Koulunkäynnin avustajan työ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Miten se eroaa opettajan työstä? Onko täällä joku joka toimisi tuossa ammatissa? Voisko kertoilla hyviä ja huonoja puolia...millainen palkkaus? Entäs lomat? Itse olen tosissani vaihtamassa ammattia, olen siis jo korkeakoulutettu, ja minulla on koulutustani vastaav työ, mutta tosi paljon viikonloppu- ja iltatöitä, joista nyt haluaisin päästä eroon. Olisi kiva jos jaksatte auttaa! :)

Ei kannata edes verrata opettajan töihin. Ja hieno nimike on koulunkäynnin ohjaaja nykyään.
Työt vähenee koko ajan kun kunnat säästää varsinkin avustajien määrässä.
Monissa kouluissa työt on paljon monistamista ja sitten taas toisaalta joutuu vastuuseen isostakin määrästä oppilaita kun saatetaan käyttää sijaisena (maksamatta sijaisen palkkaa). Oppilaat on haastavia ja työ on rankkaa ja iltahommiakin saattaa silti olla jos haluat tehdä työsi hyvin ja valmistella juttuja seuraavaksi päiväksi. (Toki tuo riippuu paljolti työpaikasta ja tehtävästä siellä.)
Hyvistä avustajista on silti pulaa, niitä töitä tekee todella sekalainen joukko todella erilaisia ihmisiä ja monet heistä eivät todellakaan sovellu alalle. ;)

Palkka tosi pieni. Lisäksi monet avustajat palkataan vaan lukuvuodeksi ja kesäksi joutuu työkkärin listoille. Ja vaikka olisit palkattukin kesäksi, niin lomat eivät ole oikeasti yhtä pitkät kuin opettajilla, joten jos et halua pitää palkatonta vapaata, niin sinut ohjataan esim. vanhainkotiin tms. töihin osaksi kesää.

Terv. ystäviensä töitä sivusta seurannut.

Työ ohjaajana erityisammattikoulussa voisi olla mielenkiintoista. Jos pääsisisit ohjaajaksi nykyistä työtäsi lähellä olevalle alalle, niin voisit hyödyntää nykyistä osaamistasi ohjaajana.

Mikä tuo tosi pieni palkka oikein on, kun sitä joka paikassa kauhistellaan? Olen siis muusikko, joten sikäli voisikin olla loistavaa tuo, jos löytyisi joku homma, jossa voisi yhdistää molemmat. Kiitos, jatkakaa mieluusti! :)

Mikä tuo tosi pieni palkka oikein on, kun sitä joka paikassa kauhistellaan? Olen siis muusikko, joten sikäli voisikin olla loistavaa tuo, jos löytyisi joku homma, jossa voisi yhdistää molemmat. Kiitos, jatkakaa mieluusti! :)

Palkka on noin 1700 e kuussa. Tosin sitäkin vähemmän, jos et saa täysiä työtunteja vaikkapa olemalla rinnalla iltapäiväkerhossa ohjaajana. Lounas kuuluu palkkaan, samoin välipala ip-kerhon puolella.

Se on leikkiopettaja. Ne esittää vähän sellaista. Ainoa että tuohon ei todellakaan vaadita kurssia kummempaa, eikä todellakaan yliopistoa kuten opettajaksi. No toisaalta palkkakin on ärrän kassan kanssa prikulleen samaa tasoa. Paitsi että ärrän kassa saa ilta- ja viikonloppulisät.

Tosiaan nuo täydet tunnit taitaa olla monessa paikassa kiven alla... Eikä yläkoulun puolella välttämättä lounas kuulu palkkaan. Se kun on sidottu kai siihen onko valvontavastuu samalla kun syö tai jotain sellaista.

Pitää osata montaa eri ainetta, hitusen eri painotuksilla alakoulussa ja yläkoulussa toki. Ja alakoulussa sitten vielä on ihan eri menetelmät saada pikkuoppilaat oppimaan. Lisäksi pitää tietää yhtä sun toista erilaisista sairauksista ja muista diagnooseista.

Toki työ voi olla antoisaakin. Saa tehdä tiiviimmin töitä joidenkin oppilaiden kanssa ja niihin pääsee tutustumaan ihan eri tavalla kuin mitä opettaja yleensä ehtii.

Niin, no itse haluan eroon niistä töistä, joista niitä ilta- ja viikonloppulisät vaatii. Mulle työ ei ole mittari omasta tai kenenkään muun arvosta, niin sikäli ei haittaa opettajaan vertaaminen. En enää aio missään nimessä yliopisto-opintoja aloittaa. Haluan työn, jota on suht normaaleihin vuorokaudenaikoihin suht säännöllisesti. Haluaisin tavata omia lapsiani enemmän.

Pääasiassa se työ on sitä, että autat oppilaita tekemään tehtäviä jotka opettaja on käskenyt niiden tehdä. Monistamista, laminointia, tavaroiden järjestelyä, askartelujen valmistelua ym. on myös paljon. Myös välituntivalvontaa saattaa olla välillä.

Sitten aika usein koulunkäyntiavustaja on luokassa siksi, että siellä on joku erityislapsi, jota sitten pitää ohjata, auttaa ja mahdollisesti hoitaa (jopa vaipanvaihtoa saatat joutua tekemään, kuten myös diabeteshoitoa). Tällöin työnkuvalle on iso merkitys sillä, mikä sen lapsen (tai lasten) diagnoosi ja luonne ovat.

Saman verran rahaa sekä päivätyön saa muuten päiväkodissa avustajana tai päiväkotiapulaisena tai perhepäivähoitajana. Isona etuna siinä on, että saat itsenäisemmän työn missä voi käyttää runsaasti luovuuttaan, etkä ole samalla lailla toisten "pompoteltavana".

Saman verran rahaa sekä päivätyön saa muuten päiväkodissa avustajana tai päiväkotiapulaisena tai perhepäivähoitajana. Isona etuna siinä on, että saat itsenäisemmän työn missä voi käyttää runsaasti luovuuttaan, etkä ole samalla lailla toisten "pompoteltavana".
En vain halua päiväkotiin, enkä ainakaan perhepäivähoitajaksi! Isommat lapset ois mieluisampia, alakoululaiset on aika kivojakin. Varsinkin perhepäivähoitajalle tuodaan aina niitä ihan pieniä, ei kyllä olis mun juttu. Vaikka neljä lasta on itsellänikin.

lapseni luokassa on aina sama avustaja. Kuulemma on siellä aina, vitosluokka, ihan normilapsia kaikki, taitaa olla 26 oppilasta. Ei nyt kovin raskaalta vaikuta sen työ. Ei nyt varmaan rahakkaaltakaan toki. Mutta et vissiin rahan perässä tässä nyt ollutkaan.

Koulunkäynnin avustajilla on monenlaisia työnkuvia. Voi olla esim. Henkilökohtaisena avustajana vammaiselle, mikä on tosi rankkaa. Muut lähtee välitunnin ajaksi opettajainhuoneeseen ja henk.koht avustaja juoksee pihalla esim. Autistisen lapsen perässä ilman taukoja.

Toisaalla voi taas olla vastuussa ap- tai ip-kerhosta ja olla sitten osan päivästä avustajana oppitunneilla. Jos joutuu sijaistamaan opettajaa, niin niiltä tunneilta saa kyllä isomman palkan (ellei ole tyhmä ja suostu sijaiseksi ilman korvausta).

Pedagogista vastuuta ei ole, mutta omaa osaamistaan pääsee käyttämään erityislasten kohdalla: kuinka saat ADHD:n keskittymään, miten autat lukihäiriöistä jne. Eli koulutusta pääsee kyllä käyttämään, vaikka ei opettajana olekaan. Hyvää ja asiantuntevaa koulunkäynninavustajaa osaavat arvostaa myös opettajat.

Vakituista työtä voi olla hankala löytää ja kesät saa jännätä jatkuuko työt syksyllä vai eikö. Täysiä tunteja ei aina saa, vaikka töitä löytyis.

Hei kiitos, kiva kun olette vastailleet! Ei tämä nyt kyllä mua masentanut tämä ketju. Tälläkin hetkellä on nimittäin se tilanne, että lapset tulivat juuri kaikki koulusta, ja minä tästä lähden aivan kohta työpaikalle :( Ei paljon nappaa elää eri rytmissä koko muun perheen kanssa. Jospa se tästä.

Koulunkäynnin avustajilla on monenlaisia työnkuvia. Voi olla esim. Henkilökohtaisena avustajana vammaiselle, mikä on tosi rankkaa. Muut lähtee välitunnin ajaksi opettajainhuoneeseen ja henk.koht avustaja juoksee pihalla esim. Autistisen lapsen perässä ilman taukoja.

Muut? Siis minkä takia rinnastat opettajan ja KKA:n työt jotenkin toisiinsa. Sehän on täydellisesti eri ammatti. Jos opettaja menee opettajanhuoneeseen, niin se menee siksi koska hän tekee eri ammattia. Siksikö vain rinnastat, että molemmat sattuu olemaan samassa rakennuksessa töissä? Ei koulun keittäjäkään mene välitunniksi opettajanhuoneeseen.

Ihan yhtä tyhmää olisi sanoisi, että Muut lähtee Nokian strategiapalaveriin Barceloonaan ja KKA juoksee pihalla esim. autistisen lapsen perässä ilman taukoja..

Eri ammatti on eri ammatti.

Yhteistyössä