Koulut alkoivat, saatoin pojan ekalle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hinni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hinni

Aktiivinen jäsen
27.09.2004
2 112
0
36
Esikoinen siis aloitti koulunsa tänään. Aika kummalta tuntuu itsestäkin. Ja nyt rupes vielä enemmän rassaamaan kun kuulin suunnitelmat koulun alkamisista ja loppumisesta. Ennen on ollut niin, et toinen puoli luokasta tulee 8.15 ja toinen 9.15. Aamuryhmllä loppuu 12.15 ja toisella 13.15.
Nyt ope oli saanut kuningasidean, että ryhmä puoliksi ja joka toinen päivä alkaa koulu kaikilla eri aikaan...Miltäs teistä kuulostaa?
Musta toi ei oo hyvä juttu, ei ainakaan meidän kannalta. Poika nimittäin menee aamuhoitoon tarhaan 6.30 melkein joka aamu, siitä kävelee itse kouluun ja koulusta iippaan ja iipasta kotiin. Mun arkivapaina tietenkin lähtee sit kotoa.
Mutta mutta, kun mulla on sitten itselläkin niitä kouluviikkoja ja pystyisin itse laittamaan pojan kouluun kun mullakin alkaa kasilta. No sit pojalla alkais joka toinen aamu 9.15 joten joutus lähtemään yksin ja siihen ei voi luottaa vielä. Eikä joka hemmetin aamu huvittaisi sitä tarhaankaan viedä koska toinen poika viedään vielä eri tarhaan kauemmas.
Niin ja sit toi joka toinen aamu eri aikaan on aika vaikea kun ei kelloa poika osaa. Tuntuis että olis helpompi, jos ois edes viikko samaan aikaan. Kyllä siellä kuului aika monta soraääntä tästä systeemistä. Osa vanhemmistahan on puolikkaalla työajalla ja tuottaa tosi suuria vaikeuksia tuo homma. Ei kaikki voi omia työaikojaan muutella päivittäin.
Mitäs ootte mieltä asiasta? Mä tässä hieman sulattelen tuota hommaa ja 12 pitäs opelle osata nyt oma kantansa sanoa.
Mun aatos kun oli, että poika aika pian alkaisi kulkea kotoa jos ei tarvis aamuisin niin kauan koulun alkua oottaa jos 8.15 alkaisi. Me kuitenkin lähetään jo kuuden jälkeen, niin myöhäisempinä aamuina pitäs olla yksin 3 tuntia kotona.

Täällä kanssa alkoi ja loppui koulu kolmena aamuna eri aikaan puolella luokkaa.Ihan hyvä juttu mun mielestä.Rauhallisempaa ja "helpompi" opettaa ja seurata lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä kanssa alkoi ja loppui koulu kolmena aamuna eri aikaan puolella luokkaa.Ihan hyvä juttu mun mielestä.Rauhallisempaa ja "helpompi" opettaa ja seurata lapsia.

Sen kannan ymmärrän kyllä, mutta miten sovitetaan yhteen vanhempien työaikojen ym. kanssa? Meillä tuo merkkais kyllä nyt sitä, että tarha-aamuja tulisi useampia tai sitten poika on yksin tuntitolkulla.

Jossain päin on koulut jo alkanu,meillä alkaa vasta maanantaina:D

Niin on, Oulun läänissä. Sitten on hieman pitempi joululoma...ja ongelma, että missä ekaluokkalainen on senkin ajan kun itsellä ei lomaa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:

Sen kannan ymmärrän kyllä, mutta miten sovitetaan yhteen vanhempien työaikojen ym. kanssa? Meillä tuo merkkais kyllä nyt sitä, että tarha-aamuja tulisi useampia tai sitten poika on yksin tuntitolkulla.

teidän on vaan opittava luottamaan lapseen että se pärjää. ei siinä sen kummempaa

Eihän ne voi vanhempien työaikojen mukaan kouluaikoja järjestää. Niin eri aikoihin ihmiset menevät töihin/kouluun, että mahdoton kaikkien toiveita kuunnella. Nythän se on myös reilua sitä toista ryhmää kohtaan, jos sielläkin halutaan välillä aloittaa aiemmin koulu.

Ja kyllähän on paljon vanhempia, jotka kuskaa lapsia eri tarhoihin ja huoletivat jollain tavoin lapsen kouluun menon, vaikka itse menevät esim seiskaksi töihin.

Kyllä se taitaa olla kuitenki parempi, että on rauhallisempaa luokassa ja näinollen oppiminenki on helpompaa. Ei varmaan kouluissa voida miettiä ensimmäisenä vanhempien työaikoja.. Ihan siis omia mietteitäni :)

Alkuperäinen kirjoittaja ProStroke:
Mä ihmettelen suuresti että miksei ekaluokkalaiset voi kuulua päivähoidon piiriin?! Harva ekaluokkalainen tosiaan pärjää yksin kotona tunteja.... |O

On aamu- ja iltapäiväkerhoja monessakin paikkaa.Tosin nekään mitään kauhean halpoja ole.
Täällä taitaa aamipväkerho alkaa klo 8 ja iltapväkerho loppui klo 17.

Alkuperäinen kirjoittaja BisBis:
Kyllä se taitaa olla kuitenki parempi, että on rauhallisempaa luokassa ja näinollen oppiminenki on helpompaa. Ei varmaan kouluissa voida miettiä ensimmäisenä vanhempien työaikoja.. Ihan siis omia mietteitäni :)

Täällä oli matikka,äikkä ja käsityötunnit jaettu puoliksi.

Mä ihmettelen suuresti että miksei ekaluokkalaiset voi kuulua päivähoidon piiriin?! Harva ekaluokkalainen tosiaan pärjää yksin kotona tunteja.... |O

On aamu- ja iltapäiväkerhoja monessakin paikkaa.Tosin nekään mitään kauhean halpoja ole.

Täällä käpykylässä tommosia ole.... liian vähän lapsia. Nyt tais olla 8 tarve ja 16 pitäis olla....

Täällä käpykylässä tommosia ole.... liian vähän lapsia. Nyt tais olla 8 tarve ja 16 pitäis olla....

Niin,ei tuokaan tietenkään kaikkalla onnistu :(

Sepä siinä onkin nyt ongelma, että aiemmin ilmoitettiin että tulee 2 ryhmää, joista toinen kulkee koko vuoden 8.15 alkaen kouluun. Siihen ilmoittautuivat ne, joiden vanhemmat töissä. Ne, jotka ovat kotona laittamassa lastaan kouluun, aloittavat myöhemmässä ryhmässä. Eli siis vanhemmat ovat saaneet itse toivoa alkamisajan ja tämän tiedon mukaan mekin elettiin (ja moni muu). No, se asia olikin muuttunut kesän aikana. Meillä ei sinänsä matkan suhteen ole ongelmaa kun ei autolla tarvitse mennä. Jos osaisi kellon, olisi sinänsä aika paljon helpompaa. Tympii vaan herättää aamukuudelta, jos koulu alkaa 9 jälkeen.
Ja saahan ne ekaluokkalaiset olla toki tarhassa aamulla. Mekin saatiin nyt muutamaksi viikoksi se aamuhoito vuorotarhasta. se vaan tympii, että nyt se sit joutuu menemään sinne melkein joka aamu. Ei ole vielä mahdollista, että täysin yksin kotoa lähtee. IOvi jää auki ja avain matkasta, päällä on varmasti mitä milloinkin sattuu. Nyt ois kieltämättä se mummo tarpeen...
Onkohan se sitten open kannalta hankalaa, että ois aina koko viikko samaa vuoroa lapsilla ja vuoroviikoin vaihtaisivat aloitusaikaa? Se tuntuisi jotenkin helpommalta systeemiltä ainakin joidenkin vanhempien kannalta.

meillä ei olisi auttanut vaikka olisinkin ottanut ap-kerhon. itselläni alkaa työt jo klo 7 ja lähden kotoa puolen aikaan, kerho alkaisi vasta puoli 8 eli aivan sama lopputulos oli paikka tai ei, lapsi joutuu olemaan yksin kotona

Meillä on isommat jo koulussa, ja kuopus lähtee nyt kouluun. Mä jään lomalle opastamaan poikaa koulun alkuun, mutta myöhemmin pitää opetella luottamaan, että selviää. On ne nuo isommatkin selvinneet - ja onneksi ovat kuopuksen tukena sitten koulumatkoilla, koulussa ja kotona. Puhelimitse pidän heihin kuitenkin yhteyttä töistä, että ovat osanneet ja osaavat lähteä oikeaan aikaan ja muistaneet jotain aamulla syödä.

Siis en mä nyt sitä vänkääkään, etteikö pitäs olla tasapuolinen jne, mutta se on asia erikseen, että miten ne alkamisajat jaksotetaan vuoropäivin vai vuoroviikoin. Ja tuossa kotoa yksin lähtemisessä se aamupala on se pointti ja oven lukitseminen. Osaa se kännykkään vastata toki.
Meillä on se onni, että koulumatka on turvallinen, tietä ei tartte ylittää. Oli se aikoinaan itsellä helppoa kun kouluauto haki ja toi takas kotiin. Ei ollu eskaria, ei aappaa eikä iippaa. Yksin olin kotona kouluun lähtiessä ja koulun jälkeen. Ja muistan kyllä miten kamalasti mua pelotti yksin kotona (3 tuntia olin yksin iltapäivällä ja aamullakin pari tuntia).

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
meillä ei olisi auttanut vaikka olisinkin ottanut ap-kerhon. itselläni alkaa työt jo klo 7 ja lähden kotoa puolen aikaan, kerho alkaisi vasta puoli 8 eli aivan sama lopputulos oli paikka tai ei, lapsi joutuu olemaan yksin kotona

Täällä on aamuhoito aikaisille lapsille tarhassa. Meillä vaan piti tapella siitä, että saadaan lähimpään. Meillä kun mä oon vaan vuorotyössä ja täällä on vuorotarhat tupaten täynnä. Nyt siis saatiin paikka vaan muutamaksi viikoksi. Mut katsotaan, mitä se ope on päivän aikana miettinyt ratkaisuksi. Joillakin reppanoilla on matkaa se 3 km, ja aika pitkä matka se on ekaluokkalaiselle yksin mennä.
Onneksi sit kun nuorempi lähtee kouluun, on isoveli turvana.

Sepä siinä onkin nyt ongelma, että aiemmin ilmoitettiin että tulee 2 ryhmää, joista toinen kulkee koko vuoden 8.15 alkaen kouluun.

Ompa teillä ollut hyvä suunnitelma alkuun, mutta plörinäksi meni sittenkin. Ikävää :/ Meillä lukujärjestykset on saanut tietää vasta koulun alettua, ja sitten on pitänyt totutella vain siihen, minkä koulu tarjoaa.

Ja tuossa kotoa yksin lähtemisessä se aamupala on se pointti ja oven lukitseminen.

Kyllä lapsi oppii, kun opetetaan, eli neuvo miten pitää toimia. Harjoitelkaa oven lukitsemista ja muistuta häntä siitä ja aamupalasta vielä puhelimitse. Aamupala vaikka illalla jo jääkaappiin valmiiksi, niin on sitten helppo syödäkin.

=)

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Sepä siinä onkin nyt ongelma, että aiemmin ilmoitettiin että tulee 2 ryhmää, joista toinen kulkee koko vuoden 8.15 alkaen kouluun.

Ompa teillä ollut hyvä suunnitelma alkuun, mutta plörinäksi meni sittenkin. Ikävää :/ Meillä lukujärjestykset on saanut tietää vasta koulun alettua, ja sitten on pitänyt totutella vain siihen, minkä koulu tarjoaa.

Toi on ollut tosi toimiva systeemi kuulemma.Kun on paljon niitä lapsia, joilla vanhempi kotona ja ovat tottuneet nukkumaan pidempään. Meillä taas aamuvirkkuja sillä aina menneet hoitoon 6.30.
Tässä nyt oli opella ajatuksena se, että olisi kavereita, joilla alkaa koulu samaan aikaan. Siis samalta suunnalta tulevilla olisi kaveri koulumatkalle. Hyvä ajatus, muttei auta meitä. Tästä ei tuu yhtään lasta läheltäkään meitä jotta vois kulkea yhdessä.
Mahtaa niitä harmittaa, jotka on puolikkaalla työajalla ja sopineet asian jo aikaa sitten. Yksikin äiti on virastossa ja sillä lapsella ei oo nyt iippapaikkaakaan kun piti mennä sovitun mukaisesti niin että aamulla laittaa kouluun ja lapsi haetaan sitten tiettynä aikana. Nyt se haku ei millään onnistu ja koulun iippa on täynnä.

Yhteistyössä