Köyhä joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä...

Vieras
onko muille tulossa köyhä joulu?

mä täällä jo suren etukäteen etten saa lahjoja ostettua saatika jouluruokaa :( Tällä hetkellä tilanne on se, että mies töissä -> rahat lainanlyhennyksiin ja laskuihin ja minä opiskelija ->rahat ruokakauppaan. Lapsia on 2
Nytki piti ostaa opintotuesta lahjoja, mutta yllätys ne kaikki hujahti ruokaan.

ahdistaa ja masentaa koko ajan nämä raha-asiat ja ne heijastuu myös lapsiin. Poika on jo sen ikäinen, että pyytää kalliimpia ja kalliimpia juttuja. Sit ku selitän ettei ole rahaa, niin alkaa itkemään, et miks me ollaan niin köyhiä. Muut lapset harrastaa kalliita juttuja ja poika tietenkin hinkuu sellaseen harrastukseen, mutta ei pääse. Muut lapset tietenkin kiusaa, kun poijalla ei ole merkkivaatteita yms. Huh huh.

Olen jo miettinyt, että lopetan opinnot kesken ja menen töihin. Tosin en varmaan antaisi itselleni anteeksi, jos lopettaisin.

sorry valitus, mutta jotenkin terapeuttista purkaa tuntoja ja jos vaikka saisi vertaistukea muilta "köyhiltä".

En halua olla ilkeä, mutta sanon silti, että onneksi itse päätin tehdä toisinpäin. Ensin opiskelin ja menin töihin ja vasta sitten perustin perheen. En ole rikas vieläkään, mut lapsillani on kaikkea tarpeellista kuitenkin. Myös jouluna.

Mitä opiskelet ja kauanko kestää vielä? Voisitko selittää pojalle, että sitten on enempi varaa ostaa joululahjoja,kun pääset työelämään. Että tämä on väliaikaista. Eikös jostain jaeta köyhille jotain raha/lahjakorttiavustusta jouluruokiin. Seurakunnat tms. taho. Mekin olemme suht köyhiä, pieni lapsi, ja olen kotihoidontuella sekä mies jolla n. 2000 ? palkka. Mutta vuokra nielee jo 900 ?+ minun opintolainan lyhennykset. Ruoka, vaatetus, netti, sähkö, vesi, TV-lupa, lääkkeet , puh.laskut. Menoja on paljon. Ostamme kuitenkin jokaiselle lähipiiristä yhden joululahjan ja lapselle leluahjan, palapelin ja vaatelahjan. Äitini onneksi antaa rahaa 50 ? jouluna lapselle josta puolet laitamme säästöön pojalle ja ostamme jotain alennusmyynneistä.

Alkuperäinen kirjoittaja jokainen tekee omat valintansa:
En halua olla ilkeä, mutta sanon silti, että onneksi itse päätin tehdä toisinpäin. Ensin opiskelin ja menin töihin ja vasta sitten perustin perheen. En ole rikas vieläkään, mut lapsillani on kaikkea tarpeellista kuitenkin. Myös jouluna.

no silti piti sanoa vaikka et ilkeä halua ollakkaan? Mutta osasin odottaa tälläistä vastausta.

Minulla on jo ammatti, jota halusin lähteä kehittämään eteenpäin, jotta voisin saada mielenkiintoa työnkuvaani. Ja palkaan muutama satanen lisää. Eli ammatti oli jo, kun perheeni perustin, en vaan osannut kuvitella, että ihan näin tiukoilla ollaan. Olen kyllä välillä ollut töissä viikonloppuisin, mutta nyt taitaa sijaisrahat olla käytetty, kun ei ole soitettu yli kuukauteen mihinkään.
Opinnot kestää vielä 2 vuotta, joten kitkuttelua riittää.

ja mihin unohtuu lasten elämiseen tarkoitetut lapsilisät??niillä saa muutaman paketin kyllä aivan varmasti.ja ei niin suurta lainanlyhennystä kannata pitää ettei tuu toimeen,on sitten vissiin kuiteskin omistusasunto?ja ainahan opiskelun ohella voi tehdä töitä jos on tiukkaa mutta,MUN MIELIPIDE ON SE että nää valittavat ihmiset ei oikeesti oo mitää köyhiä.kyllä kaikilla on vara ostaa lapsellensa lahjat ja jouluruokaa,ei ne ny niin hirveitä lisämenoja ole.joulu on lasten juhla!!olis kannattanut ostella jo paaaljon etukäteen paketteja niin jouluna olisi useampikin valmiina.ja ainahan on sitten ne sukulaiset jotka muistaa taatusti

höpöhöpö. ihmekitinää. "kaikki muutkin" jne. paskaa. asutte sitten ilmeisesti jossain miljonäärien alueella?
täällä osa lapsista harrastaa kalliisti, joillakin vanhemmat harrastavat ja lapsilla ei varaa. tai ei mahdollisuutta kuljettaa.
kenelläkään tuntemallani peruskoululaisella ei ole vaan pelkästään kalliita merkkivaatteita.

olette varmaan sitten jotain kultalusikka suussa syntyneitä ja perineet kallin talon kalliilta alueelta jos siellä kaikilla on vaan kaikkea kallista.
muuten tuo jupina on ihan turhaa kitinää. olisit kiitollinen että sinun on varaa opiskella. ja höpinät pois.

öhh.. sis sun rahat menee ruokakauppaan, mut ei oo varaa ostaa jouluruokaa ?? Nyt en ihan ymmärrä. Osta niillä RUOKArahoilla ainekset kaupasta ja tee jouluksi ruuaksi jouluruokaa. Lisäksi kynttilöitä ja kiireetöntä yhdessä oloa lastenne kanssa. Ei kuulosta lainkaan pahalta, vai? =)

no joo... ei olla ökyalueelta (onneksi) ja kalliilla harrastuksella tarkoitan jääkiekkoa.

Ja kyllä lapsilisätkin menee varmasti jouluruokiin ja lahjoihin. siinä vaan on sen joulun jälkeenkin päiviä. Työharjoittelu alkaa heti tammikuussa, niin linja-autokorttiinkin pitäisi säästää. Mutta lopetan kitinän,. niin ei tarvitse ärtyä kenenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja minä....:
no joo... ei olla ökyalueelta (onneksi) ja kalliilla harrastuksella tarkoitan jääkiekkoa.

Ja kyllä lapsilisätkin menee varmasti jouluruokiin ja lahjoihin. siinä vaan on sen joulun jälkeenkin päiviä. Työharjoittelu alkaa heti tammikuussa, niin linja-autokorttiinkin pitäisi säästää. Mutta lopetan kitinän,. niin ei tarvitse ärtyä kenenkään.

onko pitkäkin matka työharjoitteluun. minä kuljen kaikki 15km ja sen alle memvät matkat fillarilla tai kävellen. Se on vaan asennoitumiskysymys

Mulla on tänävuonna rikas joulu,mulla on moniin vuosiin lapset joulun mulla =)
Aineellisesti ei paljoa revitä näillä tuloilla mutta kaikille jotain pientä kuitenkin ostan.
Jouluruoka ei maksa sen enempää kuin muukaan ruoka,syötävä se on joka päivä muullosinkin.
Itse kun tekee laatikot,niihin ei paljon rahaa mene,porkkanapussi,perunapussi ja lanttupussi ei paljoa maksa.

Kyllä täällä myös tulee olemaan köyhä joulu.
Joka vuosi tiukkaa on ollu,mutta tänä vuonna jouduin toteamaan,että yhtäkään lahjaa en vain pysty ostamaan. :(
Lapset kysyvät,äiti koska sä ostat joululahjoja...ja äiti vastaa että nyt ei vaan pysty.
Ei meille tule edes jouluruokapäytää.
Jäin 6kk sitten leskeksi lapsineni,ja mitään apuja yhteiskunnalta en ole saanut.
Jos olen koittanu (kahdesti) hakea toimeentulotukea,sanotaan mulle että mullaon niin hyvät tulot että pitää pärjätä.
Mulla on neljä lasta josita kaksi alaluokilla,mutta esim lapsilisiä saan vain yhdestä lapsesta,koska isot asuivat vuoden isällään ja uudet sopimukset odottavat edelleen päätöksiä.

Muistelen omia lapsuudenaikaisia jouluja ja silloin jo päätin että jos joskus saan lapsia,en koskan halua niille tälläistä joulua...

No,me menemme kyllä miesvainaani vanhempien luokse jouluna,saavat lapset edes jouluruokaa,mutta onhan se kurjaa,kun eivät saa kokea edes sitä yhden paketin avaamisen riemua...Ja minua se taas sattuu..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
etkö ole kysynyt leskeneläkettä Kelasta?
Sen saa jos on vähätuloinen. Ja lapsi"lisät" myös siihen eläkkeeseen jos on pienet lapset.
Yhteiskunta tukee kyllä.

Ei kai sitä leskeneläkettä saa, jos ei oikeasti ole leski?
Ja muistaakseni sekään ei ole ihan automaattinen kaikille leskille, vaan siinä oli jotain "ehtoja".

Leskeneläkettä saan,94e/kk
Eka odotin toki 6kk päätöstä asiasta koska asia ei ollut niin yksinkeratinen;mieheni teki itsemurhan ennenkuin kerkesi allekirjoittamaan tyunnustuksen siyyteen,joten kaikki meni lakiteitse ja jouduin nostamaan kanteen.
Kun sieltä sitten saatiin päätös,niin alettiin odottamaan leskeneläkkeen jatkoeläkettä!
ei se aina mee ku elokuvis nää eläkkeetkään..

Joulu kun se tulee joka vuosi, ei pitäis olla yllätys kenellekään.
Pitäis pitkin vuotta säästää euro sieltä toinen täältä, vai lottovoittoako odotatte?
Jos jatkuvasti on köyhää ja surkea joulu kun ei yhtään lahjaa lapsille, vois jo miettiä pitäiskö tehdä jotain toisin, vaikka mennä sinne töihin.

Lesken tilanteen ymmärrän paremmin, on aina järkytys kun puoliso kuolee varsinkin nuorena, siinä ei ole säästäminen ekana mielessä.

Yhteistyössä