Köyhä joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksette ihmiset mene naimisiin , aikanaan , eiköhän siinä leskeneläkettä tipahtele. Toki on ikävää kun jää yksin, mutta en usko että , ettei avioliitossa leskeksi jäänyt saa eläkettä,tai millä nimellä sitä kutsutaankin.

Avioliitossa elänyt saa ihan taatusti eläkettä ainakin sen 6kk.
Lisäksi jos puoliso on ollut töissä, on mahdollisuus työnantajan maksamaan ryhmähenkivakuutukseen, ja silloin korvaussumma on viisinumeroinen luku jos puoliso on ollut nuori.

Tein juuri laatikoita jouluksi. Porkkanat oli tarjouksessa 3 kg 1euro. Puuroriisiä ja muiut aineet meillä oli kotona. Lanttulaatikon tein valmissta soseesta oli 2,50 pss( 1kg). Korppujauhoa oli kotona. Imellettyyn perunalaatikkoon tarvitsee perunoita jka siirappia. Isot perunaat on jotain 0,70 centtiä kilo. Kinkun ostin 7 kg oli 24 euroa. Pienempiäkin kinkkuja kaupasta löytyy. Meillä mies opiskelee aikuistuella ja minä olen kuntoutustuella ja saan 700e kuussa käteen. Miehen tuki menee vuokraan. Lahjoja olen ostanut pitkin syksyä alennuksesta ja meinaan ennen aattoa alkavista aleista ostaa esim, vaatteita niin tein viime vuonnakin. Joten ei niitä rahoja meilläkään liikoja ole mutta en koe sallaista tunnetta ettei meillä ole varaa jouluun. Aikaa ja vaivaa se vaatii mutta valmis joulu on kallis. Itsetehtynä ruuat ja osa lahjoista tulee halvemmaksi ja joulumielen saa kaupan päälle :)

ap minä ymmärrän sinua. Opiskelijaa potkitaan niin päähän näissä rahajutuissa. Mitäs kalliita juttuja se sun lapsesi sitten toivoo? Ymmärrän senkin. Mun poikakin on ihan jännittyneenä mitä saa lahjaksi ja kaveripaineet on kovat. Kavereilla on ns. rahakkaat perheet ja saavat kaiken mitä haluavat. Tänä jouluna en ole opiskelija, mutta työtön. Mutta liitonrahoilla joten asiat ihan hyvin. -halaus-

Alkuperäinen kirjoittaja jokainen tekee omat valintansa:
En halua olla ilkeä, mutta sanon silti, että onneksi itse päätin tehdä toisinpäin. Ensin opiskelin ja menin töihin ja vasta sitten perustin perheen. En ole rikas vieläkään, mut lapsillani on kaikkea tarpeellista kuitenkin. Myös jouluna.

Itse olen onnellinen että teimme lapset opiskelujen aikana. Edes lainanlyhennyksiä meillä ei ollut. Nyt lapset on jo isompia, olen töissä ja vaimo vuorostaan opiskelee. Ei meidänkään lapset pääsisi kaikkiin harrastuksiin, kuten ratsastamaan. Mutta ei heidän tarvitsekaan, pienellä rahallakin saa mieluisia harrastuksia. Eikä lahjojen tarvitse montaa kymppiä maksaa. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin raha.

En tiedä sitten miten lasten mieli muuttuu yläasteella, mutta vielä he eivät ainakaan vaadi merkkivaatteita. Ja siloin he ovat jo tarpeeksi vanhoja tienaamaan rahaa itse. Tuttuni lapsi myös halusi sadan euron housut, mutta hänkin joutui itse säästämään niihin.

Jos joku lapsi haluaa itselleen tuollaisia, niin meillä on ollut tapana antaa sukulaisten kesken synttärilahja rahana, josta lapsi on sitten itse voinut ostaa merkkivaatteensa. Näin hän joutuu itse miettimään, josko sittenkin rahalle olisi parempaa käyttöä.

Tuohon lahja-asiaan sen verran että voisiko suku/kummit jne kaikki osallistua niin saisi yhden isomman lahjan?

Ja jouluruuat ei kalliita ole, laatikkoaineet on halpoja ja kinkku vaikka onkin vähän kalliimpi niin siitä sitten riittää monelle päivälle, ja ehkä vielä rokkaan joulun jälkeen. Rosollin tekee itse halvalla ja samoin luumukiisselin kermavaahdolla. Jouluruuan kun tekee itse niin saa samaan hintaan kuin muunkin ruuan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja v:
ihme kitinää tarvii pitää! ttoisilla asiat vieläki huonommi,molemmat vanhemmat esim kelan päivärähalla!

meillä just niin ja sain veronpalautuksia jotka kaikki meni ruokaan ja laskuihin...ja sossusta ei saa mitään koska oli ne veronalutukset...ja mies opiskelee tulot 240e ja mulla sit kodinh.tuki 460 ja muut tuet.. silti pärjätään jotenkin aina ihmeellä:) ostin itse spr:n kirpparilta paljon kivaa halvaa meidän lapsille, mitä tol väliä onko uusia vai vanhoja yhtäkivoja silti.
voimia teille mieti mitä poikasi ehkä haluaisi ei niin kallista, osta mielummin vaik enemmän ja halvalla. kirpparit on oivia ja sit jos ei mitään ole rahaa siis kysy sossusta tai kirkolta

Yhteistyössä