Koulun uskonnon tunneista....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahtum
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahtum

Vieras
Lapsi kertoi että uskonnon tunnilla oli kerrottu että jumala on luonut ihmisen?

Poika on kysynyt tätä aiemmin minulta.
Ja olen sanonut pojalle, että jokaisella on oma näkemyksensä asiaan, ja minun näkemykseni on että evoluutio on muokannut ihmiset kuten eläimet jne. Nyt kuitenkin tuli hiukka sellainen maku suuhun että äiti on puhunut läpiä...

Siis sehän ei ole mitään todistettua tietoa. Käsittääkseni tiede on kuitenkin löytänyt "todellisen" ratkaisun ihmisen synnylle.

Luulin että uskonnon opetuksen tarkoitus on tutustua eri uskontoihin? Vai onko siis tarkoitus "opettaa" lapset uskomaan jumalaan?

Minusta olisi parempi opettaa että jokaisella on omanäkemys ihmisten synnystä ja kertoa että joku uskoo jumalan luoneen ihmisen ja toiset taas evoluutioon..

Ajatuksia?

Sehän se on kristinuskon käsitys, että Jumala on luonut ihmisen.
Ja uskonnontunnilla opetetaan kristinuskoa pääasiassa. Tieten riippuu opettajasta kuinka tunnustuksellista se on.

Kun mun lapset oli ala-asteella uskontotunneilla, niin sain kuulla mm.että "kyllä sun äiti kannattais uskoa Jumalaan tai joudut helvettiin" - kyseinen lapsi on nyt 20-vuotias, eli ainakin kymmenen vuotta sitten opetus oli juuri tuollaista.
Mä erosin sitten kirkosta ja lapset saivat itse valita jäävätkö uskontotunneille vai siirtyvätkö elämänkatsomustietoon, ja siirtyivät pois uskonnosta samantien.

Ei tiede ole sitä pystynyt aukottomasti todistamaan, puuttuvia lenkkejä on liian paljon. Mutta evoluutioteoria on tällä hetkellä sujuvin ja yleisin tapa selittää miten maailma on syntynyt. Mutta sen sijaan Raamattu kertoo Kuka sen kaiken on saanut aikaan, eivätkä nämä kaksi ole ristiriidassa keskenään, monet tiedemiehetkin uskovat molempiin. Ja ne jotka eivät usko Jumalaan, pähkäilevät edelleen että mistä ihmeestä kaikki on saanut alkunsa (kun ei alkuräjähdyskään ole voinut ihan noin vaan tyhjästä syntyä)?

• Tykkää
Reactions: Algoma
Sulle aloittaja

Uskonnon tunneilla ei ole tarkoitus opettaa uskomaan Jumalaan. Kannattaa ottaa asia yleissivistyksen kannalta. Lapset muodostavat oman käsityksensä asioista aikanaan saamiensa tietojen perusteella, joten kannattaa antaa heidän tehdäkin se itsenäisesti suuntaan tai toiseen painostamatta.

Korrekti tapa kertoa asia olisi ollut: kristinuskon mukaan jumala on luonut ihmisen. Ei: Jumala loi ihmisen. Ensimmäinen väite on faktaa, toinen on subjektiivinen mielipide.

Lapsen kanssa on hyvä keskustella siitä että ihmiset uskovat eri asioihin ja toiset pitävät totuutena kritinuskon käsitystä maailman synnystä ja ihmisen olemassaolon alusta ja tarkoituksesta, mutta toiset ajattelevat erilailla.

Maailmasta löytyy lukuisia käsityksiä asioista, jokaisen versio samasta asiastakin on hieman erilainen. Uskonnontunnit koulussa vaihtelevat yllättävän paljon paitsi painotuksiltaan myös intensiteetiltään opettajasta riippuen. Tunnustuksellista opetus ei saa lainkaan mukaan olla, siitä on jo aiheellista ilmoittaa eteenpäin jos tuntuu että lapsille pyritään uskonnon sijaan opettamaan uskoa.

Kerronpa vähän omasta peruskoulun uskonnon opetuksestani.

Kun olin ala-asteella ensimmäisillä uskonnontunneilla, niin tunnit olivat sellaisia jolloin oppilaat istuivat pulpetit sekä paperi nenän edessään. Opettaja, joka ei tosin ollut oikea uskonnonopettaja luki meille kirjaa ja oppilaat saivat aina piirtää, mitä mieleensä juolahtaa niin paperille. Usein etenkin me tytöt haluttiin piirtää sitä, mistä tarinassa oli kyse. Itsekin muistan vilkuilleeni vähän muiden papereita, kun en aina älynnyt uskonnonkirjan tekstiä, jota opettaja luki. :D Olivat muuten samat kirjat, mitä käytettiin myöhemmässä opiskelussa joskus 5 ja 6lk silleen, että luettiin kappale aina sieltä täältä siis opettajan määräämä kappale ja tehtiin tehtäviä, joita kirjassa oli niin vihkoon. 3lk ja 4lk uskonnonopetuksesta en juuri muista lienee ei mitään erikoisia lempitunteja olleet. Muutenkin ala-asteellani opetuksen taso jäi vähän niin ja näin... Ainiin! Muistan, että nuo eri uskonnoista kertomiset tulivat eteeni vasta 5lk, jolloin käsiteltiin läpi mihin Jehovan todistajat, muslimit, hindut, körttiläiset uskovat jne. Kyseisistä uskonnista kerrottiin kirjassa aika niukasta. Sinänsä tylsää, koska aihe kiinnosti minua. Enhän voinut olla varma onko oma uskoni oikea, joka minulle on ekaluokalta ja aiemmin opetettu. Muistankin joskus lukeneeni 5lk uteliaisuuttani wikipediasta Jehovan todistajista, joihin olinkin ihan elämässäni törmännyt. Kiinnostaa siis ne muutkin uskonnot monia lapsia.

Niin ja jatkan vähän tota teksitä.

Yläasteellakin käytiin muut uskonnot läpi muistaakseni 8 luokalla. Kirjassa oli yhtä niukasti, joskin vähän eri asioita kuin ala-asteen kirjassa. Yläasteella opiskeltiin paremmin ja muutenkin opettaja kertoi hyvin, kun tiesi asioista itsekin.

Kyllähän biologian tunnilla opetetaan evoluutiosta ja sitten myöhemmin kemian/fysiikan tunneille alkuräjähdyksestä. Toki uskonnonopetus alkaa jo aiemmin kuin nuo toiset aineet.

Minulla oli ala-asteella 3-6 lk luokanopettaja, joka oli kristitty ja uskoi raamatun teksteihin kirjaimellisesti. Virsiä laulettiin kaikilla tunneilla ja ruokarukoukset lausuttiin. Uskonnon opetusta en itse niin muista mutta koulukavereissa oli sellaisia, jotka saivat painajaisia siitä että he joutuvat helvettiin (äiti on myöhemmin kertonut mulle).

Biologian kirjassa oli kappale evoluutioteoriasta. Muistan vieläkin, että siinä oli se kuvasarja kun apinasta tulee ihminen. Se oli todella mielenkiintoisen oloinen ja odotin sitä tuntia innolla. Kyseinen aihe hypättiin kuitenkiin kokonaan ohi ja siihen ei palattu koko alasteen aikana. Että se siitä biologian opetuksesta.

[QUOTE="vieras";24733042]Ja ne jotka eivät usko Jumalaan, pähkäilevät edelleen että mistä ihmeestä kaikki on saanut alkunsa (kun ei alkuräjähdyskään ole voinut ihan noin vaan tyhjästä syntyä)?[/QUOTE]

Kun taas ne, jotka uskovat Jumalaan, eivät koskaan tule pähkäilleeksi, että mistä ihmeestä Jumala on saanut alkunsa (kun ei Jumalakaan ole voinut ihan noin vaan tyhjästä syntyä).

• Tykkää
Reactions: Millenia

Yhteistyössä