Kova päänsärky,oire jostakin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja särky
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

särky

Vieras
Hei! Olen raskaana rv 17. Mulla on ollut kolmatta päivää tosi kova päänsärky, jotenkin erilainen kuin normaali särky. En juuri koskaan kärsi päänsärystä. Koko pää on kipeä, varsinkin niskan yläpuolelta koskee kovasti. Niska ja kaulan jänteet ovat kosketusarat, ihan kuin tulehtuneet. Panadol ei auta. Päänsärky jatkuu taukoamatta, öisin ja heti aamulla kun herää. Raskausmyrkytystä minulla tuskin on, verenpaine matala(100/55. Hb on 111, en tiedä onko laskenut entisestään mutta nyt olen syönyt pari pv rautaa. Kiinnostaisi tietää onko joissakin virusinfektioissa tms.tällaista oiretta? Muita oireita mulla ei ole paitsi ankara väsymys.

Itselläni migreenikohtaukset vain pahenevat raskauden aikaan. Niin kuin nytkin toista lasta odottaessani. :( Kesällä saattoi olla jopa viikon välein 2 vuorokautta kestäviä migreenikohtauksia ja oksennan myös kovasti niiden aikana. Kurjaa. :( Nyt on ollut n. kuukauden välein. Ensimmäistä odottaessani oli sama vaiva. En suostu ottamaan muuta särkylääkettä kuin Panadolia ja sekään ei kyllä auta. Toivottavasti laukeaa pian!

Jos tuo päänsärky on pahenee makuuasennossa saattaa kyseessä olla aivokudoksen turvotus ja kallonsisäisen paineen nousu eri syistä. Mene lääkäriin tarkistamaan asia. Toki hormonitkin aiheuttavat päänsärkyä, mutta jos et normaalisti kärsi päänsärystä etkä sairasta migreeniä, olisi asia hyvä tarkistuttaa. "Hyvänlaatuinen päänsärky" helpottaa levossa. Särky voi johtua myös lihasten jännitystiloista, johon saattaa auttaa hierojan käsittely.

Tuo on luultavasti migreeniä, jonka raskaus saataa laukaista. Naisilla sen normaalisti laukaisee hormonaaliset muutokset. Itselläni se laukesi kun täytin 20 vuotta, kuten äidilläni ja siskollani. Usein siis myös perinnöllistä. Ihan normaalia että kestää muutaman päivä. Inhottava vaiva.

No migreeneitä on "montaa tyyppiä". Mutta tuo ei kyllä nyt kuullosta ihan migreeniltä. Enkä ole "kuullut" että migreenissä "vain" juuri niskan yläosa olisi kipeä. Itse epäilisin ongelmaksi lihaksia "jänteitä", jotka aiheuttaa päänsäryn. Itse suosittelen käymään lääkärissä. Ja kannattaa se jälkeen selvitellä mahdollista fysioterapiaa/hierontaa jne.

Mutta ei tuo todella nyt ihan migreeniltä vaikuta, ainakaan tyypilliseltä migreeniltä. Käyppä tutkitutmassa ihan varmuudeksi.

Jos päänsärky ei kuitenkaan lähde Särkylääkkeilla pos, niin kyseessä on normaalisti migreeni. Särkylääkkeiden kuuluisi tosin poistaa lihaskipukin. Itselläni ei toimi Panadol laisinkaan ja Buranaahan ei nyt pitäisi luvatta popsia. Niin että mites on, tiedätkös Panadolin alkujaankaan normaalisti toimivan sinulla...? Ja kuten sanoit "Jeps vanhempi..", niin migreenistä on eri muotoja. Itsellä särkee normaalisti todella rajusti vuorokauden ja laukeaa vasta oksennuksesta. Migreenin kriteerit lappusia ei kannata lukea niin kuin raamattua, kun tämä ei tosiaankaan esiinny näin kaikilla. Vertauskuva niille jotka näin tekevät.

Kiitos vastauksista. Epäilen että se on tuota migreeniä kun otitte puheeksi. Äitini kärsii pahoista migreenikohtauksista ja teini-iässä kärsin joskus migreenikohtauksista. Että eiköhän mulla ole taipumusta siihen vaikken aikuisiällä ole juuri päänsärystä kärsinytkään. Vieläkin mulla on tuota särkyä, ei kuitenkaan niin pahana mitä aiemmin. Panadol ei ole mulla oikein ikinä toiminut, tiedä sitten miksi. Pitää varmaan kuitenkin tarkkailla jos ei ala loppumaan tämä särky. Itse pelästyin että oireileeko esim.jokin infektio näin.

Mulla on ollut koko raskauden ajan pahoja niska- ja päänsärkyjä. Kesällä oli ihan tavallista, että 3-4 päivää särki viikossa päätä. Ihan alkuraskaudessa ja nyt tän viikon alussa (rv 34 menossa) oli pahimmat kohtaukset, oksensin nytkin maanantaina 4 kertaa puolen vuorokauden sisällä. Siihen ei auttanut edes Panacod, josta olen saanut reseptin lääkäriltä. Se alkoi auttamaan vasta kun pahin vaihe oli ohi. Panadolista ei ole minunkaan kohdallani ollut mitään hyötyä edes lievemmässä päänsäryssä. Nythän loppuraskaudessa ei saa enää ottaa ibuprofeenia ollenkaan, sitä otin joskus aiemmin kun lääkäri sanoi että se on ihan ok satunnaisessa käytössä 3. raskauskolmannekseen saakka (siis ei mitään kuureja).

toivottavasti kaikki on hyvin...mutta vielä tuohon, että juuri ko. raskausviikoilla usein esiintyy kovaakin migreenimäistä päänsärkyä, joka johtuu istukkahormonista, joten no hätä! Kuten ap, jos epäilyttää, niin lääkäriin vaan!

Toivottavasti kaikki on hyvin. Itsekin kärsin usein niska ja hartiaperäisistä säryistä, välillä kovastikin. Niskan kosketusarkuus viittaakin siihen että myös päänsäryt saattaisivat johtua lihasjäykkyydestä.

Tuosta vauvan liikkumisesta vielä, itsellä ainakin juuri ennen 20 viikkoa ja vielä senkin jälkeen vauva kääntyi välillä potkimaan "selkään päin" jolloin saattoi olla pitkiäkin aikoja että liikkeitä ei tuntunut. Toivottavasti sinullakin on kyse vain tästä, eikä mistään vakavammasta.

Käy ihmeessä kertomassa miten voit..

Yhteistyössä