Kova vauvakuume, muttei rahallisesti mahdollista hankkia lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhjätasku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhjätasku

Vieras
Voiko tuo olla todellinen tilanne? Mä olen yhden lapsen äiti ja valmistumassa opiskeluista. haluaisin hirveästi toisen lapsen mutta pakko on vaan lähteä etsimään töitä.
Mies käy töissä ja nyt pärjätään ok hänen palkallaan ja mun opintotuella. Ongelma on se, että mä en pysty olla töissä raskausaikana koska voin todella huonosti silloin. Siis joudun olla sairaalassa tiputuksessa ja sellasta...
Voiko ihan oikeasti olla totta, että mulla ei ole ikinä mahdollisuutta hankkia toista lasta? =( Vai onko tää joku ongelma minkä mä olen itse tehnyt?
Jos mä ilmottaudun työkkäriin valmistuttuani niin paljonko saan rahaa?

En nyt ainoastaan rahan takia lykkäisi toisen lapsen yrittämistä, vaan tuon mahdollisen sairaalakeikan takia. Jokainen raskaus on erilainen, mutta jos esikoinen on pieni ja elämä hieman hankalalla mallilla, odottaisin hetken aikaa. Vaikeaa se olisi miehenkin järjestää se elämä ja esikoisellekin rankkaa, jos sairaalaan joutuisit.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
En nyt ainoastaan rahan takia lykkäisi toisen lapsen yrittämistä, vaan tuon mahdollisen sairaalakeikan takia. Jokainen raskaus on erilainen, mutta jos esikoinen on pieni ja elämä hieman hankalalla mallilla, odottaisin hetken aikaa. Vaikeaa se olisi miehenkin järjestää se elämä ja esikoisellekin rankkaa, jos sairaalaan joutuisit.

Esikoinen on 2,5v. Sen mä olen etukäteen selvittänyt, että olisi mahdollista olla tiputuksessa pari tuntia päivässä tässä oman kunnan tk:ssa. Välttämättä ei tarvis sairaalassa olla.

Mutta osaako kukaan sanoa paljonko saa rahaa työttömänä jos ei ole ollut missään töissä eikä kuulu siis mihinkään liittoon.

Ja jos ilmoittautuu työkkäriin niin tarjotaanko sieltä minkä alan työpaikkaa vaan vai oman alan ainoastaan?

Älä ystävä hyvä mieti tuollaista, et voi tietää joudutko edes tiputukseen.. Nyt jos kovin lykkäät lapsen"tekoa" niin mitäs jos se ei myöhemmin olekaan niin helppoa...

Ja raha-asiat selviää aina, jos osaa pyytää apua, ja elää järkevästi.
Ja työttömän pienin raha on 551e/kk -verot, paitsi jos ei ole työssäoloehto täynnä, silloin miehesin tulot vaikuttavat rahaan.

Jos sulla on noin hankala raskausaika, niin odota hetki että pienokaisesti kasvaa.. On siinä vielä hommaa esikonkin kanssa. Mulla ainakin oli ihan täys työ aika normaalin raskauden ja yhden uhmaikäisen kanssa, varsinkin kun mies oli viikon työmatkoilla..

Alkuperäinen kirjoittaja Miyaki:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/200701132559EH?OpenDocument

tuolta näet sen työttömyyskorvauksen määrän. onhan se paljon enemmän kuin opintotuki

Ai kiitos! Enpä tiennytkän että se olis noin paljoa! Laskuriin mukaan mulle jäis käteen 520+lapsilisä =) Onhan se todella enemmän kuin 200 euron opintotuki.

Mutta mitäs sitten jos minulle löytyy työpaikka enkä voi ottaa sitä vastaan kun oksentaminen on niin rajua raskaana?

Työkkäristä tarjotaan lähinä oman alan töitä, mutta tietyn ajan kuluessa myös muita hommia.. (En muista mikä tämä aika on) Itse saat jonkun verran vaikuttaa millaista työtä haet.

Muista että asiat tuppaavat järjestymään! Raha ei ole este, vain ehkä hidaste..

Alkuperäinen kirjoittaja Nallu:
Työkkäristä tarjotaan lähinä oman alan töitä, mutta tietyn ajan kuluessa myös muita hommia.. (En muista mikä tämä aika on) Itse saat jonkun verran vaikuttaa millaista työtä haet.

Muista että asiat tuppaavat järjestymään! Raha ei ole este, vain ehkä hidaste..

Näinhän se on =) Kiitos teille kaikille!

Jos ei ota työtä vastaan ei saa tukia tiettyyn aikaan. Eikö hoitovapaa ole vaihtoehtona sinulla? Rahaa saa tietysti vähemmän, mut jos ei työtä voi tehdä niin sekin on vaihtoehto..

Mä valmistun koulusta vasta keväällä ja esikoinen ehtii täyttää kolme siihen mennessä. Haluisin kuitenkin käydä ton koulun loppuun ennen kun seuraavan yritys alkaisi.

Tottakai koulut kannattaa käydä :) En tilannettasi tiennyt. Hotiovapaa ei sit kyllä käy.. Mut riippuu paljolti missä asut, et tarjotaanko sulle edes töitä. Pienis paikois tarjotaan ehkä herkemmin ku isoissa.. Isoissa kaupungeissa on enemmän työttömiä, joten ei välttämättä tarjota heti töitä..

Tottakai koulut kannattaa käydä :) En tilannettasi tiennyt. Hotiovapaa ei sit kyllä käy.. Mut riippuu paljolti missä asut, et tarjotaanko sulle edes töitä. Pienis paikois tarjotaan ehkä herkemmin ku isoissa.. Isoissa kaupungeissa on enemmän työttömiä, joten ei välttämättä tarjota heti töitä..

Voi vitsi, asun pienellä paikkakunnalla. Mutta kaipa sitä sitten saa sairaslomaa töistä jos ei kerran pysty olla, vai mitä?

työkkärin laskuri ei pidä paikkaansa.. jos miehesi tienaa tietyn määrän kuukaudessa, et ole oikeutettu työmarkkinatukeen, et myöskään ole täyttänyt työssäolopäiviä, joten et saa siltäkään osin työmarkkinatukea, vain pelkän työttömyyskorvauksen, joka on minimi eli noin 240? kuukaudessa. itsekkin yllätyin aika tavalla kun jäin viime keväänä työttömäksi, oltuani 9kk määräaikaisessa työssä, jolloin liiton päivät eivät kerinneet ihan täytyytä, jäi siis kuukaudella vajaaksi, ja ammattikoulu siis pohjalla

Mulla oli esikoista odottaessa todella paha pahoinvointi, oksensin tunteja päivittäin rv 17 asti, mulle kokeiltiin jopa samoja lääkkeitä kuin ihmisille, jotka kärsivät pahoinvoinnista syöpähoitojen seurauksena. Kuopusta odottaessani en oksentanut kertaakaan, pahoinvointia oli jonkin verran.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Raskaus ei ole sairaus!

Mutta jos pahoinvointi on sitä luokkaa että saa tiputuksella nestettä suoneen niin ihan 100% varmasti saa sairaslomaa!

Sillä perusteella että ehkä tulet kärsimään rankoista pahoinvoinneista ei ole järkevää jättää työpaikkaa ottamatta! Saat sairaslomaa jos olet huonossa kunnossa ja saat siltä ajalta sairaspäivärahaa joko työpaikan tai kelan maksamana. Ja jos kerkiät olla työssä jonkin aikaa niin se vaikuttaa äitiyspäivärahaan!

Yhteistyössä