Köyhä on ostamassa käytettyä autoa ja haluaisi neuvoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26856566]No olipa huono provo[/QUOTE]

Ei tämä ollut provo. Meillä on vähän säästöjä, mutta ei mitkään hirveän suuret tulot. En halua ostaa tonnin autoa, koska sitä joutuu varmasti korjailemaan jatkuvasti. Ajattelin, että mieluummin ostaa vähän uudemman ja toivottavasti vähävikaisemman.

Kerro vähän tarkemmin millainen sen pitäisi olla... pieni kauppakassi vai farmari johon mahtuu 3 lasta ja koira? Mitkä ominaisuudet ovat tärkeitä, esim. ilmastointi?

[QUOTE="carina";26856588]Ohhoh. Viimeisimmät viestit lukeneena täytyy todeta, että vastasin selkeästi väärään ketjuun... Ap:n määritelmä köyhästä on aika löyhä, jos köyhällä on varaa laittaa 15 000 autoon... Eiköhän tuolla rahalla saa jo vaikka millaisen auton ja on varaa korjatakin jos vikaa tulee.[/QUOTE]

Minäkin meinasin vastata väärään ketjuun. Ajan 2000 € Toyotalla ja olen ollut tyytyväinen, hintaansa nähden hyvä. Mutta ei mulla ole hajuakaan noin hyvistä autoista kun ei ole varaa sellaisiin.

Ei tämä ollut provo. Meillä on vähän säästöjä, mutta ei mitkään hirveän suuret tulot. En halua ostaa tonnin autoa, koska sitä joutuu varmasti korjailemaan jatkuvasti. Ajattelin, että mieluummin ostaa vähän uudemman ja toivottavasti vähävikaisemman.

Lueppa tää ketju uudelleen, ei uudempi auto todellakaan tarkoita sitä että on vähävikainen. Tai se että autoa ei oo paljoa ajettu.
Perehdy kunnolla noihin asioihin ja sitten voit miettiä uusiks.

Jos ostat uudehkoa autoa, varaudu siihen että korjauksiin menee enemmän rahaa. Itse ei voi välttämättä vaihtaa osia/korjata. Varoitusvalonkin saat pois vain siten että ajat merkkihuoltoon, maksat satasen ja ne kytkee koneeseen auton ja kuittaa valon pois päältä.

[QUOTE="Lissu";26856627]Kerro vähän tarkemmin millainen sen pitäisi olla... pieni kauppakassi vai farmari johon mahtuu 3 lasta ja koira? Mitkä ominaisuudet ovat tärkeitä, esim. ilmastointi?[/QUOTE]

Ilmastointi on tärkeä. Meillä on kaksi lasta, mutta ei enää rattaita, joten tavaratilaa tarvitsee olla sen verran, että matkalaukkuja saamme viikonloppureissua varten pakattua takakonttiin. Eli ei paljoa.

Ei joudu korjailemaan vähän väliä, sitä uudepaa todennäköisesti joutuu. Vähemmän tekniikkaa -> vähemmän vikoja, enemmän tekniikkaa -> enemmän vikoja. Niissä tonnin autoissa varaosat ovat lähes ilmaisia, kalliimmissa ei. Samaten niissä tonnin autoissa arvo pysyy suurinpiirtein samassa, kalliimmissa tippuu kuin lehmän häntä.

[QUOTE="mama";26856643]Lueppa tää ketju uudelleen, ei uudempi auto todellakaan tarkoita sitä että on vähävikainen. Tai se että autoa ei oo paljoa ajettu.

Jos ostat uudehkoa autoa, varaudu siihen että korjauksiin menee enemmän rahaa. Itse ei voi välttämättä vaihtaa osia/korjata. Varoitusvalonkin saat pois vain siten että ajat merkkihuoltoon, maksat satasen ja ne kytkee koneeseen auton ja kuittaa valon pois päältä.[/QUOTE]

.. Mutta en tosiaan tiedä mitä haluat tulevalta autoltasi. Otsikosta vain päättelin että raha näyttelee isoa roolia tässä autohommassa.

[QUOTE="mama";26856643]Lueppa tää ketju uudelleen, ei uudempi auto todellakaan tarkoita sitä että on vähävikainen. Tai se että autoa ei oo paljoa ajettu.

Jos ostat uudehkoa autoa, varaudu siihen että korjauksiin menee enemmän rahaa. Itse ei voi välttämättä vaihtaa osia/korjata. Varoitusvalonkin saat pois vain siten että ajat merkkihuoltoon, maksat satasen ja ne kytkee koneeseen auton ja kuittaa valon pois päältä.[/QUOTE]

Silläpä meidän kakkosautokin on jostain 80-90-lukujen vaihteesta. Ei ole vielä ajotietokoneita yms. kalliita vikoja. Kunhan pellit on terveet, niin mieheni osaa tehdä itse suurimman osan tarvittavista remonteista. Ja kun kuluu puhki, niin uuden vastaavan saa alta tonnin. :)

Toki tämä vaatii remonttitaitoista ihmistä taloudessa enkä ykkösautoksi ehkä suosittelisi.

[QUOTE="vieras";26856658]Ei joudu korjailemaan vähän väliä, sitä uudepaa todennäköisesti joutuu. Vähemmän tekniikkaa -> vähemmän vikoja, enemmän tekniikkaa -> enemmän vikoja. Niissä tonnin autoissa varaosat ovat lähes ilmaisia, kalliimmissa ei. Samaten niissä tonnin autoissa arvo pysyy suurinpiirtein samassa, kalliimmissa tippuu kuin lehmän häntä.[/QUOTE]

Tämäkin on harvinaisen totta kyllä. Mun ystäväpari osti vuosi sitten 2009 vm vähän ajetun Peugeotin ja parasta aikaa odottavat siihen 700 euron varaosaa. Ja ne on jo laitattanu sitä ainakin tonnilla tähän mennessä... Mulla on omaan vm. 94 ruoskaani menny tuo 700 varaosiin YHTEENSÄ koko sinä aikana mitä mä oon tuon omistanut reilun 6 vuotta...

Ilmastointi on tärkeä. Meillä on kaksi lasta, mutta ei enää rattaita, joten tavaratilaa tarvitsee olla sen verran, että matkalaukkuja saamme viikonloppureissua varten pakattua takakonttiin. Eli ei paljoa.

Eli farmarimalli ei olisi "pakollinen". Farmarit maksaa aina extraa.

Eikös autoissa tule aika paljon huoltoja juuri 200 000 km tienoilla... tiettyjä osia pitää vaihtaa? Huomaa taas mun tietämyksen tason autojen suhteen. :D Mutta sen kysyisin ennen ostoa, että onko määräaikaishuollot tehty ja löytyykö huoltokirja.

mm. siitä b-mallin vectrasta, joka maksaa tonnin molemmin puolin, löytyy abs, luistonestoo, airbagit, käynnistyksenestot, vakionnopeuden säätimet, sähkölasit, kauko-ohjattu keskuslukko, ajotietokone yms. joissain malleissa ilmastointikin.

Oletteko ostamassa ensimmäistä autoa vai onko teillä ollut aiemmin joku auto? Nimittäin autossa on aina pienin se hankintakustannus, nimittäin vakuutus, verot , bensa ja huollot ovat todella kalliita eli jos teillä on oikeasti pienet tulot niin ei kannata kaikkia säästöjä pistää siihen hankintaan...

Oletteko ostamassa ensimmäistä autoa vai onko teillä ollut aiemmin joku auto? Nimittäin autossa on aina pienin se hankintakustannus, nimittäin vakuutus, verot , bensa ja huollot ovat todella kalliita eli jos teillä on oikeasti pienet tulot niin ei kannata kaikkia säästöjä pistää siihen hankintaan...

Näinpä. Meillä menee autoon melkein tonni veroihin ja vakuutuksiin vuodessa, ja olen ymmärtänyt, että uudemmilla autoilla kulut ovat paljon isommat...

Avensista mietittiinkin. :) Yhdessä vaihtoautokaupassa oli myynnissä vm. 2007, ajettu 125.000 km, hintaa 13.900 e. Sitä harkitsemme.

Toytan laatu on mennyt alaspäin kuin lehmän häntä. mKäytännössä esim. Mondeo ja Passat ovat olleet korkeammilla sijoilla luotettavuustilastoissa. Toyotassa saa kaupantekijäisenä kamalat ajo-omitoisuudet ja tutkitusti huonoimman ruostesuojauksen yhdessä Mazdan kanssa. Lue Tuulilasin ja TM:n ruostesuojatestit, joissa jo puolivuotias Toyota Avensis ja Auris olivat ruosteessa.

[QUOTE="Zap";26858026]Toytan laatu on mennyt alaspäin kuin lehmän häntä. mKäytännössä esim. Mondeo ja Passat ovat olleet korkeammilla sijoilla luotettavuustilastoissa. Toyotassa saa kaupantekijäisenä kamalat ajo-omitoisuudet ja tutkitusti huonoimman ruostesuojauksen yhdessä Mazdan kanssa. Lue Tuulilasin ja TM:n ruostesuojatestit, joissa jo puolivuotias Toyota Avensis ja Auris olivat ruosteessa.[/QUOTE]

Himpun verran tuli kiireessä kirotusvihreitä, mutta sisältö auennee kuitenkin...

[QUOTE="Zap";26858026]Toytan laatu on mennyt alaspäin kuin lehmän häntä. mKäytännössä esim. Mondeo ja Passat ovat olleet korkeammilla sijoilla luotettavuustilastoissa. Toyotassa saa kaupantekijäisenä kamalat ajo-omitoisuudet ja tutkitusti huonoimman ruostesuojauksen yhdessä Mazdan kanssa. Lue Tuulilasin ja TM:n ruostesuojatestit, joissa jo puolivuotias Toyota Avensis ja Auris olivat ruosteessa.[/QUOTE]

Musta Tojota on aivan ykkösauto loistavin ajo-ominaisuuksin ja ulkonäöltäänkin hyvin edustava. Todella laadukas ja sisätiloitaan jopa ylellinen.

Jos dieselin otat-sun täytyy ajaa paljon,jotta se kannattaa.
Joka merkissä on maanantaikappaleita,oli se sit Toyota,Mersu tai Audi..Mikään merkki ei takaa kestävyyttä käytettynä-kuten ei aina uutenakaan.
Auton ikää ei kannata silmät suurina tuijottaa,kunnossa pito ja huollot ratkasee-ne jos hoitaa kunnolla saattaa yli kymmenenkin vuotta vanha auto olla oiva menopeli,uudenkin auton saat pilattua jättämällä huollot väliin.

Yhteistyössä