Kouluun ilmoittautuminen edessä... lapsi ET-tunneille vai uskontotunneille, kun ei kuuluta kirkkoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höntsä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"höntsä"

Vieras
Mitenkä te olette asian ratkaisseet? Minusta kaksipiippuinen juttu. Emme siis kuulu kirkkoon eikä lastamme ole kastettukaan. Toisaalta on saanut hoidossakin toki aina osallistua myös uskonnollisiin juttuihin. Kyseessä pieni koulu johon tulee kaksi ekaluokkaa. Mietin että onko kiva sitten jos luokkajako tehdään tuon ET/uskontotuntijaon mukaan...? Ja lapsi muutenkin arka ja ujo ja mietin että hänestä voi tuntua kurjalta "erottautua" muista tuon ET-tunnin puitteissa. Mutta täytynee vielä miettiä tätä...

Itse aikanaan vaihdoin ET-tunneille yläasteella ja se oli minusta ihan ok.

ET-tunneille. En edes miettisi muita vaihtoehtoja. Eikö lapsen koulutus ole uitenkin tärkein juttu? Itse olin ainoana et-läisenä ala-asteella eikä se ollut mitenkään kummallista.

ET-tunneille. Itse emme kuulu kirkkoon ja kolme lastamme ovat saaneet päiväkodissa osallistua kirkossa käynteihin halutessaan. Viimeistään kouluiässä on tullut stoppi kirkkoilulle, kun ovat niistä omasta aloitteestaan kieltäytyneet. Esikoinen kävi vielä kutosella mukana joulukirkossa mutta kuopus ilmoitti ennen joulua, ettei enää usko Jeesusta (eskari) eikä näin ollen halua enää kirkossa käydä muiden mukana.

No mulla on kaks ystävää, joiden lapset käy noilla et-tunneilla. Ovat alakoululaisia ja jokainen noista muksuista on ilmottanu, että haluaa vaihtaa uskontotunnille. Eivät halua erottautua joukosta. Monissa kouluissa on et-tunnilla kaikki koulun et:läiset eli samalla oppitunnilla on sitten ekaluokkalaisia ja kuudesluokkalaisia, joissain kouluissa jopa ysiluokkalaisia. Jossain kunnissa tosiaan sitten on noita et:läisiä niin vähän, että niitä kuskataan toiseen kouluun.

Uskontotunneille, alakoulussa opiskellaan raamatun asioita ja perhettä, sukua, tunteita (kateus, anteeksianto jne). Yläkoulussa laajemmin muita uskontoja ja raamattuoppia, etiikkaa.

Uskontotunneille, alakoulussa opiskellaan raamatun asioita ja perhettä, sukua, tunteita (kateus, anteeksianto jne). Yläkoulussa laajemmin muita uskontoja ja raamattuoppia, etiikkaa.

Joo, luokilla 1-5 opiskellaan mm.
Luottamus ja turvallisuus
• oppilaiden kokemuksista ja elämäntilanteista nousevia elämään ja kuolemaan liittyviä
asioita
• Jumala Isänä ja Luojana, Herran siunaus sekä Jeesuksen opetukset Jumalan
huolenpidosta
Arvokas ja ainutlaatuinen elämä
• minun juureni; perheen ja suvun arvoja ja perinteitä
• toisen ihmisen ja luonnon kunnioitus, valintojen tekeminen ja vastuullisuus
• teemaan liittyviä Raamatun kertomuksia
• suvaitsevaisuus, alustava tutustuminen niihin kirkkoihin, uskontoihin ja
vähemmistöihin, jotka liittyvät oppilaiden elämään
Raamatun kertomuksia ja opetuksia
• alku- ja patriarkkakertomukset
• Egyptistä Luvattuun maahan
• Jeesuksen elämä ja opetukset, Isä meidän -rukous
Eettisyyteen kasvaminen
• ihmisen arvo erityisesti luomisen näkökulmasta
• kultainen sääntö, rakkauden kaksoiskäsky ja kymmenen käskyä
• yhdessä elämisen kysymykset ja oikeudenmukaisuus
Luterilaisen kirkon elämä
• seurakunta oppilaan elämässä
• kirkko- ja kalenterivuoden juhlia ja niihin liittyviä kristillisiä sisältöjä ja tapoja
• luterilaisen kirkon käsitys Jumalasta, armosta, pelastuksesta ja Raamatusta
• seurakunnan keskeisiä toimintoja, kuten jumalanpalvelus, kirkolliset toimitukset,
diakonia sekä toiminta seurakunnan jäsenenä
• kristilliset symbolit kirkossa ja oppilaan ympäristössä, kirkkotaide sekä virsiä ja muita

Tässä vastaava et:stä

Ihmissuhteet ja moraalinen kasvu
• toisen kohtaaminen ja hänen asemaansa asettautuminen
• hyvä, oikea ja väärä, oikean ja väärän erottaminen, ihmisen hyvyys
• ystävyyden sisältö ja merkitys elämässä
• oikeudenmukaisuus, oikeudenmukaisuuden toteutuminen jokapäiväisessä elämässä,
rikkaus ja köyhyys maailmassa
• ajattelun vapaus, uskonnon- ja elämänkatsomuksen vapaus, suvaitsevaisuus ja syrjintä
• hyvä elämä, arvo ja normi, vastuu ja vapaus elämässä
Itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti
• kuka olen ja mitä osaan, elämänvaiheet ja toiveet
• erilaisia elämäntapoja, suvaitsevaisuus ja monikulttuurisuus
• suomalainen kulttuuri ja suomalaiset kulttuurivähemmistöt, maailman kulttuuriperintö
• elämänkatsomus, uskomus, luulo, tieto ja ymmärrys, erilaisia elämän- ja maailman-
katsomuksia
Yhteisö ja ihmisoikeudet
• yhteiselämän perusteita, sääntö, sopimus, lupaus, luottamus, rehellisyys ja reiluus,
kultainen sääntö
• lasten oikeudet, oikeus ja velvollisuus, ihmisoikeudet
• tasa-arvo ja rauha, demokratia, tulevaisuuden maailma
• etiikan perusteita, teon moraalinen oikeutus, teon tarkoitus ja seuraus, oman elämäni
eettisiä ongelmia ja niiden ratkaisuja
Ihminen ja maailma
• ympäristö ja luonto, eloton ja elävä, kauneus luonnossa
• elämän synty ja kehitys, kertomuksia maailman synnystä, maa ja maailmankaikkeus,
elämän erilaisia muotoja, syntymä, elämä ja kuolema luonnossa
• luonnon tulevaisuus ja kestävä kehitys, erilaiset aikakäsitykset ja niiden merkitys
ihmisten elämässä, maailmanperintö ja ympäristö
KUVAUS OPPILAAN HYVÄSTÄ OSAAMISESTA 5. LUOKAN PÄÄTTYESSÄ
Ihmissuhteet ja moraalinen kasvu
Oppilas
• kykenee arvioimaan erilaisten tilanteiden moraalisia vaatimuksia ja teon moraalista
oikeutusta
• ymmärtää tekevänsä väärin toimiessaan vastoin omaksumiaan periaatteita
• kykenee tutkimaan moraalisia ongelmia yhdessä muiden kanssa ja hyväksyy erilaisten
toimintalähtökohtien olemassaolon
• ymmärtää, että kon? ikteihin on löydettävissä väkivallattomia ratkaisuja.

Mä harkitsin pitkään, ja lopulta ilmoitin lapsen kuitenkin uskontoon. Itse olen kans ollut uskonnossa ekan ja tokan, ja sitten vaihtanut omasta halustani et:hen. Tuntuu että koulun aloitukseen liittyy jo muutenkin niin paljon kaikkea, että tältä osin on helpompi mennä valtavirran mukana. Päikyssäkin on osallistunut kaikkeen "kirkolliseen" muiden mukana.

Elämänkatsomustieto, ehdottomasti.

Mielestäni sen voisi ympätä ihan kirkkoon kuuluvillekin aineeksi, tärkeitä asioita, jotka tulisi käsitellä koulussa ihan jokaisen kanssa, ei vain niiden, jotka eivät uskonnontunneilla käy.

Ja muutaman vuoden päästä varmaan puolet jo käy et-tunneilla uskonnon sijaan.
Tuossa nimimerkki neljäs_tulossa listannut sen oleellisen, että kumpikohan on tärkeämpää, opetella raamatun kertomuksia ja luterilaisen kirkon mielipiteitä vai suvaitsevaisuutta, moraalia, yksilön oikeuksia ja velvollisuuksia jne.

ET´-tunnille ilmoitin esikoisen, kun hän koulun toissavuona aloitti. Ja samoin ilmoitan ET-tunnille myös tokan, joka menee nyt syksyllä kouluun. Mielestäni luontevampi vaihtoehto lapsille, jonka perheestä ketään ei ole kastettu ei kuulu kirkkoon. PK-ssa ovat muiten mukana käyneet kirkossa jne, mutta eipä esikoinen ainakaan ole mitenkään valittanut, että ET-tunnin takia erottuisi jotenkin joukosta.

ET, ehdottomasti. Uskontotunnit on niille, jotka kuuluu kirkkoon ja uskoo jumalaan. Miten tämä ei ole itsestään selvä jako...?

Itse jouduin lapsena uskonnontunnille, vaikka tiesin koko jumala-jutun olevan höpöä. Oli tosi tylsää tunneilla ja kiusallista, kun muut puhuivat (minun mielestäni) satuolennosta kuin se olisi totta. Vasta isompana tajusin, että heille se todella OLI totta. Tunsin itseni todella ulkopuoliseksi noilla tunneilla.

[QUOTE="etana";29502691]Aika moni sanoo että lapsi ei halua erottua joukosta? Tällaistako se nykyään on, kukaan ei saa olla erilainen eikä kukaan uskalla ollakaan?[/QUOTE]

Sitten kun lapsi osaa itse päättää, miten/missä haluaa erottua, hän voi sen tehdä. Itse katson että koulun aloitus on jo niin iso muutos että siihen ei tarvitse ympätä mitään muuta. Mutta kukin tavallaan tietysti.

Itse tosiaan olen siirtynyt uskonnosta et:hen oman harkintani mukaan, ja koin sen hyväksi ratkaisuksi. Lapset saavat saman mahdollisuuden.

[QUOTE="Jenis";29502723]Sitten kun lapsi osaa itse päättää, miten/missä haluaa erottua, hän voi sen tehdä. Itse katson että koulun aloitus on jo niin iso muutos että siihen ei tarvitse ympätä mitään muuta. Mutta kukin tavallaan tietysti.

Itse tosiaan olen siirtynyt uskonnosta et:hen oman harkintani mukaan, ja koin sen hyväksi ratkaisuksi. Lapset saavat saman mahdollisuuden.[/QUOTE]

Mutta jos lapsi menee suoraan et-tunneille kun aloittaa koulun? siltikö erottuu selvästi joukosta? minusta kuulostaa oudolta. Vai onko teillä noin uskonnolliset koulut?

Meilläpäin ei onnistu ET laisinkaan kun ei ole riittävän montaa "uskomatonta" lasta. Esikoinen oli alakoulussa normaaleilla uskonnontunneilla, yläkoulussa sitten sai vapaatunnin kun olisi halunnut ET:tä vaan sitä ei saanut kun muut "uskottomat" pysyivät kiltisti uskonnonopetuksen parissa.

Kun nämä kaksi nuorempaa aloittavat koulunsa niin todennäköisesti laitetaan sitten suoraan ET:hen, toisin sanoen saavat hyppytunnin keskelle päivää kun ei ryhmää muodostu. Tyhmää mutta näin se vaan täälläpäin menee.

Meillä vasta vauvaikäisiä mutta ei kastettu ja ollaan alusta asti ajateltu että uskonnontunnille laitetaan. Minä kuulun ev-lut.kirkkoon ja mies ei, molemmat ollaan käyty uskonnontunnit ja pidetty hyvänä ja yleissivistävänä vaikka ei uskotakaan noihin ko. jumalakäsityksiin. Lapsi saa sitten itse päättää jos haluaa joskus liittyä johonkin uskontoon tai muuta.

Meidän kouluaikanamme (90-00-luvulla) et-tunneilla katsottiin piirrettyjä ja ei muutenkaan hirveästi opiskeltu. Tämä on varmasti hyvin koulukohtaista mutta se että molemmilla on samat kokemukset (ja miehellä ensikäden kokemus) on vaikuttanut varmasti ajatuksiimme. Lisäksi yksi syy siihen miksi mieheni siirtyi uskonnon tunneilla oli että lähes kaikki kaveritkin olivat siellä, eipä "et:läisiä" meidän luokallakaan ollut kuin pieni ryhmä. Sekin voi olla yksi motivaattori.

Just pojalta kysyin et osallistuuko kaikki heidän luokaltaan uskonnon tunnille ja kuulemma kaikki oppilaat osallistuvat. Voihan toki olla et kaikki kuuluu sit kirkkoon. Ihmettelen jos lapsia ei laiteta uskonnon tunneille, koska niissähän opiskellaan muutakin kuin kristinuskoa. Mitä vanhemmilta, pois jos lapset tietää jotain uskonnoista? Kaippa se on jo yleis sivistävää.

[QUOTE="marianne";29502780]Just pojalta kysyin et osallistuuko kaikki heidän luokaltaan uskonnon tunnille ja kuulemma kaikki oppilaat osallistuvat. Voihan toki olla et kaikki kuuluu sit kirkkoon. Ihmettelen jos lapsia ei laiteta uskonnon tunneille, koska niissähän opiskellaan muutakin kuin kristinuskoa. Mitä vanhemmilta, pois jos lapset tietää jotain uskonnoista? Kaippa se on jo yleis sivistävää.[/QUOTE]

Sulla ei siis ole lainkaan käsitystä et-opetuksesta, jossa opetetaan tunnustuksettomasti kaikista uskonnoista asioita ja myös muuta sivistävää elämänkatsomusta. Mitä muuta kuin kristinuskoa/kristittyä näkökulmaa uskonnon tunneilla opiskellaan?

Yhteistyössä