Kovat kivut ja lyhyt luteaalivaihe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Heli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Heli"

Vieras
Hei!

Lopetin Cyprety e-pillereiden käytön toukokuussa 2010 ja haaveena olisi tulla raskaaksi. Olen 28-vuotias, mitään sairauksia minulla ei ole, eikä myöskään yli- eikä alipainoa. Kiertoni on ollut suht säännöllinen heti pillereiden lopetuksen jälkeen mutta kovin lyhyt. Muutamassa ensimmäisessä kierrossa ovulaation ja kuukautisten väliin jäi 10 päivää, ovulaatio oli tällöin kp 17. Kaikissa muissa kierroissa tämän jälkeen ovulaatio on tapahtunut kp 18 ja kuukautiset ovat alkaneet kp 24 tai 25. Kärsin kovista alavatsakivuista melkein koko kierron ympäri (kuukautiskivut kestävät pitkään kuukautisten loppumisen jälkeenkin ja ovulaatiokipua on melkein kuukautisiin asti). Kipu pahenee kovista/tärisevistä liikkeistä mikä rajoittaa elämääni melkopaljon. Esim. olen joutunut jättämään minulle tärkeät urheilu harrastukset lähes kokonaan (juoksu ja ratsastus) kipujen takia. Ovulaation aikoihin en pysty kävelemäänkään kuin hyvin hitaasti ja rauhallisesti kipujen takia.

Olen koittanut hyödyntää kaikki netistä löytämäni konstit, jotta tulisin raskaaksi noipeammin mutta niistä ei ainakaan vielä ole ollut hyötyä. Ainut etten voi olla ajattelematta mahdollista raskaaksi tuloa (joten stressaan asialla varmaankin aikapaljon) koska kivut ovat melkein aina päällimmäisinä ajatuksissa ja rajoittavat tekemisiäni. Olen alkanut epäillä olisiko tuolla kiertoni lyhyydellä vaikutusta asiaan, koska kiinnittyminenhän tapahtuu vasta noin viikon kuluttua hedelmöittymisestä.

Kipujen takia kävin gynekologilla syksyllä ja tuolloin tehtiin ultraääni tutkimus missä kaikki näytti normaalilta. PAPA-koe minulta on otettu 1,5 vuotta sitten (eikä siinä ole ollut koskaan mitään poikkeavaa) ei sen tekemistä katsottu aiheelliseksi viimekäynnilläni. Sain ohjeeksi syödä Buranaa kipuihin ja palata asiaan keväällä mikäli en ole sitä ennen tullut raskaaksi. Burana ei poista täysin kipuja ja olenkin alkanut pohtimaan onko sitä turvallista syödä kuukaudesta toiseen 3 x 600mg. Lyhyestä kierrosta gynekologi sanoi ettei sen pitäisi olla este raskaaksitulemiselle.

Nyt kuitenkin pohdin olisiko aiheellista mennä uudestaan/jollekin toiselle gynekologille vai koittaa selvitä toukokuuhun ja hakeutua silloin lapsettomuushoitoihin mikäli en ole raskaaksi tullut?

Hei "Heli"! (kaima :) )

Kiitos kysymyksestäsi.

Kyllä mielestäsi sinun kannattaisi kääntyä suoraan lapsettomuuslääkärin luo asiassasi.

Lyhyt kierto voi vaikuttaa raskaaksi tulemiseen siinä mielessä, että ns. luteaalivaihe (ovulaatiosta vuodon alkamiseen) voi jäädä liian lyhyeksi. Alle 10 vrk kestävän luteaalivaiheen ajatellaan olevan liian lyhyt ja sinulla näyttää tuo vaihe olevan selkeästi alle sen.
Lisäksi kannattaa selvittää se, etteivät nuo kivut johdu endometrioosista. Raskauden suunnitteluvaiheessa ei olisi suotavaa käyttää säännöllisesti tulehduskipulääkkeitä, ne saattavat vaikuttaa ovulaatioon ja alkion kiinnittymiseen haitallisesti.
Ota rohkeasti yhteys lapsettomuusklinikalle, niin asiat varmasti alkavat selkeytyä!
Onnea matkaan!

Yhteistyössä