koulunkäyntiavustaja open sijaisena

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraananyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieraananyt

Vieras
eli meidän koulussa joutuu olemaan usein sijaisena. Mä olen meistä ainut, joka myös opettaa lapsia. Saatan opettaa uuden kirjaimen jne ja hyvin sujuu.
Osaan siis oikeat äänteet jne, ihan kuin opettaja ne opettaisi.
Miltä teistä tuntuisi, jos avustaja opettaisi lastanne?
Ottakaa huomioon, että se koulutus ei takaa hyvää opetusta...

Ei se opettajan työ ole todellakaan pelkästään niitä ns. tiedollisten (oppiainetietojen ) taitojen opettamista (kuten varmasti tiedätkin ) ... Open työhön kuuluu niin paljon muuta sellaista, mitä kouluttautumaton ihminen ei tule ehkä ajatelleeksikaan. Mutta siis pienen hetken varmasti myös esim. koulunkäyntiavustaja tms. pärjää oppilaiden kanssa :)

Niin tuohan tapahtuu vain poikkeustapauksissa,eikä siinä minun mielestä ole mitään väärää. Mutta siinä olen eri mieltä että kyllä opettajalla on se ainoa oikea ammattitaito. Koulunkäyntiavustaja voi olla fiksumpikin kuin ope mutta tutkinnolla varmistetaan kaikenlaista muutakin kuin hetken nokkeluus.

No mun ekaluokkalaista sijaistaa täysin kouluttamaton ihminen! (pelkkä ammatillinentutkinto jossain kaukana menneisyydessä, joka ei liippaa lähellekään kasvatustyötä, eikä edes yo) Kyllä mä hyväksyisin että koulutetut avustajat sillointällöin ovat sijaisina. Tämä täysin kouluttamattomien sijaisten käyttö on kuulema meidän seudulla hyvin yleistä, valitettavasti! Ja se on vielä uskomatonta että saavat kuulopuheiden mukaan täyden open palkan!

(Ja en itsekään ole yo vaan tavallinen duunari, joten en tarkoittanut mitään pahaa tolla ettei ole edes yo, mutta tässä tapauksessa se kyrsii!) :kieh:

kai saat sijaisuuksistasi opettajan palkan? Itse teen sijaisuuksia vaikka opiskelen lastentarhanopettajaksi. lyhyissä sairasloma sijaisuuksissa(soitetaan et voitko tulla tänään töihin?) en yleensä ota uutta asiaa vaan lukujärjetyksen mukaan tehdään harjoituskirjojen tehtäviä tai sit lisätehtäviä, tarkistetaan läksyt jne.. pidemmissä kuten viikon sijaisuuksissa tietysti pitää myös edetä ja silloin on ope tovottavasti jättänyt ohjeet ja itse niitä tietysti saa soveltaa jos ei ehdi tehdä kaikkea tai tulee itselle mieleen joku kiva aiheeseen sopiva tehtävä/harjoitus..

Kovasti opettajat ovat ainakin olleet tyytyväisiä ja oppilaat tykänneet..