälkeen enää suihkuun..